مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف مديريت

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

  بزرگنمايي:

مهمترين اشتباهي که اکثر افراد در مواجهه با فرايند هدف گذاري مرتکب مي شوند اين است که از وضعيت فعلي خود آگاهي کافي ندارند. تصور کنيد در يک جاده ناشناخته قرار داريد و هيچ تابلويي در اطراف شما وجود ندارد و از طرفي نقشه اي در دست داريد که در آن راه هايي مشخص شده است.

به نظر شما در چنين شرايطي نقشه به چه کار مي آيد؟ وقتي نمي دانيم درکجاي نقشه قرار داريم چگونه مي توانيم راهي براي رسيدن به مقصد بيابيم؟ بنابراين اولين قدم براي رسيدن به اهداف اين است که به شکلي دقيق موقعيت فعلي خود را بررسي کنيم و به آن اشراف کامل داشته باشيم.


حال کمي وقت بگذاريد و به اين سوالات پاسخ دهيد: در حال حاضر از نظر موقعيت مالي / شغلي / تحصيلي / اجتماعي / خانوادگي در چه وضعيتي هستم؟ از چه امکاناتي برخوردارم؟ (پول / مسکن / اتومبيل / مدرک / اعتبار اجتماعي و ...) ارتباطات من در چه حد است؟ (خانواده / دوستان / اساتيد / مديران و ...)

چه استعددها و توانمندي هايي دارم؟

از چه تجاربي برخوردارم؟

اگر دست به قلم نشده ايد به شما پيشنهاد مي کنم دوباره به سوالات برگرديد و به آنها پاسخ دهيد. بگذاريد در اين خصوص توضيح بيشتري بدهم.

2 اما مدل S.O.S چيست؟

S مخفف Sitation و به اين معناست که هم اکنون در چه وضعيتي به سر مي بريم.

O مخفف Objective و به اين معناست که مي خواهيم به چه هدفي برسيم.

S مخفف Strategy به اين معناست که راه رسيدن به اين هدف چيست؟

پس همانگونه که مطرح شد اولين قدم براي رسيدن از نقطه A به نقطه B در زندگي اين است که به خوبي از مختصات نقطه A آگاهي داشته باشيم و سپس نوبت مي رسد به بررسي نقطه B يا همان هدفي که مد نظر ماست.

اشکال ديگري که بسياري افراد با آن مواجه هستند اين است که به خوبي هدف را براي خود ترسيم نمي کنند. لطفا به طور موقت دست از مطالعه برداشته و به اين سوال پاسخ دهيد:

اگر همين الان غول چراغ جادو بر شما نمايان مي شد و به شما 30 ثانيه فرصت مي داد که 3 هدف اصلي خود در زندگي را بيان کنيد تا بلافاصله برآورده کند آن 3 هدف چه چيزهايي بودند؟
30 ثانيه شما از همين حالا شروع شد ...

من بارها اين سوال را از افراد پرسيده ام و در اکثر مواقع با جواب هايي اينچنين روبرو شده ام. (البته در بعضي از موارد، جوابي در مدت زمان 30 ثانيه نشنيدم!): «مي خواهم خوشبخت شوم»، «مي خواهم پولدار شوم»، «مي خواهم زندگي خوبي داشته باشم»، «مي خواهم در يک خانه بزرگ زندگي کنم» و جواب هايي از اين دست.

3 اگر شما هم اينگونه پاسخ داده ايد، بدانيدکه غول چراغ جادو به هيچ وجه متوجه منظور شما نشده است! او معني خوشبختي را نمي داند زيرا خوشبختي براي هر کسي به گونه اي منحصر به فرد تعريف مي شود، براي او پولدار شدن تعريف مشخصي ندارد زيرا افراد بسياري هستندکه با به دست آوردن 10 ميليون تومان خود را پولدار فرض مي کنند و افرادي هستند که حتي 10 ميليارد تومان هم برايشان عدد بزرگي نيست. غول چراغ جادو منظور شما از زندگي خوب را نمي داند. وقتي مي گوييد خانه اي بزرگ او ممکن است فکر کند شما خانه اي 60 متري مي خواهيد زيرا قبلا با کسي روبرو شده که در خانه اي 40 متري زندگي مي کرده و آرزويش داشتن خانه اي بزرگ به اندازه 60 متر بوده است! (ديگر بماند که مشخص نکرده ايد اين خانه بزرگي که خواسته ايد بايد در کجاي اين دنياي پهناور باشد؟ در بهترين خيابان شهرتان يا وسط کوير لوت!)

4 بنابراين اهدافتان را به شکلي واضح بيان کنيد. ضمنان آن را به صورت مثبت مطرح کنيد. مثلا اينگونه هدفگذاري اشتباه است: «من نمي خواهم چاق باشم.» در اينصورت طبق قانون جذب، ذهن شما به چاقي متمرکز خواهد شد و به ميزان بيشتري چربي برايتان فراهم مي کند!

هدفتان را به صورت دقيق و قابل اندازه گيري مطرح کنيد و براي بيان هدف، آن را به گونه اي به زبان آوريد که گويي اتفاق افتاده است و نکته مهم اين که براي رسيدن به آن، زمان مشخصي را تعيين کنيد.

حال مي خواهم بر اساس اين اصول هدف کاهش وزن را اينگونه مطرح کنم:

«امروز 10 فروردين 1393 من در نهايت سلامتي، 65 کيلوگرم وزن دارم.»

اين هدف کسي است که اکنون (به عنوان مثال در فروردين 92) 85 کيلوگرم وزن داشته و قصد دارد طي يک سال 20 کيلوگرم از وزن خود را کم کند. در اينجا بايد به نکته مهمي اشاره کنم. بسياري از افرادي که در دوره هاي غيراصولي موفقيت شرکت مي کنند به دليل اينکه با ساز و کار دقيق رسيدن به اهداف به طور کامل آشنا نمي شوند تحت تاثير جَوِ موجود، دچار توهم مي شوند و انتظار واهي رسيدن به اهداف بلندمدت را در مدت زماني بسيار کوتاه دارند. مثلا توقع دارند که طي 3 ماه يک اتومبيل آخرين سيستم بخرند آن هم در شرايطي که حتي يک دوچرخه هم ندارند! طبيعي است که پس از 3 ماه اين اتفاق نمي افتد و آنها به شدت سرخورده مي شوند. (من شخصا يکي از طرفداران قانون جذب هستم اما استفاده از آن براي رسيدن به اهداف، شرايطي دارد که بايد لحاظ شود.

5 نتيجه مي گيريم که اهدافتان بايد با توجه به امکانات فعلي با زمانبندي صحيحي انتخاب شوند. اهداف کوتاه مدت بايد کاملا دست يافتني و به شدت واقع گرايانه باشند. مثل مطالعه يک کتاب، ثبت نام در يک دوره آموزشي، خريد لباس ورزشي، نوشتن يک مقاله و چيزهايي از اين قبيل. اما براي اهداف بلندمدت اجازه دهيد ذهن تان به پرواز درآيد و از مرزها و محدوديت ها عبور کند.

گويي هيچ مانعي براي تحقق اهدافتان وجود ندارد. مهم نيست که از الان کل مسير برايتان روشن باشد. در فرايند هدفگذاري، درصد بالايي از موفقيت شما به مکتوب کردن اهدافتان و آن هم به شيوه درست بستگي دارد ودر نهايت به تعريف راهي براي رسيدن به هدف مي رسيم. براي اين کار مي خواهم شما را با تکنيکي به نام پله گذاري آشنا کنم. در اين تکنيک هدف را به مراحل کوچکتري تقسيم مي کنيم.

ابتدا به قول استفان کاوي ذهني از پايان آغاز مي کنيم. در مورد مثال کاهش وزن، فرض را بر اين مي گذاريم که قرار است يک سال آينده به وزن 65 کيلوگرم برسيم واين در حالي است که اکنون 85 کيلوگرم وزن داريم.

6 در روش پله گذاري به اين صورت عمل مي کنيم که ابتدا پله آخر را رسم مي کنيم و کنارش مي نويسيم فروردين 93 / 65 کيلوگرم.و سپس ماه به ماه (و براي بعضي اهداف سال به سال) از آن کم مي کنيم تا به په فعلي يعني فروردين 92 / 85 کيلوگرم برسيم. حال فرض کنيد براي ارديبهشت 92 وزن 84 کيلوگرم را مشخص کرده ايم. اينگونه ذهن ما تغيير يک کيلوگرمي را به راحتي مي پذيرد و امکان اجراي آن بسيار آسان مي شود.کار ديگري که باييد بکنيد اين است که براي رسيدن به اولين پله، برنامه اجرايي لازم را يادداشت کنيد. مثلا در هر وعده 5 قاشق کمتر غذا مي خورم. روزي نيم ساعت پياده روي مي کنم. هفته اي 3 روز به باشگاه بدنسازي مي روم و ... و با تعهد کافي آن را به انجام برسانيد.

ابزار ديگري که به شما توصيه مي کنم استفاده از «تصويرسازي ذهني» است. بدين صورت که از وضعيت ايده آل خود تصويري بسازيد. هر روز آن را در ذهن خود مرور کنيد واز تماشاي آن لذت ببريد. تلاش کنيد اين تصوير تا حد ممکن واضح و شفاف و رنگي باشد. تصويرسازي ذهني ضمن ايجاد تعهد بيشتر در شما مي تواند قانون جذب را در راستاي رسيدن به هدفتان به شدت فعال کند.

7 از فرصتي که داريد استفاده کنيد. وضعيت فعلي خود را بررسي کنيد. وضعيت مطلوب را نيز مشخص کنيد و سپس راهکاري اجراي براي رسيدن به آن ترسيم کنيد و متعهدانه و با اشتياق به سمت اهداف خود گام برداريد. سالي پر از موفقيت را برايتان آرزو دارم.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

روي هدف تمرکز کنيد