بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - دپارتمان موتوراسپرت بیامو، علاوهبر حضور در مسابقات سرعت، ارایهکنندهی محصولات ارتقایافته با استاندارد جادهای است. در این مطلب، به داستان تأسیس و رشد مهمترین زیرمجموعهی بیامو پرداختیم.
حضور در دنیای موتوراسپرت و رقابتهای اتومبیلرانی، اهمیت زیادی برای خودروسازان برتر جهان دارد. این موضوع، حدود یک قرن پیش، مورد توجه شرکتهای ایتالیایی قرار گرفت. حتی سوپراسپرتسازان مشهور دنیا مثل فراری، در ابتدا یک تیم مسابقه بودند و سالها بعد از تأسیس، مدلهای جادهای برای عرضهی عمومی ساختند. چنین شرایطی، با تأخیر برای برندهای آلمانی M و AMG رخ داد؛ با این تفاوت که آنها، وابسته و زیرمجموعهی خودروسازان بزرگ باقی ماندند. برخلاف مرسدس بنز ، بیامو از ابتدا علاقهمند حضور در مسابقات سرعت نبود. فراری و مرسدس بنز، حدود 90 سال پیش به سطح اول رقابتهای اتومبیلرانی راه یافتند و تا امروز، فعالیت خود در کلاسهای مختلف موتوراسپرت را گسترش دادند. در مقابل این کمبود، بیامو توانست علاوهبر خودرو در مسابقات موتورسواری و صنعت موتورسیکلتهای اسپرت، به موفقیتهایی قابلتوجه برسد.
اولین حضور موفق بیامو در مسابقات سرعت، به سالهای 1930 و قهرمانیهای متعدد مدل 328 DAMC باز میگردد که البته پس از جنگ جهانی دوم، تدام نداشت. اوایل دههی 70 میلادی، دپارتمان M بهعنوان زیرمجموعهی خودروسازی بیامو، رسمیت نداشت. بیامو موتوراسپرت ( BMW Motorsport) که مدتی بعد با نام اختصاری M به شهرت رسید، سال 1972 بهعنوان یک شرکت با مسئولیت محدود (GmbH) در سیستم اداری آلمان ثبت شد. تا پیش از این اتفاق مهم، خودروسازی بیامو مستقیما در رقابتهای سرعت شرکت میکرد و مدیریت تیمهای ورزشی زیرمجموعهی خود را به عهده داشت. از دههی 70 میلادی، با رشد اقتصادی اروپا و رونق مسابقات اتومبیلرانی در کلاسهای مختلف، بیامو متوجه نیاز خود به مدیریت مستقل و تخصصی در دنیای موتوراسپرت شد. شاید یکی از مهمترین دلایل تأسیس شرکت بیامو M که در ایران، به اشتباه M پاور نامیده میشود؛ تجربهی تلخ و ناموفق خودروساز آلمانی در رقابتهای اتومبیلرانی و خصوصا فرمول یک بود. بیامو در فصلهای 1952 و 1953، سپس در 1967 و 1968 بهعنوان تأمینکنندهی پیشرانه و همکار با تیمهای فرمول یک لولا، AFM، هک (Heck) و گریفزو حضور داشت؛ اما با هیچکدام از آنها به سکو نرسیدند. در سمت دیگر ماجرا، تا اوایل دههی هفتاد میلادی، بیامو بهعنوان یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروسازان کلاس اسپرت در دنیا، شناخته نمیشد. با این اوصاف و با توجه موفقیت برندهای ایتالیایی مثل فراری و مزراتی در دنیای موتوراسپرت و بازارهای جهانی، ثابت شد که برتری در مسابقات سرعت میتواند کلید افزایش فروش خودروهای اسپرت باشد.
