سیاست و
بازاریابی - برای آشنایی با اولین خودروِ تولیدشدهی برندهای مختلف و بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، بیامو، فورد، فولکس واگن، هوندا، نیسان و تویوتا همراه زومیت باشید.
از تولید اولین خودروِ جهان و آغاز صنعت خودروسازی با نمونههای تولید انبوه، بیش از 100 سال میگذرد. در این سالها، صنعت خودروسازی رویدادهایی فراموشنشدنی مثل جنگهای جهانی اول و دوم و بحرانهای مالی و رسوایی افراد و شرکتهای مخلتف را تجربه کرده است. مقالهی مرتبط:
بهترین خودروها از برندهایی که به تاریخ پیوستند
در سال 2019 هستیم؛ سالی که خودروسازان بزرگ بهدنبال پیشرفت فناوری خودران و برقی و خودروسازی کشورهای درحالتوسعه، میزبان محصولات دیگر برندها هستند. علاقهمندان دنیای خودرو با انواع برندهای مطرح این صنعت در کشورهای مختلف آشنا هستند. بااینحال، شاید بسیاری از افراد با اولین خودروهای تولیدی شرکتهای مشهور آشنا نباشند. این مقاله دقیقا با همین هدف نوشته شده است. در سالهای گذشته، برندهای مختلفی در خودروسازی ظهور و سقوط کردهاند. در این مقاله، شرکتهای مهم صنعت خودروسازی و اولین خودروِ تولیدی آنها را بررسی میکنیم. مرسدس بنز
پتنت موتورواگن محصول سال 1886
همهچیز از سال 1886 آغاز شد و کارل بنز اولین خودروِ خود را در سال 1885 تولید کرد؛ اما در سال 1886، این خودرو رونمایی و ثبت رسمی شد. البته، نام مرسدس بنز بهعنوان شرکتی خودروساز، در سال 1901 وارد صنعت شد. اولین خودروِ مرسدس بنز به 3 چرخ و پیشرانهی 954 سیسی با قدرت 0.75 اسببخار مجهز بود. سال 1893، بنز اولین خودروِ چهارچرخ موسوم به ویکتوریا (Viktoria) را طراحی کرد. ویکتوریا از پیشرانهی 1745 سیسی با قدرت 3 اسببخار استفاده میکرد. مرسدس بنز در یک قرن گذشته، تغییرات زیادی کرده و هماکنون، در جایگاه زیرمجموعهی گروه خودروسازی دایملر ( Daimler )، بیش از 2،310،000 دستگاه خودرو در جهان عرضه میکند. پژو
اولین خودرو محصول سال 1891
برند پژو سال 1842 بنیان گذاشته شد و پیش از تولید دوچرخه در 40 سال بعد، عرضهکنندهی انواع آسیابهای کوچک نمک و فلفل بود. این
برند فرانسوی در سال 1891، اولین خودروِ خود را با 4 چرخ، پیشرانهی 2 سیلندر Vشکل، انتقال قدرت زنجیری و محور عقب محرک تولید کرد. تولید این مدل در سال اول عرضه فقط به 5 دستگاه محدود بود؛ اما تیراژ آن در سال 1892، به 29 دستگاه افزایش یافت. در سال 1900، پژو هر سال 500 دستگاه خودرو تولید میکرد. پس از این، پژو به صنایع دیگر روی آورد و دوباره به خودروسازی بازگشت. پژوِ امروز درکنار برندهای سیتروئن و اوپل (Opel) و واکسال (Vauxhall) زیرمجموعهی گروه خودروسازی PSA فرانسه است. فورد
چهارچرخهی محصول سال 1896
هنری فورد اولین خودروِ آزمایشی خود موسوم به چهارچرخه (Quadricycle) را در سال 1896 طراحی کرد. پس از تولید این مدل آزمایشی تکنمونه، در سال 1899 شرکت خودروسازی دیترویت (Detroit Automobile Company) بنیان نهاده شد که سپس در سال 1901، به شرکت هنری فورد (Henry Ford Company) تغییر نام داد. یک سال پس از تغییر نام شرکت، فورد قرارداد خود با سهامداران را فسخ کرد تا اتحاد جدید شرکت خودروسازی فورد (Ford Motor Company) را تشکیل دهد. اولین محصول این شرکت مدل A با تولید 760 دستگاه در سال 1903 بود. مدل A از پیشرانهی 2 سیلندر تخت 1645 سیسی و جعبهدندهی 2 سرعته استفاده میکرد. درحالحاضر، فورد یکی از برندهای خودروسازی مهم و بزرگ است. در سال 2017، این شرکت با فروش 6،250،000 دستگاه خودرو در جهان، به ششمین شرکت خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد. رنو
تایپ A محصول سال 1898
پس از تولید مدل آزمایشی تایپ A، سال 1899 برادران رنو، یعنی لوئیس و مارسل و فرناند، شرکت سوسیته رنو فره (Société Renault Freres) را تأسیس کردند. اولین خودروِ رنو که حالا با نام 1CV همراه بود، سرعتش به 32 کیلومتربرساعت هم میرسید و هرسال فیسلیفت میشد. آخرین نمونههای رنو 1CV محصول سال 1903 با قدرت 5 اسببخار همراه بودند. مدل 1899 فقط یک اسببخار قدرت داشت. رنو در سالهای گذشته، همواره از شرکتهای مطرح تولیدکنندهی خودروهای اقتصادی و شهری و خانوادگی بوده است. این
برند فرانسوی امروز در قالب اتحادی بزرگ، با شرکتهای نیسان و میتسوبیشی همکاری مستقیم و نزدیک دارد. فیات
4HP محصول سال 1899
شرکت خودروساز ایتالیایی فیات (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) سال 1899 با اولین خودروِ خود شکل گرفت و یک سال بعد، کارخانهاش را با 36 کارمند و کارگر بازگشایی کرد. 4HP اولین خودروِ فیات بود که در یک سال، 24 دستگاه از آن تولید شد. این مدل کلاسیک ابتدا به پیشرانهی 2 سیلندر تخت 679 سیسی مجهز بود که در نمونههای بعدی، حجم موتور 837 سیسی شد. در سال 1908، فیات 2700 نیرو درخدمت داشت و هر سال 5000 دستگاه خودرو تولید میکرد. درحالحاضر، فیات عضو گروه خودروسازی فیاتکرایسلر (FCA) است. بیوک
مدل B محصول سال 1899
یکی از برندهای قدیمی خودروسازی آمریکا بیوک است که سال 1899، یک دستگاه مدل B تولید کرد. در سال 1900، بیوک بازهم تنها یک دستگاه تولید کرد و سومین تیراژ مدل B هم در سال 1903 عرضه شد. تولید انبوه بیوک که ابتدا Buick Auto-Vim and Power Company نام داشت، از سال 1904 آغاز شد. پس از تغییر نام به شرکت خودروسازی بیوک (Buick Motor Company) در سال 1904، مهندسان آمریکایی 37 دستگاه مدل B با پیشرانهی 2 سیلندر تخت 2605 سیسی و قدرت 16 اسببخار تولید کردند. در سال 1908، تولید سالانهی بیوک به 8800 دستگاه رسید. در طول سالها، بیوک به یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی ایالات متحدهی آمریکا تبدیل شد و زیرمجموعهی جنرال موتورز قرار گرفت. چینیها علاقهی زیادی به محصولات بیوک دارند. کادیلاک
مدل A محصول سال 1902
هنری لیلند
برند کادیلاک را با هدف عرضهی خودروهای اقتصادی برای مردم آمریکا شکل داد. مدل A خودروِ شهری کادیلاک بود که از پیشرانهی تکسیلندر 1609 سیسی، 10 اسببخار قدرت میگرفت. سال 1904، فیسلیفت این خودرو با نام مدل B عرضه شد.
برند کادیلاک سال 1909، دراختیار جنرال موتورز قرار گرفت. درحالحاضر، کادیلاک با فروش سالانهی بیش از 150،000 دستگاه در آمریکا، هنوزهم زیرمجموعهی جنرال موتورز است. رولز رویس
اولین خودرو محصول سال 1904
سال 1904، هنری رویس پیش از آشنایی با چارلز رولز اولین خودروِ خود را تولید کرد. رولز اشرافزادهی ثروتمندی بود که پس از دیدن تواناییهای رویس، به او پیشنهاد خرید داد. درحقیقت، رولز پیشنهاد کرد تا زمانیکه نام او هم روی خودرو درکنار رویس وجود داشته باشد، تمام محصولات را خرید. طولی نکشید اولین خودرو با نشان رولز رویس مجهز به پیشرانهی 2 سیلندر 1809 سیسی در سال 1904 تولید شد. پیشرفت رولز رویس بهقدری سریع بود که اولین خودروِ خود با پیشرانهی 8 سیلندر را در سال 1906 تولید کرد. رولز رویس سال 1998 دراختیار بیامو قرار گرفت. سرمایهگذاری آلمانیها در این
برند بریتانیایی باعث شد تا نام رولز رویس همواره یادآور برندی با خودروهای باکیفیت و لوکس و گرانقیمت در دنیا باشد. آئودی
تایپ A محصول سال 1910
بنیانگذار
برند آئودی ابتدا با شرکت Horch در سال 1904 وارد صنعت خودروسازی شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضای هیئتمدیره، Horch را ترک کرد تا شرکتی جدید تأسیس کند. او در سال 1910، آئودی را با مدل A بنیان نهاد. مدل A آئودی که 140 دستگاه از آن تولید شد، به پیشرانهی 4 سیلندر 2612 سیسی مجهز بود. دومین خودروِ آئودی مدل B بود که سال 1911 عرضه شد. امروزه،
برند آئودی دراختیار غول خودروسازی آلمان، یعنی گروه فولکس واگن قرار دارد. آئودی با تولید 1،900،000 دستگاه در سال 2017، یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان در کلاس خودروهای لوکس است. آلفارومئو
24HP محصول سال 1910
شرکت آلفارومئو با نام Anonima Lombarda Fabbrica Automobili در سال 1910 شکل گرفت و سپس، به ALFA تغییر نام داد. پس از آنکه نیکولا رومئو بر صندلی ریاست این شرکت ایتالیایی نشست، نام شرکت آلفارومئو انتخاب شد. اولین خودروِ آلفارومئو، تورپیدو 20-30 بود؛ اما پیشازاین، وقتی این شرکت با نام ALFA فعالیت میکرد، مدل 24HP با پیشرانهی 4.1 لیتری از سال 1910 تا 1914 عرضه شده بود. آلفارومئو یکی از برندهای مشهور و پرطرفدار خودروسازی ایتالیا است که با نگاهی به محصولات کلاسیک آن، موفقیتهای این شرکت در مسابقات اتومبیلرانی سالهای گذشته یادآور میشود. در سال 1986، فیات این
برند را دراختیار گرفت و هماکنون، آلفارومئو زیرمجموعهی گروه فیاتکرایسلر است. مورگان
اولین خودرو محصول سال 1910
یکی از برندهای خودروسازی متفاوت تاریخ، شرکت خصوصی و خانوادگی مورگان (Morgan) است. داستان مورگان از سال 1909 و پس از بازگشایی مرکز فروش و تعمیرگاه خودرو هنری مورگان آغاز شد. هنری مورگان با هدف استفادهی شخصی، خودرویی سهچرخه و تکسرنشین تولید کرد. در سال 1911، مدلهای دو و چهار سرنشین اولین سهچرخهی مورگان با پیشرانهی 2 سیلندر Vشکل 961 سیسی تولید شدند. شورولت
تایپ C محصول سال 1913
در سال 1911، شرکت شورولت بههمت لوئیس شورولت سوئدی و ویلیام سی. دورانت آمریکایی شکل گرفت؛ اما اولین خودروِ آن، سال 1913 تولید شد. تایپ C یا Classic Six اولین خودروِ شورولت، مجهز به پیشرانهی 6 سیلندر و جعبهدندهی 3 سرعته در نمایشگاه خودروِ نیویورک رونمایی شد. وجود پیشرانهی 6 سیلندر بیشتر از اینکه برگ برندهی شورولت باشد، بهدلیل هزینهی گران تولید، مانع پیشرفت بود. بههمیندلیل، نمونههای 4 سیلندر تایپ C رونمایی شدند. سال 1917، شورولت به گروه خودروسازی جنرال متورز پیوست. شورولت هماکنون با تولید سالانه بیش از 4،000،000 دستگاه خودرو، بزرگترین
برند زیرمجموعهی جنرال موتورز است. داج
اولین خودرو محصول سال 1914
جان و هورس داج سال 1901 کارگاه تولید قطعات دوچرخه را راهاندازی کردند و سپس در سال 1903، به قطعهسازی خودرو روی آوردند. موفقیت روزافزون فورد باعث شد برادران داج اهداف بزرگتری انتخاب و خودروِ خود را در سال 1914 تولید کنند. اولین خودروِ این برند، تورر 5 سرنشینه با پیشرانهی 4 سیلندر 3480 سیسی و 35 اسببخار قدرت و جعبهدندهی 3 سرعته بود. سال 1916، داج با تولید 70،000 دستگاه خودرو، چهارمین شرکت خودروسازی پرفروش آمریکا بود. در سال 1928، داج به کرایسلر فروخته شد و هماکنون، زیرمجموعهی گروه فیاتکرایسلر است. استون مارتین
کول اسکاتل محصول سال 1915
اولین خودروِ تولیدی
برند بریتانیایی استون مارتین ، کول اسکاتل (Coal Scuttle) نام داشت که در زبان انگلیسی بهمعنی ظرف زغالسنگ است. نامگذاری متفاوت خودروهای استون مارتین با گریتوار (Great War) بهمعنی جَنگ بزرگ و بانی (Bunny) بهمعنی خرگوش ادامه یافت. البته هیچکدام از این نامها یادآور خودروهای موفق استون مارتین نیستند؛ چراکه تمامشان مدل پروتوتایپ بودند. سال 1921، استون مارتین با اولین خودروِ تولید انبوهش مجهز به پیشرانهی 4 سیلندر 1496 سیسی به صنعت خودروسازی وارد شد. پیش از اولین بحران مالی استون مارتین، 69 دستگاه از این مدل تولید شد. از سال 1915 تاکنون، استون مارتین چند مالک مختلف داشته است. از سال 1994 تا 2007، فورد این
برند انگلیسی را دراختیار گرفت و با عرضهی محصولات ماندگار مثل DB7 و DB9، ظرفیت تولید استون مارتین را افزایش داد. پسازاین، سهامداران مختلف مالک این
برند شدند. استون مارتین اواخر سال 2018 سهامش را در بورس لندن عرضه کرد و مستقل شد. میتسوبیشی
مدل A محصول سال 1917
برند میتسوبیشی سال 1870 در قالب شرکت تولیدکنندهی کشتی و قایق تشکیل شد. سال 1917، با تولید 22 دستگاه مدل A مجهز به پیشرانهی 4 سیلندر 2765 سیسی، 35 اسببخار قدرت، سیستم انتقال قدرت محور عقب و نهایت سرعت نزدیک به 100 کیلومتربرساعت این شرکت ژاپنی ورود رسمی خود به صنعت خودروسازی را جشن گرفت. مدل A خودرویی سدان با ظرفیت 7 سرنشین بود که دراصل، براساس فیات تیپو 3 ساخته شده بود. میتسوبیشی هماکنون ششمین شرکت خودروساز بزرگ ژاپن است و در اتحاد با رنو و نیسان فعالیت میکند. بنتلی
3-Litre محصول سال 1919
برادران بنتلی، یعنی والتر اووِن و هورِس، پیش از جنگ جهانی دوم، فروشندهی خودرو بودند؛ اما در سال 1919، این دو برادر انگلیسی شرکت خودروسازی بنتلی (Bentley Motors) را با هدف فروش خودروهای اسپرت به ثروتمندان تشکیل دادند. پس از تولید اولین خودرو، بنتلی به مسابقات اتومبیلرانی وارد شد و تا سال 1930، 5 مقام قهرمانی رقابتهای 24 ساعتهی لمانز را به خانه برد. 3-Litre با پیشرانهی 4 سیلندر 2996 سیسی و طرح 4 سوپاپ برای هر سیلندر، اولین خودروِ این
برند انگلیسی بود که از سال 1921 تا سال 1929، تولید آن به 1622 دستگاه رسید. سال 1931، رولز رویس
برند بنتلی را دراختیار گرفت و بهمدت چند دهه، مدلهای متنوع و اسپرت تولید کرد. سال 1998، پیوند این دو
برند بریتانیایی شکسته شد و فولکس واگن، بنتلی و خط تولید اصلی آن در کروِ انگلستان را خرید. با
مدیریت آلمانیها، بنتلی پیشرفت فراوانی کرد و مدلهای جدیدی مثل کنتیننتال GT را به بازار فرستاد. تولید بنتلی در سال 2017 به 10،566 دستگاه رسید. سیتروئن
تایپ A محصول سال 1919
آندره سیتروئن در دوران جنگ جهانی اول، کارخانهی تولید ادوات جنگی راهاندازی کرده بود. در سال 1916، سیتروئن به صنعت خودرو وارد شد؛ اما اولین محصول این
برند فرانسوی، سال 1919 ساخته شد. تنها 4 ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن تایپ A را با پیشرانهی 4 سیلندر 1327 سیسی و نهایت سرعت 65 کیلومتربرساعت عرضه تولید کرد. تا سال 1921 و پایان عمر تایپ A، سیتروئن 24 هزار دستگاه از این مدل عرضه کرد. سیتروئن در سال 1934 ورشکسته شد تا دراختیار میشلن، بزرگترین بستانکار خود قرار بگیرد. یک سال بعد، بنیانگذار این برند، یعنی آندره سیتروئن درگذشت. سرانجام در سال 1976، پژو
برند سیتروئن را خرید که حاصل آن، شکلگیری اتحاد خودروسازان فرانسوی در قالب گروه خودروسازی PSA شد. جگوار
اولین خودرو محصول سال 1922
شرکت بریتانیایی که امروزه آن را با نام جگوار میشناسیم، تولد متفاوتی داشت. قبل از شکلگیری جگوار، این شرکت با نام Swallow Sidecars یا بهاختصار SS در حوزهی طراحی و تولید بدنههای سفارشی یا اصطلاحا کوچبیلدینگ (Couachbuilding) برای خودروهای برندهای دیگر نظیر آستین (Austin) و استینگر (Stinger) و ولزرلی (Wolseley) فعال بود. پس از جنگ جهانی دوم، مقامهای این شرکت بهدنبال تولید خودرو بودند؛ اما باتوجهبه اتفاقات جنگ و کد SS باید نام
برند تغییر میکرد. SS یکی از سازمانهای شبهنظامی حزب نازی محسوب میشد که زیرنظر آدولف هیتلر بود. اولین خودروِ SS سال 1922 عرضه شد؛ اما اولین محصول با نام جگوار، محصول سال 1935 است. البته پس از شکلگیری جگوار امروزی در سال 1945، اولین خودروِ آن SS 2.5 قدیمی بود که تا سال 1948 و عرضهی مارک فایو (MkV) تولید شد. اولین خودروی جگوار که کاملا مستقل و بدون ارتباط و پیشینهی SS تولید شد، مارک فایو بود. سدان و کروک مارک فایو از پیشرانهی 6 سیلندر با حجمهای 2664 و 3485 سیسی استفاده میکردند. فورد در سال 1990،
برند جگوار را خرید و بهتدریج درکنار لندروور قرار داد. هر دو شرکت بریتانیایی باسابقه سال 2008 به تاتاموتورز هند (Tata Motors) فروخته شدند. ام جی
اولین خودرو محصول سال 1923
ویلیام نوریس که بعدها به لرد نافیلد ملقب شد، در سال 1913، شرکت خودروسازی موریس (Morris Motors) را تأسیس کرد. 10 سال بعد،
برند Morris Garages یا بهاختصار MG متولد شد. دربارهی اولین خودروِ تولیدی ام جی هنوز هم بین کارشناسان توافق کامل وجود ندارد؛ ولی بیشتر افراد مدل اسپرت 2 سرنشینه موسوم به Chummy را آغاز تاریخ این
برند میدانند. ترایمف
اولین خودرو محصول سال 1923
برند خوشنام ترایمف (Triumph) سال 1885 به دوچرخهسازی و سال 1902 به موتورسیکلتسازی و سال 1923 به خودروسازی وارد شد. پس از دراختیارگرفتن شرکت داوسون (Dawson)، ترایمف اولین خودروِ خود را با پیشرانهی 1.4 لیتری تولید کرد. تا سال 1926 از این مدل 2 سرنشینه 2500 دستگاه تولید و عرضه شد. با تولید سدانهای اسپرت پرطرفدار، ترایمف پس از جنگ جهانی دوم به شهرت جهانی رسید؛ اما سرانجام، قربانی بحران اقتصادی بریتانیا شد. آخرین خودروِ ترایمف مدل 1984 است. درحالحاضر، خودروسازی ترایمف دراختیار بیامو قرار دارد؛ ولی هیچ محصولی با این
برند تولید نمیشود. برندهای خودروسازی و موتورسیکلتسازی ترایمف در دههی 1930 مستقل شدند. کرایسلر
کرایسلر 70 محصول سال 1924
والتر کرایسلر یک سال پس از شکست تجاری شرکت خودروسازی مکسوِلچالمرز (Maxwell-Chalmers) که در سال 1904 تأسیس کرده بود، در سال 1924، برندی جدید با نام خود بنیان نهاد. مدل 70 اولین خودروِ کرایسلر بود که از پیشرانهی 6 سیلندر 3301 سیسی با پیستونهای آلومینیومی استفاده میکرد. در سال اول تولید، از کرایسلر 70 حدود 32 هزار دستگاه عرضه شد. کرایسلر پس از تولید اولین خودرو خود، همچنان به نوآوری در خودروسازی ادامه داد تا دربرابر دو رقیب بزرگ دیترویتی، حرفی برای گفتن داشته باشد. این
برند آمریکایی هماکنون عضوی از گروه بزرگ خودروسازی فیاتکرایسلر است. پونتیاک
اولین خودرو محصول سال 1926
در دههی 1920 و بین برندهای زیرمجموعهی جنرال موتورز، شورولت در جایگاه آخر و کادیلاک در صدر قرار داشتند. البته جایگاه اولدزموبیل (Oldsmobile) هم نزدیک کادیلاک بود. با این وضعیت، وجود
برند جدیدی احساس میشد که خودروهای باکیفیت، اما خوشقیمت را عرضه کند. پاسخ مقامهای جنرال موتورز به این نیاز، ایجاد
برند پونتیاک در سال 1926 بود. اولین خودرویی که با نشان پونتیاک تولید شد، کوپهی 825 دلاری با پیشرانهی 3.1 لیتری بود. در سال 1926، از این مدل نزدیک به 77،000 دستگاه فروخته شد. پس از بحران مالی شدید جنرال موتورز در سال 2008،
برند پونتیاک در سال 2010 برای همیشه کنار گذاشته شد. بیامو
Dixi 3/15 محصول سال 1927
خودروساز مشهور باواریا سال 1916 با تولید موتورهای هواپیما فعالیت رسمیاش را با نام BMW آغاز کرد. همچنین در سال 1923، اولین موتورسیکلت و در سال 1927، اولین خودروِ تاریخ بیامو تولید شد. Dixi 3/15 در اصل آستین 7 محصول بریتانیا بود که با تغییرات اندک در آلمان با نشان BMW همراه شد. درواقع بزرگترین تغییر، مکان فرمان و صندلی راننده از راست به چپ اتاق خودرو بود. بیامو پس از پشتسرگذاشتن رویدادهای تاریخی، امروز یکی از پرچمداران دنیای خودروهای اسپرت و لوکس با فروش نزدیک به 2،500،000 دستگاه است. جالب این است که بیامو از سال 1994 تا 2000،
برند روور بریتانیا (Rover) را دراختیار داشت که جایگزین آستین محسوب میشود. ولوو
OV4 محصول سال 1927
پس از شکلگیری
برند ولوو با تلاشهای اسار گابریلسون و گوستاو لارشون ، اولین محصول این شرکت سوئدی در سال 1927 تولید شد. OV4 کروک تورر بود که از پیشرانهی 4 سیلندر 1940 سیسی در 2800 دوربردقیقه تا 28 اسببخار قدرت میگرفت. ولوو یکی از اولین شرکتهایی بود که از تجهیزات ایمنی بهعنوان ویژگی برتر خودروها استفاده میکرد. این رویکرد باعث شد ولوو در زمینهی ایمنی خودرو چند نوآوری مثل کمربند ایمنی 3 نقطهای (سال 1959) را ثبت کند. پس از جدایی خودروسازی ولوو از بخش تولید کامیون و اتوبوس در سال 1999، این
برند دراختیار فورد قرار گرفت. در سال 2010، آمریکاییها ولوو را به جیلی چین فروختند. هماکنون، ولوو با سرمایهگذاری چینیها و تولید مدلهای مختلف سدان، کراساور، شاسیبلند و استیشن وضعیت خوبی دارد. نیسان
تایپ 10 محصول سال 1931
شرکت خودروسازی کایشینشه (Kaishinsha Motorcar Works) در سال 1911 تأسیس شد. در سال 1925، این شرکت به خودروسازی DAT و سپس در سال 1934، به نیسان تغییرنام داد. بسیاری از محصولات این
برند ژاپنی تا سال 1986 و پیش از جهانیشدن
برند نیسان، با نام داتسون (Datsuns) عرضه میشدند. از سال 1914، محصولات نیسان بهصورت تولید محدود عرضه میشدند؛ اما اولین داتسون سال 1931 از راه رسید. تایپ 10 درست مانند بیامو Dixi 3/15، نسخهی تغییریافته از آستین 7 بود که ابتدا با پیشرانهی 4 سیلندر 495 سیسی و سپس 747 سیسی عرضه شد. امروزه، نیسان عضوی از اتحاد فرانسویها و ژاپنیها است. تویوتا
AA محصول سال 1936
اولین خودروِ تاریخ تویوتا با تولید 1404 دستگاه، مدل AA با پیشرانهی 6 سیلندر 3.4 لیتری محصول سال 1936 بود. AA که در مدل کروک AB هم طراحی شد، اولین خودروِ کاملا داخلی ژاپن برای جلبنظر دولت این کشور بود. درحالحاضر، تویوتا یکی از غولهای صنعت خودروسازی است. جیپ
اولین خودرو محصول سال 1941
اولین محصول جیپ در سال 1941 با همکاری شرکتهای Willys و فورد و سپس، Hotchkiss و Delahaye تولید شد. شاسیبلند سرسخت جیپ از پیشرانهی 4 سیلندر 2.2 لیتری و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک و جعبهدندهی 3 سرعته استفاده میکرد. جیپ به یکی از محصولات محبوب Willys-Overland تبدیل و مدلهای استیشن و وانت و جیپستر آن نیز تولید شد. در سال 1987،
