سیاست و بازاریابی
فیسبوک چگونه مفهوم رایانش را تغییر داده است؟
چهارشنبه 17 بهمن 1397 - 22:29:29
سیاست و بازاریابی - پانزده سال از عمر بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان می‌گذرد و این پدیده‌ی انقلابی بسیاری از مفاهیم زندگی ما کاربران دنیای فناوری را تغییر داده است.

فیسبوک در 15 سال گذشته، بسیاری از مفاهیم از ارتباط با دوستان تا دشمنی و دعوا با افراد مختلف و مفهوم حریم خصوصی و حتی قربانی‌شدن در دام تبلیغات سیاسی را برای ما تغییر داده است. تغییرات مذکور همیشه به‌سمت مثبت‌بودن نبوده‌اند و برخی اوقات، خسارت‌هایی هم برای مردم به‌بار آورده‌اند. به‌هرحال، فیسبوک علاوه‌بر کمک‌های فرهنگی و اجتماعی، مفهوم رایانش را نیز تغییر داده است. مقاله‌های مرتبط:
داستان برند: فیسبوک، وبسایتی که تعریف اینترنت را تغییر داد فیسبوک و آینده‌ ای که مارک زاکربرگ برای آن در نظر دارد
بسیاری از سرویس‌های بزرگ امروزی از نتفلیکس گرفته تا وب‌سایت‌های بزرگانی همچون والمارت و اوبر، از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که روزی فیسبوک آن‌ها را توسعه داده است. این غول شبکه‌های اجتماعی فناوری‌ها را برای بهبود زیرساخت‌های فنی‌اش توسعه داد و سپس، دراختیار جهانیان قرار داد. فیسبوک در مسیر جذب میلیون‌ها و بعد میلیاردها کاربر، باید ابزارهایی برای زیرساختش توسعه می‌داد؛ ابزارهایی مخصوص فرایندهای مختلف از ذخیره‌سازی داده که حجم بالای اطلاعات کاربران را بتواند کنترل کند تا طراحی‌های سخت‌افزاری برای پایگاه‌های داده که میزبان مراکز داده باشند. از آخرین فناوری‌ها نیز می‌توان به روش‌هایی برای توسعه‌ی رابط کاربری اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت فیسبوک اشاره کرد.
نکته‌ی مهم آن است که فیسبوک پس از توسعه‌ی ابزارها، آن‌ها را برای خود نگه نداشت و اکثر محصولات ایجادشده را به‌صورت متن‌باز عرضه کرد. درنتیجه، هرکس می‌تواند از نوآوری‌های فیسبوک استفاده کند و آن‌ها را تغییر دهد و به‌اشتراک بگذارد. فیسبوک یکی از نیروهای محرکه‌ی مهم در جامعه‌ی متن‌باز است
به‌اعتقاد جیم زملین، مدیر اجرایی بنیاد لینوکس ، فیسبوک یکی از نیروهای محرکه‌ی مهم در جامعه‌ی متن‌باز محسوب می‌شود که برای سال‌ها، محصولات و ابزارهای حیاتی را به آن تزریق کرد. بنیاد لینوکس امروز میزبان گروهی ویژه برای حفظ و توسعه‌ی زبان GraphQL است؛ زبانی که فیسبوک برای حفظ ارتباط بین اپلیکیشن‌ها و سرورها طراحی کرد و امروزه، بسیاری از شرکت‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند. به‌دلیل سیاستی که فیسبوک در عرضه‌ی فناوری‌هایش پیش گرفت، بسیاری از آن‌ها به استانداردهای صنعت فناوری تبدیل شدند. آدام نیری، یکی از مدیران فنی Airbnb ، دراین‌باره می‌گوید: فیسبوک نه‌تنها در تغییر شیوه‌ی ساخت سرورهای ما، بلکه در روش کدنویسی برای گوشی‌های هوشمند و مرورگرها نیز نقشی اساسی ایفا کرده است. تمام اکوسیستم با فناوری‌هایی پیش می‌رود که فیسبوک در آن‌ها پیش‌گام بود و بعدا به‌صورت متن‌باز عرضه کرد. تولد کلان‌داده
یکی از مشارکت‌های مهم و اولیه‌ی فیسبوک در جامعه‌ی بزرگ رایانش کاساندرا (Cassandra) بود. کاساندرا سیستم پایگاه داده‌ای است که می‌توان آن را در بین صدها یا هزارها سِرور گسترش داد.