در ابتدا، 35 مهندس و کارمند برای فعالیت در M استخدام شدند. تعداد پرسنل، بعد از 15 سال به 400 نفر رسید که باتوجهبه تیراژ تولید و حجم بالای فعالیت در زمینههای مختلف ورزشی و صنعتی، نشانهای از مدیریت عالی و بهرهوری بسیار خوب کارکنان در این شرکت بود. در 47 سال گذشته، تنها 6 مدیرعامل در راس بیامو M حضور داشتهاند که در نوع خود، کمنظیر است. از پاییز امسال، مارکوس فلاش استرالیایی در سمت مدیرعامل شرکت M حضور دارد که سابقا، مدیر پروژهی نسل جدید سری 8 و سرپرست کنترل کیفیت خودروهای لوکس بیامو بود. مارکوس فلاش، جایگزین فرانسیس ونمیل شد که ظرف 3 سال فعالیت در M، مدلهای محبوب M2 و M4 و M5 را به شهرت رساند. ونمیل با ارتقای شغلی، حالا در سمت مدیر توسعهی محصولات بیامو، فعالیت میکند.
امروزه، تقریبا تمامی خودروهای ساخت بیامو (به جز مدلهای Z) همراه آپشنهای سری M نیز عرضه میشوند. از کوچکترین مدل با بدنهی سری یک تا لوکسترین محصول از سری 7، درکنار کراساورهای X2 تا X6 با امکانات فنی و رفاهی M قابل خرید در بازار جهانی هستند. تازهترین شاسیبلند بیامو با کد X7 هم بهزودی با آپشنهای M و کد X7M عرضه خواهد شد؛ ضمن اینکه نسل جدید سری 8 نیز، تاکنون فقط بهصورت محصول انحصاری
برند M با مدلهای M850 و M840d تولید شده است. براساس آمار فروش سالیانه، حدودا از هر 20 تا 25 خودروی ساخت بیامو، یک دستگاه شامل سری M میشود. نکتهی جالب اینکه، در سال 2018، فروش محصولات بیامو با رسیدن به عدد 2,490,664 دستگاه، 1.1 درصد رشد کرد؛ اما عرضهی خودروهای M، نزدیک به 27.2 درصد افزایش داشته و به عدد 102,780 دستگاه رسیده است. این آمارها نشان میدهند، تقاضا برای محصولات بیامو M در آیندهی نزدیک، بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود.
.twentytwenty-after-label:before{content:"BMW M2"}.twentytwenty-before-label:before{content:"BMW 220i"}
محصولات تجاری بیامو که سری آپشنهای M داشته باشند، از نظر توانایی پیشرانه و امکانات رفاهی، متفاوت از نمونهی استاندارد خواهند بود. بهعنوان مثال، ارزانترین نسخهی بیامو سری 3 با امکانات M که اصطلاحا سری M3 نامیده میشود، حتما نسبت به قدرتمندترین مدل استاندارد سری 3 ساخت کارخانه، قویتر خواهد بود. علاوهبر این، امکانات اسپرت و مناسب رانندگی در پیست، مثل سیستم تعلیق کمارتفاع، صندلیهای مسابقهای، رینگهای بزرگ و لاستیکهای پهنتر، صرفا با خریدار مدلهای سری M قابل سفارش است. خریدار یک مدل استاندارد از خودروهای بیامو، میتواند صرفا امکانات رفاهی و ظاهری سری M را سفارش دهد. در این حالت، محصول نهایی دارای حرف M در انتهای نام خود خواهد بود. بهعنوان مثال، بیامو 530i با آپشنهای M و پیشرانه استاندارد، کد 530iM خواهد داشت اما چنانچه مجهز به پیشرانهی اختصاصی سری M و امکانات فنی شرکت موتوراسپرت بیامو باشد، M5 نام دارد. این کدگذاری، در محصولات مدرن بیامو مثل سری 8 نیز وجود دارد و مدلهای M850 و M840d دارای حرف M در ابتدای نام خود هستند. البته باید توجه داشت که شاسیبلندها و کراساورهای بیامو همراهبا تجهیزات و پیشرانه سری M، مثل X6M و X5M، این حرف را در انتهای نام خود دارند.
