سیاست و بازاریابی
نت‌سي، پنجمين تاکسي‌ياب پايتخت وارد بازار شد
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 3:00:11 PM
استارت آپ نيوز
بازاريابي سياسي -  پس از اسنپ، تپسي، آژانسي و کارپينو ، تاکسي ياب نت سي به عنوان پنجمين تاکسي ياب پايتخت وارد بازار شد. به اين بهانه مصاحبه موسس اين استارتاپ با مجله شنبه را مرور مي کنيم.
محمود راستکار 56 ساله است و ليسانس برق از دانشگاه تهران دارد. او 30 سال است که در منطقه ظفر تهران آژانس تاکسي تلفني دارد و در زمينه حمل‌و‌نقل مسافر فعاليت مي‌کند، داراي 2 فرزند دختر و يک فرزند پسر است و پدربزرگ هم شده است ولي سن و سال و سابقه کاري باعث نشده ‌که از فضاي استارت‌آپي دور بماند. او استارت‌آپ netc.ir‌ را راه‌اندازي کرده ‌و کاري که 30سال در آن تجربه داشته ‌و به صورت سنتي انجام مي‌داده است را حالا در فضاي اينترنت و در قالب اپليکيشن تاکسي‌ياب آنلاين دنبال مي‌کند. او مي‌گويد به کار خود مشغول بوده است تا اينکه اپليکيشن‌هاي اسنپ و تپ‌سي وارد بازار شدند و کار را براي او و هم‌صنفي‌هايش سخت کردند. «‌از وقتي اپليکيشن‌هاي تاکسي‌ آنلاين وارد بازار شدند کار براي من و همکارانم سخت شد و مثل گذشته نمي‌توانستنم به کار خود ادامه بدهم. تا اينکه در تير‌ماه 95 با ارزيابي بازار به اين نتيجه رسيدم که به شيوه سنتي ديگر نمي‌توان به کار  ادامه داد و تصميم گرفتم که يک اپليکيشن بومي تاکسي‌ياب آنلاين را راه‌اندازي کنم و در آبان ماه 95 نوشتن نرم‌افزار را شروع کرديم.»


 با توجه به اينکه اپليکيشن‌هاي اسنپ و تپ‌سي، کسر بزرگي از بازار را در اختيار داشتند، کششي در بازار مي‌ديديد که تصميم گرفتيد اپليکيشن تاکسي‌ياب ديگري راه‌اندازي کنيد؟بله، درست است که بخش بزرگي از بازار در اختيار رقبا بود ولي من اعتقاد دارم که بازار بزرگ است و اگر فقط تهران را در نظر بگيريم، يک بازار 6 ميليوني مسافر را در شهر تهران داريم و به همان نسبت تقاضا نيز براي آن وجود دارد و ما مي‌توانيم بخشي از اين بازار را در اختيار بگيريم و حتي من پيش‌بيني مي‌کنم ظرف چند ماه آينده علاوه بر ما چندين اپليکيشن ديگر نيز در اين زمينه شروع به فعاليت کنند.
 از چه زماني نسخه نهايي اپليکيشن را لانچ کرديد؟در تير ماه 96 در مارکت‌هاي مختلف براي اندرويد و ios اپليکيشن لانچ شده ‌و در دسترس است و ما تبليغات خود را شروع کرده‌ايم و در حال ارتباط گرفتن با رانندگاني هستيم که قبلا نسخه بتاي ما را دانلود کرده‌اند. نسخه بتا در اواخر سال 95 لانچ شد و در آن نسخه روزي حدود 300سفر ثبت مي‌شد و در حال حاضر در تهران خدمت‌رساني مي‌کنيم و قصد داريم در شهرهاي ديگر نيز اين سيستم را پياده کنيم و در اوايل مرداد ماه در اراک نيز قصد داريم سيستم را پياده‌سازي کنيم.
 تفاوت نت‌سي با ساير اپليکيشن‌هاي تاکسي‌ياب آنلاين چيست؟من به عنوان آژانس‌دار مجوز حمل‌و‌نقل دارم و از سال 94 نيز شرکتي که مجوز حمل مسافر را داشت، ايجاد کرده‌ام که اين اولين تفاوت عمده کار ما با دو اپليکيشن تاکسي‌ياب آنلاين ديگر است. همچنين در طول مدت زماني که مدير آژانس تاکسي تلفني در منطقه ظفر تهران بودم، امنيت مسافران يکي از مهم‌ترين المان‌هايي بود که براي من حائز اهميت بود. بر همين اساس در گزينش رانندگان دقت به خرج مي‌دادم.
در نت‌سي نيز بر‌خلاف ساير اپليکيشن‌ها که اعلام کردند که هيچ مسئوليتي در قبال مسافران ندارند، مسئوليت مسافران را بر عهده مي‌گيريم و راننده تحت نظر ماست و بايد پاسخگو باشد. همچنين ما به واسطه سال‌ها فعاليت در حوزه حمل‌و‌نقل دغدغه و نياز مسافر را مي‌شناسيم.
