سیاست و
بازاریابی - تویوتا در جدیدترین اقدامش، دسترسی به 24,000 پتنت خودروهای هیبریدی تولیدیاش را برای دیگران آزاد کرده است.
شرکت تویوتا اخیرا در اقدامی جالب استفاده از تمامی حق اختراعهای (Patent) خودروهای هیبریدی خود را تا سال 2030 برای سایر خودروسازان آزاد کرده است. تویوتا این اقدام را بهمنظور افزایش فناوری در خودروهای هیبریدی سبز انجام داده است. این دومینباری است که تویوتا نوآوریهای خود را دراختیار عموم خودروسازان قرار میدهد. بدینترتیب، با استفاده از نوآوری و فناوریهای شرکت تویوتا در ساخت خودروهای هیبریدی، باردیگر پیشرفت خودروهای این کلاس و رقابت جذاب آنها با خودروهای تمام الکتریکی را شاهد خواهیم بود.
تویوتا اعلام کرده دسترسی به بیش از 24,000 ثبت اختراع مختلف در خودرو پریوس را برای سایر خودروسازان بازمیگذارد. همچنین، تویوتا به خودروسازانی که تمایل داشته باشند تجهیزاتی مانند موتورها و کانورترهای قدرتی و باتریهای مختلف را میفروشد که در خودروهای با آلایندگی اندک خود استفاده کرده است. شیجکی تراشی، قائممقام شرکت تویوتا، دراینباره میگوید: میخواهیم ورای خودروهای آماده و ساختهشده نگاه کنیم. ما با دراختیار قراردادن فناوری و قطعاتمان به سایر خودروسازان، میخواهیم در افزایش مقبولیت خودروهای الکتریکی در بازار نقش ایفا کنیم.
بهگفته تراشی، دسترسی به حق اختراعها مستثنی از دسترسی به فناوری باتریهای لیتیومیون تویوتا خواهد بود. آزادسازی دسترسی به نوآوریهای تویوتا بر این موضوع تأکید میکند که خودروهای هیبریدی راه همواری برای خودروهای تمامالکتریکی هستند و درمقایسهبا خودروهای بنزینی مصرف سوخت کمتری دارند. همچنین، قیمت مقرونبهصرفه و بینیازی به ایستگاه شارژ هم از دیگر مزیتهای این نوع خودروها است. تویوتا بهتنهایی بیش از 80 درصد فروش جهانی خودروهای هیبریدی را دراختیار دارد. جنت لوئیس، سرپرست بخش تحقیقات حملونقل آسیا در سازمان Macquarie Securities، دراینزمینه میگوید: تویوتا بهتنهایی توانایی کسب مقبولیت فناوریهای مدرن به جامعه ندارد؛ اما اگر سایر خودروسازها از آن استفاده کنند، بخت گسترش این فناوریها بیشتر میشود.
از زمان ساخت و معرفی پریوس در سال 1997 تاکنون، تویوتا بیش از 13 میلیون خودرو هیبریدی فروخته است. در این نوع خودروها، از دو موتور بنزینی و الکتریکی استفاده میشود که از انرژی و گرمای ناشی از ترمزگیری برای نیرودهی به موتور استفاده میشود. بهگزارش نشریهی LMC Automotive، خودروهای هیبریدی درحدود 3 درصد فروش کلی خودرو در جهان را ازآنِ خود کرده است. این درحالی است که سهم خودروهای تمامالکتریکی از بازار جهانی خودرو تنها 1.5 درصد است.
مقالههای مرتبط:
نگرانی عفو بینالملل از نقض حقوق بشر در تولید باتری خودروهای الکتریکی تأثیر مثبت خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا
پارلمان اروپا با تصویب قانون کاهش آلایندگی خودروها تا نصف مقدار فعلی تا سال 2030، بسیاری از خودروسازان متعهد شدند نمونههای الکتریکی را هم به سبد محصولات خود اضافه کنند؛ اما بسیاری عقیده دارند جابهجایی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی هزینه و زمان زیادی در ساخت باتریهای موردنیاز را دربر خواهد داشت. اکنون با آزادسازی استفاده از پتنتهای مختلف تویوتا، این بهترین فرصت برای ساخت خودروهای هیبریدی ارزانقیمت برای آن دسته از خودروسازان اروپایی و آسیایی است که از توانایی ساخت خودروهای الکتریکی گرانقیمت بینصیب هستند.
افزونبراین، تویوتا سرمایهگذاریهای هنگفتی در ساخت خودروهای پیل سوختی با سوخت هیدروژنی انجام داده و از آنها بهعنوان خودروهای بدون آلایندگی یاد کرده است. همین موضوع باعث شده این شرکت در رقابت با خودروسازان الکتریکی عقب بماند. در سال 2015 نیز، تویوتا دسترسی به حق اختراعهای خودروهای هیدروژنی (FCV) را تا سال 2020 آزاد کرده بود.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/68679/تویوتا-دسترسی-به-پتنتهای-خودروهای-هیبرید-را-آزاد-میکند