بزرگنمايي:
1. کسبوکار خود را در محيط کار تبليغ کنيد
بر ديوار بيروني شرکت، نام و زمينه کار شرکت را بنويسيد. با رستوران بزرگي در تهران کار ميکردم. اين رستوران در نماي بيروني هيچ تابلوي قابلتوجهي نداشت. بسياري از افرادي که از آنجا عبور ميکردند نميدانستند که در آنجا رستوراني وجود دارد. اين رستوران هنگامي که تابلوي بزرگي از نماي داخلي رستوران را بر ديوار بيروني نصب کرد، تعداد مراجعين به رستوران بيشتر شدند.
هرگونه نوشته يا علامتي از کسبوکار شما در محيطهاي عمومي محل کار، تبليغي شبانهروزي خواهد بود و ميتواند ديگران را با کسبوکار شما آشنا سازد، حتي زماني که تعطيل هستيد. اگر امکان نصب تابلو يا نوشتهاي بزرگ را نداريد، ميتوانيد بر زنگ درب ورودي علاوه بر نام شرکت، زمينه کاري خود را هم بنويسيد. البته براي نصب تابلوهاي بزرگ شايد نياز به دريافت مجوز باشد. از رنگها و طراحي مناسب و حرفهاي استفاده کنيد. حتي ميتوانيد روزها و ساعات فعاليت شرکت را بنويسيد.
2. نوشتن پيام کسبوکار بر اتومبيل شرکت
بسياري از کسبوکارها از اتومبيل براي انجام کارها استفاده ميکنند. اتومبيلها در روز به مکانهاي مختلفي مراجعه ميکنند. با تبليغ کارتان بر اتومبيل شرکت، ميتوانيد به تبليغات بپردازيد. البته اگر کسبوکارتان اتومبيلي ندارد ميتوانيد اينکار را بر اتومبيل شخصي خود انجام دهيد.
البته توجه داشته باشيد که مطالب استفادهشده براي تبليغات متحرک بايد بسيار ساده باشند و با حداقل کلمات نوشته شوند. با رعايت اين نکته انتقال پيامتان در زماني کوتاه، امکانپذير خواهد بود.
حتما توجه کردهايد که پيکهايي که از طرف رستورانها و فستفودها غذا را تحويل ميدهند با حروف بزرگ شماره تلفن رستوران را روي موتور يا اتومبيل مينويسند.
3. تبديل فاکتور به ابزاري براي فروش
بسياري از شرکتها روزانه فاکتورهايي صادر ميکنند که به جاهاي مختلف ارسال ميشود. فاکتورها معمولا بارها دستبهدست ميشوند تا به دست پرداختکننده آن ميرسند. اخيرا تبليغ يکي از شرکتهاي معروفي که دوره هاي مديريتي برگزار ميکند را در وبسايتم گذاشتم. سپس فاکتور را فرستادم، اين فاکتور بايد توسط چندين نفر تاييد ميشد که شامل فرد سفارشدهنده آگهي که يکي از مدرسان بود، مسئول امور مالي و سپس فردي که چکها را صادر ميکرد بودند. اين موضوع فرصت خوبي را فراهم ميکند تا به چندين نفر معرفي شويد.
البته شايد اين افراد با کسبوکار شما آشنا باشند ولي به تمامي تواناييها و امکاناتي که ارائه ميکنيد واقف نباشند. مثلا ما براي محصولات آموزشي مشتريان زيادي داريم و همچنين کارگاههاي آموزشي حضوري برگزار ميکنيم ولي بسياري از مشتريان ما اين موضوع را نميدانند. پس با فاکتور ميتوانيد خدمات و محصولات جديد را معرفي کنيد. حتي ميتوانيد اخبار کارتان را در فاکتور منعکس کنيد. مثلا اگر قيمتها تغييري کرده است يا گاهي فروش فوقالعاده برگزار ميکنيد اين موارد را در فاکتور منعکس کنيد.
ابتکاري که يکي از شرکتهاي کامپيوتري انجام داد اين بود که با هر فاکتور، يکي از اعضاي شرکت را معرفي ميکرد و حتي عکس او را در پايين فاکتور چاپ ميکرد. اينکار در مشتري احساس خوبي را ايجاد ميکند و در مراجعات بعدي مشتري احساس نزديکي بيشتري با کارکنان ميکند.
حتي ميتوانيد کاري کنيد که دريافت فاکتور براي مشتري به تجربهاي لذتبخش تبديل شود. مثلا همراه فاکتور مطالب خواندني و آموزشي کوتاهي را بفرستيد تا مشتري از آنها استفاده کند.
اگر امکانات بيشتري در اختيار داريد از فاکتورهاي رنگي استفاده کنيد تا تاثير بهتري از شما بهجاي بگذارد. بسياري از خريداران ما هيچگاه به محل کارمان مراجعه نکردهاند و تنها چيزهايي که از کسبوکارمان ميبينند محصولات و فاکتورهاي ما است.
4. سيستم انتظار تلفني را به درآمد تبديل کنيد
مشتريان از منتظر ماندن متنفرند. اگر از سيستمهاي پاسخگوي تلفني استفاده ميکنيد و مشتريان بايد لحظاتي منتظر بمانند تا بتوانند با شخص موردنظر صحبت کنند، از اين فرصت استفاده کنيد. در لحظات انتظار بهجاي پخش موسيقي به معرفي محصولات و خدمات شرکت بپردازيد. اگر کسبوکار خود را بهتازگي آغاز کردهايد با اينکار ميتوانيد ذهنيت خوبي را در مشتري ايجاد کنيد و مشتري احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگي تماس گرفته است.
در زمانهايي که شرکت تعطيل است بهجاي آنکه بگوييد لطفا پيام خود را بگذاريد ميتوانيد به معرفي شرکت پرداخته سپس از مشتري بخواهيد پيام بگذارد.
در تهيه پيام مناسب همواره بهياد داشته باشيد که مشتريان بسيار پرمشغله هستند. بهجاي گفتن مقدمه و يا مطالبي که مشتري از آن آگاه است، مستقيما به خدمات و محصولات بپردازيد. پيام را تا حد ممکن کوتاه و قابلفهم نگه داريد. مشتريان هيچگاه فرصت ندارند تا مثلا 10 دقيقه به توضيحات ضبط شده شما گوش کنند. براي دلنشينتر شدن پيام ميتوانيد آنرا با موسيقي ملايمي همراه سازيد.
اگر توانايي تهيه دستگاههاي گرانقيمت پاسخگوي تلفني را نداريد ميتوانيد از نرمافزارهايي که براي اينکار تهيه شدهاند استفاده کنيد. کافي است کامپيوتر شما به مودم مجهز باشد تا آنرا تبديل به سيستم پاسخگوي خودکار تلفني کنيد.
5. از اينترنت استفاده کنيد
اينترنت ابزاري جديد براي بازاريابان است که امکانات بينظيري در اختيار شما قرار ميدهد. تبليغات اينترنتي نوع جديدي از تبليغات است که بسياري از صاحبان کسبوکار به اهميت آن پينبردهاند. اينترنت مانند کتابخانهاي عظيم است که هرگونه اطلاعاتي در آن يافت ميشود. تنها بايد بتوان آنرا پيدا کرد. راز موفقيت در اينترنت آن است که بتوانيم کاري کنيم که ديگران بهراحتي ما را پيدا کنند.
بهطور کلي دو راه براي تبليغ در اينترنت داريد. راه اول آن است که خودتان يک وبسايت داشته باشيد و مشتريان با جستجو شما را بيابند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. ساخت وبسايت هر روز ارزانتر و آسانتر ميشود و با صرف هزينهاي اندک ميتوانيد وبسايتي مناسب داشته باشيد. البته براي داشتن وبسايتي کاملا حرفهاي با امکاناتي مانند فروش آنلاين و ... بايد هزينهاي در حدود يک تا چند ميليون تومان بپردازيد. ولي اگر هدف شما صرفا معرفي کسبوکارتان با چند صفحه متن و چند عکس باشد، اين کار با مبلغ بسيار کمتري قابلانجام است.
راه دوم آن است که بدون داشتن وبسايت به تبليغات اينترنتي بپردازيد. مثلا در سايتهاي پربيننده در زمينه کاري شما تبليغ کنيد و از بازديدکنندگان بخواهيد براي دريافت اطلاعات بيشتر با شما تماس تلفني بگيرند.
6. استفاده از لباسهاي رسمي
بسيار جالب است که مردم به افرادي که لباس رسمي پوشيدهاند احترام بيشتري ميگذارند زيرا احساس ميکنند افراد تصميمگيرنده و مهمي هستند. تصور کنيد که ميخواهيد با هواپيما مسافرت کنيد. اگر ببينيد خلبان يک تيشرت معمولي پوشيده است چه احساسي بهشما دست ميدهد؟ آيا اطمينان مسافران کمتر نخواهد شد؟
اگر شما و کارکنان با لباس مناسب در محل کار ظاهر نشويد شايد باعث تاثير نامناسب بر ديگران شود. البته تهيه يونيفرم معمولا پرهزينه است، ولي ميتوان آنرا بهعنوان بخشي از بودجه بازاريابي درنظر گرفت. البته اگر نميتوانيد يونيفرم تهيه کنيد، حداقل ميتوانيد نوع خاصي از لباس با رنگي مشخص بپوشيد. مثلا تمامي کارکنان پيراهن سفيد با شلوار مشکي بپوشند. حتي کسبوکارهاي بسيار کوچک ميتوانند از اين روش استفاده کنند. مشتريان وقتي شما و کارکنان را ببينند که با لباسهايي مناسب و يکدست در محل کار ظاهر ميشويد، احساس آرامش و امنيت خواهند کرد.
شايد براي شما هم پيش آمده باشد که به فروشگاهي مراجعه ميکنيد و ظاهر و لباس عجيب و غريب فروشنده باعث ميشود که احساس راحتي نکنيد و حتي از خريد منصرف شويد.
7. از بستهبندي محصولات بهترين استفاده را ببريد
بسياري از کسبوکارها محصولات خود را در جعبه يا بستهبندي خاصي ارائه ميکنند. بستهبندي شايد يک کيسه معمولي باشد و يا حتي جعبه چوبي گرانقيمت خاص. بستهبندي اين امکان بينظير را فراهم ميکند تا شغلتان را به ديگران معرفي کنيد. وقتي مشتري محصولي را ميخرد معمولا آنرا به ديگران نيز نشان ميدهد. اگر از جعبه يا بستهبندي خاصي استفاده ميکنيد چرا آنرا بعنوان فرصتي براي فروش بيشتر درنظر نگيريد؟ حتي اگر از کيسه پلاستيکي استفاده ميکنيد ميتوانيد روي آن نام و لوگوي کسبوکار و ساعات کاري و شماره تلفن و حتي محصولات و خدمات را بر آن چاپ کنيد.
ايده پرسود ديگر گذاشتن کاغذ معرفي محصولات ديگر در بستهبندي تمامي محصولات است. اگر فردي از شما خريد کرد به احتمال زياد مجددا خريد خواهد کرد و حتي شايد شما را به دوستان خود توصيه کند.
کتابفروشيها ميتوانند بهخوبي از اين روش استفاده کرده و همراه هر کتاب، فهرستي از کتابهاي پرفروش ماه و کتابهاي حراجي را ضميمه کنند.
فروشگاهي بزرگ در ژاپن بر کيسههاي خود نقشه کاملي از شهر توکيو را چاپ کرده است و در نقشه، محل فروشگاه خود را مشخص کرده است و به اين طريق به تبليغ کسبوکار خود ميپردازد.