سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

7 اشتباه در مديريت زمان مديريت

  بزرگنمايي:

7 اشتباه در مديريت زمان

1- در نظر نگرفتن زمان براي کار: يکي از متداول ترين دلايلي که به کار مورد علاقه‌تان نمي‌رسيد و آن را انجام نمي‌دهيد اين است که زمان ويژه‌اي براي انجام دادن آن در نظر نگرفته‌ايد. اغلب اوقات، اشخاص فهرستي از کارهايي که بايد انجام دهند تهيه مي‌کنند، اما در اين ميان سوال مبهمي جواب داده نمي‌شود: کِي قرار است اين‌کار رابکنم؟

2- وقت نامناسبي را در نظر گرفته‌ايد: اگر براي انجام دادن کاري زماني را در نظر گرفته‌ايد و با اين حال مي‌بينيد که به آن کار نمي‌پردازيد، امکانش است که زمان بدي را براي آن کار در نظر گرفته‌ايد. همه‌ي ما داراي چرخه‌هاي انرژي و تمرکز به خصوصي هستيم. بعضي از ما زن و مرد روز هستيم و بعضي ديگر در شب‌ها بيشترين انرژي خود را دارا هستيم. اگر شما بر خلاف چرخه‌ي تمرکز يا انرژي خود کار کنيد، بعيد است بتوانيد فعاليت مورد نظر را به درستي و خوبي انجام دهيد.

3- اشتباه محاسبه مقدار زمان لازم براي انجام کار: اغلب اشخاص به‌درستي نمي دانند که در مدت يک روز چه کارهايي را مي‌توانند انجام دهند. اگر زمان لازم براي انجام کار موردنظر بيش‌از مدت زماني باشد که در اختيار داريد، نمي‌توانيد آن کار را به پايان ببريد و درنتيجه احساس ناراحتي و دلگيري مي‌کنيد. اگر بتوانيد مدت زمان لازم براي انجام کار را بهتر بر آورده کنيد، مي‌توانيد بار کاري قابل انجام شدن را بهتر و دقيق تر مشخص نماييد.

4- شما شخص مناسب براي انجام کار نيستيد: بسياري از ما تصور مي‌کنيم که بايد همه کارها را خودمان انجام دهيم. گمان مي‌کنيم اگر از ديگران کمک بگيريم نشانه‌هاي ضعف خود را به نمايش گذاشته ايم. ممکن است براي شما اذعان به اين مطلب دشوار باشد که بپذيريد شما براي انجام دادن اين کار مناسب نيستيد. اما اين مي‌تواند شما را به احساسي از آرامش برساند. همه‌ي ما داراي استعدادهاي منحصر به فرد و مهارت‌هاي خاص هستيم.ديگران هم از اين حيث تفاوتي با ما ندارند.

5- کار مورد نظر بيش از اندازه پيچيده است: اگر به آنچه برايتان مهم است دست پيدا نمي‌کنيد، امکانش است روش برخورد شما با آن بسيار پيچيده است. اگر کار به خصوص بيش از اندازه پيچيده باشد، امکانش وجود دارد که به کلي از  آن کار صرفنظر کنيد. اگر مي‌خواهد موفق شويد بايد آن کار را ساده کنيد.

6- نمي‌توانيد کارتان را به‌ياد آوريد: اگر فهرست قابل اعتمادي از کار‌هايي که بايد انجام دهيد در اختيار نداشته باشيد، امکانش وجود دارد که بسياري از کارهاي مهم را فراموش کنيد. تکيه کردن بر حافظه تنها بسيار دشوار است. در دفتر يادداشت‌تان به‌طور پيوسته فهرست کارهايي را که بايد انجام دهيد را يادداشت و آن‌ها را تکميل کنيد.

7 - فضاي کارتان نامنظم است: حتي اگر در کار مديريت زمان از تبحر فراوان برخوردار باشيد، اگر محيط کارتان نامنظم و سازمان نيافته باشد فرصت فراوان و انرژي زيادي از روز شما را تباه مي‌کند. ممکن است ساعت‌ها به دنبال دسته کليد، عينک و يا برخي از اسناد مهم خود بگرديد. در اين شرايط کارايي از دست مي‌رود. يک کار را دوباره و چندباره انجام مي‌دهيد و گاه مجبور مي‌شويد اقلامي را که پيدا نمي‌کنيد دوباره از نو تامين و تهيه کنيد.

 

چند نکته براي مديريت بهتر زمان

وقتي مهارت تشخيص مديريت بر زمان را مي‌آموزيد از اتلاف وقت و انرژي خود نجات پيدا مي‌کنيد. مي‌توانيد به علل مشکلات پي ببريد و راه‌حلي براي آن‌ها تدارک ببينيد.

مشخص‌کردن هدف‌هاي اصلي‌‌‌
هدف‌هاي عمده و مهم زندگي خود را مشخص‌کنيد. وقتي هدف‌تان مشخص باشد به راحتي بيشتري مي‌توانيد کارهايي را که دوست نداريد انجام دهيد. زيرا مي‌دانيد هر يک از اين کارها در برنامه‌ي کلي شما از چه جايگاهي برخوردارند. اين‌گونه مي‌توانيد بعضي از کارها را از فهرست کاري خود حذف نماييد و با اين حال احساس خوبتان را حفظ کنيد.