برند جیپ به کرایسلر فروخته شد و امروزه، زیرمجموعهی گروه فیاتکرایسلر است. فولکس واگن
تایپ یک (بیتل)
اولین محصول سازمان کرف دوش فرویده هیتلر (KdF) سال 1936 تولید شد؛ اما اولین خودروِ تولید انبوه تا سال 1945 رونمایی نشد. پس از اینکه نیروهای ارتش بریتانیا کارخانهی فولکس واگن در ولفسبورگ را اشغال کردند، طرح به غنیمتگرفتن خودروِ تایپ 1 برای خودروسازان انگلیس مطرح شد؛ اما دولت بریتانیا معتقد بود تایپ 1 خودرو موفقی نخواهد شد. تایپ 1 که به بیتل هم شهرت دارد، در خانه ماند تا با تولید بیش از 21،000،000 دستگاه تا سال 2003، موفقترین خودروِ تاریخ شود. فولکس واگن پس از جنگ جهانی دوم، دوباره به خودروسازی برگشت. بعد از دههها تلاش و سودآوری، غول خودروسازی آلمان با تولید میلیونها خودرو در سال و دراختیارداشتن برندهای بزرگی مثل آئودی، لامبورگینی، دوکاتی، بوگاتی، اشکودا، پورشه و بنتلی همچنان در حال رشد و توسعه است. فراری
Tipo 125 محصول سال 1947
پس از اینکه انزو فراری به همکاری با آلفارومئو خاتمه داد (انزو فراری مدیر تیم مسابقهای آلفارومئو بود)، تا 7 سال اجازه نداشت با نام فراری خودرو تولید کند. اولین خودروهای فراری با نام Auto Avio در سال 1940 تولید شدند. پس از تولید تنها دو دستگاه، تمرکز کارخانه به تولید ابزار و تجهیزات لازم برای جنگ جهانی معطوف شد. اولین فراری تاریخ، مدل تیپو 125 نام داشت که در سال 1947 با پیشرانهی 12 سیلندر V شکل 1498 سیسی و قدرت 118 اسببخار تولید شد. سال 1948، فراری با مدل سوپرشارژ این خودرو در اولین گرنپری شرکت کرد. تاریخ فراری طولانی و جذاب و پیچیده است؛ بنابراین در این مقاله، نمیتوان کاملا به آن پرداخت.
برند اسب سرکش ایتالیا و پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات فرمول یک که امروزه طرفداران بیشماری در جهان دارد، سال 1988 به فیات فروخته شد. پس از چند سال زیرمجموعهبودن، فراری سال 2015 بهطور رسمی مستقل شد. مازراتی
Tipo A6 محصول سال 1947
از بین برادران مازراتی، پنج نفر آنها، یعنی کارلو، بیندو، الفیری، اتوره و ارنستو، زندگی خود را صرف دنیای خودرو کردند.
برند مازراتی سال 1926 ایجاد شد؛ اما هدف این پنج برادر، فقط تولید خودروهای مسابقهای بود. سال 1947 با رونمایی تیپو A6، مازراتی به دنیای خودروسازی وارد شد. این مدل که نسخهای 2 لیتری آن هم عرضه شد، در ابتدا با پیشرانهی 6 سیلندر خطی 1488 سیسی همراه بود. مازراتی به تولید خودروهای اسپرت و لوکس ادامه داد تا به سیتروئن و دِ توماسو (De Tomaso) فروخته شود. سال 1993، مسئولان فیات این
برند ایتالیایی اصیل را نجات دادند. تا چند سال، مثلث ایتالیایی فیات و فراری ومازراتی وجود داشت تا درنهایت، این
برند دراختیار گروه خودروسازی فیاتکرایسلر قرار بگیرد. لندرور
سری 1 محصول سال 1948
لندرور ابتدا در قالب
برند جانبی شرکت خودروسازی روور بریتانیا، بهمنظور تولید محصولات شاسیبلند با تواناییهای آفرود شکل گرفت. سری 1 مجهز به پیشرانهی 1.6 لیتری، اولین خودروی تولیدی لندرور بود. تنها در سه ماه اول تولید، لندرور در 68 کشور جهان نمایندگی رسمی داشت. با رونمایی رنجرور در سال 1970، لندرور کلاس شاسیبلند لوکس را بهوجود آورد. این
برند بریتانیایی سال 2000 و پس از ماجراهای مالکیت بیامو و روور، به فورد فروخته شد. همانطورکه پیشازاین گفته شد، جگوار و لندرور سال 2008 به تاتاموتورز هند رسیدند. لوتوس
مارک وان محصول سال 1948
کالین چپمن سال 1948 با تولید تکنمونهی مارک وان (Mk1)، آغازکنندهی تاریخ خواندنی لوتوس بود. مارک وان که براساس آستین 7 ساخته شده بود، سال 1950 با قیمت 135 پوند حراج شد. جالب این است مقامهای لوتوس هنوزهم بهدنبال پیداکردن مارک وان هستند. البته، هنوز مشخص نیست این مدل در کدام گاراژ بهحال خود رها شده باشد. پس از مارک وان، چند نمونهی تولید محدود دیگر عرضه شد تا سرانجام از سال 1953، تولید انبوه محصولات لوتوس آغاز شود. در سالهای گذشته و فروش این
برند بریتانیایی به فورد و جنرال موتورز و حتی پروتون، لوتوس امروز دراختیار جیلی چین قرار دارد. پورشه
356 محصول سال 1948
