سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

معاون وزیر علوم خبر داد

بازنگری 850برنامه درسی دانشگاه‌ها با رویکرد کارآفرینی کسب و کار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی در آموزش عالی، ضرورت بازنگری در برنامه‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی، اهمیت یکپارچگی در نظام آموزش عالی کشور و مأموریت‌گرایی از مهمترین برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم است.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از قدس، حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی در آموزش عالی، ضرورت بازنگری در برنامه‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی، اهمیت یکپارچگی در نظام آموزش عالی کشور و مأموریت‌گرایی از مهمترین برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم است که دکتر مجتبی شریعتی نیاسر از زمان سکانداری بخش معاونت آموزشی وزارت علوم، به دنبال تحقق آن بوده است.
وی که از مدافعان جدی ورود بخش خصوصی به آموزش عالی است، در گفت و گو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: حمایت من از غیردولتی‌ها، جدی است و این را صریح اعلام می‌کنم. غیردولتی‌ها نباید سربار دولت باشند ولی پشتیبانی دولت را می‌خواهند. نمی‌شود به بخش خصوصی گفت که ورود پیدا کند و کاری هم به کارش نداشته باشیم. برخی از غیردولتی‌ها، به کر وصلند و از منابع دیگری، پول می‌گیرند ولی یک دانشگاه غیرانتفاعی روی پای خودش می‌ایستد و تمام توان خود را می‌گذارند.
وی با بیان اینکه از میان 300 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، تعدادی معدودی وضعیت خوبی دارند و بقیه در شرایط بحرانی هستند، خاطرنشان می‌کند: اگر به طور مستقیم نمی‌توان به آنها وام و بودجه داد ولی به صورت غیرمستقیم می‌توان، وام در اختیارشان قرار داد. این حمایت، فقط مختص غیرانتفاعی‌ها نیست، منظور همه غیردولتی‌ها هستند حتی دانشگاه آزاد.
شریعتی نیاسر با اشاره به کاهش جمعیت دانشجویی و ضرری که دانشگاه‌های متکی به شهریه تحمل کرده‌اند، عنوان می‌کند: حدود 40 درصد از ظرفیت آموزش عالی در دست غیردولتی‌هاست و بیش از 85 درصد جمعیت دانشجویی ما، شهریه می‌دهند. خانواده‌ها انتظار دارند که فرزندانشان در یک فضای باکیفیت درس بخوانند چون پول می‌دهند.
معاون آموزشی وزیر علوم می‌افزاید: پیگیر حذف کلمه غیرانتفاعی از عنوان مؤسسات آموزشی غیرانتقاعی و غیردولتی خواهیم بود و در حال حاضر از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیر ماجرا هستیم.
به روزرسانی برنامه‌های درسی
یکی دیگر از امور مهم در آموزش عالی، بازنگری برنامه‌های درسی است، شریعتی نیاسر درباره این بازنگری و تطبیق آن با نیاز بازار کار، توضیح می‌دهد: بازنگری برنامه‌های درسی از دو سال و نیم پیش آغاز شده است و حدود 850 برنامه درسی در رشته مقطع‌های مختلف مورد بازبینی قرار گرفته که عمدتاً با رویکرد کارآفرینی، کاربردی کردن و ورود دانشجویان به مطالعات میدانی بوده است بنابراین این کار در حد خوبی در آموزش عالی صورت گرفته است. نکته دیگر اولویت اول در بازنگری را به رشته - مقطع‌هایی دادیم که برنامه آنها بیش از ده سال قدمت دارد.
وی تأکید می‌کند: با قاطعیت می‌گویم هیچ برنامه درسی نداریم که بیش از ده سال قدمت داشته باشد. در فاز بعدی، بنا داریم همه برنامه‌های درسی که بیش از 5 سال قدمت دارند، بررسی شوند که این فاز هم آغاز شده است.
به گفته او، حدود 610 نفر از استادان دانشگاه‌های کشور که حداقل دارای مدارج علمی ‌دانشیاری اند، دعوت شدند تا در 70 کارگروه تخصصی به این مسئله بپردازند و در آینده‌ای نزدیک، برنامه‌های درسی که قدمتشان بیش از 5 سال باشد هم نخواهیم داشت.
شریعتی نیاسر می‌گوید: گام دیگری که از سال گذشته برای مشارکت جدی‌تر دانشگاهیان در تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی برداشته شد، تنظیم آیین‌نامه‌ای بود که با تصویب شورای‌عالی برنامه‌ریزی به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد و براساس آن به کل دانشگاه‌های سطح یک و دو، اختیار داده شده که به روزنمایی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی را مطابق با اهداف کلی سیاست‌های آموزش عالی صورت دهند.
ادغام آموزش پزشکی در آموزش عالی ممکن است
در حال حاضر از جمعیت 4 میلیونی دانشجویی کشور 200 هزار نفر دانشجوی علوم پزشکی هستند که 2 تا 3 درصد جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می‌دهند. از میان 80 هزار عضو هیئت علمی‌ دانشگاه‌ها هم 20 تا 22 درصد آنها اعضای هیئت علمی‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی اند. با وجود طرح مسئله ادغام علوم پزشکی به نظام آموزش عالی، این موضوع با مخالفت جدی وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس روبه‌رو شده است. معاون آموزشی وزیر علوم در این باره معتقد است: رسالت اصلی وزارت بهداشت، سلامت و درمان کشور است.
شریعتی نیاسر می‌گوید: وقتی صحبت از آموزش عالی می‌شود، منظور آموزش کلی است؛ فرقی نمی‌کند که آموزش پزشکی باشد یا غیرپزشکی. اگر قرار به تفکیک باشد، تمام رشته‌های مربوط به علوم کشاورزی را باید به جهاد کشاورزی بسپاریم و تمام رشته‌های مربوط به حوزه‌های صنعتی را به وزارت صنایع.
به گفته او، زمانی در دهه 60 به دلیل کمبود پزشک، تصمیم بر این شد که حوزه پزشکی از آموزش عالی جدا شود. شاید این تصمیم در آن زمان، کارآیی داشت اما قوانین با توجه به شرایط روز، اصلاح می‌شوند، در دوره‌هایی، وزارتخانه‌ها و بخش‌هایی داشتیم که بنا به ضرورت زمانه، ادغام شدند.
این مسؤول در وزارت علوم اضافه می‌کند: البته دغدغه دوستان ما در حوزه پزشکی درست است چون رشته‌های پزشکی به سلامت جامعه ربط دارند اما راهش این نیست که مدیریت را جدا کنیم. اگر اینطور باشد بقیه رشته‌ها هم می‌توانند بگویند که ما را زیر نظر وزارتخانه مربوط ببرید، در حالیکه ما از این دستگاه‌ها، راهنمایی می‌گیریم و مطابق با سیاست‌های آن وزارتخانه، ظرفیت‌ها را کنترل می‌کنیم. در حوزه پزشکی هم چنین خواهد بود و حتماً با وزارت بهداشت، هماهنگی خواهیم بود تا مطابق با سیاست‌های آنها حرکت کنیم.
شریعتی نیاسر، این ادغام را امکان پذیر دانسته، می‌گوید: در بسیاری از کشورها تنها یک وزارتخانه در حوزه آموزش وجود دارد اما در ایران وزارت بهداشت و آموزش و پرورش هم علاوه بر آموزش عالی در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند، چقدر می‌خواهیم افتراق در حوزه آموزشی کشور ایجاد کنیم؟ شاید داستان آموزش و پرورش جدا باشد ولی وزارت بهداشت حدود 3 درصد جمعیت دانشجویی را دارد و برای مدیریت این تعداد دانشجو، نیاز به هماهنگی با وزارت بهداشت است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/17556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر