سیاست و بازاریابی
داستان برند: تخفیفان، تخفیفی که به گروه بودن ما گره خورده
جمعه 14 دي 1397 - 23:07:40
سیاست و بازاریابی - تخفیفان برند آشنای فروش اینترنتی کالا و خدمات، با شرایط خاص و تخفیف است. این سرویس، یکی از اولین وبسایت‌های فروش تخفیفی گروهی در ایران محسوب می‌شود.

تخفیفان (Takhfifan) یکی از اولین سرویس‌های خرید گروهی و تخفیفی، با بیش از 1.5 میلیون کاربر و بیش از 10 هزار سفارش در روز، پرطرفدارترین آن‌ها محسوب می‌شود. این شرکت کار خود را از سال 1390 در تهران شروع کرد و با هدف ورود به تمامی حوزه‌های خرید آنلاین کاربران ایرانی، مشغول به فعالیت شد. تخفیفان در اکثر شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و بوشهر فعالیت می‌کند و مجموع شهرهای محل فعالیت آن به 34 شهر می‌رسد. این پلتفرم خرید تخفیفی علاوه‌بر فروش کالا به کاربران، خدمات متنوع ازجمله رزرو رستوران، بلیط تئاتر، کلاس‌های آموزشی، خدمات پزشکی و سلامت و بسیاری موارد دیگر را نیز با طرح‌های خرید گروهی و تخفیفی عرضه می‌کند. وبسایت‌های خرید گروهی چند سالی است که در انواع مختلف در ایران فعالیت می‌کنند. روش مشترک اکثر این سرویس‌ها،‌ عقد قرارداد با فروشندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات به‌گونه‌ای است که به‌شرط به‌حد‌نصاب رسیدن تعداد خریداران کالا یا خدمات، تخفیفی مشخص به تمامی خریداران اهدا خواهد شد. اکثر طرح‌های تخفیفی دارای محدودیت زمانی هستند و بیش‌ازهمه، برای کسب‌وکارها کوچک و نوپا، بهترین نوع تبلیغات محسوب می‌شوند.
تاریخچه تأسیس
نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان متولد 1362، تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در رشته‌ی نرم‌افزار و کارشناسی ارشد رشته‌ی IT در ایران به پایان رسانده است. او دوره‌ی کوتاهی را در انگلستان به کار مشغول شده و پس از بازگشت به ایران، اولین سوپرمارکت الکترونیکی کشور را با نام میدونک در سال 1388 راه‌اندازی کرد. میدونک،‌اولین سوپرمارکت آنلاین ایران توسط دانشور تأسیس شد
میدونک ایده‌ای بود که دانشور پس از احساس نیاز به فروش و تحویل مواد مورد نیاز کاربران به‌صورت اینترنتی، راه‌اندازی کرد. پس از مدتی و طی یک مصاحبه‌ی رونامه‌ای ساده که دانشور هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد چندان تاثیری در کسب و کارش داشته باشد، این استارتاپ در اکثر رسانه‌های کشور پوشش داده شد و حتی گاردین نیز در مقاله‌ای به اولین سوپرمارکت آنلاین ایران اشاره کرد. همین پوشش رسانه‌ای باعث ایجاد سفارشات بسیار در سوپرمارکت کوچکِ دیجیتالی دانشور شد. حجم سفارش‌ها در آن سرویس به‌سرعت افزایش پیدا کرد و بنیان‌گذار به‌همراه دوستان خود، درگیر فرایند سخت تأمین و تحویل سفارشات شد. دانشور پس از مدتی متوجه شد که زیرساخت‌های فنی و خصوصا شهری برای پیاده‌سازی سوپرمارکت آنلاین، هنوز آماده نیست. درواقع او اکنون هم این زیرساخت‌ها را مناسب پیاده‌سازی چنین ایده‌ای نمی‌داند. درنهایت میدونک پس از 9 ماه فعالیت تعطیل شد و نازنین دانشور به‌عنوان مدیرپروژه، در شرکتی دیگر مشغول به کار شد.
نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان استارتاپ میدونک که به‌نوعی پایه‌های اولیه‌ی تخفیفان را در ذهن دانشور ایجاد کرد، با چالشی بزرگ به‌نام محصول خراب‌شدنی رو‌به‌رو بود. به‌بیان‌دیگر تحویل سریع کالا در این سرویس، مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش محسوب می‌شد که با‌توجه به محدودیت‌های آن زمان تیم، توانایی اجرای مناسب آن وجود نداشت. حتی امروز هم بسیاری از سوپرمارکت‌های آنلاین ایران، در شهرها و مناطق محدود، خدمت‌رسانی می‌کنند. همکاری در پروژه‌ای در آلمان، ایده‌ی تأسیس تخفیفان در ایران را ایجاد کرد
پس از مدتی، یک پیشنهاد کاری از یک دوست، دانشور را بار دیگر به انگلستان رساند. او پس از مصاحبه در لندن، به‌عنوان برنامه‌نویس در گروپان (Groupon) در آلمان مشغول به کار شد و در پروژه‌ه‌ای شبیه به تخفیفان امروزی، در آن مشارکت داشت. وی در همین زمان به فکر راه‌اندازی سرویس مشابه در ایران افتاد و تلاش کرد سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه خود در ایران پیدا کند؛ اما به‌خاطر شرایط سیاسی خاص، پیشنهادش قبول نشد. بنیان‌گذار تخفیفان پس از ناامیدی از جذب سرمایه‌گذار خارجی، به‌صورت شخصی روی توسعه‌ی ایده‌ی وبسایت تخفیفی خود کار کرد. او روزهای ابتدایی پروژه را در آلمان پیگیری کرد و از دوستان‌اش برای بخش‌های مختلف و طراحی‌های وبسایت کمک گرفت. در مرداد 1390، دانشور به ایران بازگشت و به‌همراه خواهرش، پروژه‌ی تخفیفان را به‌صورت رسمی شروع کرد. اولین دفتر کاری تخفیفان، در همان سال و در فضایی 40 متری تأسیس شد.
