سیاست و بازاریابی
استارت آپ (Startup) چيست؟
جمعه 20 مرداد 1396 - 4:02:14 PM
شبکه مديران
بازاريابي سياسي - اين روزها شايد شما هم در محافل مختلف راجع به استارت آپ ها و کسب و کارهاي نو پا که از يک دفتر کوچک پس از مدتي تبديل به يک سازمان بزرگ در سطح جهاني حتي تبديل شده اند شنيده باشيد، و حتي به اين اين فکر کرده باشيد که شما نيز ميتوانيد ايده خود را به چنان جايگاهي برسانيد.
در کافه نشسته بودم و منتظر بودم قهوه ام را برايم بياورند که ناخواسته صداي دو مرد جوان را که با هم صحبت مي کردند شنيدم که يکي از آنها ميگفت:
“يه ايده به ذهنم رسيده، من چند تا دوست دارم که گيتار بلدن، يکي رو ميشناسم پيانو بلده، يکي رو ميشناسم ويولن و…، مي تونيم ازشون فيلم بگيريم که ساز ياد بدن، يه سايت و يه کانال يوتيوب و آپارات و چند تا شبکه ي اجتماعي هم مي زنيم و ميگيم که براي يادگيري آنلاين هر ساز بايد فقط 200 تومن پول بدن!
اين خيلي خوبه! چون ديگه لازم نيست از خونه برن بيرون و حداقل ماهي 400-500 تومن هم پول کلاس نمي دن ديگه! کلي هم آدم هستن که دوست دارن ساز ياد بگيرن ولي وقت و پول کافي براي کلاس ندارن!”
کم و بيش صحبت هايي از اين دست، به خصوص در ميان دانشجويان شنيده ايم!
يک ايده خلاقانه دارند، يک نياز را شناسايي کرده اند و حالا مي خواهند دست به دامان اينترنت و ابزارهاي ارتباطي جديدش بشوند و کارشان را شروع کنند.
تعاريف زيادي راجع به استارت آپ موجود است، يکي از بهترين تعريف هاي استارت آپ که تاکنون ارائه شده است توسط Eric Ries بنيانگذار متد کارآفريني Lean ارائه شده است:
استارت آپ يا Startup، نهادي انساني است که به منظور خلق محصول، خدمت يا ارزشي نو ايجاد شده است.
چرا اين متن را بخوانم؟!
شايد شما هم از اين دسته از افراد باشيد و ايده اي داريد و مي خواهيد به سرانجامش برسانيد؛ اما توصيه مي کنم قبل از آن که بخواهيد دفتري را اجاره کنيد و چند تا لپ تاپ و پرينتر براي خودتان بخريد، مفهوم استارت آپ و برخي از اصول راه اندازي استارت آپ را با همديگر مرور کنيم!
اگر جواني هستيد که ايده اي داريد و مي خواهيد آن را در قالب يک استارت آپ به ثمر برسانيد، بر روي بند دوم و سوم اين مقاله بيشتر تمرکز کنيد.اگر سرمايه گذاري هستيد که به شما پيشنهاد سرمايه گذاري بر روي يک استارت آپ را داده اند، خواندن بند چهارم و پنجم بيشتر برايتان کارساز است!يک: استارت آپ چه تفاوتي با سرمايه گذاري هاي ديگر دارد؟
معمولا مبناي شروع کار استارت آپ ها يک ايده خلاقانه و نوآورانه مي باشد.به دليل همين خلاقيت، استارت آپ ها گاها رقيب ندارند!
بنابراين بيشتر از رقابت کردن، بايد تمرکز اصلي شان بر روي آگاهي رساني از ايده شان و اجراي کم نقص آن باشد.معمولا بنيان گذاران آن مشکل مالي دارند و سرمايه اوليه شان را با وام، قرض و يا پس اندازي اندک شروع مي کنند.دو: از شروع استارت آپ تا پيروزي نهايي!
يک ايده داريد و مي خواهيد کار را شروع کنيد، بسيار خب، از کجا مي خواهيد شروع کنيد؟
در اين اينفوگرافيک که از Funders & Founders ترجمه شده مي توانيد يک شَماي کلي از شروع تا موفقيت نهايي يک استارت آپ را ببينيد:


اينفوگرافي استارت آپاينفوگرافي استارت آپسه: استارت آپ ويکند (Startup Weekend) چيست؟
رويدادي ست که در 200 شهر مختلف دنيا و در سه روز انتهايي هفته برگزار مي شود:
روز اول: شرکت کنندگان ايده هايشان را مي دهند و صاحبان ايده شروع به يارکشي مي کنند و تيم لازم براي شروع کار را مي سازند.روز دوم: امکاناتي را در اختيار تيم ها قرار مي دهند و کار شروع مي شود!
