نقش بازاريابي ديجيتال در رشد کسب و کار
کسب و کار
بزرگنمايي:
بازاريابي سياسي - براي ايجاد تغيير در دنياي کسب و کار آنلاين امروز، عوامل مختلفي بايد دست به دست هم دهند. از اين رو چندين روند بازاريابي ديجيتال در کنار هم کسب و کار را تقويت کرده و به رشد آن سرعت ميبخشند. به عنوان مثال توسعه گوشيهاي هوشمند تلفن همراه باعث پرطرفدار شدن شبکههاي اجتماعي و مجازي شده است. در کنار آن، افزايش کيفيت دوربينهاي تلفن همراه نيز موجب افزايش محتواي توليد شده توسط کاربر در شبکههاي اجتماعي مختلف شده است. واي فايهاي سريع و ارزان قيمت، امروزه به اندازه جريان الکتريسيته اهميت يافتهاند و …. تمام اين پيشرفتها نيز موجب انتقال ويديوها از داخل کامپيوترهاي شخصي به گوشيهاي تلفن همراه شده است. در اين مطلب با چند مورد روند بازاريابي ديجيتال و نقش آنها در رشد کسب و کارها آشنا ميشويم.
1) رشد درآمد و قدرت
سيستمهاي عامل، اپليکيشنها و ابزارهاي مختلفي براي ايجاد، کنترل و بازاريابي برندها وجود دارند. در اين ميان گوگل بيشترين سهم را در تسريع روند بازاريابي ديجيتال دارد. مديران گوگل برنامه ريزي کردهاند تا بتوانند 40/7% درآمد خود را از طريق بازاريابي ديجيتال ايالات متحده کسب کنند. اين درآمد به منظور توسعه استراتژي بازاريابي صرف ايجاد شبکههاي اجتماعي، استارت آپها و اجراي کمپينها خواهد شد.
2) ضرورت بازاريابي آنلاين
ظهور شبکههاي اجتماعي باعث افزايش حضور افراد در اينترنت شده است. به عنوان مثال تا چند سال پيش تعداد رقبا در بازيهاي آنلاين اندک بوده و اين بازيها بسيار ساده بودند. تعداد شبکههاي مجازي اجتماعي محبوب نيز اندک بود. از اين رو هر فردي به راحتي با قرار دادن چند مطلب، تعداد مخاطبان خود را افزايش ميداد. اما امروزه شرايط پيچيدهتر شده است.
امروزه تعداد شبکههاي اجتماعي، روشهاي موجود براي تبليغات و روشهاي توليد محتوا افزايش يافتهاند. به علاوه رسانههايي نيز که در گذشته براي توليد محتوا استفاده ميشدند، آنالوگ بودند مثل پرينتر، راديو و تلوزيون. اما امروزه از اينفوگرافي، گيفها و … براي اين منظور استفاده ميشود. که همه اين موار بيانگر رشد روند بازاريابي ديجيتال ميباشند.
3) رشد هوش مصنوعي
ظهور هوش مصنوعي در بازاريابي براي برخي افراد جذاب و براي برخي نگران کننده است. بخش نگران کننده اين رشد، جايگزيني ماشينها به جاي انسانهاست. زيرا در چنين شرايطي فرصتهاي شغلي براي افراد کاهش مييابد. از طرفي با توسعه و رشد هوش مصنوعي انجام کارهاي تکراري و يکنواخت ديگر توسط انسانها انجام نميشود که اين همان قسمت جذاب داستان است.
همانگونه که ميدانيد از چند دهه پيش استفاده از کامپيوترهاي شخصي، اينترنت، فضاي مجازي، رباتها و گوشيهاي هوشمند تلفن همراه به يکي از ضروريات زندگي در عصر جديد تبديل شده است. وجود همه اين تکنولوژيها و سرگرميها روند بازاريابي ديجيتال و کسب و کارها را دگرگون کرده است. همچنين توسعه اين تکنولوژيها سبب شده است که امروزه همه ما ويديوهايي بسازيم، عکسهاي سلفي بگيريم، مطالبي را بنويسيم و آن را با ميليونها نفر به اشتراک بگذاريم.
چرا امروزه به “ماشينها” نيازمنديم؟
امروزه حجم محتوا بسيار زياد است. از سوي ديگر نيز حجم اطلاعات به صورت تصاعدي در حال افزايش است. براي مديريت اين حجم از داده به هوش مصنوعي و ماشينهايي با قدرت پردازش قوي نيازمنديم. اين بدان معني است که بايد بازاريابي به کمک هوش مصنوعي انجام گيرد. بازاريابي هوش مصنوعي در سه مرحله صورت مي گيرد: جمعآوري، علتيابي و عمل.
جمعآوري: حجم اطلاعاتي که بازاريابان با آن مواجه ميشوند بسيار زياد است. از اين رو براي عملکرد صحيح در بازاريابي به کامپيوترها براي مواجهه و جمع٬آوري اين اطلاعات نياز است.علتيابي: هوش مصنوعي ميتواند به مقدار زيادي از اطلاعات در مقياس بالا، مفهوم بخشد.عمل: از اين مفاهيم براي توليد محتوا و ارسال پيام براي پيشبرد اهداف بازاريابي استفاده ميشود.
رشد هوش مصنوعي يکي از عوامل بهبود روند بازاريابي ديجيتال است.
ضرورت بازاريابي از طريق هوش مصنوعي
بر اساس تحقيقات انجام شده، بازاريابي هوش مصنوعي بينش، آناليز و تبيين چشم اندازها را قدرت و سرعت ميبخشد.
4) ضرورت پرداخت هزينه براي بازاريابي ديجيتال
بازاريابي ديجيتال مجاني نيست. هر چند برخي شبکههاي اجنماعي که براي اهداف بازاريابي مورد استفاده قرار ميگيرند، براي مدت محدودي ممکن است رايگان باشند. اما بعد از مدتي امکان استفاده رايگان از آنها سلب ميگردد. اگر نگاهي به تاريخ بازاريابي داشته باشيم ميبينيم که در دهه نود ميلادي کمپاني ياهو از سايت خود براي بازاريابي ديجيتال استفاده کرد. از همان زمان ضرورت امر بازاريابي ديجيتال براي جذب مشتري مورد توجه همگان قرار گرفته است. در اوايل سال 2000 کمپاني گوگل يک گزينه جديد را براي کاربران خود ارائه کرد. اين گزينه جديد “جستجوي تبليغات” است. جستجوي تبليغات اين امکان را براي کاربران خود فراهم کرده است که به جستجوي تبليغاتهايي که در سطح اينترنت موجود هستند، بپردازند. هر چند بازاريابي آنلاين در ابتدا هزينه کمي داشته است. اما امروزه صاحبان شبکههاي مجازي از طريق رشد روند بازاريابي ديجيتال درآمد زيادي به دست ميآورند.
5) پخش ويدئوي زنده
امروزه پخش ويدئوي زنده پرطرفدارترين روند بازاريابي ديجيتال محسوب ميشود. شبکههاي مجازي بسياري، اين امکان را براي کاربران فراهم کردهاند. هر چند برخي افراد ويدئوهايي متعدد و کم حجم را به صورت زنده پخش ميکنند که محتواي کارآمدي ندارند. و از محبوبيت ويدئوهاي زنده ميکاهند. اما فراموش نکنيد که هيچ گاه کميت جاي کيفيت بالا را نميگيرد.
6) ظهور و رشد الگوريتمها
الگوريتمهاي گوگل اولين ماشينهايي هستند که ليست نتايج جستجو را کنترل ميکنند. امروزه از الگوريتمهايي براي فيلتر کردن ايميلهاي دريافتي استفاده ميشود. از اين رو معمولا پيامهايي که محتواي تبليغاتي دارند در پوشهاي جداگانه ذخيره ميشوند. در مقابل بازاريابان عصر ديجيتال تمايل دارند محتواي تبليغات آن ها در صدر ليست موتورهاي جستجو و ايميلها قرار بگيرد. از اين رو رقابت تنگاتنگي بين بازاريابان ديجيتال و صاحبان شبکهها وجود دارد.
7) فعاليت براي بازاريابي موثر
وبسايتهاي اجتماعي مطالب زيادي را در سطح جهاني منتشر ميکنند. وبلاگ نويسان محتواي مختلفي در زمينههاي مد، غذا و… توليد ميکنند. از طريق توليد محتوا، صفحات مجازي کسب و کارها، پرطرفدارتر ميشود. مخاطبان نيز بر پايه اعتبار و اعتمادي که از طريق توليد محتوا ايجاد شده، نسبت به برند موردنظر وفادار ميمانند.
اين نکته نيز قابل چشمپوشي نيست که هر چه کميت مطالب منتشر شده در اينترنت افزايش يابد، بازاريابي ديجيتال و جذب مشتري دشوارتر ميشود. امروزه برندها براي افزايش مشتري و طرفداران خود هزينهي زيادي پرداخت ميکنند.
راهحل
در اين بخش، چند راهکار براي مديريت روند بازاريابي ديجيتال، در اين دنياي پر تغيير را بيان ميکنيم:
از ابزارهاي هوش مصنوعي غافل نشويد.از اتوماسيون براي مديريت و آمارگيري استفاده کنيد.ضرورت آموزش و يادگيري مداوم را فراموش نکنيد.قبل از پيادهسازي الگوريتمها و انجام اقدامات جديد، حتما آزمايشهاي کافي انجام دهيد.داستان کسب و کارتان را در فضاي مجازي بيان کنيد.هيچ گاه دست از خلق کردن، استنتاج کردن و بازسازي برنداريد. زيرا اين عوامل مهمترين راه رسيدن به موفقيت است.
برچسب ها: استراتژي بازاريابي, بازاريابي آنلاين, بازاريابي برند, بازاريابي ديجيتال, بازاريابي ديجيتالي, بازاريابي موثر, روند بازاريابي ديجيتال, هوش مصنوعي, هوش مصنوعي در بازاريابي, کسب و کار آنلاين
-
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲:۴۶:۲۴ PM
-
۹۳۵ بازديد
-
بازاريابي - بازاريابي اينترنتي
-
سیاست و بازاریابی
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/756/