سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

لطفا توهين نکنيد مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:


رفتن به يک اداره و انتظار کشيدن براي رسيدن به نتيجه مي تواند يک اتفاق تلخ در زندگي هر ارباب رجوع باشد.

ممکن است يک تجربه اين باشد که صبح زود به اميد انجام دادن کاري به يک اداره رفته اي، سلام و صبح بخير گفته اي، کسي جواب سلامت را نداده، کسي که به او سلام کرده اي اصلا نگاهت نکرده، جلوتر رفته اي، مقابل شيشه اي سوراخ دار ايستاده اي، دوباره سلام کرده اي، دوباره عليک نشنيده اي، کسي با بدخلقي خواسته کاغذهايت را به او بدهي، تو هم آنها را از سوراخ داده اي، آن طرف و او کاغذها را از دستت کشيده، ناراحت شده اي، به زبان آورده اي و آن طرف شيشه همان فرد، عصباني تر برايت چشمي چرخانده و گفته «چيه، طلب داري؟» و تو که ديده اي کارت گير اوست زبان به کام گرفته اي و هيچ نگفته اي.

يا شايد تجربه ات اين بوده؛ با انرژي سلام کرده اي، آدمي بي حال جوابت را داده، کارت را به او گفته اي، او بي حال تر از قبل، دستي به سمتي تکان داده که يعني آنجا، اما تو منظورش را نفهميده اي، دوباره پرسيده اي، آن روي آن آدم بي حال بالا آمده و با اخمي گفته «چقدر خنگي، اصلا همه شما گيج مي زنيد» و تو پژمرده تر از قبل پرونده را زير بغل زده اي و به سمتي که نمي داني حرکت کرده اي.

تجربه بعضي ها، اما پرماجراتر از اين است، همان هايي که به گمان اين که ديگر در اين اداره کارشان راه نمي افتد اول با کارمند و بعد با مسئولان حراست دست به يقه مي شوند و نتيجه هم مي شود يک روز خراب، با اعصابي خراب تر و پرونده اي با سرانجامي نامعلوم، چون ديده شده که برخي کارمندان پرونده ارباب رجوعي را که با آنها چالش و اصطکاک داشته، مفقودالاثر مي کنند.

ولي با اين حال همه کارمندان اين چنين نيستند و وجود برخي از آنها در ادارات مغتنم است. ممکن است شما صاحب اين تجربه بوده ايد که روزي به اداره اي رفته ايد، سلامي کرده ايد و بي چشمداشت از گرفتن پاسخ، منتظر ايستاده ايد، اما آدمي خوش خلق و خوش رو سلامتان را با گرمي جواب داده، چايش را بفرما زده، ظرف شيريني اش را به شما تعارف کرده و وقتي شنيده کارتان نه به او که به همکارش مربوط مي شود عذر خواسته، از جايش بلند شده و تا اتاق همکارش راهنمايي تان کرده و از او خواسته تا کار شما را هر چه سريع تر راه بيندازد و شما هم قندي در دلتان آب شده و خدا خيرت بدهدي گفته اي و با دلي پرانرژي، پرونده اي به سرانجام رسيده و با خاطره اي خوب از آنجا خارج شده ايد.

حالا اگر کارمند هستيد هم ممکن است اين تجربه ها را داشته ايد مثل آن روز که پرانرژي در محل کار حاضر شده ايد، صورت را به لبخندي آراسته ايد و انرژي را در صدايتان هم دوانده ايد و تلفن به صدا درآمده است، آن سوي خط کسي است که سلام نمي کند، به جاي صبح بخير گفتن مي گويد خسته نباشي و تو که مي داني اول صبح کسي نبايد خسته باشد اين را به آدم آن سوي خط مي گويي، اما او انگار دعوا دارد و تو را که نمي شناسد مقصر همه بدبختي هايش مي داند، تو مي خواهي او آرام باشد و در آرامش با هم حرف بزنيد اما او عصباني تر از آن است که به خواهشت بهايي بدهد، مرتب داد مي کشد و با تکرار چند کلمه آميخته با توهين نظم رواني ات را به هم مي زند و تو هم ديگر تحمل نمي کني و از او مي خواهي هر زمان که آرام شد تماس بگيرد و سکوت بعد از اين حرف، مي گويد که ارباب رجوع تلفني ات گوشي را سر جايش کوبيده است.