در اين بين افرادي که تخصص در زمينه هاي مختلف (راه اندازي استارت آپ، برنامه نويسي، سئو، طراحي وب سايت و…) مهارت و تجربه دارند به کمک تيم ها مي آيند.روز سوم: تيم ها تلاش خود را مي کنند تا نمونه ابتدائي محصول يا خدمات شان را تحويل دهند.
داورها سه تيم برتر را انتخاب مي کنند و استارت آپ ويکند تمام مي شود.نکته مهم اين است که در اصل کساني برنده اصلي اين رويداد مي شوند که بعد از تمام شدن اين 3 روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ايده شان را به نحوي مديريت شده به مرحله اجرا درآورند.
چهار: استارت آپ ها چگونه ارزش گذاري مي شوند؟
قبل از اين که بخواهيد در يک استارت آپ سرمايه گذاري کنيد، در اين 4 مرحله سعي کنيد به نوعي استارت آپ مدنظرتان را ارزش گذاري کنيد تا دستتان براي تصميم گيري بازتر باشد:
بررسي هزينه هاي اوليه: هزينه بازسازي اين نوع از شرکت ها را مي توان از طريق تخمين خرج هايي که براي آزمايشات، توليد، تحقيقات بازاريابي و يا جذب نيرو هاي لازم، انجام گرفته شده حدس زد.
البته اين تنها بحث مالي را شامل ميشود و ارزش و پتانسيل کاري را نميتوان اينگونه دسته بندي کرد.شناخت رقبا: براي گسترش و پيشرفت چنين شرکت هايي، دقت کنيد که رقيب هاي شرکت چه کساني هستند.
همان طور که گفتيم، ذات استارت آپ، تنها بودن او در عرصه رقابت است، هرچند گاهي ممکن است کيفيت کار، باعث خاص بودن شرکت شود.
اما در هر صورت داشتن رقيب، حتي براي استارت آپ ها ممکن است و گاهي رقيب آن ها کسي ست که همان نياز را با محصولي ديگر پاسخ مي دهد (براي مثال مايع تميزکننده، بخارشوي و ارسال نظافت چي، هر سه باعث رفع نياز “تميزي” خانه مي شوند و ارائه دهندگان اين محصولات را به رقابت مي اندازد).آينده استارت آپ مدنظر: بازگشت مالي سرمايه را همواره با آينده مالي شرکت استارت آپ بررسي ميکنند. اين موضوع به شدت نيازمند ديد اقتصادي قوي و شم بازاريابي مي باشد.فرصت هاي پيش روي استارت آپ: فرصت و زمينه پيشرفت بيشتر، مهم ترين بحث در اين شرکت هاست، سراغ شرکتي برويد که هدفمند است، مي داند قرار است چطور و چگونه در آينده رفتار و پيشرفت کند. ايده تنها و خالي، ارزشي ندارد، مهم بهره برداري از آن است.پنج: قبل از ايده به فکر مديريت باشيد!
همان طور که گفتيم، استارت آپ‌ها از يک ايده شروع مي شوند و در زماني که ايده و طرح اوليه شان تکميل گردد و تيم خودشان را تشکيل دادند، به دنبال سرمايه گذار مي گردند.
بخاطر نوپا بودن استارت آپ و عدم سوددهي مناسب، گاهي سرمايه گذاري کردن بر آن ها، بسيار ريسکي مي شود.
بخاطر ريسک و احتمال بالاي شکست شرکت هاي استارت آپ، بهتر است شرکت هاي سرمايه گذاري، علاوه بر ايده، تمرکز ويژه اي بر مديريت فعاليت ها داشته باشند.
بودجه اي را سرمايه گذاري نکنيد که اگر شکست خورديد، کل شرکت تان از بين برود!
به طور موازي نيز يک روش درآمد زايي داشته باشيد، تا اگر شرکت نوپاي شما شکست خورد، بتوانيد به راهتان ادامه دهيد.
توصيه مي کنيم ابتدا به اين 20 پرسش کوتاه براي شروع کسب و کار پاسخ دهيد، تا خودتان را ارزيابي کنيد و ببينيد که آيا امادگي شروع يک کسب و کار را داريد يا خير.
شما چه ايده اي براي راه اندازي يک استارت آپ داريد؟
در کدام مرحله به مشکل خورده ايد؟
نمي توانيد سرمايه گذار پيدا کنيد؟
نمي توانيد تيمي منسجم داشته باشيد؟
منتظر نظرهايتان هستيم!

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/834/استارت-آپ-(Startup)-چيست؟
بستن   چاپ