فیسبوک اولین شرکتی نبود که چنین پایگاه داده‌ای داشت. آمازون و گوگل هر دو مقاله‌هایی منتشر کرده بودند که نوآوری‌های پایگاه داده‌ی توزیع‌شده‌ی خود را نشان دهند. البته، هیچ‌یک از آن‌ها کد نهایی نوآوری را برای استفاده‌ی دیگران منتشر نکرده بودند. مهندسان فیسبوک، یعنی آویناش لاکشمن که در انتشار مقاله‌ی آمازون شرکت داشت و پراشانت مالک، ایده‌های آمازون و گوگل را در آن فناوری ترکیب کردند و کاساندرا را توسعه دادند. آن‌ها سپس در سال 2008، کد آن را منتشر کردند. شرکت‌های دیگر به‌سرعت این فناوری را به‌کار گرفتند که از میان آن‌ها می‌توان به شرکت معتبر خدمات اَبری، یعنی رک‌اسپیس (Rackspace) اشاره کرد. جاناتان الیس، یکی از کارمندان رک‌اسپیس بود که از سرویس کاساندرا استفاده می‌کرد. او در سال 2010، شرکت را ترک و دیتااستکس (DataStax) را با تمرکز بر استفاده از کاساندرا برای مشتریان سازمانی تأسیس کرد. جاناتان درباره‌ی سرویس فیسبوک می‌گوید: آن‌ها فراتر از کپی‌کردن یا الهام‌گرفتن صِرف از محصول آمازون و گوگل رفتند و در ارائه‌ی سرویس کاملا متفاوت خود،‌ نوآوری‌های زیادی داشتند. امروز، کاساندرا در مقام یازدهم محبوب‌ترین پایگاه‌های داده‌ی جهان قرار دارد. غو‌ل‌هایی همچون اپل، نتفلیکس، اینستاگرام و اوبر همگی کاربران کاساندرا و مشارکت‌کنندگان در بهبود و توسعه‌ی آن هستند.
پلتفرم فشرده‌سازی داده‌ی هادوپ (Hadoop) یکی از دستاوردهای متن‌باز دیگر فیسبوک محسوب می‌شود. این پلتفرم امروزه، به‌نوعی عضو جدانشدنیِ دنیای کلان‌داده است. البته، سهم عمده‌ای از پروژه‌ی هادوپ که طبق مقاله‌ای از گوگل انجام شد، برعهده‌ی یاهو بود. فیسبوک یکی از اولین شرکت‌های خارج از یاهو بود که از آن پلتفرم استفاده کرد و ابزارهای جدید را نیز برایش توسعه داد. هادوپ در توسعه‌ی استارتاپ‌های متعددی همچون کلودِرا (Cloudera) هم نقش داشت؛ استارتاپی که یکی از محققان سابق فیسبوک، یعنی جف هامرباخر، آن را تأسیس کرد. ابزارهای هوش مصنوعی یکی دیگر از دستاوردهای فیسبوک برای دنیای فناوری بوده‌اند
فیسبوک در هوش مصنوعی نیز سرمایه‌گذاری‌‌های بزرگی کرده تا با استفاده از آن، کاربردهای بیشتری برای داده‌های خود بیابد. برخی از تحقیق‌ها و دستاوردهای آن شرکت درباره‌ی این شاخه از علم نیز منتشر شده‌اند. در سال 2015، آن‌ها استفاده از برخی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را متن‌باز کردند. آن‌ها پلتفرم مشهور هوش مصنوعی، یعنی تورچ (Torch) را برای این کار درنظر گرفتند. اقدام فیسبوک تقریبا یک سال پیش از آن بود که گوگل پلتفرم مشهور تِنسورفِلو (TensorFlow) را ارائه داد. غول شبکه‌های اجتماعی در ادامه‌ی توسعه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی، تورچ را پیشرفت داد و پای‌تورچ (PyTorch) را عرضه کرد. امروزه، پای‌تورچ به‌عنوان سومین پلتفرم محبوب هوش مصنوعی در جهان شناخته می‌شود. بازکردن مراکز داده
توسعه‌ی نرم‌افزاری که بتواند میلیون‌ها کاربر را مدیریت کند، برای فیسبوک کافی نبود. آن‌ها باید کامپیوترها و حتی ساختمان‌های لازم برای مدیریت آن حجم از داده را نیز طراحی می‌کردند.
یکی از مراکز داده‌ی فیسبوک فیسبوک در مسیر طراحی و توسعه، به ایده‌های نامعمول دست یافت؛ از مراکز داده‌ی موسوم به اوپن ایر (Open Air) که از هوای بیرون به‌جای سیستم‌های خنک‌کننده‌ی صنعتی برای خنک‌سازی مرکز داده استفاده می‌کنند تا سِرورهای ماژولار که امکان جابه‌جایی پردازنده‌ها و دیگر قطعات را به مدیران می‌دهند. مقاله‌ی مرتبط:
فیسبوک پیشرفته ترین دیتاسنتر دنیا را در ایرلند می سازد
فیسبوک فناوری‌های فوق را به‌همراه بسیاری از دستاوردهای دیگر با عنوان پروژه‌ی اوپن کامپیوتر (Open Compute Project) عرضه کرد که امروزه، به‌عنوان سازمانی مستقل شناخته می‌شود. غول شبکه‌های اجتماعی در سال 2011، اوپن کامپیوتر را معرفی کرد و در همان زمان، با انتقادهایی روبه‌رو شد. با وجود آنکه نرم‌افزار متن‌باز در آن زمان به بلوغ و ثباتی نسبی رسیده بود، هنوز نمی‌شد درباره‌ی مفیدبودن یا نبودن ایده‌های فیسبوک برای شرکت‌های دیگر اظهارنظر کرد. باوجود تمام مشکلاتی که در ابتدای عرضه‌ی فناوری مرکز داده بر سر راه فیسبوک ایجاد شد، شرکت‌های دیگر، همچون شرکت تایوانی کوانتا (Quanta) شروع به فروش کامپیوتر براساس طراحی فیسبوک کردند. پس از مدتی، شرکت‌هایی همچون رک‌اسپیس و مایکروسافت و اپل نیز طراحی‌های سخت‌افزاری اختصاصی سخت‌افزاری خود را به ایده‌ی اولیه‌ی فیسبوک اضافه کردند. امروزه، فیسبوک با شرکت‌های مخابراتی همچون Ericsson و Deutsche Telekom همکاری می‌کند تا زیرساخت‌های متن‌باز مخابراتی را توسعه دهند. پروژه‌‌ی مذکور با نام تله‌کام اینفرا (Telecom Infra Project) شناخته می‌شود که آنتنی با برد طولانی به‌نام ARIES را شامل می‌شود. به‌علاوه، سیستمی برای ارتباط برج‌های مخابراتی به‌نام تِراگراف (Terragraph) نیز در آن پروژه وجود دارد.
تکمیل‌کردن پازل
فیسبوک در دهه‌ی ابتدایی خود، اکثرا ابزارهای متن‌بازی را عرضه می‌کرد که به‌نوعی در پشت‌صحنه‌ی زیرساختی دنیای فناوری نقش داشتند. به‌عنوان مثال، اگرچه نتفلیکس از کاساندرا استفاده کرد تا اطلاعات کاربران را مدیریت کند، آن کاربران هیچ تعاملی با کد فیسبوک در وب‌سایت نتفلیکس نداشتند. کتابخانه‌ی ری‌اکت (React) ملموس‌ترین ابزار متن‌باز فیسبوک برای کاربران است
از سال 2013، تأثیرات پروژه‌های فیسبوک ملموس‌تر شد. در آن سال، فیسبوک کتابخانه‌ی متن‌باز جاوااسکریپتی با نام ری‌اکت (React) عرضه کرد که امروزه علاوه‌بر وب‌سایت خودش، در بسیاری از دیگر سرویس‌ها برای ساختن رابط‌های کاربری بهینه‌شده در وب استفاده می‌کنند. ری‌اکت برای محبوب و مشهورشدن به کمی زمان نیاز داشت؛ اما امروزه، این کتابخانه پراستفاده‌ترین کتابخانه برای ساخت اپلیکیشن‌های سمت کاربر (Front End) محسوب می‌شود که کتابخانه‌ی گوگل، یعنی انگولار (Angular) را به‌نوعی کنار زد. امروزه، غول‌هایی همچون Airbnb و نتفلیکس و والمارت از ری‌اکت استفاده می‌کنند.
کوینسی لارسن، از بنیان‌گذاران سرویس آموزش برنامه‌نویسی FreeCodeCamp می‌گوید: از سال 2015، به‌ناگهان دیدم دوستانم در سان‌فرانسیسکو، ابزارهایی همچون JQuery و Angular را با کتابخانه‌ای جدید به‌نام React جایگزین می‌کنند و اعتقاد عجیبی هم به آن دارند. عرضه‌ی ری‌اکت نِیتیو (React Native) در سال 2015، تأثیر زیادی بر افزایش محبوبیت کتابخانه‌ی فیسبوک گذاشت. این ابزار به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد با استفاده از ابزار ری‌اکت، اپلیکیشن‌های بومی اندروید و iOS توسعه دهند. به‌بیان‌ِ دیگر، آن‌ها با استفاده از یک کد، هم برای وب و هم موبایل اپلیکیشن توسعه می‌دهند. گرگ ریز، مدیر نوآوری شرکت مشاوره‌‌ای رایت‌پوینت (Rightpoint) می‌گوید فیسبوک اولین شرکتی نبود که ابزاری برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل با تکنولوژی‌های وب توسعه می‌دهد. به‌علاوه، آن‌ها اولین عرضه‌کننده‌ی کتابخانه‌ی متن‌باز برای اپلیکیشن‌های وب نیز نبودند؛ اما وجه تمایز فیسبوک، ترکیب این دو ایده با یکدیگر بود. او می‌گوید کار فیسبوک تکه‌ی آخر پازل در توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را کامل کرد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/65555/فیسبوک-چگونه-مفهوم-رایانش-را-تغییر-داده-است؟
بستن   چاپ