سیاست و بازاریابی
آیفون 12 ساله شد
يکشنبه 9 تير 1398 - 13:48:54
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی -
آیفون 12 ساله شد 3
٧٣٢
١
ترنجی / دوازده سال پیش در چنین روزهایی صف‌هایی طولانی در مقابل فروشگاه‌های اپل تشکیل شده بود. برخی برای چندین روز بود که با امکانات کامل مسافرتی در مقابل این فروشگاه‌ها چادر زده بودند تا اولین آیفون با 4 گیگابایت حافظه داخلی را به قیمت 499 دلار و برخی نیز مدل 8 گیگابایتی را به قیمت 599 دلار تهیه کنند. این دستگاه در نهم ژانویه توسط استیو جابز فقید معرفی شد و خیلی زود توجه رسانه‌ها و کاربران را به خود جلب کرد. آیفون را دقیقا می توان آغاز تاریخ کوتاه تلفن های همراه هوشمند دانست.
ویژگی‌هایی مانند نمایشگر لمسی، لمس چندگانه همزمان (برای زوم دو انگشتی، سوایپ و …) و صفحه نمایش 3.5 اینچی این دستگاه را از دیگر رقبا تا حد زیادی متمایز می‌کرد. آیفون اولیه از قابلیت‌های ساده‌ای مانند MMS، فیلم‌برداری و حتی cut and paste محروم بود. این دستگاه بدون وجود شبکه 3G نمی‌توانست هنگام استفاده از مرورگر دستگاه تماس‌های صوتی را برقرار کند. واکنش رقبا نیز به این محصول تازه دو شکل داشت. برخی مانند استیو بالمر، مدیر عامل وقت شرکت مایکروسافت، به مسخره کردن این ایده پرداختند. بالمر تلفن بدون صفحه کلید را مسخره می‌دانست و پیش‌بینی کرده بود اپل حدود دو تا سه درصد از بازار را تصاحب کند. هر چند بعدها مجبور به اقرار شد که اشتباه می‌کرده است.
یک ماه پس از عرضه آی‌فون Jim Balsillie، یکی از مدیران ارشد بلک‌بری، عنوان کرده بود که نگرانی خاصی از بابت اپل ندارد. او صنعت تولید گوشی‌های همراه را شلوغ دانسته و اپل و آیفون را به دانشجویان سال اولی در این صنعت تشبیه کرده بود. برخی شرکت‌ها مانند ال‌جی و سامسونگ نیز به تقلید از ایده اپل دست به تولید گوشی‌های هوشمند مشابهی با تاچ اسکرین و بدون صفحه کلید زدند، موج سواری (!).
از 29 ژوئن تا پایان سال 2007 اپل موفق به فروش 1.39 میلیون دستگاه آیفون شد و این مقدار تا پایان سال 2008 به 11 میلیون دستگاه رسید. رشد صعودی آمار برای کوپرتینویی‌ها همچنان ادامه داشت، تا جایی که این تعداد تا پایان سال 2015 میلادی به 231.22 میلیون دستگاه آیفون رسید. استیو جابز با وارد کردن اپل به عرصه گوشی‌های هوشمند ریسک بزرگی کرد، اما این ریسک جواب داد و شرکت را به اوج رساند. در پی موفقیت آیفون اپ استور در سال 2008 افتتاح شد و در پی آن محصولاتی مانند آیپد و اپل واچ روانه بازار شدند. سال گذشته میلادی اپل به اولین شرکت آمریکایی تبدیل شد که ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد. همچنین آیفون XR از محصولات شرکت، به عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون سال معرفی شد.
شاید کمتر کسی این موفقیت را برای آیفونی که در آغاز کار به صورت انحصاری از طریق AT&T و همچنین فروشگاه‌های شرکت به فروش می‌رسید، پیش‌بینی می‌کرد. خبری از فروش آنلاین نبود و AT&T برای هر مشتری منحصرا یک موبایل و فروشگاه‌های شرکت برای هر مشتری تا دو دستگاه آیفون ارایه می‌کردند. سال گذشته شرکت سه مدل آیفون در رنج‌های قیمتی مختلف عرضه کرد. در این سال‌ها موبایل های اپل تغییرات فراوانی داشته است؛ از اضافه شدن برخی قابلیت‌ها مانند سیری، دوربین فیس‌تایم، تاچ آی‌دی تا عوض شدن طراحی ظاهری گوشی در مدل‌های آیفون 4 و 5 و غیره. صفحه نمایش این دستگاه که از 3.5 اینچ آغاز شده بود، حالا به 6.5 اینچ رسیده است و تمام این اتفاقات از 12 سال پیش در چنین روزی آغاز شد.
پس از 12 سال از معرفی آیفون هرچند نمی توان گفت این روزها اپل می توانند درخشش غافلگیری قدیم را داشته باشد اما می بینیم که تاثیر حرکات و تصمیمات آن به وضوح در تولیدات اکثر برندها دیده می شود. برای مثال پس از عرضه طراحی جدید آیفون X تقریبا همه برندها به سمت آن رفتند.
نظر شما چیست؟ آیفون را محصولی موفق می دانید؟

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/76595/آیفون-12-ساله-شد
بستن   چاپ