علاوهبر اهمیت تجاری محصولات M در سبد بیامو، نباید حضور این
برند در مسابقات سرعت فراموش شود. هرچند که فعالیت مستقل این
برند در فرمول یک، منحصر به سالهای 2006 تا 2009 است؛ اما در رقابتهای متنوع کلاس GT، فرمول E، مسابقات استقامت جهانی (WEC)، ایمسا و DTM، سابقهی طولانی و موفقیتهای بسیاری دارد. دپارتمان خودروهای الکتریکی بیامو نیز با کد i M تشکیل شده است تا در رقابتهای مربوطبه این محصولات، شرکت کند. رنگها و لوگوی M
در نگاه اول، ترکیب آبی کمرنگ، آبیپررنگ و قرمز در نماد تجاری M، عجیب به نظر میرسد چرا که، شباهتی به پرچم آلمان یا علامتهای موجود در مسابقات سرعت ندارد. این رنگها، به شکل سنتی و ضمن همکاری تیم اتومبیلرانی بیامو M با برندهای مختلف، شکل گرفتهاند.
رنگ قرمز، به شرکت روغن موتور امریکایی تکساکو (Texaco) اشاره دارد که سالها پیش از تأسیس شرکت M ، حامی مالی و همکار تیم بیامو در مسابقات بود. آبی کمرنگ در سمت چپ، از لوگوی بیامو و پرچم ایالت باواریا گرفته شده است. آبی تیره در وسط، صرفا برای ایجاد زیبایی و نشانهی پایان همکاری بیامو M و شرکت تکساکو، اضافه شد. درواقع، رنگهای آبی روشن، آبی تیره و قرمز، پیش از فعالیت شرکت موتوراسپرت بیامو (BMW M)، نماد تیم اتومبیلرانی این
برند بودند و پس از تأسیس این بخش، حرف M به رنگهای سهگانه، اضافه شد. مهمترین رویدادها و تولیدات مهندسی بیامو M
پروژه 3.0CSL
برند M، اساسا روی پیست متولد شد. این شرکت، بعد از تأسیس در سال 1972، بهنیهسازی بیامو E9 را شروع کرد. محصول نهایی سال 1968 تا 1975 تولید شد و جایگزین مدل بسیار موفق 2002 بود. محبوبترین نسخهی جادهای این خودرو، مجهز به پیشرانهی 2.8 لیتری 168 اسببخار، با نام بیامو 2800 معروف شد. اوایل دههی 70 میلادی، موتور 6 سیلندر 3 لیتری با قدرت 200 اسببخار روی این محصول 1500 کیلوگرمی نصب گردید تا یکی از جذابترین خودروی اسپرت کوچک اروپا، متولد شود. اولین محصول بیامو M براساس همین مدل شکل گرفت و پروژهی 3.0 CSL. نامیده شد.
شاهکار بیامو M در سال 1973 به مقام قهرمانی اروپا (European Touring Car Championship) و مدتی بعد، قهرمان لمانز شد. خودروهای 3.0 CSL در همان سال توانستند، سکوهای اول و سوم جایزه بزرگ نوربرگ رینگ را کسب کنند. این مدل، بین سالهای 1975 تا 1974 برای 5 سال متوالی، قهرمان کلاس تورینگ اروپا بود. بیامو M1
به عقیدهی کارشناسان، موضوعی که توجه عموم را به شرکت M جلب کرد و منجر به شهرت جهانی آن شد؛ قهرمانیهای متوالی در مسابقات دههی 70 میلادی نبود. در سال 1972، یک طرح اولیه با نام بیامو توربو، مورد توجه مهندسان M قرار گفت تا اولین محصول اختصاصی این
برند باشد. برای حضور بیامو در فرمول یک و بسیاری دیگر رقابتهای سطح بالای اتومبیلرانی، عرضهی مدلهای سوپراسپرت جادهای برای عموم ضرورت داشت. به همین دلیل، دپارتمان موتوراسپرت بیامو تصمیم به تولید محصول اختصاصی با تیراژ بیشتر از 400 دستگاه گرفت.
نمونهی اولیه، ظاهری بسیار جذاب و آیرودینامیک داشت که میتوانست در کلاس سوپراسپرت، ظاهر شود. با کمک طراح بزرگ آن زمان جیورجیو جیوجیارو، بدنه بازنگری شد تا حاصل اولین همکاری بزرگ بین طراحان ایتالیایی و مهندسان آلمانی، سال 1978 متولد شود. محصول نهایی با کد M1 فراتر از زمان خود بود. ارتفاع سقف در بالاترین نقطه، تنها به یک متر و 14 سانتیمتر میرسید. برای اولینبار در تاریخ بیامو، پیشرانه در عقب وسط قرار داشت تا دینامیک خودرو قابل رقابت با سوپراسپرتهای ایتالیایی باشد.
وزن خالص M1 به 1300 کیلوگرم رسید و تقسیم وزن بسیار خوب، فراهم شد. پیشرانهی 6 سیلندر خطی 3.5 لیتری در مدل جادهای، قدرت 277 اسببخار داشت و توانست با زمانگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5.4 ثانیه و رسیدن به سرعت 265 کیلومتر بر ساعت، سریعترین مدل ساخت آلمان در زمان خود باشد. نمونههای مسابقهای از این خودرو (تصویر بالا) با کد M1 Procar بین سالهای 1979 تا 1986 موفقیتهای زیادی در رقابتهای مختلف کسب کردند. نصب پیشرانه فرمول یک روی خودروی جادهای
پیشرانهی 10 سیلندر 5 لیتری بیامو M5 مدل 2004، مستقیما از خودروهای فرمول یک تیم بیامو سائوبر گرفته شد. این مدل، قدرت 507 اسببخار برای M5 فراهم میکرد تا سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 4.7 ثانیه داشته باشد. پیشرانهی V10 سری M برای 2 سال متوالی، جایزهی بهترین پیشرانه سال را از آن خود کرد. همکاری در تولید مکلارن F1
ساخت قوای محرک برای دیگرخودروسازان، یکی از فعالیتهای جنبی M محسوب میشود. شاید مهمترین نمونه از این دست، طراحی و عرضهی پیشرانهی 12 سیلندر S70 باشد که روی ابرخودروی افسانهای مکلارن F1 نصب شد. این موتور 6.1 لیتری تمام آلومینیوم، مجهز به فناوری زمانبندی متغییر سوپاپها و طرح میلسوپاپ دوگانهی بالاسری (dual overhead camshaft: DOHC) بود که با وزن خالص 265 کیلوگرم، نقش مهمی در شتابگیری 3.2 ثانیه و نهایت سرعت 386 کیلومتربرساعت مکلارن F1 داشت. پیشرانهی 600 اسب بخاری S70، تا سالها بهعنوان قدرتمندترین مدل تنفس طبیعی جهان، شناخته میشد و با مصرف سوخت مناسب درکنار استهلاک پایین، مهمترین عامل قهرمانی مکلارن F1 GTR در لمانز بود. جعبهدنده SMG
جعبهدندههای متوالی یا سکوئنشال (Sequential Manual Gearbox) یکی از مهمترین دستاوردهای فنی بیامو Mب ود که توسط بسیاری از برندهای سوپراسپرتساز دنیا، استفاده شد. اولینبار در سال 1997، بیامو M3 با جعبهدنده SMG معرفی شد. نسل سوم این فناوری که سال 2006 به تولید رسید، تا مدتها سریعترین جعبهدندهی استاندارد مدلهای جادهای در جهان بود و میتوانست ظرف 65 میلیثانیه عمل کند. رکورد جعبهدندههای SMG بیامو M، توسط فراری 599 GTO و لامبورگینی اونتادور شکسته شد. امروزه با توسعهی جعبهدنده دوکلاچه، بیامو نیز استفاده از فناوری SMG را کنار گذاشته است. سری M5
توسعهی پیشرانه، یکی از مهمترین فعالیتهای بیامو M است. این شرکت، اولین محصول تجاری خود با پیشرانهی مشترک با بیامو را براساس سری 5، سال 1979 معرفی کرد. قبل از آنکه M5 متولد شود، پیشرانهی 6 سیلندر مورد استفاده در M1، روی بدنهی نسل دوم سری 5 با کد E28 نصب شد. اولین محصول رسمی M، قدرت 215 اسببخار و گشتاور 310 نیوتنمتر داشت؛ ضمن اینکه با شاسی متفاوت از مدل استاندارد ارایه میشد. درواقع، M535i پیشرانه اختصاصی نداشت و همان 535i با شاسیتقویت شده و لوگوی M روی بدنه بود.
سال 1985، اولین محصول مهندسیشدهی M براساس مدلهای جادهای بیامو با نام M5 متولد شد. این خودرو، قدرت 286 اسببخار داشت و بهعنوان یک خودروی 4در، میتوانست شتابگیری نزدیک به فراری 308 فراهم کند. اولین M5، سریعترین سدان زمان خود بود و توانست نهایت سرعت 245 کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول، در زمان 5.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسید. تمامی خودروهای این سری، کاملا دستساز مونتاژ میشدند.
نسل بعدی M5 سال 1989 روی بدنهی E34 معرفی شد و با استفاده از پیشرانهی 3.6 لیتری، قدرت 315 اسببخار فراهم میکرد. سال 1992، پیشرانهی 3.8 لیتری جایگزین مدل 3.6 لیتری شد تا قدرت 341 اسببخار در اختیار خریداران سری 5 باشد. این محصول، وزن بیشتری نسب به نسلهای قبلی داشت و در قویترین مدل، حدود 6 ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسید. این خودرو، از سیستم فرمان اسپرت و امکانات لوکس متفاوت از مدلهای استاندارد استفاده میکرد. در آن زمان، اولینبار محصول سری M با بدنهی استیشن هم، معرفی شد.
نسل سوم M5 بهدلیل بهرهگیری از بدنهی بسیار متفاوت نسبت به مدل استاندارد و پیشرانهی قدرتمند 8 سیلندر به شهرت رسید. رینگهای 18 اینچ با سپرهای اختصاصی، علاوهبر زیبایی، آیرودینامیک خود را بهبود دادند. پیشرانهی 4.9 لیتر 8 سیلندر و 400 اسببخار هم، زمانگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.8 ثانیه فراهم میکرد که در سال 1999، عملکردی خیرهکننده برای یک سدان بود. این محصول، 500 نیوتنمتر گشتاور داشت و در نسخههای فاقد محدودکننده، به نهایت سرعت 300 کیلومتربرساعت میرسید. خودروی M5 روی بدنهی E39، ظرف 4 سال تولید، فروش 20 هزار دستگاه داشت تا موفقیت تجاری خیرهکنند و عرضهی چندبرابر دیگر مدلهای سری M تا آن زمان، داشته باشد. سری M3
به عقیدهی بسیاری از کارشناسان و تاریخنویسان صنعت خودرو، تولید مرسدس بنز 190E در سال 1983 و حضور 190E 3.2 AMG مدل 1987 در مسابقات جهانی و بازار خودروهای کامپکت تقویت شده، مهمترین عامل محرک بیامو به سمت ارتقا سری 3 و معرفی M3 بود. رقابتهای DTM که در دههی 70 و 80 میلادی، معمولا با قهرمانی محصولات بیامو همراه بود، از سال 1987 در اختیار مرسدس بنز و محصولات AMG قرار گرفت.
اولین مدل M3، سال 1986 معرفی شد. با پیشرانهی 195 اسببخار، سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 6.8 ثانیه و نهایت سرعت 230 کیلومتربرساعت، برتری محسوسی نسبت به اسپرتهای آلمانی نداشت؛ اما بهلطف قیمت مناسب، نزدیک به 18 هزار دستگاه فروش کرد و سود مناسبی به شرکت M رساند. در آن زمان، تقاضا برای M3، حدود 6 برابر بیشتر از M5 بود. برخلاف برادر بزرگتر، تفاوتهای زیادی بین M3 و مدل استاندارد وجود داشت. علاوهبر صندلیهای چرم و بال عقب، ترمزهای تقویتشده هم در M3 ارایه شدند. این خودرو، همچنان یکی از محبوبترین محصولات کلاسیک بیامو محسوب میشود. در زمان تولید، بسیاری از شرکتهای تیونینگ دنیا، پیشرانهی تنفس طبیعی 2.3 لیتری M3 را تقویت کردند و حتی توسط شرکت سازنده، مدل مفهومی از وانت این خودرو، معرفی شد.
سال 1992، پیشرانهی 6 سیلندر و 3 لیتری مشهور بیامو، روی نسل جدید M3 نصب شد تا قدرت 286 اسببخار و سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 5.8 ثانیه فراهم شود. این محصول، نهایت سرعت محدودشده به 250 کیلومتربرساعت داشت و سال 1996، به پیشرانهی 3.2 لیتری 321 اسببخار مجهز شد. برای اولینبار، علاقهمندان میتوانستند M3 را با جعبهدنده اتوماتیک SMG خریداری کنند که علاوهبر تعویض دندهی خودکار، بهصورت دستی با کلید الکترونیکی هم قابل استفاده بود. موتورسکیلت بیامو M
شرکت M تنها
برند دنیا است که همزمان، علاوهبر بهینهسازی خودروهای اسپرت، بعضی از موتورسیکلتهای بیامو را نیز اراتقا میدهد. در سال 2016، موتورسیکت S1000 RR با آپشنهای M معرفی شد که قیمت بالاتری نسبت به نمونهی استاندارد داشت. امروزه، آستانه قیمت نمونهی پایه از S1000 RR در مدل جدید، 20 هزار دلار است؛ اما امکانات سری M، حدود 5 هزار دلار به قیمت آن میافزاید. برترین محصولات کلاسیک و مدرن بیامو M
علاوهبر مدلهایی که پیشتر معرفی شدند، خودروهایی در تاریخ 37 سالهی بیامو M دیده میشوند که به شهرت و محبوبیت زیادی رسیدند. در ادامهی مطلب، نگاهی به مهمترین محصولات این
برند از 1972 تاکنون داشتهایم. بیامو M6 مدل E24
نسل اول سری 6 با تجهیزات M، یکی از محبوبترین خودروهای اسپرت آلمانی در زمان خود بود. سال 1983، پیشرانهی 6 سیلندر M1 روی E24 نصب شد تا نهایت سرعت 286 کیلومتربرساعت، ثبت شود.
اولین M6 تاریخ میتوانست در زمان 5.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و حدود 15 ثانیه پس از شروع حرکت، سرعت 160 کیلومتربرساعت داشته باشد. این خودرو سال 1987 در بازارهای خارج از اروپا، خصوصا امریکا و کانادا عرضه شد. بیامو M6، به انتخاب بسیاری از مجلات و کارشناسان زمان خود، بهعنوان بهترین خودروی سال انتخاب شد. بیامو M8
اولین مدل سری 8، سال 1990 معرفی شد. در آن زمان، برخلاف سوپراسپرتسازان ایتالیایی مثل فراری و لامبورگینی، اوضاع اقتصادی بیامو بسیار خوب پیش میرفت و این شرکت آلمانی، بهعنوان غول خودروسازی جهان، پذیرفته شده بود. پس از موفقیت سری 6 با بدنهی E24، سری 8 هم با بدنهی 2در کوپه، اما چهرهای نزدیک به سوپراسپرتهای مشهور زمان خود، به تولید رسید.
این خودرو، اولین محصول بیامو با پیشرانهی 12 سیلندر، سوپاپ برقی و سیستم تعلیق مولتیلینک در عقب بود. نسخهی M8، با پیشرانهی 550 اسببخار تنها به تعداد یک دستگاه تولید شد و مدیران بیامو ترجیح دادند، وارد رقابت مستقیم در کلاس سوپراسپرتها نشوند. در عوض، مدل 850CSi بهعنوان نمونهی تعدیل شدهی M8 با پیشرانهی 375 اسببخار به تولید رسید. بیامو E46 M3 CSL
این محصول برای علاقهمندان بازیهای کامپیوتری و نبردهای خیابانی، یک مدل رویایی و جذاب بود. به نظر بسیاری از کارشانان، M3 CSL روی بدنهی E46 بهترین خودروی تقویتشدهی استاندارد در تاریخ M است. پیشرانهی 6سیلندر خطی 3.2 لیتر، بدون استفاده از توربوشارژر ، قدرت 360 اسببخار در 7900 دوربردقیقه تأمین میکرد تا همراهبا جعبهدنده دستی 6 سرعته، صفر تا 100 کیلومتربرساعت 4.8 ثانیه داشته باشد. بیامو E46 M3 CSL سال 2003 معرفی شد و بهلطف وزن خالص 1385 کیلوگرم، ظرف 16.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 200 کیلومتربرساعت میرسید.
