سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

پای هوش مصنوعی به کشف هیدروژن طبیعی باز شد وزارت نفت

پای هوش مصنوعی به کشف هیدروژن طبیعی باز شد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشمندان با کمک هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره‌ای، الگویی را برای کاوش دقیق‌تر زیرزمین به‌منظور تعیین سطح مخازن زیرسطحی هیدروژن آزاد طبیعی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، تلاش‌های کشورها برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی در چارچوب تصمیم‌های بیست‌وهشتمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ 28)، اهمیت تهیه منابع جدید انرژی کم‌کربن را بیش از گذشته تقویت کرده است.
یکی از این منابع انرژی پاک، هیدروژن طبیعی یا طلایی است که در مناطق مختلف جهان پراکنده شده است.
بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد در مکان‌های شبیه فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای (SCDs) در زمینه گاز هیدروژن طبیعی وجود دارد. برای نمونه خوشه‌هایی به‌اصطلاح «دایره‌های سحرآمیز» در حوزه شمالی پرث (Perth) در استرالیای غربی پیدا شده‌اند که گاز هیدروژن منتشر می‌کند.
هیدروژن می‌تواند به‌طور طبیعی در زیر سطح زمین توسط برخی از فرآیندها، از جمله واکنش‌های آب - سنگ خاص و تجزیه مولکول‌های آب ناشی از تشعشع (رادیولیز) تولید شود.
هیدروژن تجاری باید با استفاده از فرآیندهای انرژی‌بر مانند تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن با جریان برق یا جداسازی هیدروژن از مواد اولیه سوخت فسیلی تولید شود.
برخی استدلال می‌کنند که منابع طبیعی هیدروژن جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است، با این‌ حال هنوز مطالب زیادی در مورد چگونگی و مکان تشکیل هیدروژن طبیعی در زیر زمین و بهترین روش استخراج و ذخیره آن باید کشف و مشخص شود.
از لحاظ تاریخی، مخازن هیدروژن به‌طور معمول به‌طور تصادفی کشف شده‌اند. برای نمونه حفاران چاه در کشور مالی در اواخر دهه 1980 به چیزی دست یافتند که بعداً مشخص شد یک ذخیره بسیار متمرکز هیدروژن طبیعی است، اما اکنون دانشمندان با کمک هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره‌ای مدلی را برای کاوش دقیق‌تر زیر زمین برای تعیین سطح مخازن زیرسطحی هیدروژن طبیعی ابداع کرده‌اند.
محققان از این الگوریتم برای کمک به محدود کردن محل بالقوه فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای در زمین که در نزدیکی مناطق مرتبط با ذخایر طبیعی یا «هیدروژن طلایی» تشکیل می‌شوند، استفاده کردند. اگرچه این الگوهای دایره‌ای یا حلقه‌ها اغلب در مناطق کم‌ارتفاع دیده می‌شوند، اما می‌توانند توسط کشاورزی یا سایر پوشش‌های گیاهی پنهان شوند؛ اکتشاف‌های اخیر این حلقه‌ها در ایالات متحده، استرالیا، مالی، نامیبیا، برزیل، فرانسه و روسیه نشان داده تعداد آنها بیش از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.
برای کمک به کشف این فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای تقریباً نامرئی، سم هرید و ساوراب کاوشیک، دو محقق فوق دوره دکترا در مرکز تحقیقات قطب و اقلیم در دانشگاه ایالتی اوهایو، مدل خود را با داده‌های تصاویر ماهواره‌ای ترکیب کردند تا فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای (SCDs) را در سطح جهان شناسایی کنند.
گروه آنها فهرستی از مکان‌های فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای شناسایی‌شده را برای مرحله آزمایش الگوریتم خود برای کاوش کره زمین جمع‌آوری کردند. پس از استفاده از داده‌های سنجش از دور برای تجزیه‌وتحلیل اینکه این مکان‌ها از بالا چگونه به نظر می‌رسند، از الگوهای ژئومورفیک و طیفی استفاده کردند تا مشخص کنند چه مکان‌هایی در جهان احتمالاً با فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای هیدروژن زمین‌شناسی مرتبط هستند.
