سیاست و بازاریابی
پرفروش‌ترین خودروهای سال 2018 در کشورهای مختلف جهان
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 21:30:04
سیاست و بازاریابی - سال 2018 برای برخی خودروسازان موفقیت بزرگی بود. در این مقاله، پرفروش‌ترین خودروهای مدل 2018 در 30 کشور مختلف را معرفی می‌کنیم.

در زمستان1397 که با آغاز سال 2019 مصادف بود، مقاله‌ای درباره‌ی پرفروش‌ترین خودروهای 2018 منتشر کردیم. معمولا در آمارهای پرفروش‌ترین خودروهای سال، تمرکز اصلی بر بزرگ‌ترین بازارهای جهانی شامل ایالات متحده‌ی آمریکا و چین و کشورهای اروپایی است؛ به‌همین‌ذلیل، بسیاری از کشورهای دیگر که سهم مهمی در فروش جهانی خودرو دارند، در نظر گرفته نمی‌شوند. مقاله‌ی مرتبط:
پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال 2018
در این مطلب، قصد داریم با مراجعه به داده‌های JATO Dynamics، پرفروش‌ترین خودرو در مهم‌ترین بازارها را معرفی کنیم. برای نگارش این مقاله درمجموع 30 کشور دارای بازار بزرگ خودرو را در نظر گرفته‌ایم. به‌طورکلی در سال 2018، بازار جهانی خودرو روندی آشنا داشت و کشورهای مختلف به دو بخش پرفروش و کم‌فروش تقسیم شدند. ترتیب معرفی خودروها و کشورها براساس پرفروش‌ترین مدل طبقه‌بندی و قیمت پایه به دلار تبدیل شده است. 1. ایالات متحده‌ی آمریکا
پیکاپ‌های سری F فورد
فروش: 909 هزار و 330 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 28,000 دلار
همان‌طورکه احتمالا انتظار داشتید، پرفروش‌ترین مدل در جهان پیکاپ‌های سری F فورد در آمریکا هستند که حالا در جایگاه دوم بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا قرار می‌گیرند. بیش از چهار دهه است که مردم آمریکا پیکاپ‌های فورد سری F را بیشتر از هر مدل دیگری خریده‌اند؛ مثل رم و شورولت . آمار فروش سری F مدل‌های مختلف سبک‌وسنگین از F-150 تا F-250 و F-350 و حتی رپتور 450 اسب‌بخاری را شامل می‌شود که همین تنوع فراوان عامل مهمی در فروش درخورتوجه برای سلیقه‌های مختلف است. جالب است بدانید در سال 2018، فروش سری F فورد در‌مقایسه‌با سال 2017، تا 1.7 درصد هم افزایش نشان می‌دهد و بیشتر از شورولت سیلورادو با فروش 583,227 دستگاه است. شرکت آمریکایی فورد در سال 2018 حدود 2.5 میلیون دستگاه خودرو فروخته که سهم زیادی از آن را پیکاپ‌های بزرگ و متوسط سری F تشکیل می‌دهند. 2. چین
نیسان سیلفی
فروش: 481 هزار و 216 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 17,000 دلار
در سال 2018، تعداد خودروهای فروخته‌شده در چین به 23 میلیون و 250 هزار دستگاه رسید؛ درحالی‌که بازار آمریکا پذیرای 17 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو صفرکیلومتر بود. نیازی به تحلیل پیچیده نیست؛ زیرا آمار فروش در سال گذشته، نمایانگر بزرگی بازار خودرو در چین هستند. با تمام این تفاسیر، پرفروش‌ترین خودرو در بزرگ‌ترین بازار، مشتری کمتری از پیکاپ‌های فورد داشته است. پرفروش‌ترین خودرو در چین سدان نیسان سیلفی است. این مدل در سال گذشته، 481,216 دستگاه فروخته است. سدان کامپکت نیسان سیلفی (Sylphy) از سال 2000 تاکنون، در سه نسل مختلف تولید شده است. سیلفی که در بازار کشورهای مختلف با نام‌های Sentra و Pulsar هم عرضه می‌شود، پرفروش‌ترین محصول نیسان پس از کراس‌اور قشقایی است. با اینکه نسل سوم نیسان سیلفی از سال 2012 تابه‌امروز تولید می‌شود، فروش این سدان کوچک در سال 2018 در‌مقایسه‌با سال 2017 تا 15.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از دلایل فروش چشمگیر نیسان سیلفی مهندسی ساخت مناسب برای جاده‌های روستایی نه‌چندان ایده‌آل و تجهیزات رفاهی استاندارد نظیر تهویه‌ی مطبوع است. دو نسل اول نیسان سیلفی با نام بلوبرد سیلفی (Bluebird Sylphy) عرضه شدند. البته، نیسان سیلفی به‌طور انحصاری فقط در چین و چند کشور دیگر آسیای‌شرقی، مثل روسیه و تایوان و تایلند عرضه می‌شود؛ بنابراین، مثل فورد سری F و تویوتا کرولا ، بازار کاملی برای جذاب مشتریان بیشتر دراختیار ندارد. 3. ژاپن
هوندا N-Box
فروش: 241 هزار و 870 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 13,000 دلار
