سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برندسازی - قسمت بیست و یکم

برند سازی بدون بودجه کسب و کار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - برندینگ یا برند سازی به عنوان شیوه ای برای مختصر و خلاصه کردن کلیه فعالیت های یک سازمان در نظر گرفته می شود.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت فرشید رمضانی، برای برخی از مجریان، برندینگ تنها به لوگو و تبلیغات آنها محدود می شود. اما واقعیت این است که برندینگ موضوع و عاملی برای پیوند دادن فعالیت های مختلف است که بسیار فراتر از ارتباطات را پوشش می دهد و تمامی جنبه های سازمان شما را شامل می شود و باید در تمامی بخش های استراتژی بازاریابی شما گنجانده شود.
برند سازی تنها برای شرکت ها و سازمان های بزرگ نیست. بدون توجه به اینکه سازمان شما یک سازمان کوچک باشد یا بزرگ، به هر حال شما در حال انجام دادن ای فعالیت می باشید، خواه متوجه باشید یا نباشید. من در طی فعالیت های مختلف خودم با شرکت های غیر انتفاعی مختلفی همکاری داشته ام که ادعا می کنند برای برند سازی از بودجه کافی برخوردار نیستند. اما در نظر من این موضوع تنها دلیلی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت حداکثر ساختن سرمایه گذاری شما می باشد. توجه کنید که برند شما در هر جایی که شما کوچکترین حضوری در آن دارید، حاضر می باشد، و این شامل ساختمان محل کار و نمای آن تا شیوه برخورد شما با مشتریان شما می شود.
حتی بدون در اختیار داشتن یک بودجه بازاریابی، شما باز هم در حال انجام دادن فعالیت برند سازی می باشید. با در نظر گرفتن این هدف، در اختیار داشتن راهنما و راهبری در حوزه برند بجای واگذار کردن هر بخش از آن به مجری به اصطلاح آزاد کار آن از هر شیوه عملکرد دیگری بهتر می باشد:
1- کارکنان
چگونه با کارکنان خود ارتباط برقرار می کنید؟ چه نوع رفتار، زبان و گویشی برای ارتباط با آنها مورد پذیرش می باشد؟ آیا قوانینی در نظام نامه کارکنان خود در نظر گرفته اید که در هماهنگی کامل با برند شما باشد؟
2- شکل پوشش
از آنجائیکه کارکنان شما نمایندگان شرکت شما هستند، از آنها چه انتظاری برای پوشش خود دارید؟ آیا یونیفورم یکسان در اختیار آنها قرار می دهید؟ آیا استفاده از تی شرت، شلوار کوتاه یا دمپایی ابری در محل کار از سوی آنها پذیرفته است؟
3- تماس با مخاطبین
به تلفن های چگونه پاسخ داده می شود؟ چگونه از مراجعین استقبال شده و با آنها برخورد می شود؟ آیا راهنمایی برای چگونگی برخورد با مشتریان و عموم مراجعین وجود دارد؟
4- تصاویر
شرکت شما در تصاویر چگونه نمایش داده می شود؟ چه شخص یا اشخاصی در بین دیگران برجسته می شوند؟ این افراد چه پوششی دارند؟ آیا از ستاره و افراد مشهور استفاده می شود؟
5- ویدئو ها
ویدئو ها چه بصورت آنلاین و چه بصورت آفلاین، به این موضوع توجه کنید که نمایندگان شرکت شما چه کسانی هستند؟ مخاطبین شما به چه صورتی مورد خطاب قرار می گیرند؟ آیا دیگر عناصر دخیل در این جریان در همخوانی و هماهنگی با برند شما می باشد؟ در این رابطه باید هم به لوگو صوتی و هم لوگو بصری شرکت خود توجه کنید.
6- فروشگاه
آیا شکل ظاهری فروشگاه خرده فروشی شما هماهنگ با برند تعریف شده برای شرکت شما می باشد؟ محصولات عرضه شده به چه ترتیبی چیده شده اند؟ در ویترین فروشگاه شما چه چیزی نمایش داده شده است؟ در این رابطه هم به علائم بیرونی و هم علائم داخلی توجه داشته باشید.
7- بسته بندی و ساک های دستی
ساک های دستی ارائه شده برای خرید به مشتریان و دیگر بسته بندی های مورد استفاده شما به شکل و شمایلی هستند؟ آیا اطلاعات شرکت که بر روی آنها درج شده اند هماهنگ با دیگر عناصر برند شما هستند؟
8- موقعیت فیزیکی و غیر فروشگاهی دفتر شما
چگونه از ساختمان دفتر خود نگهداری می کنید؟ دفاتر چه ظاهری دارند؟ در بخش های عمومی و دفاتر اجرایی دفتر از چه نوع مبلمانی استفاده شده است؟ آیا هماهنگی در بین آنها رعایت شده است؟
9- در مسیر حرکت برای رسیدن به محل
آیا ماشین ها و خودروهایی که در اختیار دفتر و شرکت شماست دارای ظاهری یکسان و هماهنگ با یکدیگر و با برند شما هستند؟ آیا موجب ترویج شرکت و برند شما می شوند؟
10- تبلیغات بین المللی (اگر جزء برنامه شما است)
آیا لوگو شرکت شما نشان داده می شود؟ آیا کلمات و نگارش استفاده شده در آنها با برند شما تطابق دارد؟ آیا دیگر اطلاعات مرتبط با شرکت شما در آن گنجانده شده است؟
11- تبلیغات محلی (اگر جزء برنامه شما است)
لوگو و دیگر اطلاعات کسب و کار شما به چه صورت معرفی شده است؟
12- بروشور و کاتالوگ و دیگر محتوای مرتبط
آیا این اقلام چاپی هماهنگ و مطابق با برند شما می باشد؟ در این رابطه با رنگ، اندازه، نوع کاغذ و حتی طرز ارائه آنها به مشتری توجه کنید. آیا تمام عناصر تشکیل دهنده آنها یکسان هستند؟ توجه کنید که طرح های اولیه از لوگو شما احیانا بر روی یکی از اقلام درج نشده باشد.
