بزرگنمايي:
خوشبختانه مهارت فروش مانند يک ورزش يا سرگرمي با تمرين بهتر آموخته ميشود. فروش يک هنر است و با آموزش برخي از رفتارها ميتوان به يک فروشنده خوب تبديل شد. از طرف ديگر بهترين راه يادگيري هر چيزي دانستن اشتباهات رايج آن و دوري کردن از آنهاست.
در اين مقاله ما رايجترين اشتباهات فروش و راههايي که ميتوانيد از آن اجتناب کنيد را بيان ميکنيم:
1) گوش ندادن به مشتريان
يک فروشنده موفق صحبت ميکند، اما بسيار هم گوش ميکند.کار شما اين است که نيازهاي مشتري را درک کنيد و بهترين پيشنهاد را به او ارائه کنيد، بنابراين گوش دادن به مشتريان اصليترين کاري است که بايد انجام دهيد.
براي جلوگيري از اين اشتباه، سوالات متفاوتي را از مشتريان بپرسيد، نيازهاي آنها را بيابيد و سپس يک راهحل ارائه دهيد.
2) تحميل کردن
حتما شنيدهايد که فروشندگان اتومبيل به فروشندگان تحميل کننده مشهور هستند. اکثر فروشندگان ناخودآگاه نظر خود را به مشتري تحميل ميکنند. براي جلوگيري از آن به مشتريانتان بفهمانيد که براي پاسخ دادن به سوالات آنها کاملا آماده هستيد، اما اجازه دهيد به صورت خصوصي و شخصي تصميم بگيرند.
3) تمرکز نکردن بر روي راهحل
در بسياري از موارد فروشندهها و صاحبان کسبوکارها به تخفيفها و معاملات به جاي رفع نيازهاي مشتري تمرکز ميکنند. براي جلوگيري از انجام اين کار سعي کنيد به جاي فروش به يافتن راهحل براي مشکل خود تمرکز کنيد. از خودتان بپرسيد که چگونه اين محصول من به مشتريانم کمک خواهد کرد؟
4) نداشتن اعتماد به نفس
يک تفاوت بسيار بزرگ بين داشتن اعتماد به نفس و تحميل کنندگي وجود دارد. آن را ياد بگيريد و از آن به نفع خود استفاده کنيد. فروشندگاني که اعتماد به نفس دارند، محصول و خدمات خود را باور داشته و مطمئن هستند که اين محصولات به مشتريانشان کمک خواهد کرد اما مردم تحميل کننده لزوما باوري به محصولات خود نداشته و فقط ميخواهند بفروشند.
5) هدر دادن زمان
در حالي که شما ميخواهيد اعتماد مشتريان خود را به دست آوريد، اما نبايد زمان زيادي را براي اين کار هدر دهيد. اينکه شما ميخواهيد مشتريان خود را بشناسيد فوقالعاده است اما به جاي يادگيري کل داستان زندگي آنها، سعي کنيد تا مشکل آنها را حل کنيد.
براي جلوگيري از اين اشتباه، هدف پاياني خود را در ذهن داشته باشيد. لازم است دوستانه رفتار کنيد، خودتان را معرفي کنيد و شروع به گوش دادن به مشتريانتان بکنيد، اما به ياد داشته باشيد که شما در تلاش هستيد تا راهحلي براي مشکل پيدا کنيد و نه يک دوست مادامالعمر.
6) قضاوت نادرست
فقط به خاطر اينکه کسي به نظر ميرسد نميتواند محصول شما را بخرد، به اين معنا نيست که او واقعا نميتواند. شما با قضاوتهاي نادرست ممکن است فروشهاي بزرگي را به سادگي از دست بدهيد. براي جلوگيري از اين مشکل، با همهي مشتريان بالقوه بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، جنسيت و ظاهر به اندازه مساوي رفتار کنيد.
7) فراموش کردن پيگيري
اغلب اوقات، افراد چند روزي را براي فکر کردن قبل از خريد نياز دارند. اما ممکن است فراموش شود. براي جلوگيري از فراموشي يک ايميل يا تماس تلفني به مشتريان بالقوه خود بعد از دو روز از ديدار با آنها ارسال کنيد و به آنها بگوييد که ميتوانند براي هر گونه سوال بيشتر با شما تماس بگيرند.
8) توجه نکردن به جذب مشتريان جديد
فروشندگان و صاحبان کسبوکارها گاهي چنان درگير مسائل(کارکنان، محصولات جديد، مشتريان فعلي) ميشوند که ادامه تبليغات و رسيدن به افراد جديد را فراموش ميکنند.
براي جلوگيري از اين مشکل، صاحبان کسبوکارها بايد دائما به دنبال مشتريان بالقوه باشند. همواره پيدا کردن مشتريان جديد در اولويت باشد. مقداري از زمان خود را براي به دست آوردن مشتريان جديد به فروشگاه يا محل کسبوکار خود اختصاص دهيد