برای دومین سال متوالی، فروش خودرو در ژاپن به بیش از 5 میلیون دستگاه رسید. با اینکه نیسان Note می‌توانست پرفروش‌ترین خودرو سال 2018 در خانه باشد، هوندا با تولید محصولی که تقاضا برایش زیاد بود، عملکرد موفق‌تری داشت. پرفروش‌ترین خودرو ژاپن در سال 2018، دقیقا همان مدلی است که مردم این کشور به آن نیاز دارند: هوندا N-Box خودرو کوچک شهری کلاس Kei مخصوص ژاپن. مینی‌ون نیسان Note سال گذشته 136,324 مشتری پیدا کرد؛ اما هوندا N-Box با فروش بیش از 241,000 دستگاه، هیچ فرصتی به رقیب خانگی‌اش نداد. با اینکه نبود رقبای تازه‌نفس و جدید کمک‌کننده بود، هوندا N-Box به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت ساخت راضی‌کننده، فروش چشمگیری تجربه کرد. شاید این خودرو شهری Kei ژاپنی با طراحی متفاوت و پیشرانه‌ی 658 سی‌سی با قدرت 57 اسب‌بخار برایمان عجیب به‌نظر برسد. بااین‌حال، هوندا N-Box تمام ویژگی‌های موردنیاز برای مردم این کشور، به‌ویژه هزینه‌های نگه‌داری ارزان و تعمیر درکنار امکانات رفاهی کامل و ابعاد کوچک را ارائه می‌دهد. 4. هند
سوزوکی التو
فروش: 234 هزار و 471 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 4,000 دلار
خودروساز ماروتی سوزوکی (Maruti Suzuki India Limited) زیرمجموعه‌ی رسمی سوزوکی ژاپن در هند است که مدل‌های مختلف برند مادر، مثل سوئیفت، التو، سیاز، واگن R و Ertiga را تولید می‌کند. پرفروش‌ترین محصول این شرکت در هند هاچ‌بک شهری و اقتصادی التو (Alto) است که در سال 2018 به 224,471 مشتری تحویل داده شد. درواقع در سال 2018، از هر 14 خودرو فروخته‌شده در هند، یک دستگاه سوزوکی التو بوده است. این مدل با پیشرانه‌ی بنزینی 796 سی‌سی یا سیستم سوخت‌رسانی گاز طبیعی عرضه می‌شود. باید توجه کرد سوزوکی 9 مدل مختلف با برند ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌کند که حدود 53 درصد بازار این کشور پرجمعیت در سال 2018 را شامل می‌شوند. 5. برزیل
شورولت اونیکس
فروش: 210 هزار و 451 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 12,500 دلار
با اینکه برزیل در سال 2018 صحنه‌ی تنش‌های سیاسی بود، این کشور هنوزهم جزو بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان است. پرفروش‌ترین خودرو در برزیل مدل کوچک شورولت اونیکس (Onix) است. شاید محصول اقتصادی شورولت مثل دیگر خودروهای این فهرست شناخته‌شده نباشد؛ اما از بین هر 12 خودرو فروخته‌شده در برزیل در سال گذشته، یک مدل شورولت اونیکس بوده است. فروش بیشتر فقط در برزیل باعث شد شورولت اونیکس که حتی جزو 100 خودرو پرفروش جهان نیست، در رده‌ی پنجم این فهرست قرار بگیرد. فروش این مدل در برزیل نشان‌دهنده‌ی بازاریابی هوشمندانه‌ی شورولت در کشوری خارجی است؛ به‌طوری‌که مردم برزیل علاقه‌ی فراوانی به اونیکس پیدا کرده‌اند. 6. آلمان
فولکس واگن گلف
فروش: 172 هزار و 434 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 22,000 دلار
فروش درخورتوجه فولکس واگن گلف در آلمان کاملا درک‌کردنی است. درواقع، هاچ‌بک خوش‌ساخت بزرگ‌ترین خودروساز آلمان در طول چهار دهه‌ی عمرش، همیشه در خانه پرطرفدار بوده است. مردم آلمان در سال 2018 درحدود 3 میلیون و 400 هزار خودرو خریده‌اند که 172,434 دستگاه از این آمار، مربوط‌به فولکس واگن گلف می‌شود. البته، فروش کلی گلف در‌مقایسه‌با سال 2017 کاهش یافته و حدود 17,000 دستگاه گلف در کارخانه باقی‌ ماندند. مدیران ارشد فولکس واگن درباره‌ی سهم 5 درصدی گلف در بازار آلمان در سال 2018 نگرانی چندانی نخواهند داشت؛ زیرا فروش کمتر هاچ‌بک با تقاضای بیشتر مدل‌های دیگر مثل تیگوان و پولو و پاسات جبران خواهد شد. به‌طور دقیق‌تر، از بین 8 خودرویی که سال 2018 در آلمان فروخته شدند، یک مدل مربوط‌به سه محصول پرطرفدار فولکس واگن است. علاوه‌براین، احتمالا به‌زودی نسل جدید گلف تا پایان سال 2020 به بازار می‌رسد تا متقاضیان هاچ‌بک خوش‌ساخت آلمانی به محصولات برندهای دیگر روی نیاورند. 7. فرانسه
رنو کلیو
فروش: 151 هزار و 434 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 20,000 دلار
سال 2018 آخرین دوران نسل چهارم رنو کلیو بود تا مدل جدید و پنجمین هاچ‌بک محبوب این شرکت فرانسوی در سال 2019 از راه برسد؛ بااین‌حال، مشتریان رنو کلیو نسل چهار کمتر نشدند. با فروش بیش از 151,000 دستگاه، رنو کلیو دربرابر رقبای اصلی خانگی‌اش پیروز شد. فروش کلیو 2018 حدود 20,000 دستگاه بیشتر از پژو 208 و 50,000 دستگاه بیشتر از سیتروئن C3 بود. باوجوداین، نکته‌ی درخورتوجه این است که با وجود فروش در سال پایانی، رنو کلیو درمقایسه‌با سال 2017 مشتری بیشتری از رقبا پیدا کرد. فروش کلیو در سال 2018 تا 5 درصد افزایش نشان داد. البته، محصولات پژو و سیتروئن هرروز فروش بیشتری ثبت می‌کنند؛ اما بزرگ‌ترین نگرانی رنو باید متوجه برند همکارش، داچیا (Dacia) از رومانی باشد. در سال 2018، داچیا با دو مدل ساندرو و داستر به‌جمع 10 خودروساز پرفروش بازار فرانسه راه پیدا کرد. نسل پنجم رنو کلیو در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و به‌زودی، تا پایان سال 2019 فروخته می‌شود تا احتمالا همچنان انتخاب اول مردم فرانسه باشد. 8. تایلند
تویوتا هایلوکس
فروش: 149 هزار و 336 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 16,500 دلار
تایلند یکی از بازارهای درحال‌توسعه‌‌ی خودرو جهان به‌شمار می‌رود که در سال 2018 درمقایسه‌با سال 2017 تا 19.2 درصد رشد نشان داد. نسل هشتم تویوتا هایلکوس سرسخت که از سال 2015 تابه‌امروز تولید می‌شود، خودرو محبوب مردم تایلند در سال 2018 بود. حدود 15 درصد از بازار خودرو تایلند در سال 2018 با فروش کلی حدود یک‌میلیون دستگاه، دراختیار تویوتا هایلوکس بوده است. بهتر است بدانید این مدل خودرو 149,336 مشتری‌ داشته است. بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن سال گذشته 31.4 درصد سهم بازار خودرو تایلند را دراختیار داشت که پیکاپ هایلوکس نیمی از این آمار را شامل می‌شود. فروش چشمگیر تویوتا هایلوکس در تایلند کاملا درک‌کردنی است؛ زیرا وضعیت اقتصادی مردم این کشور بهبود یافته است؛ اما هنوزهم جاده‌های تایلند میزبان مناسبی برای خودروهای لوکس و اسپرت با سیستم تعلیق و فنربندی سخت، شاسی یکپارچه و زیربندی یک‌جانبه نیستند. بنابراین، ساده‌ترین انتخاب برای خرید خودرو، تویوتا هایلکوس، یکی از مشهورترین مدل‌های دنیا در سرسختی، استهلاک پایین، عمر بالا و کیفیت ساخت بی‌نظیر خواهد بود. 9. کانادا
پیکاپ‌های سری F فورد
فروش:‌ 145 هزار و 694 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 28,000 دلار
به‌نظر می‌رسد کانادایی‌ها در خرید خودرو با نظر مردم کشور همسایه موافق هستند. در سال 2018، درمجموع حدود 2 میلیون دستگاه خودرو در کانادا فروخته شد که 145,649 دستگاه از این آمار، مربوط‌به پیکاپ‌های متنوع سری F فورد است. البته با اینکه پیکاپ‌های آمریکایی در کانادا محبوب هستند، در‌مقایسه‌با سال 2017 فروش سری F فورد حدود 6.5 درصد کاهش نشان داده است. انواع مدل‌های تک و دوکابین فورد سری F که خطِ‌تولید بزرگی هم در کانادا دارند، از دوج رم و جی ام سی سیرا و شورولت سیلورادو در این کشور مشتریان بیشتری جذب کرده‌اند. جالب است بدانید هوندا سیویک پنجمین خودرو پرفروش کانادا در سال 2018 بود. 10. ایتالیا
فیات پاندا
فروش: 130 هزار و 206 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 13,000 دلار
در کشورهای مختلف، مردم درصورت باکیفیت‌بودن محصول از تولید داخل حمایت می‌کنند؛ اما در کشورهای اروپایی، طرفداری از خودرو تولید داخل بیشتر است. نمونه‌ی قوی این حس وطن‌پرستی در بین مردم ایتالیا کاملا مشخص است. خودرو کوچک و شهری فیات پاندا با اینکه از سال 2011 تابه‌امروز در نسل سومش به‌سر می‌برد، به‌دلیل قیمت رقابتی هنوزهم انتخاب اول ایتالیایی‌ها است. در سال 2018، فروش کلی بازار خودرو ایتالیا تا 3.1 درصد کاهش نشان داد؛ اما از هر 15 مدل فروخته‌شده یک نمونه فیات پاندا وجود داشته است. براساس آمار منتشرشده، خودروسازی فیات که عضو مهم گروه بزرگ فیات‌کرایسلر (FCA) محسوب می‌شود، 5.9 درصد سهم بازار خودرو ایتالیا در سال 2018 را دراختیار داشته است. با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شویم که حدود 40 درصد فروش فیات پاندا در خانه است که برای جذب مشتری‌ بیشتر، در نمونه‌های مختلف دیفرانیسل‌جلو و چهارچرخ محرک و نسخه‌های متنوع شهری و آف‌رود فروخته می‌شود. 11. کره‌جنوبی
هیوندای آزرا
فروش: 113 هزار و 101 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 27,000 دلار
برند هیوندای هنوزهم بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین خودروساز کره‌‌جنوبی است. البته، شرکت کیا ، شریک هیوندای، هرروز فاصله‌ی فروش 5 درصدی را کمتر می‌کند. درهرصورت، هنوز هیوندای پرچم‌دار خودروسازی کره‌جنوبی است و درصدر محصولات این شرکت، سدان بزرگ آزرا قرار دارد که در خانه با نام «گرنجور» (Grandeur) عرضه می‌شود. سال 2018 با آغاز فروش نسل ششم هیوندای آزرا همراه بود. دراین‌میان، نکته‌ی مهم این است که آزرای جدید باتوجه‌به تجهیزات رفاهی بیشتر، قیمت گران‌تری هم دارد. علاوه‌براین، بازار خودرو کره‌جنوبی در سال گذشته به‌لطف کاهش مالیات از 5 به 3.5 درصد، حدود 1.3 درصد رشد کرد. کاهش مالیات درکنار فروش نسلی کاملا جدید از آزرا، توجه مردم کره‌جنوبی را به این سدان بزرگ جلب کرد. بازار اصلی هیوندای آزرا جدید در خانه است و مدل سوناتا جایگزین آن در آمریکا می‌شود. 12. روسیه
لادا وستا
فروش: 108 هزار و 353 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 8,000 دلار
درمقایسه‌با سال 2017، بازار خودرو روسیه در سال 2018 بسیار شلوغ بود و تا 12.8 درصد رشد کرد. شرکت روسی لادا (LADA) هنوزهم محبوب‌ترین برند خودروسازی در این کشور است و حدود 17.5 درصد از سهم کلی بازار سال 2018 دراختیار مدل وستا (Vesta) بود. کامپکت وستا مجهز به پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.6 و 1.8 لیتری، از سال 2015 در نمونه‌های سدان و استیشن عرضه می‌شود و اخیرا مدل‌های آف‌رود، کراس، اسپرت و CNG آن هم دردسترس قرار گرفته است. فروش مدل جدید با قابلیت سوزاندن گاز طبیعی، در فروش بیشتر وستا و افزایش محوبیتش مؤثر بوده است. 13. بریتانیا
فورد فیستا
فروش: 95 هزار و 996 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 20,000 دلار
بازار خودرو بریتانیا در سال 2018 با کاهش فروش 7 درصدی روبه‌رو شد؛ اما فورد با مدل خوش‌ساخت فیستا (Fiesta)، بازهم مشتری بیشتری از دیگر برندها جذب کرد. به‌طورکلی، 10.7 درصد از بازار خودرو بریتانیا در سال 2018 به محصولات فورد مربوط می‌شود و مدل فیستا که سال 2017 به نسل هفتم وارد شد، 37.8 درصد خودروسازی انگلیسی‌ها را تصاحب کرد. فورد فیستا در کلاس ساب‌کامپکت قرار دارد و رقیب اصلی‌ انگلیسی‌اش، واکسال کورسا (Vauxhall Corsa) محصول گروه PSA را کنار گذاشت. درواقع، برای دومین‌بار در 11 سال گذشته، فیستا در اسکاتلند نیز پرفروش‌ترین مدل شد و بالاتر از کورسا قرار گرفت. در بین 10 خودرو پرفروش بازار بریتانیا در سال 2018، علاوه‌بر فورد فیستا و واکسال کورسا، فولکس واگن پولو و مینی هم قرار دارند تا به تولیدکننده یادآوری شود در این کشور باتوجه‌به بافت شهری و روستایی، خودروهای کوچک بیشترین متقاضی را خواهند داشت. 14. مکزیک
نیسان ورسا
فروش: 91 هزار و 320 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 9,000 دلار
7.1 درصد کاهش پایان‌بخش بازار خودرو مکزیک در سال 2018 بود؛ اما سدان کوچک و اقتصادی نیسان ورسا (Versa) سهمی معادل 6.4 درصد در این کشور داشت. مهم‌ترین عاملی که باعث جذابیت نیسان ورسا در آمریکا و مکزیک می‌شود، قیمت رقابتی است؛ به‌‌ویژه در بازار مکزیک، قیمت ارزان‌تر یکی از عوامل مهم جذب مشتری خواهد بود. برند ژاپنی نیسان با سهم 22 درصد بازار بزرگ‌ترین خودروساز 2018 در مکزیک است و با جنرال موتورز و سهم 16.6 درصدی‌اش رقابت می‌کند. نسل جدید نیسان ورسا در سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد و درصورتی‌که تا پایان سال عرضه شود، بازهم می‌تواند انتخاب اول مردم مکزیک باشد. 15. اندونزی
تویوتا اوانزا
فروش: 82 هزار و 157 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 13,500 دلار
با 6.7 درصد رشد و فروش کلی 1 میلیون و 150 هزار دستگاه خودرو، بازار اندونزی در سال 2018 تقریبا پررونق بود. مانند 13 سال گذشته، پرفروش‌ترین خودرو در اندونزی مدل چندمنظوره‌ی (MVP) تویوتا اوانزا (Avanza) بود. البته در سال 2018، تویوتا اوانزا به‌سختی توانست از نیسان Xpander مشتری بیشتری پیدا کند. به‌طورکلی، تویوتا اوانزا با وجود قرارگرفتن درصدر جدول فروش، پنجمین سال متوالی کاهش فروش را تجربه کرد و سهم اوانزا از بازار اندونزی در سال گذشته، تا 7.1 درصد کاهش یافت. باید توجه کنیم که تویوتا با دراختیارداشتن 30.4 درصد سهم بازار، بزرگ‌ترین خودروساز در اندونزی است؛ اما درست مانند مدل اوانزا، سهم کلی این شرکت ژاپنی هم در سال 2018 با کاهش 3.8 درصدی روبه‌رو شد. 16. مالزی
پرودوآ اکسیا
فروش: 78 هزار و 425 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 5,500 دلار
شرکتی خودروسازی پرودوآ مالزی (Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad) سال 1992 شکل گرفت و اولین محصولش سال 1994 عرضه شد. پرودوآ بزرگ‌ترین خودروساز مالزی است که برند پروتون (Proton) تنها رقیب اصلی این شرکت محسوب می‌شود. معمولا در آمارهای فروش ماهانه، بیش از نیمی از سهم بازار خودرو مالزی دراختیار پرودوآ است؛ به‌گونه‌ای که در سال 2018، سهم این شرکت از بازار مالزی به 43 درصد رسید. پرفروش‌ترین خودرو مالزی هاچ‌بک ارزان‌قیمت پرودوآ اکسیا (Axia) است که 14.2 درصد فروش کلی سال 2018 در این کشور را شامل می‌شود. اکسیا ارزان‌ترین خودرو با کیفیت ساخت رضایت‌بخش است که در مالزی می‌توان خرید؛ بنابراین تقاضا برای آن بسیار زیاد است. پروتون، دیگر برند داخلی مالزی، با سهم 10 درصدی از بازار چهارمین خودروساز پرفروش مالزی در سال 2018 بود. مقام‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروسازان مالزی در سال 2018، به‌ترتیب دراختیار هوندا و تویوتا قرار گرفت. به‌طورکلی، برندهای ژاپنی در مالزی کاهش فروش را تجربه کردند و فقط مزدا با افزایش فروش 3 درصدی مشتری بیشتری پیدا کرد. شایان ذکر است پرودوآ در طراحی و مهندسی قطعات یا خودرو فعالیت نمی‌کند و تمرکز اصلی‌اش مونتاژ محصولات دیگر شرکت‌ها، به‌ویژه تولیدکنندگان ژاپنی تویوتا و دایهاتسو، زیرمجموعه‌ی تویوتا است. سهام پرودوآ بین شرکت‌های UMW مالزی (38 درصد)، دایهاتسو ژاپن (20 درصد)، دایهاتسو مالزی (5 درصد)، MBM مالزی (20 درصد)، PBN مالزی (10 درصد) و میتسویی ژاپن (4.2 درصد) و آسیا‌اقیانوسیه (2.8 درصد) تقسیم شده است. 17. استرالیا
تویوتا هایلوکس
فروش: 51 هزار و 705 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد (ایالت کانبرا): حدود 19,000 دلار
بیشتر خودروهای این فهرست درمقایسه با سال 2017، کمتر فروخته شده‌اند؛ اما پیکاپ خوش‌ساخت تویوتا هایلوکس هنوزهم در استرالیا حرف اول را می‌زند. درسال 2018، علاوه‌بر اینکه تویوتا هایلوکس سومین سال متوالی درصدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای استرالیا قرار گرفت، افزایش فروش 9.8 درصدی را نیز برایش به‌ارمغان آورد. تمام رقبای تویوتا در استرالیا مشتری کمتری داشتند تا سرانجام در پایان سال، 4.5 درصد از کل سهم بازار به هایلوکس دوست‌داشتنی برسد. همان‌طورکه کاملا مشخص است، مردم استرلیا به‌دلیل وضعیت آب‌وهوایی و جاده‌های این کشور، باتوجه‌به قیمت مقرون‌به‌صرفه، اطمینان بیشتر و استهلاک کمتر گزینه‌ی بهتری از هایلوکس پیدا نکرده‌اند. 18. الجزایر
داچیا لوگان
فروش: 46 هزار و 270 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: در دسترس نیست