13- کارت های ویزیت
فراموش نکنید که بر روی کارت های ویزیت شرکت و کارکنان بصورت یکسان از رنگ، لوگو و طراحی و اطلاعات یکسانی استفاده باید بکنید. من شرکت هایی را دیده ام که هر یک از کارکنان یا بخش ها برای خودشان دارای یک کارت ویزیت با طراحی دلخواه خودشان بوده اند، و این کاملا اشتباه است. برخی از اطلاعات جزئی کارت بر حسب فرد ارائه دهنده آن می تواند شخصی سازی شود، ولی طراحی و رنگ و لوگو باید در همه کارت ها یکسان باشد.
14- لوازم تحریر و نوشت افزار مورد استفاده
این بخش شامل نوشت افزار، روزنامه ها، فاکتورها و دیگر اقلام مشابه این مورد می شود. اطلاعات و لوگو شما بر روی این اقلام به چه صورتی نمایش داده می شوند؟
15- محتوای چاپی یک بار مصرف
اینها اقلامی هستند که تنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرند، از قبیل تراکت و کارت های دعوت. آیا رنگ کاغذ، جوهر و فونت آنها با یکدیگر مطابق است؟ آیا اطلاعات درج شده بر روی آنها و شکل ظاهری آنها با نظام نامه تعیین شده و طراحی این موارد همخوانی دارد؟
16- وبسایت
آیا حضور آنلاین شما در هماهنگی و تطابق با برند شما در محیط غیر آفلاین می باشد؟ آیا آدرس استفاده شده برای برند سایت شما معرف برند شما می باشد؟ آیا در طراحی آن از همان اصول طراحی مورد استفاده در نوشت افزار، کارت ویزیت و . . . که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کرده اید؟ در این رابطه حتما به نوع مخاطب هدف خود و کلمات کلیدی که مخاطب برای پیدا کردن شما از آن استفاده می کند هم توجه کنید. محتوای منتشر شده بر روی آن چگونه به مخاطب ارائه می شود؟ آیا لحن نوشتار شما در هماهنگی و تطابق با برند و محتوای برند شما می باشد؟
17- شبکه های اجتماعی
شرکت شما چگونه بر روی این زیر ساخت ها معرفی می شود؟ چه کسی معرف برند شماست؟ آیا برای مخاطبین شناخته شده است و شخصیتی برای آن تعریف کرده اید؟ آیا اصلا شرکت شما از نظام نامه ای برای استفاده در شبکه های اجتماعی برخوردار می باشد؟
18- ارتباطات آنلاین
در این رابطه به ایمیل ها و دیگر تماس های توجه کنید. آداب ارتباطی شما در رابطه با ایمیل و ارسال آن به مخاطبین به چه صورتی است؟ آیا نظام نامه و جهت روشن کردن مسیر حرکت شما وجود دارد؟ در این رابطه باید، روزنامه های الکترونیک ارسالی، گفتگوی آنلاین و پیام کوتاه و . . . را هم مد نظر قرار دهید.
19- معرفی از طریق شخص سوم
چه خدماتی مورد استفاده قرار گرفته است؟ در این رابطه باید بصورت بسیار گسترده در رابطه با خدمات مشتری، دریافت سفارش، گفتگوی آنلاین و . . . بیاندیشید. شرکت شما به چه صورتی معرفی شده است؟ از چه خطوط راهنمایی استفاده شده است؟ چه کسی مسئولیت نظارت بر این خدمات را بر عهده دارد و از هماهنگ بودن آنها با اختیارات از پیش تعیین شده اطمینان کسب می کند؟
20- برنامه ها
آیا شرکت شما در برنامه خاصی شرکت می کند یا مسئولیت معرفی و اطلاع رسانی در مورد آن را بر عهده دارد؟ اگر اینچنین است، آیا این فعالیت منعکس کننده برند شما می باشد؟ وابستگی شرکت شما به آن برنامه چگونه نشان داده می شود؟ در رابطه با هشتگ ها و دیگر عناصر مرتبط با آنها توجه کرده اید؟
21- جوائز، از قبیل کیف و تی شرت
آیا این اقلام از رنگ استفاده شده در طراحی لوگو شما استفاده می کنند؟ آیا کیفیت یکسانی در طراحی و تولید تمامی آنها مد نظر شما بوده است؟ آیا معرف برند شما هستند؟
در حالیکه شرکت های بزرگ ممکن است از بودجه های سنگینی برای همراه ساختن با فعالیت های بازاریابی و برندینگ خود برخودار باشند، هر شرکتی قادر به ارتقاء وضعیت بازاریابی خودش با حداقل هزینه (البته اگر بودجه ای برای ابعاد تعریف شده برای فعالیت های وی تعریف شده باشد) بپردازد. اگر اصلا به فکر برند خود و فعالیت های مرتبط با آن نیستید، خود این عدم توجه به عنوان شرح و بیانی برای سازمان شما در نظر گرفته می شود. پس چه دلیلی دارد که نخواهید فعالیت های خود در این حوزه را تا حد توان خود حداکثر سازید؟

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/17555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی