آخرين مطالب

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد مديريت

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

  بزرگنمايي:

دلايل نياز مديران به هوش هيجاني را اينگونه بيان مي کند «يکي از ويژگي هاي ارتباطات در دنياي مدرن امروزي توانايي برقراري ارتباط با ديگران در سطح عاطفي است. با اين حال بعضي از مديران نگرش بسيار ضعيفي به اين موضوع دارند. براي مثال بعضي از مديران در برقراري ارتباط با کارکنانشان مشکل دارند و اعتقاد ضعيفي به ميزان اثرگذاري رفتار مديريتي بر کارکنان دارند.

دنيل گلمن، روانشناسي است که به خاطر ارائه اين مفهوم در اواسط دهه 1990 معروف شد، وي هوش هيجاني را مديريت احساس مي داند که به اثربخشي مناسب منجر مي شود و توانمندي کارکنان را براي رسيدن به اهداف معين ارتقا مي دهد. گلمن مدلي را ارائه مي دهد که بر اساس آن 5 مهارت کليدي منجر به ارتقاي عملکرد رهبري مي شود: خود آگاهي، خود فعالي، مهارت هاي اجتماعي، همدلي و انگيزش. بسياري از صاحبنظران در زمينه

کسب و کار معتقدند که هوش هيجاني براي توسعه مديران توانا در بازار بين المللي، از ضروريات است. گري مايلز رييس يک شرکت بين المللي و عضو موسسه رافي پارک مي گويد مشتريان ما سازمان هايي با استراتژي مديريت هوشمند هستند و داراي کارکنان بسيار باهوشي هستند، اما در زمينه ارتقاي هوش هيجاني مديران و کارکنان خود از ما کمک مي گيرند.


به هر حال اين سازمان ها به دنبال جذب افراد باهوش هيجاني بالا هستند، زيرا آنها بايد بتوانند تفاوت هاي فرهنگي و احساسات ديگران را درک کنند. چالز الوين رييس موسسه ارتباط مديريت ILM مي گويد: «هوش هيجاني براي مديراني که مي خواهند عملکرد بالايي در تيم داشته باشند بسيار مهم است.» هوش هيجاني نقش بسيار حياتي در توانمند ساختن مديران براي درک خود و ديگران بازي مي کند. تحقيقات نشان مي دهد مديران و رهبراني که هوش هيجاني بالايي دارند عملکرد و اثربخشي بالايي نيز در تيم ها دارند.

دکتر کري فلمينگ استاد دانشگاه LP در مدرسه کسب و کار اشريج معتقد است که هوش هيجاني يکي از توانايي هاي حياتي براي مديران است که به کارکنان ارتباط زيادي پيدا مي کند. ارتباطي که شما در تيم مي سازيد بسيار مهم است. هوش هيجاني به موضوع آگاهي فرد از هيجانات ديگران و تفاوت هاي فردي موجود مي پردازد. تحقيقات زيادي نشان مي دهد که هوش هيجاني در تيم سازي، حل مساله و حل تعارضات مديريتي بسيار مهم است. بسياري از سازمان ها کسب وکار خود را به جهت نامعلومي هدايت مي کنند، آنها اغلب نيازمند استفاده از خلاقيت و رهبراني با هوش هيجاني بالا هستند.

در مطالعه اي که اخيرا از 750 سازمان به عمل آمد، مشخص شد مهارت هاي مديريتي و رهبري به طور معناداري ضعيف است، در حالي که اين سازمان ها به طور مداوم در تلاش براي يافتن مديراني با هوش هيجاني بالا و خلاق هستند. همچنين تحقيقات نشان مي دهند هوش هيجاني بخش مهمي در توسعه رهبران بويژه همراه با مهارت هاي فني و کارکردي است.

هوش هيجاني، مي تواند پيشرفت حرفه اي تيم ها را پيش بيني کند. مديران در حوزه هاي تخصصي خود به صورت درونگرا عمل مي کنند و ارتباطي با ديگر حوزه ها برقرار نمي کنند. اما کريس والتون رييس دپارتمان توسعه منابع انساني در دانشگاه کسب وکار هينلي مي گويد: هوش هيجاني مديران کم نيست، مشکل اصلي بي ارزش انگاشتن آن در سازمان است. اگر اغلب کارکنان مي گويند مديران در برقراري ارتباط ضعيف هستند و نمي توانند با کارکنان همدلي کنند، به دليل آن است که سازمان فاقد اين ارزش است.

الوين مي گويد: «مشکلات در سازمان هايي که مديران آنها از هوش هيجاني ضعيفي برخوردارند يا موفق به توسعه آن نشده اند بسيار حاد است». مديران مي توانند به حرکت کارکنان جهت دهند، اگر شما احساس کنيد که با مديرتان راحت نيستيد و اعتمادي بين شما وجود ندارد، کارکردن برايتان لذت بخش نخواهد بود. مديران بايد با کارکنان ارتباط نزديکي برقرار نمايند و از قوت و ضعف آنها آگاهي يابند، با اين روش مدير مي تواند مطابق با توانايي آنها کارها را تقسيم کند.

همچنين اينکه مديران بتوانند احساسات خود را شناسايي کنند تا در شرايط مختلف برخوردهاي مناسبي داشته باشند، بسيار مهم است. مثلا اگر شما مديري هستيد که آستانه تحريک شما پايين است و خيلي زود عصباني يا احساساتي مي شويد کارکنان شما نمي دانند که عکس العمل شما در مواجهه با رويدادهاي مختلف چگونه است.

الوين در ادامه مي گويد «هوش هيجاني مي تواند با استفاده از تکنيک مربيگري (Coaching) و بازخور 360 درجه ارتقا پيدا کند. در اين روش ها خود آگاهي و نحوه رفتار در تيم آموزش داده مي شود. همچنين مديران بايد بتوانند به راحتي از زبان عاطفي استفاده کنند، يعني در کلام خود از لغاتي که بار عاطفي دارد استفاده کنند. براي مثال اگر تيم عملکرد ضعيفي داشته باشد تنها چيزي که کارکنان انتظار شنيدن آن را دارند انتقاد است، در صورتي که در اين شرايط توانايي يک مدير در به حرکت در آوردن احساسات تيم، شاخص کليدي براي کسب موفقيت است.»

فلمينگ دوره هاي آموزشي هوش هيجاني را در سطح مديران ارشد در دانشگاه اشريج برگزار کرده است. وي مي گويد: ما در اين دوره ها سعي کرديم تا افراد بتوانند به درون خود توجه کنند و احساسات خود و ديگران را شناسايي کنند.

تامي دي مدير عامل شرکت DPA اذعان دارد هسته اصلي در هوش هيجاني «يادگيري متقابل» است، تشخيص اينکه شما به عنوان رهبر چه احساسي داريد، چگونه متقابلا ياد مي گيريد و تفکر در مورد اينکه تعاملات شما با اعضاي تيم چه تاثيري مي تواند بر عملکرد آنان داشته باشد، بسيار مهم است. دي توصيه مي کند يکي از راه هاي موثر بر افزايش هوش هيجاني توسعه خود آگاهي است. ما از مديران مي خواهيم طي دوره يا کارگاه ها، در مورد احساساتشان و علل ايجاد آن، يادداشت برداري کنند.
آمارهاي تکان دهنده

شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد هوش هيجاني تاثيرات عميقي بر سطوح پايين سازمان دارد. براي مثال پژوهش هايي که در دانشگاه استنفورد صورت گرفته است نشان مي دهد 70 درصد دلايل از دست دادن مشتريان مربوط به ضعف هوش هيجاني کارکنان بوده است. فقدان هوش هيجاني مي تواند باعث از دست دادن شغل نيز شود، به طوري که طبق اعلام مرکز CCL (Centre of Creative leadership)p 75 درصد کساني که شغل خود را از دست دادند به دليل هوش هيجاني ضعيف آنها بوده است.

دي همچنين معتقد است در زمان هاي بحران اقتصادي و شرايط غيرقابل پيش بيني، هوش هيجاني مي تواند بسيار راهگشا باشد. بسياري از سازمان ها ، کسب وکار خود را به جهت مبهمي هدايت مي کنند، آنها نيازمند نوآوري و رهبراني با هوش هيجاني بالا هستند تا بتوانند تيم ها را تشکيل داده و با ديدگاه هاي متفاوتي در تيم کار کنند.

مايلز مي گويد «درآينده نياز به رهبراني با هوش هيجاني بالا بيشتر احساس مي شود، زيرا آنها بايد بتوانند نکات ظريف موجود در ارتباطات را درک کنند و زبان غيرکلامي شان را بهبود دهند.» سازمان ها به دنبال توسعه بازارهاي جهاني هستند و نيازمند رهبراني هستند که در سطح بالايي از IQ و هوش هيجاني باشند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

  • چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    بازاریابی سیاسی - یک برند در واقع چقدر ارزش دارد؟ در شرکت هایی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، چطور باید در رابطه با اهمیت و ارزش مادی ...

  • پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    بازاریابی سیاسی - ساختن یک برند با ارزش افزوده در دنیای رقابتی امروز نیازمند خلق یک استراتژی یکپارچه و موثری است که شامل تبلیغات، ...

  • چهار p بازاریابی

    چهار p بازاریابی

    بازاریابی سیاسی - بازاریابی چیست؟ تعریفی که بسیاری از بازاریابان هنگام شروع این صنعت چنین تعریفی از بازاریابی یاد می‌گیرند: بازاریابی ...

  • هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    بازاریابی سیاسی - نظر شما در مورد پروفایل لینکدین‌تان چیست؟ آیا صفحه‌ی لینکدین خود را فقط زمانی چک می‌کنید که یک درخواست ارتباط صورت ...

بازاريابي سياسي

مديريت

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

بازاریابی سیاسی - تجزیه و تحلیل swot یک ابزار برای شناسایی توانایی‌های داخل سازمان و محیط بیرونی آن است که به بازاریابان کمک می‌کند تا مسائل مهم را شناسایی کنند و به وسیله آن به رشد و بهتر شدن سازمان کمک کنند.

شنبه 9 تیر 1397 - 11:29:55 AM

مقالات بازاريابي

بازاريابي

نکات خواندني

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

بازاریابی سیاسی - میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، كارگرها و معماران جمع شده بودند

شنبه 19 اسفند 1396 - 6:40:06 PM

کسب و کار

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

بازاریابی سیاسی - شاخص کارآفرینی ایران در سال 2018 با 13 رتبه بهبود به جایگاه 72 د رمیان 137 کشور جهان رسید و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 13:19:28

اخبار

استارت آپ

مقالات دکتر محبیان

برگزیده ها

ساير مطالب

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

بازاریابی سیاسی

بازاریابی سیاسی