سیاست و بازاریابی
نیکی لائودا راننده افسانه‌ای فرمول یک درگذشت
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 11:32:47
سیاست و بازاریابی - دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی فرمول یک و اسطوره‌ی دنیا موتوراسپرت، ساعاتی پیش در 70 سالگی چشم از جهان فروبست. نیکی لائودا نماد استقامت و پشت‌کار برای ورزش‌کاران جهان محسوب می‌شود.

برای علاقه‌مندان به مسابقات سرعت، خصوصا رقابت‌های فرمول یک، لائودا اهمیت ویژه‌ای دارد. این راننده‌ی اتریشی در سال 1949 متولد شد و در سال‌های 1975 و 1977 و 1984 عنوان قهرمانی فصل فرمول یک را ازآنِ خود کرد. علاوه‌براین، لائودا 25 مرتبه فاتح مسابقات جایزه‌بزرگ شد و 54 بار روی سکو رفت.
نیکو لائودا، چند هفته قبل از تصادف نوربرگ‌رینگ صبر و استقامت لائودا فراتر از قهرمانی در فرمول یک، به جاودانگی او باعنوان انسانی بزرگ و پرتلاش در تاریخ جهان منجر شد. در سال 1976 و هنگام برگزاری جایزه‌بزرگ آلمان، یکی از تلخ‌ترین حوادث دنیای فرمول یک اتفاق افتاد. لائودا با خودرو فراری در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ دچار حادثه شد و شعله‌های آتش پیرامون او را فراگرفت. لائودا هنگام حادثه بیهوش نبود و حتی بعد از خروج از خودرو، توانست روی پا بایستد؛ اما به‌شدت آسیب دید. نیمه‌ی راست صورتش با سوختگی شدید مواجه شد و حتی بخش زیادی از ابرو و پلک چشم و گوش راستش، از بین رفت. علاوه‌بر اندام بیرونی، لائودا دچار سوختگی ریه شد تا تنفس بدون دستگاه در روزهای ابتدایی بعد از حادثه، برای او دشوار و همراه‌با درد شدید باشد.
در کمال ناباوری، لائودا بعد از حادثه‌ی نوربرگ‌رینگ، فقط دو مسابقه‌ را از دست داد. حدود 6 هفته پس از سوختگی، در جایزه‌بزرگ ایتالیا شرکت کرد و به مقام چهارم رسید. در آن‌ زمان، هنوز زخم‌های لائودا بهبود نیافته و کلاه ایمنی را روی بانداژ گذاشته بود. لائودا با وجود خون‌ریزی و درد، مسابقه‌ی فرمول یک در ایتالیا را به‌اتمام رساند. او امید اول قهرمانی در سال 1976 بود و توانست در مسابقات بعدی جایزه‌‌بزرگ کانادا و امریکا هم امتیاز کسب کند. هنگام برگزاری آخرین رقابت فصل در ژاپن، لائودا با اختلاف سه امتیاز، هنوز در رده‌ی اول جدول و بالاتر از جیم هانت بود؛ اما به‌دلیل ریزش اشک از چشم آسیب‌دیده، نتوانست مسابقه‌ی آخر را به‌پایان برساند. درنهایت، لائودا به مقام دوم در رده‌بندی فصل 1976 فرمول یک جهانی رسید و جیمز هانت با یک امتیاز اختلاف، قهرمان شد.
نیکی لائودا (سمت چپ) درکنار جیمز هانت، سال 1978 لائودا دوبار از مسابقات فرمول یک بازنشسته شد: ابتدا در سال 1979 اعلام بازنشستگی کرد؛ اما پس از سه سال استراحت، باردیگر در فصل 1982 پشت فرمان قرار گرفت. این راننده‌ی اتریشی، سومین قهرمانی خود در فرمول یک را سال 1984 با تیم مک‌لارن جشن گرفت و درپایان فصل بعد، برای همیشه از دنیای فرمول یک خداحافظی کرد.
خارج از دنیای رانندگان، لائودا به‌عنوان مدیر فنی و مشاور در تیم‌های فرمول یک فعال بود. او تا آخرین روزهای پیش از مرگ، در تیم مدیریتی فرمول یک مرسدس بنز حضور داشت. گفته می‌شود لائودا نقش مهمی در اولین قرارداد سه‌ساله‌ی لوئیس همیلتون با مرسدس AMG ایفا کرده است. علاوه‌بر فعالیت در دنیای موتوراسپرت، لائودا با نگارش پنج کتاب و تأسیس شرکت هواپیمایی اختصاصی خود با نام لائودا ایرلاین شناخته می‌شود.
پوستر فیلم سینمایی راش با تصویر بازیگران در نقش نیکی لائودا و جیمز هانت در سال 2013، یک فیلم سینمایی براساس زندگی نیکی لائودا ساخته شد که مروری بر حوادث فصل 1976 فرمول یک و سال‌های قبل از آن داشت. فیلم راش (Rush) با کارگردانی ران هاوارد و حضور دنیل برول در نقش نیکی لائودا، فروش خوبی در سینماهای دنیا ثبت کرد و امروزه به‌عنوان مرجعی قابل‌قبول برای آشنایی با اسطوره‌ی فرمول یک شناخته می‌شود.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/70560/نیکی-لائودا-راننده-افسانه‌ای-فرمول-یک-درگذشت
بستن   چاپ