وقتی درباره‌ی بازارهای بزرگ خودرو در جهان فکر می‌کنیم، احتمال درنظرگرفتن الجزایر خیلی کم است؛ اما برند داچیا (Dacia) در سال گذشته، فروش درخورتوجهی در این کشور تجربه کرد. داچیا در سال 2017 با مدل ساندرو در الجزایر موفق بود؛ اما برای سال 2018، با فیس‌لیفت نسل دوم لوگان به این کشور وارد شد. داچیا رنو که نسل اولش با نام تندر 90 در کشورمان عرضه شد، سال 2012 به نسل دوم وارد و سپس در سال 2016، فیس‌لیفت شد. لوگان در مدل‌های سدان و استیشن بیش از 46,000 مشتری پیدا کرد تا 33.4 درصد از سهم بازار خودرو الجزایر در سال گذشته را تصاحب کند. اگر فروش کلی 2018 محصولات داچیا در الجزایر را در نظر بگیریم، خودروساز واقع در رومانی دوسوم بازار این کشور آفریقای‌شمالی را کنترل می‌کند. دلیل فروش فراوان داچیا در الجزایر، مونتاژ و ساخت خودرو در خطِ‌تولید داخل کشور (وادی تلیلات در استان وهران) است. درواقع، تعرفه‌ی واردات سنگین باعث شده با تولید و فروش داخلی، قیمت نهایی محصولات برای مصرف‌کننده واقعی باشد. در وب‌گاه رسمی داچیای بخش الجزایر، مشخصات و قیمت لوگان موجود نیست و در‌حال‌حاضر، تنها مدل جدید ساندرو استپ‌وی با قیمتی درحدود 14,000 دلار فروخته می‌شود. 19. ترکیه
فیات تیپو
فروش: 36 هزار و 649 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 11,000 دلار
در سال 2018، بازار خودرو ترکیه وضعیت مناسبی نداشت؛ به‌طوری‌که فروش کلی در‌مقایسه‌با سال 2017، به 35.1 درصد کاهش یافت. باوجوداین، فیات تیپو با نام Egea در ترکیه و مدل‌های سدان و هاچ‌بک و استیشن، بازهم پرفروش‌ترین خودرو لقب گرفت. افزایش تورم و کاهش ارزش لیر ترکیه، فروش محصول مشترک ترک‌ها و ایتالیایی‌ها را درمقایسه‌با سال 2017 تا 23 درصد کاهش داد؛ اما Egea هنوزهم از رنو مگان و کلیو مشتریان بیشتری داشت. بزرگ‌ترین نگرانی فیات در بازار ترکیه، رقیب قدرتمند ژاپنی، هوندا سیویک است که از مقام شانزدهم فهرست پرفروش‌ترین‌ها در سال 2017، به جایگاه چهارم در سال 2018 رسید. هوندا سیویک، تنها خودرو در فهرست پرفروش‌ترین‌های 2018 ترکیه است که تقاضا برای آن هرروز بیشتر می‌شود. مدل‌های هاچ‌بک و استیشن فیات Egea به‌ترتیب با قیمت پایه‌ی حدودی 13,000 و 18,000 دلار فروخته می‌شوند. رنو مگان و رنو کلیو و هوندا سیویک به‌عنوان مقام‌های دوم تا چهارم پرفروش‌ترین خودروهای سال 2018 ترکیه، با قیمت‌های پایه‌ی حدودا 18,000 و 17,000 و 24,000 دلار عرضه می‌شوند. 20. اسپانیا
سئات لئون
فروش: 36 هزار و 764 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 19,000 دلار
درباره‌ی علاقه‌ی اروپایی‌ها به خودروهای داخلی اشاره کردیم و مردم اسپانیا هم جزو این آمار هستند. مدل کامپکت سئات لئون ( SEAT Leon) که در نسخه‌های هاچ‌بک (سه‌در و پنج‌در) و استیشن تولید می‌شود، پنجمین سال متوالی پرفروش‌ترین خودرو در خانه شد. خودروساز اسپانیایی سئات و زیرمجموعه‌ی گروه آلمانی فولکس واگن، از سال 2012 نسل چهارم مدل لئون را تولید می‌کند. به‌طورکلی، سهم این مدل اسپانیایی از بازار خودرو خانگی در سال 2018 به 1.2 درصد محدود بود؛ اما به‌لطف عرضه‌ی مدل‌های شاسی‌بلند جدید دیگر سئات، مثل ارونا (Arona) و تاراکو (Tarraco)، این شرکت حدود 13.6 درصد بازار اسپانیا را دراختیار گرفت. دومین خودرو پرفروش اسپانیا در سال 2018 نیز سئات ایبیزا (Ibiza) بود که از سال 2017 در نسل پنجم تولید می‌شود. 21. تایوان
تویوتا کرولا
فروش: 28 هزار و 184 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 22,000 دلار
تویوتا کرولا در جهان شهرت فراوانی دارد؛ اما این محصول ژاپنی به‌ندرت به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازاری بزرگ مطرح شده است. بااین‌حال، وضعیت در تایوان بسیار متفاوت است؛ به‌طوری‌که با گذشت 15 سال، همچنان انتخاب اول مردم این کشور محصول مطمئن تویوتا کرولا با کد Altis است. البته درمقایسه‌با سال 2017، فروش کرولا در تایوان تا 30 درصد کاهش یافت و سهم این خودرو ژاپنی در بازار نیز از 9 درصد سال 2017 به 6.4 درصد در سال 2018 رسید. تویوتا در تایوان مشتریان زیادی دارد و نزدیک به یک‌چهارم بازار این کشور، یعنی 23.7 درصد، دراختیار بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن است. نسل جدید کرولا به‌تازگی عرضه شده که بی‌شک عامل مهمی در فروش بیشتر محصول تویوتا در سال 2019 خواهد بود. 22. ویتنام
تویوتا ویوس
فروش‌: 27 هزار و 188 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: 22,000 دلار