در کمتر از یک سال، 1,358 دستگاه M3 CSL ساخته شد. این خودرو با رینگهای 19 اینچ 16پر، لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ به پهنای 265 میلیمتر در عقب و کالیپر ترمزهای بزرگ در جلو، کاملا متفاوت از دیگر محصولات بیامو در زمان خود بود و امروز، حدود 60 هزار دلار قیمت دارد. بیامو M3 مدل E92 و E93
خودروی M3 با بدنهی E90 بهصورت 4در سقف فلزی تولید شد، اما با کدهای E92و E93 شهرت یافت. سری 3 استاندارد مدل 2007 ، صرفا 4در بود و علاقهمندان به نسخهی 2در، باید سراغ M3 میرفتند. این محصول، در مدل E92 مجهز به سقف سیاهرنگ فیبرکربن شد و در نمونهی E93، سقف پارچهای جمعشونده داشت. پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری و 4.4 لیتری، به ترتیب سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 4.7 و 3.9 ثانیه فراهم میکردند که برای یک خودروی سایز متوسط 1800 کیلوگرمی، فراتر از انتظار بود.
بیامو M3، نهایت سرعت 286 کیلومتر برساعت داشت و شدیدا مورد توجه بازار قرار گرفت. تا سال 2013، نسخههای تولید محدود این خودرو، مثل M3 ZCP و M3 GTS هم با قیمتهای بیش از 100 هزار دلار تولید شدند. بیامو M3 مدل E92 در مسابقات کلاس GT نیز، موفقیتهای زیادی کسب کرد. شاسیبلندهای X6M و X5M
رانندگی با یک شاسیبلند که در زمان 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد، آرزوی بسیاری از علاقهمندان به خودروهای پهنپیکر است. در رقابت با پورشه کاین توربو و مرسدس بنز AMG GLE 63 S ، مدلهای X5 و X6 بیامو حضور دارند.
شاسیبلندهای بیامو با تجهیزات M، از پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری استفاده میکنند تا قدرت 567 اسببخار و گشتاور 750 نیوتنمتر داشته باشند. مدل 2019 از X6M و X5M، حدود 3.8 ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت میرسند و نهایت سرعت محدودشده به 250 کیلومتربرساعت دارند. آستانه قیمت این خودروها، 100 هزار دلار است. بیامو V12 LMR
صحبت از موفقیتهای موتوراسپرت بیامو M، ساده نیست. این تیم، تاکنون 19 بار به قهرمان رقابتهای 24 ساعته نوربرگرینگ رسیده است و در کلاسهای مختلف لمانز هم، 7 قهرمانی دارد. علاوهبر خودروهای کلاس GT که عموما براساس مدلهای جادهای بهینهسازی و وارد مسابقات سرعت میشند، بیامو در کلاس پروتوتایپ هم فعالیت دارد.
بیامو V12 LMR سال 1999 معرفی شد تا جبرانکنندهی شکست V12 LMS در لمانز 1998 باشد. مدل جدید هم از پیشرانهی 12 سیلندر استفاده شده در مکلارن F1 GTR بهره میبرد که سالهای 1996 و 1997 قهرمان لمانز شده بود. حاصل همکاری شاخهی موتوراسپرت بیامو M با تیم فرمول یک ویلیامز و مهندسان اشنیتزر (Schnitzer) منجر به عرضهی V12 LMR و قهرمانی آن درلمانز 1999 شد.