نقشه کشي زمان
 هدف‌هايتان را بنويسيد. وقتي هدف‌هايتان را مي‌نويسيد متوجه فرصت‌هاي خاصي که در مسير شما وجود دارد مي‌شويد و مي‌توانيد به جهتي که مايل هستيد حرکت کنيد. هدف‌ها را در ذهنتان هر چند مدت يکبار مرورکنيد. اين‌گونه مراقب و متوجه باقي مي‌مانيد و شانس موفقيت شما افزايش مي‌يابد. براي حصول اطمينان از اين که براي هر يک از فعاليت‌هاي خود زمان کافي در نظر گرفته‌ايد تا به هدف هاي اصلي خود برسيد به يک برنامه زمان‌بندي شده نياز داريد.

استفاده از برنامه ريز مناسب
براي اينکه بتوانيد برنامه‌هاي زمان‌بندي شده را به خوبي اجرا کنيد به ابزا‌رهاي مديريتي مناسب احتياج داريد. يک برنامه‌ريز مناسب ابزار مهم دست شماست. منظور اين است که جايي همه‌ي اطلاعات درباره‌ي فعاليت‌هايي که بايد انجام دهيد را درج نماييد. تقويم ديواري يا روي ميز، دفترچه‌ي قرار ملاقات، برنامه‌هاي کامپيوتري چند نمونه‌ي کاربردي در اين زمينه است.

دسته‌بندي/پاکسازي
پس از انتخاب يک برنامه ريز زمان آن رسيده که تصميم بگيريد از انجام دادن چه کاري بگذريد و روي چه کاري فکرتان را متمرکز کنيد. کار‌ها را طبقه‌بندي کنيد و زمان مورد نياز براي انجام دادن آن‌ها را تخمين بزنيد. ممکن است به اين نتيجه برسيد با توجه به وقت، کار‌هاي زيادي هست که بايد انجام دهيد و فرصت آن را نداريد. در اين جاست که بايد از بار کاري خود بکاهيد، بخشي از کار‌ها را رها کنيد و به عبارتي در آن‌ها پاکسازي کنيد. وقتي کارهاي‌تان از زمان‌تان بيشتر است سه اقدام مي‌توانيد انجام دهيد: حذف بعضي از کارها، استفاده از روش‌هاي ميان‌بر براي تسريع انجام کار، تفويض کردن کارها به ديگران.

زمان شروع کار
پس از مرحله‌ي پاکسازي زمان آن رسيده تا مشخص کنيد در چه زماني شروع به کار خواهيد کرد. دربرنامه زماني خود بايد زماني را براي انجام همه‌ي کارها به صورت تک تک در نظر بگيريد. مهم اين است که بدانيد در بسياري از موارد مي‌توانيد درباره‌ي زمان کارها تصميم بگيريد. براي هر کاري که قرار است انجام دهيد بايد روي برنامه ريز زماني را براي آن مشخص سازيد. در حالي که برنامه زماني مي تواند انعطاف پذير باشد، تا حد امکان برنامه‌اي را که ريخته ايد رعايت کنيد.

انجام دادن برنامه در محدوده‌ي زماني تعيين شده
برنامه‌هايتان را آن قدر نزديک به هم قرار ندهيد که وقتي وقفه‌اي بروزکرد اختلالي در برنامه‌ها ايجاد شود. رايج ترين وقفه‌هاي بيروني را به حداقل برسانيد. به طور مثال از مطالعه‌ي نامه‌هاي پستي کامپيوتري بيهوده که برايتان مي‌فرستند خودداري کنيد.
اگر به راستي مي خواهيد برنامه‌هايتان را در زمان مشخصي شروع و به پايان برسانيد بايد نياز به کمال‌طلبي را در خود سرکوب کنيد. دست کشيدن از يک کار يا وظيفه به خصوص اگر مهم باشد کار دشواري است. هميشه راه‌هاي بهتر و باز بهتري است ولي با اين سياست، خيلي زود به اين نتيجه مي‌رسيد که از وقت تعييين شده خود فراتر رفته‌ايد. اگر مي‌خواهيد کاري را به موقع شروع و به موقع به پايان برسانيد بايد از کمال‌طلبي دست بکشيد.

حفظ تعادل
 مديريت زمان موضوعي راکد و با ثبات نيست، به جاي آن کنش متقابل پيوسته ايست ميان شما و هدف‌هايتان و تغييرات دائم زندگي. زندگي تجربه‌ي خوشايندي است مشروط بر آن که برنامه‌اي داشته باشيد و بدانيد چگونه خود را با شرايط تطبيق دهيد. بايد آن قدردرموقعيت‌هاي خود تطبيق دهيد تا در جهتي که مايل هستيد قرار بگيريد. متعادل نگاه داشتن زندگي حتي در شرايط سختي‌ها و دشواري‌ها يک هنر است. مراقب خودتان باشد، غذاي خوب بخوريد، به قدرکافي استراحت و ورزش کنيد و ببينيد کدام فعاليت به شما انرژي بيشتري مي دهد. براي بازسازي خود زماني در نظر بگيريد و به تعادل ايده‌آلي که درنظر داريد برسيد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی