تکنيک شش کلاه تفکر مديريت

تکنيک شش کلاه تفکر

  بزرگنمايي:

 ابداع کننده اين تکنيک ادوارد دوبونو (پدر تفکر خلاق) است. در اين تکنيک به طور کلي با استفاده از شش سبک فکري، موضوع يا مسئله مورد نظر، بررسي مي‌شود. براي هر يک از شش سبک فکري نيز يک کلاه با رنگي مخصوص در نظر گرفته شده است. در واقع رنگ کلاه‌ها نمايان‌گر طرز تفکر و نگرش افراد مي‌باشد.

 دوبونو سعي مي‌كند به كساني كه دور هم جمع مي‌شوند، بياموزد كه تک بعدي فکر نکنند و به تفكر خود وسعت دهند و آنگاه به راه‌هاي خلاق بيانديشند و با يك هماهنگي مدبرانه نتايج را طبقه بندي كرده و در تصميم‌گيري از آن استفاده كنند.

 افراد با گذاشتن هر يک از کلاه‌ها بر سرشان، سبک فکري‌شان را براساس رنگ کلاه‌شان تغيير مي‌دهند.

 سبک فکري هر کدام از کلاه‌هاي رنگي به شرح زير است:

سفيد، رنگي خنثي و منفعل است: كلاه سفيد با موضوعات و شكل‌هاي انفعالي سر و كار دارد. کسي که اين کلاه را بر سر گذاشته، واقعيت‌ها را بدون هيچ‌گونه قضاوتي مورد کنکاش قرار مي‌دهد.
رنگ قرمز نشانه خشم، شور و هيجان است: در کلاه قرمز بينش هيجاني و جنبه‌هاي احساسي و غير استدلالي مد نظر مي‌باشد. در واقع اين رنگ کلاه ابزار مناسبي براي بيرون ريختن احساسات است.

رنگ سياه نشانه منفي‌نگري و افسردگي است: بنابراين فردي که با اين رنگ کلاه در جلسه حضور پيدا مي‌کند، جنبه‌هاي منفي و بد بينانه موضوع را ابراز مي‌کند. 

زرد نشانه آفتاب و مثبت است: فرد صاحب کلاه زرد جنبه‌هاي مثبت و خوشبينانه موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهد. 

رنگ سبز نشانه رويش و باروري است: به همين جهت از کلاه سبز براي ابراز ايده‌ها و راه‌حل‌هاي جديد و خلاقانه استفاده مي‌شود.

رنگ آبي سرد است: اين کلاه کنترل کننده و سازمان دهنده انديشه‌ها است. کسي که اين کلاه را بر سر گذاشته، نظرات بقيه کلاه‌ها را مورد ارزيابي قرار داده و سازمان‌دهي مي‌کند.

 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

روي هدف تمرکز کنيد