سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چگونه از انتقادهای منفی به نفع برند استفاده کنیم بازاريابي

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - انتقادهای منفی نباید نادیده گرفته شوند یا پاسخ نامناسبی دریافت کنند. این نقدها هدیه‌هایی از طرف مشتریان هستند و کمک می‌کنند که یک برند بتواند روی مشکلات تمرکز کند.
زومیت نوشت:
شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند از روش‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ‌تر استفاده کنند و این مزیت خوبی برای آن‌ها است. این شرکت‌ها می‌توانند ارتباط بهتری با مشتری برقرار سازند و نیازهای آن‌ها را سریع‌تر برآورده کنند. اما از طرفی اگر خدمات و محصولی که ارائه می‌دهند مورد انتقاد مشتری‌ها قرار بگیرد، برای آینده‌ی کاری آن‌ها بسیار بد خواهد شد. به‌عنوان مثال سایت TripAdvisor (سایتی برای معرفی هتل‌ها و مراکز دیدنی شهرهای مختلف) اعلام کرده است 83 درصد مراجعان این سایت بر اساس نظر سایر کاربرها تصمیم می‌گیرند که کدام هتل را برای محل اقامت انتخاب کنند. بنابراین بسیاری از هتلداران به‌طور مرتب نقدهای نوشته شده در سایت را بررسی می‌کنند و به نظر کاربران پاسخ می‌دهند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است که 90 درصد مصرف‌کنندگان پیش از نظر دادن در مورد هر چیزی، 10 نظر انتهایی را می‌خوانند. بنابراین بهتر است به تمام انتقادها پاسخ دهید و به آن‌ها بگویید در تلاش هستید تا در آینده تمام مشکلات را از بین ببرید.
یک متخصص بازاریابی دیجیتال می‌گوید: «زمانی که مشتری از خدمات برند راضی باشد، این موضوع را به یک نفر خواهد گفت؛ اما زمانی که راضی نباشد، 10 نفر را در جریان قرار خواهد داد.» او به برندها توصیه می‌کند که اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را باز بگذارند تا بتوانند بلافاصله به صحبت‌های مشتری واکنش نشان دهند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که یک برند می‌تواند انتقادهای منفی را به نفع خودش تغییر دهد.
1- درگیر شوید و پاسخ دهید
یکی از بدترین کارهایی که یک برند می‌تواند انجام دهد این است که انتقادهای منفی را نادیده بگیرد. این کار نه‌تنها باعث می‌شود که سایر مشتری‌ها یک نقد منفی بدون پاسخ را مشاهده کنند؛ بلکه فرصت صحبت کردن با یک مشتری ناراضی را نیز از دست می‌دهند. راه حل این است که تمام انتقادها و نظرها را به دقت بررسی کنید. اکثر پلت‌فرم‌ها قابلیت ارسال نوتیفیکیشن دارند و مدیر شبکه‌های اجتماعی را با ارسال ایمیل از این موضوع آگاه می‌کنند.
بعد از خواندن نظرها نوبت پاسخ دادن است. پیش از هر چیزی بگویید که مشکل آن‌ها را درک می‌کنید و در صورت متوجه شدن منظورشان، پاسخ خود را ارسال کنید. در غیر این صورت اطلاعات تماس خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا از طریق مشکل خود را برطرف کنند. از کارمندان بخواهید هر روز بخشی از زمان خود را به بررسی انتقاد مشتری‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها سپری کنند. مشتری‌های ناراضی در حکم تبلیغ منفی برای برند هستند؛ بنابراین اگر برای حل مشکل خود با شرکت تماس گرفتند حتما از یک فرد متخصص بخواهید مشکل آن‌ها را برطرف کند.
2- سریع پاسخ دهید
فرآیند میان دریافت نقد منفی و پاسخ دادن به آن باید نهایتا بین 12 تا 24 ساعت طول بکشد. اگر پیج برندهای مشهور را در فیسبوک مشاهده کرده باشید متوجه می‌شوید که در طول روز نقدهای زیادی دریافت می‌کنند؛ اما نهایتا بین یک تا دو ساعت بعد به آن‌ها پاسخ می‌دهند. اگر مشغله‌ی زیادی دارید و نمی‌رسید به همه‌ی نظرها پاسخ دهید، شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید. کارمندان آزادکار زیادی وجود دارند که حاضرند در ازای مبلغ نه‌چندان زیادی این کار را برای شما انجام دهند.
3- مسئولیت‌پذیر باشید
شخصی که خودش را به زحمت می‌اندازد و نقد می‌نویسد، توقع دارد حرفش شنیده شود. او می‌خواهد سختی‌هایی که کشیده است به گوش مسئولین برند برسد و شخصی که به تجربه‌ی بد او از برند اهمیت می‌دهد، مسئولیت این اشتباه را قبول کند. بنابراین برای پاسخ دادن به نقدها به‌صورت شخصی برخورد کنید. خودتان را با اسم معرفی کنید و بگویید چه وظیفه‌ای در شرکت دارید. شخصی که نقد را می‌نویسد و سایر کاربران باید ببینند هنگام پیش آمدن مشکل، یک شخص واقعی با آن‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد. نقد آن‌ها را کامل مرور کنید و منظور آن‌ها را به‌خوبی متوجه شوید. استفاده از پاسخ‌های عمومی مانند «متأسفم از اینکه چنین تجربه‌ای داشتید.» لازم است اما باید با نظر کارشناسانه همراه باشد. این نشان می‌دهد که شما حرف‌های آن‌ها را گوش کرده‌اید و در تلاش هستید مشکل را برطرف کنید.
4- مشکل را از بین ببرید
شما نمی‌توانید تجربه‌ی بد شخصی را از بین ببرید؛ اما می‌توانید مشکل را شناسایی و از وقوع سایر تجربیات منفی جلوگیری کنید. جایگزین کردن یک محصول یا سرویس راه حل خوبی است. گاهی اوقات عوض کردن یک محصول با یک محصول بهتر، نه‌تنها تجربه‌ی بد کاربر را از بین می‌برد؛ بلکه تجربه‌ی خوب و خاطره‌انگیزی از برند در ذهن او ماندگار می‌کند.
5- شوخی کردن را فراموش نکنید
خندیدن به یک مشتری عصبانی بدترین کار ممکن است. با این حال از آنجایی که اکثر انتقادها در فضای مجازی مطرح می‌شوند، لحن بیان آن‌ها جنبه‌ی طنز پیدا می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌دانند که نظرشان توسط دوستان و اعضای خانواده خوانده می‌شود؛ بنابراین نقد را به لحن طنز بیان می‌کنند. اگر شرایط مهیا بود شما هم با کمی طنز پاسخ آن‌ها را بدهید؛ اما فراموش نکنید که این کار باید با نهایت احترام انجام شود و مشکل یا سؤال کاربر را نیز از بین ببرد. فراموش نکنید تنها درصورتی باید شوخی کنید که کاربر نیز این کار را انجام داده باشد.
6- توهین نکنید
پاسخ ندادن به نقدهای منفی بزرگ‌ترین اشتباه است؛ اما توهین کردن به کاربر در صدر لیست کارهایی که نباید انجام شود قرار دارد. بعد از خواندن نقد منفی کمی نفس بکشید و خودتان را آرام کنید. صاحبان کسب‌و‌کار وقتی از دل و جان برای کاری زمان می‌گذارند بسیار حساس می‌شوند و ممکن است بعد از خواندن یک نقد منفی عصبانی شوند. اما فراموش نکنید برخی مشتری‌های ناراضی نیز ترجیح می‌دهند نظر خود را در یک مکان عمومی مانند شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند. بنابراین پیش از پاسخ دادن به انتقادها احساسات را کنار بگذارید. هیچ‌گاه برداشت شخصی از انتقادها نکنید. مدیر عصبانی هتلی در لندن را به یاد بیاورید که بعد از شکسته شدن یکی از صندلی‌های هتل، به مشتری خود گفت باید رژیم بگیرد. حتی یک پاسخ اشتباه می‌تواند به معنای پایان کار برند باشد. به یاد داشته باشید که حتی انتقادهای منفی نیز هدیه‌ای از طرف مشتری‌ها هستند و به شما کمک می‌کنند که روی مشکلات تمرکز کنید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/16296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند