بزرگنمايي:
مديريت و رهبري کسبوکار مهارتي است که در افراد به تدريج به عادت تبديل ميشود. مثلا مديران پس از مدتي ميآموزند به سرعت تصميمگيري کنند. بسياري از مردم تعجب ميکنند که مدير چگونه در سختترين شرايط تصميمات درست را اتخاذ ميکند. اين تصميمات نتيجه جمعآوري تجربيات زياد و مواجه شدن با شرايط مختلف است. 15 فعاليت وجود دارد که اغلب مديران دنيا آنها را انجام ميدهند. حال شايد آنها را فرا گرفته باشند يا به صورت ذاتي اين موارد را انجام ميدهند. با بررسي اين 15 مورد دريابيد که آيا مدير موفقي هستيد يا خير.
1. ايجاد احساس امنيت در ديگران و ترغيب ديگران به نظر دادن
بسياري از مديران مقام و قدرت خود را به رخ کارمندان ميکشند. آنها وقتي وارد اتاق کارمند ميشوند جوي جدي و ترسناک ايجاد ميشود. مديران موفق توجه را به خودشان جلب نميکنند و نظرات ديگران هميشه برايشان مهم هستند. آنها استاد ايجاد حس امنيت هستند و کاري ميکنند تا ديگران با اعتماد بهنفس نظرات خودشان را بگويند. نزديک شدن به مديران موفق و گفتن نظرات کاري بسيار ساده است و هيچگونه ترس و وحشتي ايجاد نميکند. کارمندان به راحتي ميتوانند با نظرات يک مدير موفق مخالفت کنند.
2. اتخاذ تصميمات
مديران موفق تصميمگيرندگاني حرفهاي هستند. آنها بسيار ساده و روان صحبت ميکنند و مکالمات را به نتيجه ميرسانند. آنها مدام تصميماتي ميگيرند که باعث انجام شدن کارها ميشود و پيشرفت حاصل ميشود. آنها استاد خاتمه دادن صحبتها و موارد بيارزش هستند و به سرعت تصميم ميگيرند. به جاي اينکه روزها و ماهها براي يافتن بهترين گزينه ممکن فکر کنند با قاطعيت تصميم ميگيرند، حتي اگر تصميمشان بهترين گزينه ممکن نباشد. عدم قطعيت در تصميمگيري يکي از بزرگترين عوامل شکست کسبوکارها است.
3. توضيح انتظارات
مديران موفق در صحبت و انتقال پيام بسيار قوي هستند، به خصوص وقتي درباره توقعات خود از عملکرد ديگران صحبت ميکنند. آنها همواره به همکاران چشمانداز و ارزشهاي شرکت را يادآوري ميکنند تا مطمئن شوند درست درک شده و اجرايي خواهد شد. مديران هميشه توقعات خودشان را به وضوح بيان ميکنند. اين کار باعث تمرکز کارکنان بر کارهاي اصلي ميشود. همچنين معيارهايي براي ارزيابي کارها ارائه ميدهند تا هم مدير و هم کارکنان بتوانند کيفيت کار انجامشده را ارزيابي کنند.
4. به چالش کشيدن ديگران براي تفکر
مديران موفق ديدگاهها و توانمنديهاي کارکنان را ميشناسند. آنها گروه را ترغيب به تفکر ميکنند. اگر کسي در کارش به اندازه کافي تفکر نکند، رشد چنداني نخواهد داشت. مديران موفق محيطي دوستانه ايجاد ميکنند تا همه بتوانند فکر کنند و راهحل ارائه دهند. مديران موفق همه را به تفکر واميدارند. تفکر فقط کار مديران ارشد يک سازمان نيست. هر کارمندي بايد تفکر کند و باعث رشد سازمانش شود.
5. مسئوليتپذيري نسبت به ديگران
مديران موفق به کارمندان اجازه ميدهند مدير را مديريت کنند. البته اينطور نيست که ديگران کنترل مدير را در دست بگيرند، ولي مديرمسئول است تا مطمئن شود نياز همکاران برآورده ميشود. مسئول بودن نسبت به خواستههاي همکاران و علاقه به موفقيت فردي همکاران بسيار اهميت دارد. مدير موفق به جاي دستور دادن بيشتر به اجراي خواستههاي معقول همکاران ميپردازد.
6. هدايت با نمونه خودشان
الگو بودن در تمام کارها ظاهرا خيلي ساده به نظر ميرسد، ولي مديران بسيار کمي هميشه اينطور هستند. مديران موفق به آنچه ميگويند عمل ميکنند و مراقب رفتارشان هستند. آنها ميدانند که تحت نظر هستند و برخي منتظرند تا يک رفتار اشتباه ببينند و موضوع را بزرگ جلوه دهند. اگر مدير توقع دارد کارمندان عملگرا باشند خودش اولين کسي است که بلافاصله دست به کار شده و کارها را انجام ميدهد.
7. ارزيابي و پاداش دهي عملکرد خوب
مديران موفق همواره عملکرد مجموعه را ارزيابي ميکنند. آنها نه تنها اعداد و ارقام را بررسي ميکنند بلکه مدام کارهاي خوب و افراد پرتلاش را تشويق ميکنند. مديران خوب هيچگاه نسبت به افراد با عملکرد بالا بيتوجه نيستند و پاداش دادن به آنها را فراموش نميکنند. مديري که بين کارمندان عالي و معمولي تمايزي قائل نشود با سرعت تمام کسبوکارش را به سمت سقوط پيش ميبرد.
8. دادن اطلاعات و بازخورد به کارکنان
کارکنان ميخواهند مدير به آنها توجه کند. مديران موفق همواره به کارکنان اطلاعات و بازخورد ميدهند و از شنيدن نظرات کارکنان استقبال ميکنند. آنها روابط دوستانهاي با همکاران دارند. آنها ميدانند اين موضوع براي پيشرفت کسبوکار حياتي است. مديران منبع اخبار جديد شرکت براي کارکنان هستند. مديران خوب رازهاي زيادي ندارند و به راحتي درباره موضوعات کليدي کسبوکار پيش همکاران صحبت ميکنند.
9. تشخيص و شکوفا کردن استعدادها
مديران موفق استعدادهاي کارمندان را کشف کرده و از آن استفاده ميکنند. آنها در افزايش توانمنديهاي همکاران متخصص هستند و ميدانند در هر شرايطي چگونه از تواناييهاي منحصربهفرد هر کارمند به خوبي کمک بگيرند تا پروژهها با موفقيت پيش برود. شايد فردي براي تايپ استخدام شده است، ولي مدير پس از چند ماه او را به بخش طراحي منتقل کند چون استعدادش را در اين زمينه کشف کرده است.
10. پرسيدن سوال و دريافت مشاوره
مديران موفق همواره در حال پرسيدن سوال و مشاوره گرفتن از ديگران هستند. شايد اين مديران بسيار دانا و مطلع باشند ولي از درون ميدانند که بايد هميشه به دنبال علم و دانش و يادگيري باشند. اين افراد به خودشان متعهد شدهاند تا هميشه پيشرفت کنند و توانمنديهاي خودشان را افزايش دهند. مديران موفق از کمک گرفتن ترسي ندارند و سعي ميکنند از تمامي اطرافيان خود کمک فکري بگيرند، حتي اگر خودشان در آن زمينه متخصص باشند. آنها ارزش دانستههاي ديگران را ميدانند و خودشان را بهترين تصميمگيرنده دنيا نميدانند.
11. حل مسائل و دوري از تعلل
مديران موفق ميدانند وقتي با مسئلهاي روبرو شدند بايد اصل موضوع را کشف کنند و مسئله را از پايه و اساس حل کنند. اگر هر روز در محل کار مشاجره پيش ميآيد، سختگيري و دعوت به سکوت مشکل را حل نميکند. يک مدير موفق سعي ميکنند علت ريشهاي مشاجرات محل کار را دريابد و آن را رفع کند. آنها در حل مسائل مهم تعلل نميکنند و نميگذارند کار از کار بگذرد. آنها از مواجهه با موارد اضطرابآور هراس ندارند زيرا ميدانند تنها راه حل مشکلات رويارويي با مشکلات و موارد است. مديران حاضرند کارهايي انجام دهند که از ديد ديگران لذتبخش نيست و افراد ديگر حاضر به انجام آن نيستند.
12. ايجاد انرژي و نگرش مثبت
مديران موفق هر جا کار کنند روحيهاي شاد و مثبت ايجاد ميکنند. آنها با رفتار و گفتارشان به اطرافيان انگيزه و انرژي ميدهند و آنها را ترغيب به اقدام و انجام کارها ميکنند. آنها افرادي دوستداشتني، محترم و با اراده هستند. آنها به هيچ وجه اجازه نميدهند شکستها سرعت پيشروي گروه را کم کند و نااميدي غلبه کند.
13. معلم هميشگي و حرفهاي
بسياري از کارکنان از اين موضوع شکايت دارند که مديران هيچگونه آموزشي نميدهند و رشد کارکنان برايشان مهم نيست. مديران موفق همواره در حال آموزش ديگران هستند، زيرا خودشان دائم در حال يادگيري و فراگرفتن مطالب جديد هستند. اگر با مديري خوب کار کنيد مدام در حال يادگيري جديدترين مطالب تخصصي خواهيد بود. مديران اطلاعات باارزش را براي خود نگه نميدارند بلکه تيم خود را از جديدترين اخبار، اتفاقات و روندها آگاه ميسازند.
مديران به همه کارکنان آموزش ميدهند و با دقت افراد مستعد و علاقهمند را انتخاب ميکنند تا آموزشهاي پيشرفتهتري به آنان بدهند.
14. به ارتباطات انساني اهميت ميدهند
مديران موفق افرادي گوشهگير و خودخواه نيستند، بلکه هميشه سعي ميکنند براي ديگران مفيد باشند و ارتباط خوبي با ديگران دارند. آنها افراد اثرگذار و قدرتمند را به دايره دوستان خود اضافه ميکنند و فکر نميکنند با اين کار ارزش آنها کم خواهد شد. البته هدف مديران بهکارگيري نفوذ ديگران براي منافع خودشان نيست بلکه در وهله اول سعي ميکنند براي ديگران مفيد واقع شوند. مديران موفق هميشه موفقيتها را با اعضاي گروه تقسيم ميکنند و ديگران را در رسيدن به اين موفقيت سهيم ميدانند.
15. از مسئوليتهايشان لذت ميبرند
مديران موفق دوست دارند اثرگذار باشند، ولي موضوع فقط اعمال قدرت نيست. هدف آنها رسيدن به هدفهاي بزرگ و ارزشمند است. بالاترين درجه مديريت آن است که به ديگران خدمت کنيم و از اين کار لذت ببريم و البته در کنار آن از منافع مالي اين کار نيز بهرهمند شويم. مديران موفق از کارشان و مسئوليتهايي که دارند لذت ميبرند زيرا آن را بخشي از فعاليتهاي لازم براي رسيدن به هدف بزرگ خود ميدانند.
اگر مديري هر روز به اين 15 مورد اشارهشده اهميت بدهد، سازمانش رشد ميکند و ارزش آن بيشتر ميشود. چنين سازماني نتايجي غيرقابلتصور ايجاد خواهد کرد و ديگران را به تحسين وا خواهد داشت!
شما هم ميتوانيد يکي از اين مديران باشيد. البته حتما بخشي از موارد اشاره شده را انجام ميدهيد. به مواردي بپردازيد که به آنها توجه کافي نداشتهايد. موفق باشيد مدير موفق!