سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه مديريت

  بزرگنمايي:


ظاهرا گفت وگوهاي تجارت جهاني دوحه بدون هيچ گونه ناله و زاري در سال جاري محکوم به مرگ است.در حالي که احتمالا بخش کوچکي از اين پروژه نجات خواهد يافت واقعيت مهم اين است که اين موضوع شکستي منحصر به فرد در مذاکرات تجاري چند جانبه به شمار مي رود. مذاکراتي که اقتصاد جهاني را از جنگ دوم جهاني به بعد دگرگون کرده اند.

بسياري از مذاکرات هفتگانه پيشين از جمله نشست اروگوئه که به تاسيس سازمان تجارت جهاني (WTO) در سال 1995منجر شد سال ها طول کشيد، اما هيچ يک از اين نشست ها ناديده گرفته نشد و مورد بي مهري قرار نگرفت. بي علاقگي اين روزها اگر چه مختص به نشست دوحه نيست، اما به طور ويژه در ايالات متحده مشهود است. باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا در دومين مبارزات انتخاباتي خود درباره اين موضوع سکوت کرد. اين در حالي است که با ترس و لرز در اولين مبارزات انتخاباتي اش در اين باره سخن گفته بود.


مذاکرات موفق تجاري چند جانبه به طور معناداري به جهاني که ما در آن زندگي مي کنيم، شکل داده است. جهاني که به شدت زندگي ميليون ها انسان را ارتقا داده است. بين سال هاي 1960 تا 1990 تنها يک نفر از هر پنج نفر در جامعه اي که اقتصاد باز داشت، زندگي مي کرد، امروز اما اين رقم به 9 نفر از هر 10 نفر افزايش يافته است.

از سيستم تجاري مبتني بر قانون که توسط GATT و WTO توسعه يافتند، به طور واقعي توسط کل جامعه جهاني استقبال شده است. اين سيستم يک نقشه راه موثر براي اقتصادهاي از پيش برنامه ريزي شده و مقوم توليد داخلي فراهم کرد و همبستگي آنها با بازار جهاني را تسهيل کرد. هستي سيستم مذاکرات چند جانبه دو اصلِ عدم تبعيض و درمانِ ملي را در بر مي گيرد.اصل اول در لغت نامه مذاکرات تجاري به عنوان اصل «مورد علاقه اکثر کشورها» توصيف شده است.اصلي که اساسا در پي تاکيد بر اين است که مزاياي تجاري ايجاد شده براي يک کشور، همه کشورها را در بر مي گيرد. اصل دوم مستلزم اين است که دولت هاي عضو، درمان مشابهي را براي تجارت بين شرکاي محصور در مرزهاي ملي، فراهم آورند.

اصل عدم تبعيض اطمينان مي دهد که تجارت جهاني به «ملغمه اي» از توافق هاي ترجيحي تجارت دوجانبه تبديل نشده است. افزون بر اين، يک چارچوب چند جانبه براي مذاکرات تجاري به دولت هاي ضعيف تر شرايط متعادل تري مي دهد. شرايطي که در قياس با وضعيتي که آنها در مذاکرات دوجانبه مثلا با چين، ايالات متحده يا اتحاديه اروپا مواجه مي شوند، عادلانه تر است.

در واقع آنچه ما در سال هاي اخير ديده ايم، هجمه اي فزاينده به توافق هاي دو جانبه از سوي بلوک ها و کشورهاي تجاري عمده است. ظاهرا اين موضوع در عمل همه توجه آنها را جلب مي کند.WTO به حاشيه رانده شده است و حتي آنچه در حال حاضر در نشست ناقص دوحه حاصل شده است، برخلاف توافق نهايي به دست آمده ظاهر مي شود.

تخريب اعتبار WTO – که روزگاري به عنوان بزرگ ترين پيشرفت در حکمراني جهاني ِ الهام گرفته شده از نهادسازي دوره پس از جنگ ستايش شد هنوز هم ممکن است ادامه يابد. بدتر اينکه اين موضوع مي تواند اثري جدي روي نه تنها تجارت، بلکه روي روابط سياسي داشته باشد.

يکي از موفقيت هاي بزرگ WTO تنظيم سيستمي است که به اصطلاح مکانيزم حل و فصل اختلاف را تامين مي کند. اين سيستم که موفقيتي بي نظير بوده است، يک سيستم موثر شبه قضايي به منظور حل اختلاف ها ميان شرکاي تجاري به جهان عرضه کرده است؛ اما موفقيت مداوم آن به اعتبار WTO بستگي دارد.

به طور قطع، هجمه کنوني به توافق هاي تجاري دو جانبه با افزايش گرايش به مکتب حمايتي همگام بوده است.به طور مثال، از 2008 تا کنون424 اقدام جديد از نوع توافق هاي دوجانبه در اتحاديه اروپا وجود داشته است.افزون بر اين، تعرفه هاي غيرتبعيضي اتحاديه اروپا به طور کامل براي 9 شريک تجاري عملي است.

بدون شک، ما چشم اندازي از يک توافق تجارت آزاد دوجانبه بين اتحاديه اروپا و ايالات متحده را خواهيم داشت؛ اما احتمال انعقاد قرارداد اتحاديه اروپا ژاپن هم اينک غيرمحتمل است، همان طور که

«مشارکت فراپاسيفيکي» که قرار است موانع تجارت ميان ايالات متحده و کشورهاي عمده آسيا وآمريکاي لاتين را رفع کند، غيرمحتمل است. اگر هر دو اين موارد به تصويب مي رسيدند که من ترديد دارم، سهم عظيمي از تجارت جهاني در چارچوبي تبعيضي اجرا مي شد.

برخي افراد چنين ريسک هايي را ساماندهي مي کنند. در مه 2011،«جاديش باگواتي»از دانشگاه کلمبيا و من، رياست يک گروه سطح بالا را برعهده داشتيم. گروهي که به منظور تلاش براي پيش بردن فرآيند مذاکرات چند جانبه با حضور نخست وزيران بريتانياي کبير، آلمان، ترکيه و اندونزي تشکيل مي شد. حاميان ما از توصيه هاي ما استقبال کردند؛ اما آن نشست ها و ساير تلاش ها جذابيت کمي داشتند.

زمان براي معکوس کردن پيوند به ظاهر مستحکم دوجانبه گرايي زياد دير نشده است؛ اما تنها شيوه براي انجام اين کار همگام شدن با مذاکرات WTO است. حتي اگر نشست دوحه نمي تواند به نتيجه دست يابد،احتمالا مسيرهاي ديگري وجود دارند. مسيرهايي مانند اجراي آنچه تاکنون توافق شده است. يک راه حل جايگزين ديگر مي تواند وجود داشته باشد و آن پيش بردنِ مذاکرات بين کشورهاي مصمم در منطقه اقيانوس آرام با ساير اعضاي WTO است.

اما اگر قرار است به جاي اينکه به عقب بازگرديم به جلو پيش برويم، به ويژه ايالات متحده بايد نقشي ساختاري در چند جانبه گرايي ايفا کند. ايالات متحده بايد دوباره تجارت چند جانبه رهبري کند، همان طور که در گذشته انجام داد. البته اين بار بايد اين کار را در کنار چين انجام دهد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

مشخصات کامل آیفون SE 4 فاش شد

گوگل هوش مصنوعی را به فوتبال می‌آورد؛ اتخاذ تصمیمات تاکتیکی بهتر با TacticAI

مرد ژاپنی به‌دلیل هک‌کردن بازی Pokemon دستگیر شد

اگر این گوشی موبایل یادتان هست، رسما پیر شده‌اید

گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش برای آیفون 14 و آیفون 15 ممنوع است

رندر پرچمدار بعدی سونی را ببینید

برنامه/ فعالیت‌های ورزشی خود را رصد کنید

طراحی منحصر به فرد دوربین هواوی P70 را در این عکس جدید ببینید

ظاهراً مدل «ددپول» گوشی پوکو F6 در دست ساخت است!

تحول دوربین های گوشی های هوشمند؛ از پیکسل‌های ناچیز تا غول‌های عکاسی

با این کنسول دستی هم بازی کنید و هم درآمد دلاری داشته باشید!

کالبدشکافی کامل گوشی پرچمدارکُش Redmi Turbo 3 شیائومی را ببینید

عینک عجیبی که حرکات چشم را بدون دوربین ردیابی می‌کند

تصاویری از دو سحابی زیبا در فاصله‌ی 163 هزار سال نوری