فردیناند پورشه سال 1931 به دنیای طراحی و مهندسی خودرو وارد شد؛ اما تولید اولین خودروِ او از سال 1948 پس از طراحی فولکس واگن بیتل، محصول قبل از جنگ جهانی دوم، آغاز شد. 356 دراصل همان فولکس واگن بیتل با طراحی جدید بدنه و پیشرانهی 1131 سیسی بود که فردیناند پدر و پسر تولید کردند. پورشه امروز پس از 70 سال تولید خودروهای اسپرت، به میراث و آیندهی خود افتخار میکند. مدل 911 که از آن بهعنوان بنچمارک خودروهای اسپرت دنیا یاد میشود، از سال 1963 با طراحی ماندگار و محل نصب خاص پیشرانه در عقب، نقش مهمی در موفقیت و محبوبیت جهانی پورشه داشته است. این
برند آلمانی هماکنون زیرمجموعهی فولکس واگن است؛ ارتباط نزدیک پورشه و فولس واگن پس از سالها، همچنان ادامه دارد. ساب
ساب 92 محصول سال 1949
شرکت سوئدی ساب (SAAB) فعالیتش را از سال 1937 با تولید هواپیما شروع کرد و سپس به خودروسازی روی آورد. ساب 92 به پیشرانهی 2 سیلندر دوزمانهی 764 سیسی و سیستم انتقال قدرت محورجلو مجهز بود و بهدلیل طراحی آیرودینامیک با ضریب دِرَگ پایین، نهایت سرعت آن به 105 کیلومتربرساعت میرسید. دومین خودروِ ساب مدل 93 بود که سال 1956 عرضه شد. در سال 1989، خودروسازی ساب از بخش هواپیماسازی جدا شد. جنرال موتورز در سال 2000 این
برند را خرید؛ اما بهدلیل بحران مالی شدید، در سال 2009 ساب را به اسپایکر (Spyker) فروخت. پس از ورشکستی، تمام داراییهای ساب به هلدینگ سوئدی NEVS رسید که بر تولید خودروهای برقی تمرکز دارد. NEVS که هماکنون با شرکت چینی Panda New Energy همکاری میکند، در سال 2016 اعلام کرد از
برند ساب استفاده نمیکند. سوزوکی
SF محصول سال 1955
بخش خودروسازی سوزوکی سالها پس از تأسیس رسمی آن و حتی موتورسیکلتسازی، در سال 1955 و با هدف تولید مدلهای سواری و کامیونهای کوچک آغاز بهکار کرد. SF اولین خودروِ سوزوکی و کِیکار (خودروهای کوچک مخصوص ژاپن) تاریخ بود که در مدلهای سدان دودر و ون و وانت با پیشرانهی 2 سیلندر دوزمانهی 360 سیسی و انتقال قدرت محورجلو عرضه شد. سوزوکی امروز درست مانند 100 سال پیش، همچنان برندی مستقل است. سوبارو
سوبارو 360 محصول سال 1958
طرفداران خودروهای ژاپنی، سوبارو را با خودروهای توربوشارژ و هیولاهای رالی و سدانهای جانسخت و خوشقیمت میشناسند، اما اولین خودروِ این
برند ژاپنی بسیار متفاوت بود. سوبارو 360 در مدلهای سدان دودر و استیشن و کروک با پیشرانهی 2 سیلندر 356 سیسی و سیستم انتقال قدرت محورجلو و جعبهدندهی 3 سرعته تولید شد. سوبارو همچنان یکی از برندهای ژاپنی پرطرفدار خودرو در جهان است. در سال 2017، فروش محصولات سوبارو در آمریکا بیشتر از فولکس واگن و مزدا بود. مزدا
R360 محصول سال 1960
مزدا در سال 1920 با نام Toyo Kogyo و با هدف تولید ابزارهای ماشینسازی شکل گرفت. چهار دهه بعد و با تولید R360 و هدف رقابت مستقیم با سوزوکی و سوبارو، این
برند ژاپنی به بازار خودروسازی وارد شد. R360 از پیشرانهی 2 سیلندر Vشکل 356 سیسی با قدرت 16 اسببخار و نهایت سرعت 84 کیلومتربرساعت استفاده میکرد و در دو مدل کوپه و کروک عرضه شد. از سال 1979 تا سال 2015، همکاری نزدیک و مستقیمی بین مزدا و فورد وجود داشت؛ بهطوریکه آمریکاییها در سال 1995، 33.4 درصد از سهام این
برند ژاپنی را دراختیار گرفتند. با تغییر
مدیریت فورد، همکاری با مزدا بهحداقل رسید و سرانجام، ژاپنیها در سال 2015 کاملا مستقل شدند. هوندا
اولین خودرو محصول سال 1963
سویچیرو هوندا سال 1937 مکانیکی را آغاز و سپس، پلههای ترقی را طی کرد. سال 1959، هوندا بزرگترین تولیدکنندهی موتورسیکلت جهان بود. اولین خودرویِ هوندا وانت T360 بود که پس از دو ماه فروش، دومین مدل با کد S500 عرضه شد. هوندا S500 که 1361 دستگاه از آن تولید شد، کروک 2 سرنشینه با پیشرانهی 4 سیلندر 531 سیسی بود. درحالحاضر، هوندا با تولید سالانه بیش از 5،000،000 دستگاه خودرو، از برترینهای صنعت خودروسازی شمرده میشود. لامبورگینی
اولین خودرو محصول سال 1963
لامبورگینی برای رقابت با فراری بهقدری عجله داشت که اولین خودرو محصول موفقی نبود. 350GTV در سال 1963 معرفی شد. این مدل که مدلی اولیه بود، از پیشرانهی 12 سیلندر Vشکل 3.5 لیتری با قدرت 360 اسببخار استفاده میکرد. پس از شکست 350GTV، لامبورگینی پیشرانهی V12 را در مدل گرندتورر جدید نصب کرد. 350GT محصول سال 1964، تنها در 120 دستگاه تولید شد. پیشرانهی این مدل همان نمونهی موجود در اولین سوپراسپرت تاریخ، یعنی لامبورگینی میورا (Miura) است. این پیشرانه در 350GT با حجم 3.5 لیتر و در میورا با 4 لیتر تولید شد. پس از تجربهی
