6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه مديريت

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - ما در تفکرات خود اغلب سعی می کنیم کارهای زیادتری را زمان کمتری انجام دهیم. به دنبال واقعیت ها هستیم و تلاش می کنیم منطقی استدلال کنیم. ممکن است سعی کنیم ایده های جدیدی را مطرح کنیم و …
به گزارش لرن مارکتینگ، مدیران بازاریابی اغلب پروژه های زیادی را در یک زمان در دست دارند. در یک سطح پایین تر، بازاریابان هستند که آنها نیز ناگزیرند کارهای خود را در زمان مقرر و قبل از ضرب الاجل ها انجام دهند. بازاریابی یک کار و فعالیت خلاق است و شش کلاه تفکر به ما کمک می کند تا راه حل های بازاریابی خلاقانه را برای حل مشکلات بازاریابی خود فراهم کنیم.
کلاه سبز
کلاه سبز برای تفکر خلاقانه است. تفکر خلاق ممکن است به معنی ایده های جدید، پیشنهادهای جایگزین، راه حل های جدید برای مشکلات قدیمی یا اختراعات نو باشد. کاربردهای اصلی کلاه سبز عبارتند از:
- بررسی و کاوش وضعیت فعلی بر حسب ایده ها، عقاید، پیشنهادات و احتمالات.
- برای مطرح کردن طرح های پیشنهادی یا اظهار نظر، به عنوان مثال پیشنهادات برای شروع یک کار، تصمیماتی که می توانند اتخاذ شوند و ….
- بررسی کردن و درنظر گرفتن گزینه های دیگر یا پیشنهادات جایگزین. کلاه سبز به دنبال گستردن طیفی وسیعی از پیشنهادات و گزینه ها است (قبل از اینکه بخواهیم آنها را به صورت جزیی مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم، برای ارزیابی و سنجش این پیشنهادات، از کلاه تفکر زرد و سیاه استفاده می کنیم).
- مطرح کردن ایده های جدید. تکنیک های تفکر افقی می تواند عمدتا به منظور خلق ایده های جدید مورد استفاده قرار گیرد.
- مطرح کردن اقدامات تحریک کننده و ایده های انگیزشی. ایده های انگیزشی و تحریک کننده لزوما نباید قابل استفاده باشند. هدف از این طرز فکر این است که کاری کنیم تا از تفکرات منطقی و معمول رها شویم.
کلاه آبی
کلاه آبی یک شکل کلی را از نحوه تفکرات ما ارائه می دهد. این کلاه نکات زیر را تحت پوشش می گیرد:
- در تفکرات مان در حال حاضر ما کجا هستیم؟
- در تفکرات مان در آینده چه کاری باید انجام دهیم؟
- برای ساختن یک فهرست و برنامه زمانی برای اجرای تفکرات مان
- برای بیان مختصر آنچه تاکنون در تفکرات مان به آن رسیده ایم.
شش کلاه تفکر می تواند بعضی از اوقات به عنوان وسیله ای برای تغییر نحوه تفکر ما مورد استفاده قرار بگیرد یا با مشخص کردن یک چارچوب به ما کمک کند تا در موقعیت های مختلف مراحل تفکر خود را مدیریت کنیم و با استفاده از یک دستور گام به گام، این مراحل را طی کنیم تا به یک نتیجه منطقی، خلاقانه و قابل پیاده سازی برسیم.
شش کلاه تفکر یک روش برای انجام مجموعه ای از تفکرات و تصمیم گیری هاست. به جای اینکه تلاش کنیم همه کارها را در یک زمان انجام دهیم، در هر مرحله فقط یک کلاه را بر سر می گذاریم. این یک تشبیه است. کلاه ها در شش رنگ وجود دارند و هر رنگ نماینده یک نوع تفکر است. مجموعه این شش کلاه است که ما را به هدف می رساند.
کلاه سفید
کلاه سفید به معنای اطلاعات بی طرف و خنثی است. کلاه سفید روی اطلاعات موجود تمرکز می کند. سه سوال کلیدی وجود دارد:
- چه اطلاعاتی داریم؟
- چه اطلاعاتی از دست رفته است یا مفقود شده است؟
- چگونه ما اطلاعات مورد نیازمان را کسب کنیم؟
کلاه قرمز
کلاه قرمز برای هیجانات، احساسات، شک ها، تردیدها و شهود است. برخلاف کلاه سفید، کلاه قرمز به حقایق و واقعیت ها علاقه ای ندارد بلکه فقط درگیر احساسات افراد است. هدف کلاه قرمز، دادن اجازه به ما برای مطرح کردن احساسات مان است به گونه ای که بتوانند در تفکرات مان سهیم شوند (برای فرار از یک تفکر کاملا منطقی و خالی از احساس).
کلاه قرمز یک موقعیت آشکار را برای بیان این احساسات فراهم می کند. شهود ما اغلب به واسطه تجارب ما در یک موضوع شکل گرفته اند، اما ما نمی توانیم به درستی روشن کنیم که چرا نسبت به فلان موضوع، این شهود و این احساس را داریم. کلاه قرمز به متفکران اجازه می دهد شهود خود را بدون هیچ گونه نیاز به تأیید یا توجیه، مطرح کنند.
کلاه سیاه
کلاه سیاه عموما پر استفاده ترین کلاه است. این کلاه است که ما را از ارتکاب اشتباه ها و انجام کارهای احمقانه باز می دارد. کلاه سیاه با حقیقت ها، واقعیت ها و تفکر انتقادی در ارتباط است. سوالات کلیدی عبارتند از:
- آیا این صحیح است؟
- آیا این مناسب است؟
- آیا کار می کند؟
- خطرات و مشکلات کدامند؟
کلاه زرد
کلاه زرد خوش بین و در انتظار آینده است. با این حال می تواند برای بررسی و مرور گذشته نیز به کار گرفته شود، اما از این منظر که از تجربیات گذشته چه چیزهایی می توانیم بیاموزیم (مثبت بودن). سوالات کلیدی عبارتند از:
- سودها و مزایا کدامند؟
- چرا این ایده باید مؤثر واقع شود؟




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

روي هدف تمرکز کنيد