سیاست و
بازاریابی - مؤسسه هریتی فهرستی از 300 شرکت خلاق منتشر کرده که تویوتا و فورد و هیوندای در ردههای اول تا سوم خودروسازان قرار دارند.
هنگامیکه تویوتا برنامهی اولیهی پریوس را اوایل دههی 1990 آغاز کرد، این کار غیرعادی بهنظر میرسید. تویوتا بهمنظور ارائهی روش جدیدی برای توسعهی سیستم محرکهی خودرو ، مهندسان خود را تشویق کرد فرایند توسعه را کاملا بهصورت بومی و با بهرهگیری از دانش فنی انجام دهند. دانش عمیق بهکاررفته در تولید این خودرو هیبریدی باعث شد نام تویوتا پریوس مترادف «هیبرید» شود.
تعهد به ایجاد و توسعهی چیزهای جدید در صنعت خودرو را میتوان اولینبار در کارهای هنری فورد پیدا کرد؛ کارهایی که به توسعه نوآوریهای مهمی در صنعت خودروسازی، ازجمله خطتولید متحرک و پیشرانهی خورجینی هشت سیلندر و حتی خشتهی زغالی منجر شد.
هماکنون
خلاقیت در سازمان، اهمیت بسیار فراوانی دارد و شرکتهای بزرگ سعی میکنند هرروز ایدههای بیشتری برای صنعت ارائه دهند؛ ایدههایی که گاهی در عین سادگی، مزیتهای زیادی بهدنبال دارند.
خلاقیت در صنعت خودرو به میزان زیادی با فناوری خودران، متصل، الکتریکی و اشتراکی شناخته میشود؛ اما چنین تعریفی درست نیست و هر ایده جدیدی میتواند نوعی
خلاقیت بهحساب آید. بااینحال، چگونه میتوانیم به
خلاقیت شرکتهای مختلف درزمینهی توسعهی محصول و فرایند پی ببریم؟ یکی از روشهایی که بهکمک آن میتوان دانش فنی و مهارت شرکتها را اندازهگیری کرد، تعداد اختراعهای ثبتشده در مدت یک سال است. مؤسسهی هریتی پتنت آنالیتیکس (Harrity Patent Analytics) دقیقا چنین کاری انجام میدهد و تعداد ثبت اختراع شرکتها را درزمینهی محصولات و فرایندها و ماشینآلات بررسی میکند.
دارندگان مجوزهای ثبت اختراع و تولیدکنندگان مخترع شامل مجموعهای کامل از شرکتها و سازمانها و صنایع بزرگ هستند و نام برخی شرکتهای خودروسازی نیز در میان آنها وجود دارد. هریتی هرساله فهرستی از 300 شرکت خلاق در زمینههای مختلف را منتشر میکند. در سال 2018، بیش از 300 هزار اختراع در ایالات متحده ثبت شد که 54 درصد آن به شرکتهای حاضر در فهرست 300 هریتی اختصاص داشت.
تجزیهوتحلیل این شرکت نشان میدهد 68.5 درصد از اختراعهای ثبتشده مربوطبه فناوریهای الکتریکی و نرمافزاری و مرتبط با کامپیوتر هستند و 19 درصد آنها را اختراعات مکانیکی تشکیل میدهند. جای تعجب نیست بدانید در سال 2018، بیشترین رتبه در میان شرکتهای خودروسازی به تویوتا با 2,554 پتنت تعلق گرفت. در فهرست کلی، تویوتا در رتبه ششم قرار گرفته و فقط شرکتهای آیبیام ، سامسونگ ، کانن ، اینتل ، آلفابت و GE بالاتر از آن ایستادهاند.
خودروساز بعدی این فهرست، فورد است که با 2,149 اختراع در رتبهی پانزدهم فهرست کلی قرار دارد. طبق گزارش هریتی، 73 درصد اختراعات فورد در دستهی مکانیکی و 23 درصد الکتریکی است که تفاوت کمی با تویوتا دارد. اختراعات فورد در دستهی مکانیکی به 55 درصد و در دستهی الکتریکی به 25 درصد میرسد. هیوندای با 1,539 پتنت در رتبهی بیستودوم قرار گرفته است. همچنین جنرال موتورز با 1,197 اختراع پس از فوجیفیلم در جایگاه سیوچهارم قرار دارد.
هوندا بههمراه TCL با 958 اختراع ثبتشده در رتبه چهلوسوم ایستاده است. TCL ازجمله شرکتهای بزرگ الکترونیکی چین بهشمار میرود. درادامه، شکاف درخورتوجهی بین خودروسازان ایجاد میشود و پورشه پس از شرکت BASF و Caterpillar ، با 503 اختراع در جایگاه هشتادونهم قرار میگیرد. نیسان نیز در میان فهرست 100 شرکت خلاق قرار دارد و در سال 2018، توانست 446 پتنت بهنام خود ثبت کند. پس از آن و در ردههای پایینتر از شرکتهایی مانند نایک، ورلپول، والت دیزنی، eBay و حتی والمارت، خودروساز آلمانی بیامو با 190 اختراع قرار گرفته است. درنتیجه، بیامو با رتبهی 198 در میان 200 شرکت خلاق دنیا ایستاده است. درکنار شرکتهای نیتو دنکو ژاپن و LSiS کرهجنوبی، مزدا با 159 اختراع ثبتشده قرار دارد. فیاتکرایسلر با 155 اختراع در رتبهی دویستوچهلوچهارم و تاتا موتورز با 126 اختراع، آخرین شرکتهایی خودروسازی هستند که در این فهرست جای میگیرند.
مقالههای مرتبط:
داستان برند: FedEX، پیوند
خلاقیت با بزرگترین ناوگان کارگوی جهان داستان
برند تویوتا؛ بزرگترین خودروساز جهان
بنابراین، 10 خودروساز برتر فهرست بهترتیب عبارتاند از: تویوتا، فورد، هیوندای، جنرال موتورز، هوندا، پورشه، نیسان، بیامو، مزدا، فیات کرایسلر و تاتا موتورز. تویوتا و فورد، تنها خودروسازانی هستند که در سال 2018، بیش از 2,000 اختراع دارند؛ درحالیکه ردههای سوم و چهارم، بیش از 1,000 پتنت بهنام خود ثبت کردهاند. یکی از نکات برجسته، حضور قطعهسازان بزرگ در میان 100 شرکت خلاق است. حرکت صنعت خودرو بهسمت فناوریهای جدید، باعث شده برخی از این قطعهسازان در ردههای پایین فهرست قرار بگیرند. ازجملهی این شرکتها میتوان به بوش (رتبهی 28) و دنسو (رتبهی 36) و کنتیننتال (رتبهی 100) اشاره کرد.
ثبت اختراع فقط یکی از شاخصهای نوآوری کلی شرکتها بهشمار میرود و نوآوری بدون موفقیت در بازار بیاهمیت خواهد بود. باوجوداین، این را در نظر داشته باشید که ارزش بازار تویوتا به حدود 199 میلیارد دلار میرسد که بیشتر از جنرال موتورز (54 میلیارد دلار) و فورد (41.1 میلیارد دلار) و فیاتکرایسلر (20.7میلیارد دلار) است.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/69781/تویوتا؛-خلاقترین-خودروساز-جهان-در-سال-2018