مدیریت کرایسلر بر لامبورگینی،
برند گاو ایتالیایی خشمگین در سال 1998 به فولکس واگن فروخته شد. بهلطف آلمانیها در هدفگذاری و مهندسی ساخت درکنار طراحی و ذوق خاص ایتالیاییها، لامبورگینی مجموعهای از بهترین سوپراسپرتها را تولید کرد تا امروزه، یکی از رقبای سرسخت فراری باشد. کیا
Brisa محصول سال 1974
وقتی موفقیتهای کیا را درنظر میگیریم، باورکردن سابقهی کم این شرکت کرهای دربرابر دیگر خودروسازان مشکل است. شرکت کیا سال 1944 تأسیس شد و در سال 1957، موتورسیکلتهای هوندا و در سال 1962، کامیونهای مزدا را تولید میکرد. پس از چند سال کسب تجربه در مونتاژ، اولین خودروِ کیا که دراصل محصول مزدا بود، با نام بریسا و مجهز به پیشرانهی یک لیتری تولید شد. هیوندای
Pony محصول سال 1975
هیوندای دیگر خودروساز کرهجنوبی است که سال 1947، در قالب شرکت ساختوساز شکل گرفت. 20 سال بعد، هیوندای تولید کامیونهای لایسنس فورد را آغاز کرد. با استخدام مهندس سابق شرکت Leyland بریتانیا، هیوندای اولین خودروِ خود را با نام پونی عرضه کرد. پونی سدانی محورعقب با طراحی مشابه هاچبک اثر جورجتو جوجارو بود که از پیشرانه و قطعات ساخت میتسوبیشی استفاده میکرد. اولین محصول هیوندای ساده و ارزانقیمت و دقیقا همان چیزی بود که بازار نیاز داشت. دو خودروساز بزرگ کرهای کیا و هیوندای در اتحاد هستند و با بزرگترینهای دنیای خودرو رقابت میکنند. آکورا
Legend محصول سال 1986
هوندا در سال 1986،
برند لوکس آکورا ( Acura ) را در پاسخ به محدودیتهای آمریکا به واردات خودرو تولید کرد. محدودیت تعداد واردات باعث شد هوندا خودروهای گرانقیمت خود را با نشان آکورا در آمریکا عرضه کند. اولین خودروهای آکورا، سدان لجند و کوپهی افسانهای اینتگرا بودند. درحالحاضر، آکورا با فروش بیش از 150،000 دستگاه در آمریکا، درکنار اینفینیتی،
برند لوکس نیسان قرار دارد. البته هر دوِ این برندها همچنان عقبتر از لکسوسِ تویوتا هستند. آکورا در ژاپن هیچ فعالیتی ندارد. اینفینیتی
Q45 محصول سال 1989
درست مانند هوندا، نیسان هم با هدف عرضهی محصولات گرانقیمت و خاص،
برند اینفینیتی را ایجاد کرد. اولین مدل اینفینیتی ، سدان Q45 مجهز به پیشرانهی 8 سیلندر Vشکل 5 لیتری با قدرت 284 اسببخار بود که از نیسان پرزیدنت قرض گرفته بود. لکسوس
LS400 محصول سال 1989
تویوتا هنوز شهرت خود را در تولید خودروهای اقتصادی و میانرده با استهلاک پایین، دوام بالا، کیفیت ساخت مثالزدنی و تجهیزات رفاهی زیاد حفظ کرده است. بههمیندلیل، برای عرضهی محصولات لوکس و گرانقیمت مانند رقبای ژاپنیاش برندی جدید مطرح کرد. اولین محصول لکسوس سدانی بزرگ، جادار، مجهز و فوقالعاده راحت بود؛ اما سواری با آن هیجان چندانی نداشت. LS400 جایگزینی مناسب برای سدانهای کادیلاک و مرسدس بنز و جگوار بدون توجه به رانندگی تهاجمی شمرده میشد. با اینکه این شرکت پس از اینفینیتی و آکورا ایجاد شد، فروش
برند لوکس و زیرمجموعهی تویوتا بیشتر است. مکلارن
F1 محصول سال 1992
اولین محصولات
برند بریتانیایی مکلارن خودروهای مسابقهای M6 بودند که با نام شرکت تروجان (Trojan) در دههی 1960 تولید شدند. دو مدل از این خودروها به نمونهی جادهای تبدیل شدند؛ اما مکلارنی که امروز میشناسیم، از سال 1985 فعالیتش را آغاز کرد. اولین خودروِ مکلارن یکی از جاودانههای صنعت خودروسازی است. F1 سوپراسپرت رکورددار نهایت سرعت جهان بود که مهندسی ساخت آن، در دههی 1990 عصر جدیدی در خودروسازی شروع کرد. مکلارن پس از همکاری با مرسدس بنز که حاصل آن مدل دوستداشتنی SLR بود، دوباره از سال 2010 تولید خودروهای اسپرت را ازسر گرفت. در 9 سال گذشته، مکلارن با تولید چند مدل اسپرت و سوپراسپرت و اخیرا رونمایی هایپرکار اسپیدتیل (Speedtail)، دوران موفقی پشتسر گذاشته است.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/63053/اولین-خودرو-تولیدی-برندهای-مختلف-جهان