تویوتا ویوس (Vios) که در نسل‌های مختلف با نام‌های بلتا (Belta) و یاریس (Yaris) در کشورهای مختلف عرضه شده، در کلاس ساب‌کامپکت و پایین‌تر از کرولا و کمری قرار می‌گیرد. تویوتا ویوس پنجمین سال متوالی پرفروش‌ترین خودرو ویتنام شده و در سال گذشته، 22 درصد مشتری بیشتری پیدا کرده است. تویوتا 23 درصد از سهم بازار خودرو ویتنام را تصاحب کرده که در سال 2018 تا 5.1 درصد رشد یافته است. نسل سوم تویوتا ویوس از سال 2013 تولید می‌شود. تمام مدل‌های این سدان ژاپنی در ویتنام با پیشرانه‌ی 1.5 لیتری و امکان انتخاب بین جعبه‌دنده‌ی 5 سرعته‌ی دستی یا خودکار CVT دردسترس هستند. سدان کوچک پرفروش‌ترین کلاس خودرو در ویتنام است که تویوتا ویوس هم فقط در این مدل در ویتنام عرضه می‌شود. 23. جمهوری چک
اشکودا اُکتاویا
فروش: 25 هزار و 834 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 19,000 دلار
در سال 2018، بازار خودرو جمهوری چک با کاهش فروش 3.7 درصدی دست‌وپنچه نرم کرد؛ اما سدان تولیدکننده‌ی داخلی بازهم پرفروش‌ترین خودرو بود. اشکودا اکتاویا (Skoda Octavia) با وجود 4.5 درصد کاهش تقاضا، پرفروش‌ترین خود در خانه باقی ماند و از هر 10 نمونه‌ی فروشی، یک مدل اکتاویا بود. دلیل اصلی کاهش فروش خودرو در جمهوری چک، اجراشدن قوانین آلایندگی جدید اروپا (WLTP) و زمان لازم تولیدکنندگان برای اصلاح محصولات بود. البته درمجموع، محصولات اشکودا تا 32.2 درصد سهم بازار خانه را دراختیار داشتند و از هر سه خودرو فروخته‌شده، یک مدل ساخت این برند بود. شرکت اشکودا به‌قدری در جمهوری چک طرفدار دارد که از بین 10 خودرو پرفروش‌ سال 2018 این کشور، 6 مدل از محصولات این برند است. درحقیقت، تنها هیوندای i30 با قرارگرفتن در جایگاه چهارم، از رتبه‌بندی مقام اول تا ششم محصولات اشکودا در جدول پرفروش‌ترین خودروهای سال 2018 جمهوری چک جلوگیری کرد. نسل سوم اشکودا اکتاویا که از سال 2013 تابه‌امروز در مدل‌های سدان و استیشن تولید می‌شود، سال 2017 فیس‌لیفت شد. 24. رومانی
داچیا لوگان
فروش: 24 هزار و 955 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 8,000 دلار
داستان داچیا لوگان در خانه بسیار جالب است: درست از زمانی‌که لوگان نسل اول در سال 2004 عرضه شد، این مدل تابه‌حال در هر ماه 14 سال گذشته، پرفروش‌ترین خودرو رومانی بوده است. محبوبیت فراوان لوگان در سال‌های گذشته، باعث شد داچیا در سال 2018، تا 28.2 درصد سهم بازار خودرو رومانی را در دست داشته باشد. پس از داچیا، پرفروش‌ترین خودروساز رومانی، اشکودا با 8.5 درصد و رنو با 8.1 درصد سهم بازار قرار گرفته‌اند. نسل دوم لوگان محصول سال 2012 و فیس‌لیفت سال 2016 در دو مدل سدان و استیشن بزرگ در رومانی تولید و فروخته می‌شود. 25. سوئد
ولوو S90/V90
فروش: 24 هزار و 346 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 36,000 دلار
مدل‌های سدان S90 و استیشن V90 ولوو با سهم 6.9 درصد بازار سوئد، پرفروش‌ترین خودرو در این کشور هستند. جالب این است که این دو محصول ولوو در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌گیرند و با وجود 31.1 درصد کاهش فروش خودرو در نیمه‌ی دوم سال 2018، مشتریان زیادی جذب کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد S90 و V90 محصول سال 2017 جایگزین مناسبی برای V70 باشند. گفتنی است ولوو V70 تا پایان سال 2015، به‌مدت 19 سال پرفروش‌ترین خودرو سوئد بود. 26. پرتغال
رنو کلیو
فروش: 15 هزار و 76 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 16,000 دلار
برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، بازار خودرو پرتغال در سال 2018 با رشد 2.8 درصدی روبه‌رو شد و هاچ‌بک فرانسوی رنو کلیو ششمین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین مدل را ازآنِ خود کرد. در سال گذشته‌ی میلادی درمقایسه‌با سال 2017، تقاضای مردم پرتغال برای خرید رنو کلیو 6.7 درصد بیشتر بود. فروش درخورتوجه کلیو باعث شد رنو با سهم 13.7 درصد بازار، پرفروش‌ترین خودروساز سال 2018 در پرتغال باشد. پس از رنو، پرتغالی‌ها محصولات پژو و مرسدس بنز و نیسان را بیشتر خریده‌اند. 27. هلند
فولکس واگن پولو
