سیاست و
بازاریابی - دو حادثهی مرگبار بوئینگ 737 مکس موجب زمینگیر شدن این پرنده در سراسر جهان شدهاند. در این مقاله نگاهی داریم به اثرات این سوانح بر اعتبار صنعت هواپیماسازی ایالاتمتحده.
اگر مشغول خواندن این مقاله هستید، احتمالا از سقوط دو فروند بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی اتیوپی و شرکت هواپیمایی Lion Air باخبر هستید؛ حوادثی که بیش از 300 نفر را به کام مرگ کشاندند. در پی این دو حادثه، بسیاری از کشورها پروازهای این نوع هواپیما را تا زمان انجام بررسیهای لازم و رفع عیوب احتمالی متوقف کردند. در ایالات متحده نیز تقاضای کارکنان شرکتهای هواپیمایی باعث شد تا دونالد ترامپ دستور زمینگیر شدن موقت اینگونه از بوئینگ 737 در ایالاتمتحده را صادر کند. در این مقاله، هدف ما پرداختن به جنبهی فنی مسئله نیست؛ بلکه میخواهیم نگاهی داشته باشیم به اثرات این دو حادثه بر بوئینگ و کل صنعت هواپیماسازی ایالاتمتحده. از این گذرگاه، دو مورد نظر ما را به خود جلب میکند. اولین مورد این است که جعبهی سیاه بوئینگ 737 خطوط هوایی اتیوپی، بهجای ایالاتمتحده به اروپا ارسال میشود. براساس تحلیل نشریهی The Globe and Mail «این اقدام جدیدترین نشانهی بیاعتمادی جهان به ایالاتمتحده در رابطه با ایمنی هوایی است».
مقالهی مرتبط:
هرآنچه باید درمورد سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس بدانید
دومین مورد نیز بیانیهی منتشرشده توسط سارا نلسون ، رئیس اتحادیهی مهمانداران آمریکا است؛ اتحادیهای که 50 هزار نفر از مهمانداران شرکتهای هواپیمایی ایالاتمتحده در آن عضو هستند. در بیانیهی منتشرشده توسط خانم نلسون، به تصمیم رئیسجمهور آمریکا در رابطه با زمینگیر کردن پروازهای بوئینگ 737 مکس پرداخته شده است؛ اما از میان تمام جملات و کلمات این بیانیه، یک جمله بیش از همه نظر ما را به خود جلب میکند. در این بیانیه گفته شده است: خبر خوب این است که اکنون بوئینگ 737 بهاندازهی لازم در کانون توجه قرار میگیرد؛ توجهی که برای پرداختن به مشکلات ایمنی این پرنده لازم است. ما باید روی حل مشکل تمرکز کنیم؛ نه روی مشخص نبودن وضعیت پروازی این هواپیما. همواره باید بیش از هرچیز به جان انسانها بها داده شود. اما یک
برند نیز دراینمیان در خطر است. این
برند صرفا «بوئینگ» نیست؛ بلکه «آمریکا» است. اینکه چه دیدگاهی راجع به آمریکا و صنعت هواپیماسازی این کشور وجود دارد. اینکه استانداردهای امنیت، توانایی و صداقت در
مدیریت هوانوردی را ما تعیین میکنیم. از این بیانیه میتوان برداشت کرد که امنیت و جان انسانها بالاترین اولویت را دارد؛ اما پس از آن باید به فکر
برند باشیم، چیزی که کمتر به آن میاندیشیم. البته هنوز در رابطه با مشکل احتمالی بوئینگ 737 مطمئن نیستیم و هدف از تعلیق پروازهای این پرنده در مدت انجام بررسیها نیز مطمئن شدن از مشکلات احتمالی است؛ شاید این دو حادثه صرفا سوانحی موردی بودهاند.
از سوی دیگر، بوئینگ نیز اعلام کرده که نسبت به این پرنده «اعتماد کامل دارد». بهگفتهی آنها: تعلیق پروازهای این هواپیما بهواسطهی احتیاط زیاد جهت اطمینانخاطر افرادی است که با این پرنده پرواز میکنند. اکثر ما افرادی عادی هستیم که آشنایی چندانی با امور فنی پرواز و هواپیماها نداریم. هنگامی که پرواز میکنیم، دستکم توقع داریم که با هواپیمایی امن و خدمهای توانمند روبهرو باشیم. مسافران یک هواپیما تنها میتوانند به این مسئله اعتماد داشته باشند که خلبانان، خطوط هواپیمایی، تولیدکنندگان و دولتها کار خود را بهدرستی انجام میدهند. بهعبارت دیگر، مسافران به اعتبار و
برند این سازمانها اعتماد میکنند. اگر این اعتبار رو به نابودی بگذارد، همهچیز به پایان میرسد. همانگونه که وارن بافت میگوید: ایجاد اعتبار 20 سال بهطول میانجامد؛ اما برای از بین بردنش 5 دقیقه زمان کافی است. پروازهای بوئینگ 737 در سراسر جهان معلق شده است و ایالاتمتحده نیز باید دست بهکاری میزد؛ چرا که در این رهگذر، یک
برند در خطر بود.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/68631/آیا-سوانح-بوئینگ-737-مکس-وجهه-صنعت-هواپیماسازی-آمریکا-را-خدشهدار-میکنند