 شما ‌روي امنيت مسافران تاکيد مي‌کنيد از چه راهکارهايي استفاده مي‌کنيد تا اين امنيت تامين شد؟ در اپليکيشن‌هاي ديگر وقتي که مسافر با راننده تماس مي‌گيرد، شماره مسافر ‌روي گوشي راننده ثبت مي‌شود ولي در نت‌سي از مسافر پرسيده مي‌شود که تمايل دارد شماره براي راننده نمايش داده شود يا نه. در صورتي که مسافر تمايل نداشته باشد، شماره‌اش براي راننده نمايش داده نمي‌شود. در سيستم فعلي ارتباط مسافر با راننده از طريق اس‌ام‌اس صورت مي‌گيرد و وقتي مسافر اس‌ام‌اسي هم به راننده ارسال کند، شماره شرکت نت‌سي براي راننده ثبت مي‌شود و بعد از اتمام سفر تمام مکالمات اس‌ام‌اسي هم حذف مي‌شود. در ورژن بعدي نرم‌افزار مي‌خواهيم امکاني را قرار دهيم که مسافر بدون اينکه شماره‌اي ‌روي گوشي راننده ثبت شود بتواند از طريق اپليکيشن و با زدن يک دکمه با راننده تماس تلفني برقرار کند.
 از چه شيوه‌هايي استفاده مي‌کنيد تا مسافران بتوانند تفاوت شما را با ساير اپليکيشن‌ها متوجه شوند؟از نظر قيمتي تفاوتي بين قيمت خدمات ما با ساير اپليکيشن‌ها وجود ندارد. ما در تبليغاتي که داريم روي سيستم‌هاي حمايتي و امنيتي که براي مسافران داريم، تاکيد مي‌کنيم و اينکه مسئوليت مسافران را بر عهده مي‌گيريم و اين ديگر بسته به نظر مسافران است که بين سيستمي که مسئوليت قبول مي‌کند و سيستمي که مسئوليتي قبول نمي‌کند، کدام را انتخاب کنند.
 علاوه بر مزايايي که اپليکيشن شما نسبت به ساير اپليکيشن‌هاي تاکسي آنلاين دارد ولي به هر حال اسنپ و تپ‌سي در جامعه شناخته شده‌اند و افراد در حال استفاده از اين اپليکيشن‌ها هستند. شما چه راهکارهاي تشويقي براي ترغيب مسافران براي استفاده از خدمات‌تان در نظر گرفته‌ايد؟در نت‌سي هر 15 روز يک‌بار 5 گوشي آيفون 7 و 5 عدد تبلت اپل قرعه‌کشي مي‌کنيم. مسافران بر اساس امتيازي که مي‌گيرند در قرعه‌کشي‌ها شرکت مي‌کنند. همچنين يک قرعه‌کشي کلي هم داريم که در آن 5 نفر و هر کدام با يک همراه به مسافرت 8 روزه مسکو و سن‌پترزبورگ فرستاده مي‌شوند. شيوه امتياز‌گيري براي شرکت در قرعه‌کشي‌ها به اين صورت است که مسافران با اولين سفر 50 امتياز مي‌گيرند و در هر بار سفر نيز 10 امتياز دريافت مي‌کنند. در امتياز 100 در قرعه‌کشي گوشي و در امتياز 150 در قرعه‌کشي تبلت اپل و در امتياز 200 در قرعه‌کشي تور مسکو و سن‌پترزبورگ شرکت داده مي‌شوند. همچنين قصد داريم هر‌ساله يک قرعه‌کشي براي خودرو ب‌ام‌و X1 هم داشته باشيم.
   فرآيند جذب رانندگان در نت‌سي به چه صورت است و شما چه سيستم‌هاي تشويقي در اين زمينه داريد؟در نسخه قبلي نزديک به 2300 راننده اپليکيشن را دانلود کرده بودند که حدود 1368 نفر در حال حاضر فعال هستند و ما با همين تعداد راننده مي‌خواهيم کار را شروع کنيم. همچنين رانندگان در اپليکيشن‌هاي ديگر به ازاي هر سفر 15 درصد کارمزد پرداخت مي‌کنند ولي ميزان کارمزد در نت‌سي 12 درصد است و اگر هر راننده در روز 3 سرويس برود، ماهيانه 50 هزار تومان بدون قرعه‌کشي و اگر در روز 7 سفر برود، ماهيانه 100 هزار تومان پاداش مي‌گيرد. همچنين رانندگان بيمه تکميلي دارند و رانندگان وفادار که در طول مدت 3 ماه خدمت‌رساني انجام دهند، ماشينشان را به ماشين جديدي تبديل مي‌کنيم.



http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/920/نت‌سي،-پنجمين--تاکسي‌ياب-پايتخت-وارد-بازار-شد
بستن   چاپ