شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين
مديريت
بزرگنمايي:
بازاريابي سياسي - بسياري از صاحبان کسب و کارها، با مفهوم مديريت کسب و کار آنلاين آشنايي درستي ندارند. آنها فکر ميکنند مديريت کسب و کار آنلاين همان دستياري مجازي است. هر چند اين دو مفهوم تا حدودي يکسان هستند ولي تفاوتهايي نيز بين آنها وجود دارد. زيرا براي هر دوي اين فعاليتهاي مجازي حرفهاي، وظايف مشخصي تعريف شده است. که اين تفاوتها به کسب و کار مورد نظر بستگي دارد. ما در اين مطلب سعي کردهايم تا حدودي صاحبان کسب و کار را با اين مفاهيم و تفاوتها آشنا کنيم.
بسياري از صاحبان کسب و کارها، با مفهوم مديريت کسب و کار آنلاين آشنايي درستي ندارند. آنها فکر ميکنند مديريت کسب و کار آنلاين همان دستياري مجازي است. هر چند اين دو مفهوم تا حدودي يکسان هستند ولي تفاوتهايي نيز بين آنها وجود دارد.
مفهوم، وظايف و اهميت مديريت کسب و کار آنلاين
به بياني ساده، وظيفه مديريت کسب و کار آنلاين معادل با مديريت يک شرکت و وظيفه دستياري مجازي معادل با يک دستيار اجرايي ميباشد. پس در کسب وکار آنلاين، مديريت کسب و کار آنلاين و دستيار مجازي، مکمل يکديگرند. معمولا وقتي يک کسب و کار تازه شروع به فعاليت ميکند، مشتريان کمي دارد، از اين رو از روشهاي بازاريابي سادهاي استفاده ميکند و به بودجهي محدودي براي بازاريابي دسترسي دارد. در چنين شرايطي استخدام فردي به عنوان دستيار مجازي براي اين کسب و کار بسيار کارآمد خواهد بود. زيرا دستيار مجازي برنامههاي روزانهاي در نظر ميگيرد و به کمک اين برنامه به تقويت پايههاي اصلي کسب و کار مورد نظر ميپردازد. بنابراين ميتوان گفت براي رشد و توسعه کسب و کارهاي نوپا، در نظر گرفتن دستيار مجازي کافي است.
حال کسب و کاري را درنظر بگيريد که تا حد زيادي پيشرفت کرده است. چنين کسب و کاري طبيعتا مشتريان زيادي دارد، درآمد نسبتا بالايي دارد و برنامهها و پيشنهادات بسياري براي مديريت صحيح نياز دارد. در چنين شرايطي صاحب کسب و کار با وظايف و فعاليتهاي بسيار متنوعي روبرو ميشود.
در اين حالت ممکن است کسب و کار شما با يکي از شرايط زير روبرو باشد :
1) سيستم کافي و لازم را براي دسترسي به کارايي بالا در اختيار نداريد، ولي نميتوانيد زماني براي رسيدگي به اين موضوع اختصاص دهيد.
2) فعاليتهاي بسياري در کسب و کار شما انجام ميگيرد ولي شما از جزئيات آنها اطلاعي نداريد.
3) محول کردن کار به دستياران مجازي، طراحان وب سايت، طراحان گرافيکي و چک کردن مداوم فعاليتهاي آنها.
4) نداشتن تخصص کافي شما و يا اعضاي تيم براي داد و ستد آنلاين.
در صورتي که در اين چنين موقعيتهايي قرار بگيريد، به عنوان مدير يک کسب و کار آنلاين دستپاچه ميشويد و ممکن است احساس ياس و نااميدي سراغ شما بيايد. از سوي ديگر نيز به علت کمبود زمان، پيادهسازي پروژههايي که درآمدزايي زيادي براي کسب و کار شما ايجاد مي کنند، امکان پذير نخواهد بود. در چنين زماني است که مديريت کسب و کار آنلاين، اهميت مييابد.
مديريت کسب و کار آنلاين بين صاحبان کسب و کار و اعضاي تيم قرار ميگيرد. مديران کسب و کار آنلاين، تفکر استراتژيک دارند. بنابراين ميتوانند چشمانداز بلند مدتي براي کسب و کار شما تعريف کنند. گام بعدي اين مديران نيز تبيين برنامهاي قدم به قدم به منظور رسيدن به چشمانداز براي اعضاي تيم کسب و کار شما خواهد بود. در ادامه وظايف مديريت کسب و کار آنلاين را با هم ميبينيم. آگاهي از اين وظايف ديد صحيحي را در اختيار صاحبان کسب و کار قرار ميدهد.
1) مديريت پروژه: راهاندازي يک برنامه آنلاين و پرتال عضويت.
2) مديريت عملياتي: اطمينان از کارکرد داد و ستد آنلاين کسب و کار و عملکرد صحيح بازاريابي آنلاين.
3) مديريت آمار: آماريابي دقيق در کسب و کار به منظور شناسايي خدمات پرطرفدار و ناموفق.
4) مديريت کارکنان: تعريف وظايف روزانه تعضاي تيم کارکنان کسب و کار و رسيدگي به آنها.
در شرايطي که اين وظايف به مديريت کسب و کار آنلاين محول شوند. شما به عنوان صاحب کسب و کار زمان خالي بيشتري در برنامه خود خواهيد داشت. بنابراين ميتوانيد از اين زمان اضافي استفاده کنيد و نمرکز خود را روي پيشرفت کسب و کارتان معطوف کنيد. در نتيجه چشم انداز کسب و کارتان، محقق ميشود و به هدفتان خواهيد رسيد.
بايد بدانيد که مديريت بازاريابي آنلاين (Online Business Management) به اختصار OBM نيز ناميده مي شود. و تعريف اصولي آن بدين شرح است: يک پشتيباني مجازي حرفهاي، که کسب و کارهاي آنلاين را مديريت مي کند. اين مديريت شامل مديريت روزانه پروژه ها، فعاليت ها، اعضاي تيم و آمارهاست.
جالب است بدانيد که در صورتي که با نقش ها و وظايف مختلف در دنياي بازاريابي ديجيتال آشنا شويد، مي توانيد نياز هاي کسب و کارتان را شناسايي کنيد و در زمان مناسب افراد مورد نياز را در تيم خود به کار بگيريد. از سوي ديگر نيز با داشتن تيمي که درک بالايي نسبت به استراتژيهاي بازاريابي و جزئيات کسب و کار درک بالايي دارد، شانس بسيار بالايي براي پيشرفت و موفقيت خواهيد داشت.
-
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۴۶:۰۵ PM
-
۲۶۵۵ بازديد
-
بازاريابي - مارکتينگ
-
بازاريابي آنلاين
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/412/