بزرگنمايي:
آيا ميدانيد نرخ رهاکردن سبدخريد در تجارت الکترونيک چيست؟ اين سوال مهم است اگر شما فروش آنلاين داشته باشيد. براساس مطالعات انجام شده توسط Baymard Institute حدود 67 درصد از خريدها ناتمام رها ميشوند.
علل اصلي رها کردن اغلب سبدهاي خريد شامل موارد زير است:
پيدا نکردن گزينه پرداخت(24 درصد)
اعتماد نکردن به گزينههاي پرداخت(21 درصد)
روند پيچيده پرداخت(18 درصد)
خوشبختانه اين امکان وجود دارد که نرخ سبدخريدهاي رها شده را کاهش بدهيد و فروش را افزايش دهيد.
شناسايي مسائل و مشکلات
به وبسايت خود به عنوان يک فروشگاه مجازي نگاه کنيد، چه چيزي باعث ميشود که مشتريان به سايت شما مراجعه کنند؟ در مورد نيازهاي کسبوکار خود فکر کنيد. آيا سياستهايي براي بازگرداندن مشتريان داريد؟ آيا سايت شما از لحاظ طراحي عالي به نظر ميرسد؟ آيا محصولات شما عاقلانه است؟ همهچيز را در داخل سايت خودتان چک کنيد و از افراد ديگر همچون همکاران، اعضاي خانواده و دوستان بپرسيد.
هر يک از موارد زير را با دقت بررسي کنيد:
آيا دکمههايي که بايد انتخاب شوند به راحتي قابل دسترس هستند؟، پيامهاي خطا: در صورتي که خطايي صورت گرفت، مواردي مانند رنگ، اندازه تغيير ميکند؟، دکمه پرداخت نهايي برجسته است؟، هيچ مرحله غيرضروري در فرآيند پرداخت وجود نداشته باشد، پيامهاي تائيد واضح باشند تا مشتريان نگران وبسايت ما را رها نکنند.
با استفاده از اين موارد بزرگترين مشکلات شما شناسايي ميشوند و يا همهچيز تائيد خواهد شد.
ساده بودن
داشتن فيلدهاي زياد براي فرم و حرکت بيش از اندازه عناصر در صفحه به احتمال زياد باعث خواهد شد که مشتريان شما خريد خود را رها کنند. بنابراين:
از تکميل خودکار استفاده کنيد- دوبار نپرسيد. به عنوان مثال در فرمهاي صورتحساب و حملونقل نبايد فيلدهاي يکساني براي پر کردن وجود داشته باشد.
اطلاعات بهطور کامل از بين نرود! از مشتري نخواهيد که در صورت اشتباه بودن يک مورد، کل صفحه را دوباره از اول پر کنند.
سريع بودن
مصرفکنندگان امروزي به شدت محافظ اطلاعات خودشان ميباشند. در حالي که ممکن است براي جمعآوري اطلاعات اضافي براي فروش و اهداف آينده وسوسه شويد، اما اگر اين کار را بيش از حد انجام دهيد احتمالا هيچ اطلاعاتي دريافت نکنيد. اطلاعاتي مثل تاريخ تولد، چگونه با اين سايت آشنا شديد و … را نپرسيد، فقط آنچه را که براي تکميل معامله نياز داريد بپرسيد. پس از اينکه اولين معامله را انجام داديد اولويتهاي مشتري و ساير دادهها را جمعآوري کنيد.
بهينهسازي براي موبايل
آيا ميدانيد که 80 درصد از صاحبان تلفن همراه از آن براي خريد استفاده ميکنند، براساس گزارش Nielsen در سال 2013 اين نتيجه به دست آمده و از سوي ديگر هم استفاده از تلفن همراه همچنان رو به رشد است. با اين حال دستگاههاي تلفن همراه با صفحه نمايش کوچک عواملي که منجر به رها شدن سبد خريد ميشوند را تشديد ميکنند. اما راههايي براي جلوگيري از آن وجود دارد:
استفاده از يک طراحي ريسپانسيو براي تلفنهاي همراه- در حالت ايدهآل شما ميتوانيد سايت خود را متناسب با اندازه صفحه نمايش تنظيم کنيد.
استفاده از فونتها و دکمههاي بزرگتر که براي استفاده با انگشت راحتتر باشد.
مينيمم اطلاعات ورودي را درخواست کنيد. براساس آزمونهاي انجام شده گزينه “پرداخت با پيپال” تبديلات تلفن همراه را تا 34 درصد افزايش ميدهد.
اطلاعات محصول
اطلاعات خريد را قابل مشاهده نگه داريد. به عنوان مثال وقتي که مشتري آيتمي را به سبد خريد خود اضافه کرد، جزئيات مربوطه مانند(قيمت، توضيحات، ماليات و حملونقل) براي او قابل مشاهده باشد.
به مشتري نقشه انجام کار را نمايش دهيد. مشتريان ميخواهند بدانند که در روند پرداخت در چه جايگاهي ايستادهاند. به عنوان مثال فهرست تعداد گامها و مراحل کمک ميکند تا سبدهاي خريد رها شده کاهش پيدا کند، از آنجا که مشتريان ميتوانند روند پيشرفت خود را ببينند.
تجربه پرداخت برند: لوگو و رنگ خود را به هر صفحه از روند پرداخت براي افزايش اعتماد به نفس اضافه کنيد.
گزينههاي پرداخت آسان
مشتريان اغلب قبل از شروع خريد گزينههاي پرداخت را چک ميکنند. لوگوي پيپال يکي از اين گزينهها است. داشتن يک گزينه پرداخت پيپال به احتمال زياد در افزايش تکميل فروش شما تاثير بهسزايي خواهد داشت. براساس مطالعات انجام شده توسط نيلسن معاملات پيپال نرخ تبديلات را تا 70 درصد بالا ميبرد.
به ياد داشته باشيد که يک مشتري که به سايت شما رسيده است، تجربه مشتري و کاربردپذيري تاثير زيادي بر تکميل فروش خواهد داشت. ايجاد يک روند پرداخت که سريع، شهودي و براساس شش قانون بالا باشد تعداد سبدهاي خريد رها شده را کاهش داده و به افزايش فروش شما کمک خواهد کرد.