فروش: 14 هزار و 757 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 20,000 دلار
بازار خودرو هلند در سال 2018 رشد چشمگیری به خود دید که این موضوع با رسیدن نسل ششم هاچ‌بک آلمانی فولکس واگن پولو (Polo) نیز مرتبط است. مدل جدید پولو دقیقا در سال 2018 عرضه شد تا فروش این هاچ‌بک در‌مقایسه‌با سال 2017، افزایش 68.5 درصدی را تجربه کند. به‌لطف تقاضای فراوان برای پولو، فولس واگن 11.3 درصد از بازار خودرو هلند را به‌دست آورد. البته، با اینکه پولو پرفروش‌ترین خودرو هلند شد، فولکس واگن با رقبای جدید و غیرمنتظره در این کشور روبه‌رو شد. برای مثال، مدل تمام‌برقی جگوار I-Pace توانست 13.1 درصد سهم بازار هلند در ماه آخر سال 2018 را تصاحب کند و دیگر خودروهای برقی نیز مشتریان زیادی پیدا کردند. خودروساز تازه‌وارد و آمریکایی تسلا با تجربه‌ی افزایش 161.7 درصد فروش در هلند، پس از جگوار دومین خودروساز لوکس پرفروش سال 2018 در این کشور شد. 28. نروژ
نیسان لیف
فروش: 12 هزار و 303 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 33,000 دلار
مردم نروژ پرچم‌دار استفاده از خودروهای برقی هستند و نیسان لیف پرفروش‌ترین خودرو سال 2018 در این کشور بود. نیسان پرفروش‌ترین خودروساز 2018 در سوئد نبود و پس از فولکس واگن و تویوتا، در مقام سوم قرار گرفت؛ اما هر دو برند فولکس واگن و تویوتا، کاهش فروش درخورتوجهی تجربه کردند. متقاضیان خودرو برقی به‌قدری در نروژ فراوان هستند که سهم این مدل‌ها از کل بازار سال 2018 به 60.2 درصد رسید. علاوه‌براین، دولت نروژ قصد دارد فروش خودروهای بنزینی را تا سال 2025 پایان دهد. 29. شیلی
میتسوبیشی L200
فروش: 11 هزار و 312 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 14,000 دلار
نسل پنجم پیکاپ باکیفیت میتسوبیشی L200 که در کشورهای مختلف با نام‌های تریتون،‌ استرادا، استراکار و بربریان عرضه می‌شود، سال 2015 به بازار جهانی وارد شد. شیلی به‌عنوان کشوری با مراتع فراوان، میزبان شایسته‌ای برای میتسوبیشی L200 بوده است. بازار خودرو شیلی دربرابر دیگر کشورهای این فهرست بزرگ نیست؛ اما سال گذشته، فروش کلی تا 15.6 درصد افزایش یافت. به‌طورکلی، از هر 40 خودرو مدل 2018 فروخته‌شده در شیلی، یک نمونه پیکاپ ژاپنی L200 است. نکته‌ی جالب‌تر این است که میتسوبیشی L200 در شیلی تویوتا هایلوکس سرسخت را شکست داده تا درصدر فهرست پرفروش‌ترین خودرو قرار بگیرد. دلیل اصلی محبوبیت بیشتر میتسوبیشی در شیلی را می‌توان به خدمات پس‌ازفروش بهتر و قیمت ارزان‌تر پیکاپ L200 ربط داد. 30. مجارستان
سوزوکی ویتارا
فروش: 11 هزار و 123 دستگاه
قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود 14,000 دلار
نسل چهارم کراس‌اور کوچک سوزوکی ویتارا (Vitara) از سال 2015 در سه کشور چین و الجزایر و مجارستان تولید می‌شود. بازار خودرو مجارستان در‌حال‌توسعه است؛ به‌طوری‌که در سال 2018، افزایش فروش 17.5 درصدی را نشان داد. دقیقا از سال 2015 تا 2018، سوزوکی ویتارا در مجارستان پرفروش‌ترین خودرو بوده است. فروش ویتارا در سال 2018، 26.6 درصد افزایش یافت و پس از مدل 2007 سوزوکی سوئیفت، اولین‌بار است که فروش سالانه‌ی یک مدل خودرو در مجارستان از 10,000 دستگاه بیشتر می‌شود. سهم ویتارا از بازار 2018 مجارستان 8.1 درصد بود و تمام محصولات سوزوکی در این کشور، 14.1 درصد فروش کلی بازار خودرو را تشکیل داده‌اند. باتوجه‌به اینکه مدل 2019 سوزوکی ویتارا فیس‌لیفت شد و تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری دریافت کرد، احتمالا مردم مجارستان در سال 2019 نیز به این محصول ژاپنی روی خوش نشان دهند. گران‌ترین مدل سوزوکی ویتارا 2019 در مجارستان مجهز به پیشرانه‌ی 1.4 لیتری توربوشارژ، سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک، جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی خودکار و سقف پانوراما با قیمت حدودا 26,000 دلاری عرضه می‌شود.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/68811/پرفروش‌ترین-خودروهای-سال-2018-در-کشورهای-مختلف-جهان
بستن   چاپ