سیاست و بازاریابی
هر آنچه باید درباره هواپیمایی آتا بدانید
سه شنبه 13 فروردين 1398 - 10:37:00
سیاست و بازاریابی - هواپیمایی آتا (ATA Airlines) یکی از ایرلاین‌های خصوصی ایرانی محسوب می‌شود که فعالیت آن از یک دهه قبل آغاز شده است.

شرکت هواپیمایی آتا (Ata Airlines) یکی از شرکت‌های هوایی داخلی است که با وجود مدت کم فعالیت توانسته است حدود سه میلیون و دویست و هفتاد هزار مسافر در خطوط پروازی داخلی و حدود یکصد و هشتاد هزار نفر را در خطوط پروازی خارجی جا‌به‌جا کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین آتا یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو ، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی خریداری کنید.
تاریخچه هواپیمایی آتا
هواپیمایی آتا در تاریخ 27 آذر 1387 با تصویب هیئت دولت به‌عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور ایران راه‌اندازی شد و نخستین پرواز آن در تاریخ 10 دی 1388 هجری شمسی همزمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری وقت، از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت پذیرفت. پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا نیز از تاریخ 17 بهمن 1388 هجری شمسی از تبریز به مقصد تهران انجام شد. دفتر اصلی و مرکزی این ایرلاین در تبریز قرار دارد. ایرلاین آتا از بدو تأسیس خود روند رو به رشدی را طی کرده است تا آنجا که تنها چهار سال پس از تأسیس خود توانست در سال 1391 به‌عنوان پنجمین شرکت هواپیمایی به لحاظ جابجایی مسافر معرفی شود و در سال بعد نیز در جایگاه چهارم قرار بگیرد. براساس گفته های مالک این شرکت هواپیمایی، آتا تنها ایرلاین بدون بدهی در کشور است که دارای هواپیماهای تماما ملکی است. در حال حاضر نیز پس از سه شرکت‌های هواپیمایی نام آشنای ایران ایر، ماهان و آسمان در جایگاه چهارم برترین ایرلاین های کشور قرار داشته و در تلاش است تا به جایگاه سوم برسد.
ناوگان هوایی
شرکت هواپیمایی آتا فعالیت خود را با چهار فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس MD-83 با ظرفیت 165 نفر مسافر آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت دارای 6 هواپیمای مک‌دانل دگلاس 83-MD و چهار هواپیمای ایرباس A320 و سه فروند بوئینگ 737 است. البته هواپیمایی آتا توانسته است برای خرید 10 فروند هواپیمای جدید با شرکت برزیلی امبرائر به توافق برسد و طبق گفته مالک شرکت آتا هدف از خرید این هواپیماهای سبک که هر یک ظرفیت حمل 50 مسافر را دارند، برقراری پرواز در مسیر شهرهای شمال غربی در راس هدف پروازهای این هواپیماهای جدید قرار دارند.
کلاس‌های پروازی
از میان هواپیماهای فعال در هواپیمایی آتا فقط هواپیماهای ایرباس A320 دارای دو کلاس بیزینس (تجاری) و اکونومی (اقتصادی) هستند و در سایر هواپیماها (MD-83 و بوئینگ 737) فقط کلاس اکونومی وجود دارد.
بار مجاز
ساک دستی مجاز و مجانی همراه مسافر جهت حمل در کابین هواپیما در حد استاندارد قفسه بالای سر مسافران و با ابعاد 55*20* 40 سانتی‌متر و مجموع ابعاد حداکثر 115 سانتی‌متر و حداکثر پنج کیلوگرم بوده و سایر ملزومات همراه مسافر در حد قیدشده در بلیط مسافر است.
مقصدهای هواپیمایی آتا
مقصدهای خارجی: عراق، ترکیه، کویت، عربستان، بحرین، گرجستان مقصدهای داخلی: تهران، اهواز، اردبیل، بندرعباس، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کیش، ارومیه، ماهشهر حوادث هواپیمایی آتا
در 25 مهر 1391، پرواز تهران - تبریز دقایقی پس از پرواز به علت نقص فنی مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در مهرآباد شد. در 26 شهریور 1392، پرواز تفلیس - تهران پس از گذشت چند دقیقه از پرواز به‌دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به تفلیس شد. در 10 شهریور 1393، پرواز تهران - تبریز دقایقی پس از پرواز به علت نقص فنی با تکان‌های شدید مجبور به دور زدن از مسیر شد و پس از 15 دقیقه پرواز با سرعتی زیاد در باند فرودگاه مهرآباد نشست. در 9 اسفند 1393، پرواز تهران - تبریز به‌دلیل نقص فنی در سیستم هیدرولیک موتور سمت چپ پس از خروج از تهران و طی مسافتی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد. ساعتی بعد مجدداً مسافران به داخل همان هواپیما بازگردانده شدند و هواپیما بار دیگر روی باند قرار گرفت، اما پس از یک تیک آف دوباره متوقف شد و مسافران به سالن انتظار بازگردانده شدند. در 27 مرداد 1394، پرواز تبریز - تهران مدتی پس از پرواز در حوالی میانه به علت نقص فنی در یکی از موتورها که با صدای انفجار همراه بود دچار حادثه شد و مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه تبریز شد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/68628/هر-آنچه-باید-درباره-هواپیمایی-آتا-بدانید
بستن   چاپ