این پروژه از طریق مشاهدات خود نشان داد هوش مصنوعی توانایی منحصربه‌فردی را برای ترسیم سطح مخازن هیدروژنی زیرسطحی بالقوه در سراسر جهان، همچنین ایجاد خط پایه برای بررسی بیشتر سایت‌های مرتبط با هیدروژن نشان می‌دهد.
دانشمندان مدت‌هاست که از ظرفیت هیدروژن به‌عنوان یکی از پاک‌ترین و کارآمدترین منابع انرژی طبیعت آگاه بوده‌اند. یواخیم مورتگات، محقق اصلی این پروژه و دانشیار علوم زمین در ایالت اوهایو گفت: اکنون با سرمایه‌گذاری دولت‌ها در جایگزین‌های پاک‌تر، علاقه به هیدروژن طبیعی به‌سرعت در حال افزایش است.
مورتگات اظهار کرد: هیدروژن به‌طور کلی یک منبع انرژی بسیار جذاب است. اگر آن را بسوزانید، تنها محصول جانبی آن آب است و بر خلاف انرژی باد یا خورشید، هیدروژن را می‌توان ذخیره و حمل کرد.
از آنجا که هیدروژن طلایی نیز به‌طور مداوم در پوسته زمین تولید می‌شود، برخی معتقدند دسترسی به یک منبع انرژی کم‌کربن که تقریباً عاری از انتشار گازهای گلخانه‌ای است، می‌تواند چشم‌انداز انرژی جهانی را تغییر دهد. مورتگات یادآور شد با این‌ حال محققان دریافته‌اند که مکان‌یابی هیدروژن نیازمند توسعه ابزارهای اکتشافی جدید است.
وی گفت: یکی از دلایلی که یافتن آنها را دشوار می‌کند این است که احتمالاً در انواع زمین‌شناسی و مکان‌ها نسبت به جایی که نفت یا گاز پیدا می‌کنید، رخ می‌دهند، اما با کمک ابزارهای هوش مصنوعی که توسعه می‌دهیم، همه مواردی را که به‌طور بالقوه می‌توانند یک فرورفتگی نیم‌دایره‌ای (SCD) باشند، نقشه‌برداری می‌کنیم.
اگرچه محققان می‌توانند از داده‌های ماهواره‌ای برای محدود کردن مناطق مورد کاوش استفاده کنند، ذخایر هیدروژن واقعی می‌توانند به‌راحتی با دیگر مکان‌های دایره‌ای مانند دریاچه‌ها، زمین‌های گلف یا دایره‌های محصولات کشاورزی اشتباه گرفته شوند. سم هرید در این باره اظهار کرد: در حالی‌ که کشورها برای تسریع در جست‌وجوی منابع هیدروژن تلاش می‌کنند، بسیاری در حال‌ توسعه راه‌هایی جدیدی برای دسترسی به این انرژی جدید نویدبخش هستند.
هرید که پیش‌تر از هوش مصنوعی برای کمک به الگوسازی تأثیر تغییرات اقلیمی بر یخچال‌های طبیعی استفاده کرده است، گفت: این کار به نظر می‌رسد به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه به کاهش بحران اقلیمی کمک می‌کند.
در خارج از آمریکا، اروپا و استرالیا نیز در حال کار روی راه‌هایی برای استفاده از ذخایر هیدروژن طلایی خود هستند و در داخل ایالات متحده، قوانینی مانند «قانون کاهش تورم» شامل مقرراتی برای حمایت از گسترش صنعت تولید انرژی پاک است.
به‌رغم اینکه تحولات در این حوزه سریع به نظر می‌رسد، اما حداقل چند سال دیگر طول می‌کشد تا مخازن هیدروژن طبیعی با موفقیت به‌عنوان منبع قابل‌اعتماد انرژی پاک یکپارچه شوند. مورتگات گفت: برای این منظور آنچه اکنون محققان باید بر آن تمرکز کنند این است که چگونه درک ما از این نظام‌های هیدروژنی عمیق‌تر شود.
وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالش این است که ما باید فرورفتگی‌های نیم‌دایره‌ای بیشتری پیدا و سپس واقعاً بررسی کنیم که چگونه آنها شکل می‌گیرند. هنگامی که چیزهای بیشتری کشف کنیم، در موقعیت بهتری خواهیم بود تا دوباره از ابزارهای هوش مصنوعی برای یافتن موارد مشابه در سراسر جهان استفاده کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/727134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمعیت 3 نفره خانواده پیکسل 9 گوگل دوباره تایید شد

طراحی بسیار جذاب با قیمت جذاب‌تر؛ گوشی‌های اکسون 60 و 60 لایت رونمایی شدند

اینتل درباره قطع ارتباط تجاری با هواوی بیانیه صادر کرد

مشتریان صرافی سقوط‌کرده FTX پول خود را پس می‌گیرند

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

دلبری جدید فنلاندی‌ها؛ نوکیا 3210 نسخه 2024 معرفی شد

به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

سامسونگ شرکت هوش مصنوعی پزشکی Sonio را می‌خرد

رونمایی ردمی پد پرو و پوکو F6 بسیار نزدیک است

حباب‌های مرموز در داخل زمین

لپ تاپ هواوی میت بوک ایکس پرو 2024 با پردازنده نسل جدید اینتل از راه رسید

خالق ChatGPT ابزاری برای شناسایی تصاویر هوش مصنوعی منتشر می‌کند

ارسال پست در تردز ازطریق اینستاگرام به‌صورت آزمایشی امکان‌پذیر شد

سامسونگ بزرگ‌ترین برند مانیتورهای OLED در جهان شد

جهان در شوک اتمی؛ روسیه و چین در ماه، پایگاه هسته‌ای می‌سازند

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت 3 به بازار جهانی عرضه شد

اولین تیزر هوم‌لندر برای مورتال کامبت 1 منتشر شد

بازی/ Mr Meat: Horror Escape Room؛ قهرمان خانه ترسناک شوید

سامسونگ برای تولید انبوه تراشه 3 نانومتری اگزینوس خود آماده می‌شود

زمین چگونه شگل گرفت؟

ماشین لباسشویی جدید شیائومی از یک گوشی پایین‌رده هم ارزان‌تر است!

وعده وزیر ارتباطات؛ افزایش تعداد سایتهای 5G

آیفون 17 اسلیم؛ شروعی برای خداحافظی با مدل‌های ارزان‌تر آیفون؟!

چند ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقی می افتد؟

جلسه وبیناری برنامه عملیاتی معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تشکل‌ها بازوی توانایی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

احراز 50 پروند رزمندگان فاقد مدارک بالینی در استان البرز

برچسب لوگوی اپل از جعبه آیپدهای جدید حذف می‌شود

تیک‌تاک از دولت آمریکا به‌دلیل تصویب قانون ممنوعیت یا فروش، شکایت کرد

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

با این تی‌شرت دیگر هنگام ورزش به بطری آب نیاز ندارید

اسپیس ایکس از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی خود رونمایی کرد

تصاویری از ایستگاه فضایی با لنز 6000 میلیمتری از فاصله 400 کیلومتری

عیادت جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر از ایثارگران بستری در بیمارستان ساسان

پرچمدار بعدی ریلمی توسط یک «انسان دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی» معرفی می‌شود

گیم پلی بازی Assassin’s Creed Red در رویداد Ubisoft Forward رونمایی می‌شود

گوشی جذاب Google Pixel 8a رسماً معرفی شد؛ ارزان و زیبا پر از هوش مصنوعی در همه جا

شاهکار مهندسی SpaceX

بخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان معظم «شیخ شعبانی»

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «جوینی»

رمدی ساخت بازی چندنفره خود را لغو کرد

کارت گرافیک RTX 5080 احتمالا پیش از RTX 5090 رونمایی خواهد شد