سیاست و
بازاریابی - اسمارت که یکی از زیر مجموعههای خودروسازی دایلمر است، این روزها بهدنبال یافتن یک شریک تجاری چینی است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.
اخیرا در یکی از روزنامههای آلمان گزارشی منتشر شده است که نشان میدهد شرکت دایملر که برندهای مرسدس بنز و اسمارت را در مالکیت خود دارد، تصمیم گرفته تا پایان امسال اسمارت را واگذار کند. این اخبار زمانی قوت گرفت که رئیس هیئت مدیرهی دایملر اولا کالنیوس که
مدیریت مرکز تحقیقوتوسعهی دایملر را نیز بر عهده دارد از عدم تمایل خود به حفظ
برند اسمارت خبر داد. دکتر دیتر زیتچه، مدیر سابق دایملر که الان مدیر مرسدس بنز است، یکی از حامیان سر سخت اسمارت بود؛ اما به نظر میرسد که حالا کالنیوس قصد دارد به این حمایت پایان دهد.
همچنین مدیر اجرایی اسمارت در حال مذاکره برای پیدا کردن یک شریک تجاری جدید از چین است. محتملترین گزینهها در این خصوص، یکی گروه خودروسازی بایک است که در حال حاضر نیز شریک منطقهای دایملر محسوب میشود و دیگر گروه جیلی است که در سال 2018، 9.7 درصد سهام اسمارت را خریداری کرد.
اگر اسمارت موفق به جلب حمایت چینیها شود به احتمال زیاد تولید محصولات این
برند در جایی خارج از آلمان انجام خواهد شد. در حال حاضر تولید خودروهای اسمارت در کارخانهی مرسدس بنز در هامباخ انجام میشود؛ ولی دایملر گفته که این کارخانه قرار است برای تولید خودروهای برقی مرسدس بنز تغییر کاربری داده شود. فرانسه نیز یکی دیگر از جاهای است که احتمال ادامه تولید خودروهای اسمارت در آن وجود دارد.
برند اسمارت رویای کودکی نیکولاس هایاک، مدیر اجرایی شرکت ساعت سازی سواچ (Swatch) بود و از سال 1997 با همکاری مرسدس بنز شروع به تولید خودرو کرد. بازار فروش اسمارت مانند خودروهای آن هیچ وقت بزرگ و گسترده نبوده و به نظر میرسد تولید آن سودآوری خوبی نداشته باشد. با اینکه دایملر هیچگاه اعداد ارقام دقیق از سود و زیان اسمارت را منتشر نکرده است؛ اما تحلیلگران تخمین میزنند که اسمارت، سالانه 800 میلیون تا 1.1 میلیارد دلار در سال برای دایملر هزینه دارد.
براساس آمار منتشر شده، اسمارت در سال 2018 موفق به فروش 97هزار و 346 دستگاه خودرو در بازار اروپا شد. بهترین سال اسمارت، سال 2004 بود که در آن سال توانست 134هزار و 814 دستگاه از خودروهای خود را بفروشد. سال 2014 نیز برای اسمارت سال بسیاری بدی بود و توانست تنها 55 هزار و 877 دستگاه خودرو بهفروش برساند.
درحالیکه برنامهی فروش سالانهی اسمارت 200هزار دستگاه در سال پیشبینی شده بود، اسمارت هیچ وقت نتوانست به این آمار فروش دست پیدا کند. اسمارت در سالهای اخیر برای حفظ بقای خود اقدام به همکاری با شرکتهای دیگری مثل رنو و میتسوبیشی نیز کرده است. نتیجهی همکاری با میتسوبیشی تولید میتسوبیشی کلت و اولین نسل از اسمارت ForFour بود. مقالههای مرتبط:
نسخهی ویژه و محدودِ اسمارت Fortwo، رونمایی شد نگاهی عمیق به اسمارت فورتو کابریولت برقی مدل 2018
همکاری با رنو نیز هنوز ادامه دارد و در راستای آن، تولید اسمارت فورفور و رنو توئینگو در یک کارخانهی مشترک متعلق به رنو انجام میشود. رنو توئینگو و اسمارت فورفور، هر دو از یک پلتفرم مشترک دیفرانسیل عقب استفاده میکنند. اما این همکاری نیز بهزودی بهاتمام خواهد رسید و رنو اعلام کرده با پایان تولید نسل فعلی رنو توئینگو دیگر با اسمارت همکاری نخواهد کرد. باید صبر کرد و دید که اسمارت بالاخره خواهد توانست شریک تجاری برای خود پیدا کند یا نه؟ این
برند در سال 2015 از بازار استرالیا خارج شد و اعلام کرده که از سال 2020 تمامی محصولات خود را بهصورت الکتریکی تولید خواهد کرد.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/67543/احتمال-ادغام-اسمارت-با-شرکتهای-خودروسازی-چینی