آخرين مطالب

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟ مديريت

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

  بزرگنمايي:

امسال با خوش بيني محتاطانه اي در مورد اقتصاد جهاني آغاز شد. اروپا از خطر فروپاشي دور شد. ايالات متحده در پرتگاه مالي نيفتاد. ژاپن در حال حرکت به سوي تغيير استراتژي اقتصادي خويش است و به نظر مي رسد اقتصاد چين دوباره به مسير درست بازگشته است.


علاوه بر اين، شاخص هاي بازار مالي آمريکا به سطح دوران پيش از بحران بازگشته اند و پيش بيني مي شود که نوسانات در پايين ترين حد چند سال گذشته قرار خواهد داشت. موسسات مالي عمده تا حدود زيادي بهتر از گذشته سرمايه گذاري شده اند. ترازنامه ها بهبود يافته اند و بسياري از فعالان اقتصادي در نقدينگي غوطه ورند. گر چه سال 2013 سالي فوق العاده نخواهد بود؛ اما بي شک به عنوان نخستين سال دوران پس از بحران تلقي خواهد شد.

بي شک فضاي سياسي تقريبا در همه جا چالش برانگيز است. ايالات متحده تا پيش از پايان ماه مارس با مشکلات مالي جديدي روبه رو خواهد بود فقدان اقتدار قانوني براي پرداخت بدهي ها، فقدان بودجه عملي براي دولت فدرال و تبعات ترسناک توقيف دارايي ها. انتخاباتي حساس هم در ايتاليا و آلمان در پيش است. دولت جديد چين در شرايطي به قدرت مي رسد که سطح بالايي از نگراني در زمينه فساد و ثروت اندوزي نامناسب مقامات دولتي وجود دارد و مشخص نيست که سياست هاي گسسته ژاپن اجازه خواهد داد که طي سال هاي آينده شاهد حکومتي باثبات در اين کشور باشيم يا نه؟

اما چرخه اي وجود دارد که بر اساس آن اصلاحات اقتصادي، منجر به اتخاذ سياست هايي مي شود که کمتر نابهنجار است و به نوبه خود موجب کاهش ترديدها و رونق بيشتر احياي اقتصادي مي شود. تاکنون دست کم بيشترين نگراني ها در مورد تبعات سياسي معکوسي بوده است که عملکرد ضعيف اقتصادي بر جاي مي گذاشته است، حتي در يونان. بنابراين چنين تصور مي شود که اگر هيچ اتفاق وحشتناک ديگري رخ ندهد، سياست نخواهد توانست وضعيت بهبود اقتصادي جهان را معکوس کند.

متاسفانه اما ممکن است ديگر اتفاقات بد بسياري رخ دهد. به طور مشخص، در شرايطي که هر يک از مناطق اقتصادي عمده جهان استراتژي معقولي براي رشد در اختيار دارند، اما اين استراتژي ها با همديگر متحد نيستند. تنها موضوعي که اقتصاددانان همه بر آن توافق نظر دارند، اين است که مجموع همه ترازهاي تجاري بايد مساوي صفر باشد و هر ذره از رشد صادرات محور که کشورها از آن بهره مي برند بايد جايي در سيستم جبران شود، آن هم توسط رشد توليد که از کمبود تقاضا رنج مي برد. بنابراين هم اکنون چالش عمده اين است که به نظر مي رسد در سرتاسر جهان برنامه ريزي بيشتري براي رشد اقتصادي صادرات محور انجام مي شود تا پذيرش کاهش رقابتي بودن و افزايش واردات. در ابتداي سال 2010، باراک اوباما، رييس جمهوري ايالات متحده ، هدف بزرگ دوبرابر کردن صادرات آمريکا تا پايان سال 2014 را تعيين نمود. اکنون که بيش از نيمي از آن فرصت پنج ساله گذشته است، ايالات متحده تا حدود زيادي در مسير نايل آمدن به آن هدف قرار دارد و اين نشان مي دهد که رشد صادرات نسبت به رشد واردات يا رشد اقتصاد جهاني پيش است. در اروپا، تنها راهي که کشورهاي گرفتار در بحران مالي مي توانند بدهي خود را کاهش دهند، دستيابي به مازاد تجاري است.در شرايطي که آلمان به پذيرش کاهش رقابت پذيري اش علاقه اي نشان نمي دهد و مدام از بانک مرکزي اروپا نشانه اي دريافت مي شود مبني بر اينکه سياست پولي موجود مناسب است، به نظر مي رسد که تنها هدف معقول، رشد اقتصادي صادرات محور است.

در آسيا، دولت جديد شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، ارزش يوآن را کاهش داده است و وضعيت صادرات را با تسهيل پولي به حال شناور در آورده است. آمار جديد چين هم از رشد صادرات بسيار بيشتر از انتظار حکايت دارد.

پس همه آن صادرات بيشتري که مورد نياز است از کجا خواهد آمد؟ شايد قيمت هاي پايين تر کالاها فضايي را ايجاد کند که وضعيت تجاري به سمت مازاد تجاري پايين تر سوق يابد؛ اما کاهش قيمت کالاها در اقتصاد جهاني فعلي که به شدت متغير است، از الگوهاي پيشين پيروي نمي کند.

شايد اقتصادهاي نوظهور با اصلاح شرايط بتوانند جريان هاي بيشتر سرمايه را جذب کنند و کسري تجاري بيشتر را جبران کنند چون کالاهاي سرمايه اي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم خريداري مي شوند. اما آيا اين کافي خواهد بود تا همه آنچه را که در اقتصادهاي بزرگ تر در جريان است، جبران کند؟ کاملا محتمل است که برخي از پيشگامان صادرات دچار ياس شوند؛ چون افزايش رقابت پذيري آنان طبق برنامه پيش نخواهد رفت.

به همين دليل است که نظرات روشن در رابطه با تبعات رياضت اقتصادي که مبتني بر تجربه تاريخي هستند درست از کار در نمي آيند. شايد يک کشور يا منطقه انتظار آن را داشته باشد که در يک اقتصاد جهاني رو به رشد، کاهش نرخ بهره اش مي تواند منجر به کاهش ارزش پول و بهبود وضعيت تجاري اش شود؛ اما اغلب اقتصادهاي عمده جهان نمي توانند چنين چيزي را در يک اقتصاد جهاني پر فراز و فرود انتظار داشته باشند.

رياضت اقتصادي هر کشور هزينه هايي خارجي را بر محصولات ساير کشورها تحميل مي کند؛ چون تقاضا کاهش مي يابد. بنابراين وظيفه سياست گذاران واضح است. بيش از هر زمان ديگري اجتناب از رياضت بيش از حد براي موفقيت اقتصاد جهاني حياتي است. دغدغه اصلي گروه بيست و صندوق بين المللي پول در سال 2013 اين بايد باشد که اطمينان حاصل کنند استراتژي هاي ملي تنها فوايد داخلي ندارند، بلکه در سطح جهاني نيز انسجام دارند. در غير اين صورت معادله رشد جهاني شکل نخواهد گرفت.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

  • چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    بازاریابی سیاسی - یک برند در واقع چقدر ارزش دارد؟ در شرکت هایی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، چطور باید در رابطه با اهمیت و ارزش مادی ...

  • پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    بازاریابی سیاسی - ساختن یک برند با ارزش افزوده در دنیای رقابتی امروز نیازمند خلق یک استراتژی یکپارچه و موثری است که شامل تبلیغات، ...

  • چهار p بازاریابی

    چهار p بازاریابی

    بازاریابی سیاسی - بازاریابی چیست؟ تعریفی که بسیاری از بازاریابان هنگام شروع این صنعت چنین تعریفی از بازاریابی یاد می‌گیرند: بازاریابی ...

  • هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    بازاریابی سیاسی - نظر شما در مورد پروفایل لینکدین‌تان چیست؟ آیا صفحه‌ی لینکدین خود را فقط زمانی چک می‌کنید که یک درخواست ارتباط صورت ...

بازاريابي سياسي

مديريت

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

بازاریابی سیاسی - تجزیه و تحلیل swot یک ابزار برای شناسایی توانایی‌های داخل سازمان و محیط بیرونی آن است که به بازاریابان کمک می‌کند تا مسائل مهم را شناسایی کنند و به وسیله آن به رشد و بهتر شدن سازمان کمک کنند.

شنبه 9 تیر 1397 - 11:29:55 AM

مقالات بازاريابي

بازاريابي

نکات خواندني

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

بازاریابی سیاسی - میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، كارگرها و معماران جمع شده بودند

شنبه 19 اسفند 1396 - 6:40:06 PM

کسب و کار

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

بازاریابی سیاسی - شاخص کارآفرینی ایران در سال 2018 با 13 رتبه بهبود به جایگاه 72 د رمیان 137 کشور جهان رسید و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 13:19:28

اخبار

استارت آپ

مقالات دکتر محبیان

برگزیده ها

ساير مطالب

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

بازاریابی سیاسی

بازاریابی سیاسی