بزرگنمايي:
نمايش محصول، هنر و علم ارائه محصول به شيوه اي جذاب، براي جلب توجه و نفوذ در ذهن مخاطبان به منظور فروش بيشتر است. اين مطلب راجع به 12 ايده برتر براي نمايش محصول است که توسط Rick Segel تنظيم شدهاند.
بسياري از خرده فروشان با مشکل ارائه محصول مواجه هستند و اين مشکل بيشتر در ارائه بصري محصول خود را نشان مي دهد. اما شايد شما که يک خرده فروش يا مشاور خرده فروشي هستيد بگوييد که ما خرده فروشيم نه هنرمند يا طراح. اينجاست که شانس با شما يار بوده، چرا که بحث هنر نمايش محصول حوزه اي است که مي توان بدون صرف هزينه و زمان زياد به سرعت در آن تخصص يافت.
در اين متن 12 راهکار، استراتژي و ترفند براي ارتقاي وضعيت ارائه بصري محصولات فروشگاه تان که مي تواند همان ويترين تان باشد، آورده شده است.
همه اين راهکارها واضح و ساده اند ولي همين چيزهاي ساده و بديهي هستند که دست کم گرفته مي شوند و تاثير زيادي بر ميزان فروش مي گذارند. آنها را به کار بگيريد و ببينيد که مشتريان تان چگونه به ويترين جديدتان واکنش نشان مي دهند.
1) از فضاي بيرون فروشگاه استفاده کنيد
اگر هوا خوب بود و شهرداري و اداره اماکن اجازه مي دهند محصولاتتان را به بيرون از فروشگاهتان ببريد و يک نمايشگاه خياباني ترتيب دهيد، بگذاريد مردمي که از خيابان عبور مي کنند هيجان زده شوند، براي هيجان بيشتر مي توانيد از بادکنک ها يا پرچم ها و چيزهاي رنگارنگ استفاده کنيد.
2) همه چيز را هويت گذاري کنيد
مشتريان اغلب عجله دارند پس از علايم مناسب براي راهنمايي آنها استفاده کنيد. براي بخش هاي مختلف فروشگاه راهنما نصب کنيد و محصولات را به طور روشن و واضح طبقه بندي کنيد تا به مشتريان در رسيدن به محصول مورد نظرشان کمک کند. اين کار کمک مي کند که آنها وقت باقي مانده را به تماشاي محصولات ديگر بپردازند و شايد بيشتر خريد کردند.
3) جو مناسبي براي ويترين خودتان بسازيد
ويترين فروشگاه يکي از ارزشمندترين مکان هاي عرضه محصول است و بايد از آن فضا براي ايجاد يک جوي براي هر دوره خاص فروش خود استفاده کنيد. اين جو بايد متناسب با حسي باشد که مشتريان شما علاقه دارند پس از خريد کالا آن حس را داشته باشند آيا آنها دوست دارند هيجان زده شوند؟ يا سرگرم شوند؟ يا حتي احساساتي شوند؟ به عنوان مثال اگر شما يک يک لباس فروشي داريد که لباس هاي مجلسي مي فروشيد ويترين شما بايد حتما مانکن هاي شيک با لباس هاي اتو شده داشته باشد و نبايد لباس هاي چروک را پشت ويترين بگذاريد.
4) همه حس هاي پنج گانه را تحريک کنيد
عرضه خلاقانه کالا فقط چشم ها را درگير نمي کند بايد اين جنبه را هم در نظر بگيريد که فروشگاه تان چه بويي دارد، چه صدايي دارد و چه احساسي را منتقل مي کند؟
آيا اين پيام هايي که با بو، صدا و ساير عوامل محيطي به مخاطبان ارسال مي کنيد با جو ويتريني که ساخته ايد هماهنگي دارد؟ شما حتي مي توانيد احساسات را به صورت غيرمستقيم تحريک کنيد براي مثال يک کاسه قرمز رنگ کنار قاشق و چنگال و عکسي از سوپ گوجه فرنگي مي تواند دهان مشتريان تان را آب بياندازد!!
5) به مشتريان تان نشان دهيد که محصول شما در خانه چطور به نظر خواهد رسيد
از ويترين تان استفاده کنيد تا به مشتريان تان نشان دهيد محصولات شما در خانه چطور به نظر خواهند رسيد. اگرفروشگاه اثاثيه منزل داريد ويترين شما مي تواند با يک سري صندلي در کنار ميزي که روي آن جواهر آلات درخشاني در جعبه هاي روبان پيچي شده به همراه چند ماهي تابه با کف مسي براق قرار دارد، تزئين شود.
يادتان باشد خيلي از مشتريان نمي توانند محصول را در هنگام کاربردشان تصور کنند وقتي آنها يک ماهي تابه را در درون جعبه مي بينند آنها فقط يک جعبه مي بينند. اما اگر شما همان ماهي تابه را بر روي يک سطح مانند اجاق گاز قرار دهيد که کنار آن يک دستگيره آشپزخانه رنگارنگ در کنار يک جفت شيشه روغن زيتون و يک دسته کتاب آشپزي وجود دارد آن ماهي تابه تبديل به چيزي مي شود که مشتري را تحريک مي کند که آن را بخرد و يک شام رمانتيک دونفره با آن بپزد.
6) اجناس مشابه را در يگ گروه قرار دهيد
فروشگاه تان را به صورت منطقي و اصولي سازمان دهي کنيد: مشتريان بايد يک نوع محصول را بتوانند به راحتي پيدا کنند . در داخل طبقه بندي نيز گروه هاي مشخصي را ايجاد کنيد به عنوان مثال از نظر نوع محصول، رنگ محصول و يا اندازه ، آنها را کنار هم بچينيد.
7) بر اساس سبک زندگي مرتب کنيد
مي توانيد محصولاتي از طبقه هاي مختلف که يک حالت را القاء مي کنند در کنار هم بچينيد. به عنوان مثال در يک فروشگاه لوازم اداري ويترين مي تواند اتاق کار يک نابغه حرفه اي را نشان دهد که يک ميز استيل با سطح شيشه اي همراه با تجهيزات الکترونيکي عجيب و غريب که دور يک کامپيوتر چيده شده اند باشد. يا مي تواند اتاق يک مديرعامل با کلاس را نشان دهد که يک چراغ مطالعه قديمي روي يک ميز از جنس چوب بلوط قرار گرفته و روي ميز هم چند برگه تجاري قرار دارد.
8) نورپردازي کنيد
درست همان طور که شعله شمع پروانه را جذب مي کند نور پردازي خوب هم مشتري ها را جذب مي کنند. يک نورپردازي مهيج و جذاب چندان هزينه بر نيست ولي مي تواند توجه را به جنبه هاي کليدي محصول جلب کند. همانطور که از نورپردازي خوب در ويترين استفاده مي کنيد در داخل فروشگاه هم استفاده کنيد.
9) هر از چندگاه ويترين تان را عوض کنيد
يک ويترين عالي فقط براي بار اولي که مشتري آن را مي بيند عالي است. اما وقتي مشتري چند بارپشت سر هم ويترين را مي بيند ديگر جذابيتي ندارد و خسته کننده است و مشتري هيچ وقت وارد يک فروشگاه خسته کننده نمي شود. سعي کنيد به صورت هفتگي ويترين تان را عوض کنيد.
10) از رنگ ها نترسيد
رنگ هاي قوي نتايج قوي نيز در بر دارد: سعي کنيد محصولات تان را حول محوريت يک رنگ اصلي که ذهن مشتري را درگير و جذب کند بچينيد و اگر مي توانيد هر هفته يک رنگ خاص بکار ببريد. ولي يادتان باشد اگر اين هفته از رنگ زرد استفاده کرده بوديد هفته بعد از بنفش يا آبي استفاده کنيد و قرمز يا نارنجي بکار نبريد.
11) از حرکت استفاده کنيد
محصولاتي که حرکت مي کنند چشم ربايي مي کنند. اگر محصولاتي مثل ساعت يا اسباب بازي يا جعبه هاي مسيقي متحرک داريد آن را طوري در معرض ديد قرار دهيد تا ديده شود ومشتريان تان ببينند که آنها کار مي کنند.
اما اگر محصولات تان اصولا چيزهايي ثابت هستند مي توانيد از چيزهاي کوچک ديگري براي ايجاد حرکت در محيط فروشگاه تان استفاده کنيد. مثلاً چند روبان به يک پنکه کوچک ببنديد تا جلب توجه کنيد.
12) قانون “سه” را به يا دداشته باشيد.
وقتي يک ويترين طراحي مي کنيد محصولات را سه تايي بچينيد. اگر محصولات تان را از نظر ارتفاع ميچينيد سه ارتفاع بلند، بلندتر و بلندترين را در کنار هم قرار دهيد يا اگر محصولات تان گرد و چاق هستند سه محصول چاق، چاق تر و چاق ترين را کنار هم قرار دهيد يا حتي مي توانيد از نظر قيمت بچينيد : خوب ، بهتر و عالي از نظر قيمت يک چيدمان است که به طور باور نکردني جواب مي دهد.
نتيجه :
يادتان باشد ارائه و نمايش محصول هم جنبه هنري و هم علمي دارد بنابراين با ذهني باز اقدام به طراحي آن بکنيد. اگر يک روش نتيجه نداد آن را عوض کنيد و يک روش ديگر به کار ببريد. سعي کنيد از ويترين هاي تان در دوره هاي مختلف عکس بگيريد و خواهيد ديد که در طول زمان به يک رابطه بين نوع ويترين و ميزان فروش دست پيدا کرديد و اين به شما کمک خواهد کرد که بيشتر بفروشيد.
فقط فروشگاه هايي زنده مي مانند که خود را با تغييرات و رفتار مشتري تطبيق دهند پس نتايج را دنبال کنيد و به دنبال امتحان چيزهاي جديد باشيد.