يا اين طور نه، شايد روزي ارباب رجوعي خسته و کلافه همه دق دلي هايش را به اداره شما آورده و با هر کارمندي که سرراهش قرار مي گيرد، دعوا داشته و با چند نفري هم دعوا کرده و تو در لحظه اي که با ارباب رجوع هاي ديگر مشغول حرف زدن بودي، شنيده اي که مي گفته بايد از اين کارمندها زهره چشم گرفت و گرنه اگر با سلام و قربانت شوم و چاکرت هستم، جلو بيايي کلاهت پس معرکه است.

دنياي رنگارنگ ما مردم دنياي پيچيده اي است که در آن يا اعتراض مي کنيم يا مورد اعتراض واقع مي شويم و در هر دو حال ناراضي هستيم از اين که چرا حقوقمان به عنوان کارمند يا ارباب رجوع در حال تضييع است و واقعا هم اين گونه است.

آسيب شناسان در اين حوزه دلايل بسياري را براي رابطه شکرآب شده کارمند و ارباب رجوع يافته اند. آنها از نارضايتي شغلي کارمندان و حواشي سرسام آور کار در ادارات و فشار حاصل از آن بر افراد سخن گفته اند، از اين که شايسته سالاري نيست، از اين که هر فرد به اندازه توانايي اش رشد نمي کند، از حقوق و مزايايي که کفاف آرامش و رفاه کارمند را نمي دهد و از بي انگيزگي، در ادارات که مسبب ايجاد آن، نظام ناسالم اداري و نحوه مديريت هاست.

درباره ارباب رجوع هم همين طور است، مردمي اغلب بي حوصله، با خشمي فروخورده و حقوقي ضايع شده که حتي اگر در اداره اي با او برخورد بدي هم نشود باز ترجيح مي دهد در مقابل کارمند و اداره گارد بگيرد.

پس اگر رابطه کارمند و ارباب رجوع گاه شکرآب است و دعوا ميانشان بالا مي گيرد، خرابکار اصلي نظام اداري پر مشکل ماست که به جاي شکوفا کردن استعداد ها و قابليت ها، افراد را به بهانه هاي مختلف فرسوده مي کند.

اما بي انصافي است اگر در اين ميان از يک واژه کليدي چشم بپوشيم: «آداب معاشرت و رعايت ادب و احترام.»

اينها گمشده ما مردم است؛ مردمي که ممکن است ترجيح بدهند در هر پستي که قرار دارند از بالا به ديگران نگاه کنند و رعايت ادب و آداب معاشرت اجتماعي را به کناري بيندازند و نسبت به اين که با رفتار نسنجيده شان چه لطمه اي به ديگران مي زنند، بي اعتنا باشند.

آسيب شناسان اجتماعي ما به اين باور رسيده اند که چه کارمند و چه ارباب رجوع ـ که خودش نيز مي تواند در محيطي ديگر نقش کارمند را بازي کند و ارباب رجوع هايي داشته باشد ـ رفتارهاي صحيح اجتماعي را نياموخته اند و اين نشان مي دهد که اين ايراد از خانواده شروع شده، در مدرسه ادامه يافته و در طول بزرگسالي و زندگي اجتماعي تقويت شده به طوري که کمتر کسي در مواجهه با مردم در موقعيت هاي مختلف، خود را ملزم به رعايت ادب و احترام، حفظ حريم ها و رفتارهاي اخلاقي مي داند.

بي علت نيست که گفته مي شود رفتار سازماني ما بخشي از فرهنگ جامعه ماست و گرنه برخورد با گشاده رويي، داشتن صبر و حوصله، شنيدن حرف هاي يکديگر با دقت و سخن گفتن با مردم به نحوي که برايشان قابل فهم باشد نه تنها از کسي انرژي نمي گيرد بلکه ايجاد روابط خوب با مردم به ما انرژي مضاعف مي دهد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/144/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

«متاورس» بازگشته است

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند