سیاست و بازاریابی
افزایش سهم AMD از بازار رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و سرورها
پنجشنبه 18 بهمن 1397 - 10:09:04
سیاست و بازاریابی - AMD توانسته است در سه‌ماهه‌ی آخر سال گذشته‌ی میلادی، به‌لطف کمبود برخی پردازنده‌های اینتل و تمرکز بر پردازنده‌های مورد استفاده در سرویس‌های ابری، سرعت افزایش سهم خود از بازار را بیشتر کند.

چندی پیش مدیرعامل AMD خبر از عملکرد مالی موفقیت‌آمیز این شرکت در سه‌ماهه‌‌ی چهارم سال 2018 داد، اما از انتشار جزییات خودداری کرد. به‌تازگی آمار و ارقام مربوط‌به عملکرد این شرکت ازطریق مؤسسه‌ی تحلیلگر صنعتی Mercury Research منتشر شده است. طبق گزارش‌های منتشرشده، AMD توانسته است در هر سه حوزه‌ی پردازنده‌های رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و سرورها، سهم بیشتری نسبت به گذشته کسب کند. در خط مقدم، شاهد پردازنده‌های سری ذِن هستیم که فشار بسیاری روی اینتل وارد کرده است. همچنین نکته‌ی مهم دیگر، افزایش سرعت نرخ رشد این تولیدکننده‌ی آمریکایی بوده است. AMD در آستانه‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ساخت 7 نانومتری است که این شرکت را برای اولین‌بار یک گام فراتر از اینتل قرار می‌دهد و نقش مهمی در بهبود آینده‌ و پیش‌بینی ارزش آن داشته‌اند.
سهم AMD از کل بازارسه‌ ماهه‌ی چهارم 2017سه‌ ماهه‌ی سوم 2018سه‌ ماهه‌ی چهارم 2018تغییرات سه‌ ماههتغییرات سالانهمقایسه تمامی دوران
پردازنده‌های سرور 0/8 درصد1/6 درصد 3/2 درصد1/5+ درصد2/4+ درصدبالاترین مقدار از سه‌ ماهه‌ی چهارم 2014
رایانه‌های شخصی 12/0 درصد 13/0 درصد 15/8 درصد2/8+ درصد3/9+ درصدبالاترین مقدار از سه‌ ماهه‌ی چهارم 2014
لپ‌تاپ‌ها 6/9 درصد 10/9 درصد12/1 درصد1/3+ درصد5/3+ درصد بالاترین مقدار از سه‌ ماهه‌ی سوم 2013

رایانه‌های شخصی
AMD اکنون 15/8 درصد از سهم بازار پردازنده‌های رایانه‌های شخصی را در اختیار دارد که افزایش سه‌ ماهه‌ی آن 2/8 درصد و افزایش سالانه‌ی آن 3/9 درصد بوده است. این اعداد بالاترین مقادیر ثبت‌شده برای این شرکت از سه‌ ماهه‌ی چهارم 2014 محسوب می‌شود. ادغام این رقم‌ها با داده‌هایی که مؤسسه‌ی Mercury Research در گذشته منتشر کرده، نشان‌دهنده‌ی افزایش سرعت تصاحب بازار توسط AMD است که قطعاً فروش بالا در تعطیلات اخیر تاثیر زیادی بر آن داشته است. سال 2018 به‌عنوان دومین سالی محسوب می‌شود که این شرکت توانسته فروش فوق‌العاده‌ای در ایام تعطیلات داشته باشد. در جمعه‌ی سیاه و دوشنبه‌ی سایبری سال 2017 نیز میزان فروش محصولات AMD به سه‌ برابر افزایش پیدا کرد.
*هر سه‌ماهه برابر با یک Q است 3Q164Q161Q172Q173Q174Q171Q182Q183Q184Q18
کل میزان سهم AMD از بازار رایانه‌های شخصی 9.1٪9/9٪ 11/4٪11/1٪10/9٪12/0٪12/2٪12/3٪13/0٪15/8٪
میزان تغییرات در بازه‌های سه‌ماهه 0/8٪+ 1/5٪+0/3٪-0/2٪-1/1٪+0/2٪+0/1٪+0/7٪+ 2/8٪+

موفقیت AMD تا حدودی مدیون حرکت‌های استراتژیک بسیار خوب این شرکت است؛ اما دراین‌میان نمی‌توان به‌سادگی از کنار اشتباه‌های اینتل نیز گذشت. کمبود پردازنده‌های اینتل در بازار موجب شد تا قیمت بسیاری از آن‌ها به‌صورت کاذب افزایش پیدا کند و کاربران به‌دنبال گزینه‌های جایگزین یا برندهای دیگر بروند. حتی در بازه‌ی زمانی خاصی، برخی مدل‌های ساخت اینتل در بازار یافت نمی‌شدند. دین مک‌کارن از مؤسسه‌ی Mercury Research معتقد است که سری رایزن AMD به‌دلیل رشد آهسته ولی پیوسته توانسته است که سهم خود را در بازار دسکتاپ و موبایل افزایش دهد؛ حتی در زمانی‌که اینتل با پردازنده‌های قدرتمند خود در حال شکستن رکوردها بود، AMD هم‌چنان به‌آهستگی مشتریان بیشتری را به‌سوی خود جلب می‌کرد. جالب این است که برخلاف باور عموم، بیشتر رشد فروش پردازنده‌های این شرکت مربوط‌به محصولات میان‌رده و بالارده می‌شود و سری‌های پایین‌رده، رشد کمتری را تجربه کردند. کاهش فروش پردازنده‌های پایین‌رده اینتل یعنی سری سلرون در سه‌ماهه‌ی چهارم سال گذشته‌ی میلادی یکی دیگر از دلایل افزایش سهم AMD از بازار است. درنهایت تمامی این عوامل توانست به جهش در فروش پردازنده‌های این شرکت کمک کند. مقاله‌های مرتبط:
AMD نسل سوم پردازنده‌ های رایزن مخصوص لپ‌تاپ را رونمایی کرد AMD از کارت گرافیک رادئون VII با معماری نسل دوم وگا و لیتوگرافی 7 نانومتری رونمایی کرد AMD‌ نسل سوم رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ را با لیتوگرافی هفت نانومتری معرفی کرد
هم‌اکنون تمرکز اصلی اینتل روی محصولات قدرتمند قرار گرفته است و پردازنده‌های ضعیف‌تر رایانه‌های شخصی مثل سری‌های پنتیوم و سلرون دچار کمبود توجه هستند و موجودی کنونی آن‌ها نمی‌تواند نیاز بازار را به‌صورت کامل تأمین کند. اینتل با این کار می‌تواند سود بیشتری کسب کند اما در قبال آن باید بخشی از بازار پایین‌رده‌ی خود را به AMD واگذار کند. نوسان در تولید پردازنده‌های اینتل موجب تاثیر بر سایر تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها شده است که می‌تواند نارضایتی‌هایی به‌دنبال داشته باشد. چارلز چیانگ، مدیرعامل اجرایی MSI معتقد است که AMD توانسته خلاء پردازنده‌های پایین‌رده‌ی اینتل را جبران کند؛ اما اگر اینتل بتواند به‌زودی تولید این دسته از محصولات را افزایش دهد، جایگاه کنونی AMD در این حوزه موقتی خواهد بود و از بین می‌رود. اما در سوی دیگر اگر شرایط ثابت باقی بماند، AMD می‌تواند شاهد عقد قراردادهای بلندمدت برای تأمین پردازنده‌ی مورد نیاز تولیدکنندگان اصلی بازار باشد. این شرکت در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد به یکی از قطب‌های تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) تبدیل شود تا سهم بیشتری از فروش قطعه‌های اولیه‌ی مورد نیاز دستگاه‌های الکترونیک کسب کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که استراتژی گفته‌شده به‌درستی عمل کرده است و یکی دیگر از دلایل پیشرفت آن محسوب می‌شود.
لپ‌تاپ‌ها
پردازنده‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها یکی از اصلی‌ترین قطعات صنایع ساخت تراشه محسوب می‌شوند زیرا بیش از دو سوم بازار را شامل می‌شوند. AMD که برای مدت طولانی از این غافله عقب مانده بود، اکنون آهسته در حال گسترش قلمروی خود است و توانسته در طی سه ماه، 1/3 درصد و نسبت به زمان مشابه در سال 2017، 5/3 درصد افزایش سهم داشته باشد. این مقدار بیشترین درصد مالکیت از کل بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ از سه‌ماهه‌ی سوم سال 2013 برای AMD به‌شمار می‌رود. مک‌کارن اشاره می‌کند که کمبود پردازنده‌های پایین‌رده‌ی اینتل در حوزه‌ی لپ‌تاپ بیشتر از بخش دسکتاپ بوده است و به‌همین دلیل AMD موفق شده تا موفقیت بزرگ‌تری در این قسمت به دست آورد. بیشترین رشد فروش حوزه‌ی لپ‌تاپ مختص به پردازنده‌های رایزن هستند. لیزا سو، مدیرعامل اجرایی AMD اعتقاد دارد که پیشرفت در حوزه‌ی لپ‌تاپ کمی دشوارتر است زیرا زنجیره‌ی گسترده‌تری از شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی قطعات به‌ یک‌دیگر متصل هستند و مهره‌های کوچک‌تری نیز در این صنعت دخالت دارند. این شرکت نسل جدید پردازنده‌های قابل‌حمل رایزن با اسم رمز پیکاسو را آماده‌سازی کرده است که در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه می‌شود. پردازنده‌های تازه‌نفس رایزن در سری‌های مختلف از جمله H، برای حمله به محصولات قدرتمند اینتل و سری A، برای تصاحب بازار کروم‌بوک‌ها تولید می‌شوند. سرورها
مدیرعامل اجرایی AMD در بیانیه‌های اخیر این شرکت اعلام کرد که سهم مجموعه‌ی تحت مدیریت وی از بازار پردازنده‌های سرور در سال 2018 در میانه‌ی اعداد تک رقمی قرار دارد. اما در سوی دیگر مؤسسه‌ی Mercury Research، سهم AMD از این حوزه را در حدود 3/2 درصد اعلام کرده است. AMD معتقد است که مؤسسه‌ی مذکور در بررسی‌های خود تمامی سرور‌های x86 را در نظر گرفته بدون آنکه به ماهیت آن‌ها و نوع دستگاه‌ها از جمله سرور ذخیره‌سازی یا تجهیزات مربوط‌به شبکه دقت کند. همچنین این شرکت در دفاع از خود به گزارش مؤسسه‌ی IDC از سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2018 استناد می‌کند و معتقد است که سهمی در حدود 5 درصد از بازار مذکور را در اختیار داشته است.
AMD توانسته به‌لطف نسل اول پردازنده‌های EPYC، رشد بسیاری در زمینه‌ی سرورها داشته باشد؛ مخصوصاً این پدیده با ظهور شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ابری و مراکز داده‌ی عظیم، تشدید پیدا کرده است. اما بااین‌حال در میزان پیشرفت AMD کمی اغراق شده و روند رشد آن به‌صورت انفجاری و ناگهانی نبوده است. یکی از مشکلات اصلی محصولات این شرکت، سازگاری پایین در پذیرش پلتفرم‌های جدید است که موجب نگرانی بسیاری از مشتریان برای استفاده‌های بلندمدت شده است. AMD به‌صورت هوشمندانه، تلاش‌های اولیه خود را روی ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری متمرکز ساخته است؛ زیرا مشتریان بالقوه می‌توانند از این طریق سازگاری اپلیکیشن‌های خود را با محصولات این شرکت آزمایش نمایند. با عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های EPYC یعنی سری Rome، انتظار می‌رود به‌لطف معماری ساخت 7 نانومتری شاهد قدرت بیشتر درکنار عملکرد بهینه‌تر و مصرف انرژی کمتری باشیم.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/65593/افزایش-سهم-AMD-از-بازار-رایانه‌های-شخصی،-لپ‌تاپ‌ها-و-سرورها
بستن   چاپ