نازنین دانشور در آلمان ازدواج کرده بود و پیش از بازگشت به ایران، همسرش نیز استارتاپی را در آلمان تأسیس کرد. تفاهم این زوج آن‌گونه بود که استارتاپ هرکدام که موفق شد، دیگری به کشور همسرش برود. درنهایت پس از چند سال و با شروع موفقیت‌های تخفیفان، همسر آلمانی دانشور هم به ایران آمد. تخفیفان کار خود را با یک تیم دونفره شروع کرد و حتی طراحی لوگوی اولیه‌ی آن را دوستی با آشنایی اولیه با نرم‌افزار فتوشاپ انجام داد. طرحی که در سال‌های بعد چند بار مورد بازبینی قرار گرفت و درنهایت، به لوگوی امروزی تخفیفان تبدیل شد.
دفتر کار کنونی تخفیفان اولین پیشنهادهای تخفیفی، تنها با هدف شناساندن برند ارائه شد
یکی از اولین‌ چالش‌های استارتاپ‌های حوزه‌ی تخفیف گروهی، ایجاد اعتماد در کاربران مبنی بر واقعی بودن تخفیف‌ها محسوب می‌شود. تخفیفان این چالش ابتدایی را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی و همایش در دانشگاه‌ها تاحدودی برطرف کرد. در بخش شرکت‌ها و فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی تخفیف، قدم‌های ابتدایی تنها با هدف افزایش شناخت نسبت به برند انجام شد و درآمدزایی، جایی در آن‌ها نداشت. یکی از اولین فروش‌های بزرگ انجام گرفته در تخفیفان، کنسرتی در اریکه‌ی ایرانیان بود که با شرط فروش تمام بلیط‌های سالن، تخفیف قابل توجهی را به‌ آن‌ها اهدا کرد. تیم شرکت نیز حداکثر تلاش خود را به‌کار گرفت تا فروش هرچه بیشتر را حتی در بین آشنایان و دوستان، پیش ببرد.
بنیان‌گذار تخفیفان، سرمایه‌های اولیه‌ی مادی و معنوی خود را به‌روش بوت‌استرپ فراهم کرد. او پس‌انداز چند سال کار در آلمان و انگلستان را به‌عنوان رهن دفتر اداری هزینه کرد. دعوت از دوستان، اعضای فامیل و آشنایان برای خرید بلیط کنسرت اول یا حتی اهدای رایگان بلیط به آن‌ها، به‌نوعی جذب سرمایه‌ی معنوی برای شروع کار تخفیفان محسوب می‌شود. دانشور درباره‌ی این خاطره می‌گوید: تمام اعضای فامیل در این کنسرت حضور داشتند. دایی من نه پیش و نه پس از آن برنامه، هیچ‌وقت به سالن کنسرت نرفت. به‌یاد‌دارم که موسیقی مناسبی هم پخش نمی‌شد اما تنها هدف ما، پر کردن سالن و ایجاد حس اعتماد در تهیه‌کننده‌ی برنامه بود.
ظهور چالش‌ها و رقبا
تخفیفان مانند بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی دیگر، در ابتدا با چالشی به‌عنوان نیروی انسانی رو‌به‌رو بود. بنیان‌گذار این استارتاپ که زمانی را نیز در آلمان و انگلستان مشغول به کار بود، در روزهای ابتدایی در شوک پیدا کردن نیروی انسانی مناسب و متعهد، فرو رفت. درواقع او با نیرویی در ایران مواجه بود که متأسفانه برخلاف کشورهای پیشرفته، انگیزه و تعهد لازم را به کار از خود نشان نمی‌داد. به‌علاوه شرایط مالی و قانونی استارتاپ نیز در روزها و ماه‌های ابتدایی،‌ قطعا پاسخگوی نیاز نیروی انسانی حرفه‌ای نبود. نیروی انسانی، بزرگ‌ترین چالش همیشگی استارتاپ‌های ایران است
راهکار تخفیفان برای حل چالش نیروی انسانی و جذب و حفظ کارمندان برتر، در راهنمایی، آموزش و تشویق همکاری خلاصه می‌شود. اگرچه چالش اصلی تا به امروز و پس از هفت سال فعالیت هنوز در این شرکت وجود دارد. درواقع فرهنگ غلط جذب نیروی انسانی در استارتاپ‌ها و رفتارهای رقابتی ناسالم یا حتی پیشنهادهای حقوقی غیرمنطقی، هنوز هم به تخفیفان و دیگر فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران خسارت می‌زند.
پس از مدتی که از شروع کار تخفیفان گذشت، رقبای متعدد با نام‌های مختلف وارد بازار فروش تخفیفی شدند. در آن سال‌ها، تخفیفان که بیش از همه بازار را شناخته بود، با تمرکز بر تحقیقات خود و البته تبلیغات دهان به دهان، به شهرت خود می‌افزود. درواقع به‌خاطر کمبود سرمایه، تخفیفان برخلاف رقبای خود تبلیغات گسترده انجام نداد؛ اما به‌خاطر همان اعتبار اولیه، سهم مناسبی را در بازار به‌دست آورد. نازنین دانشور یکی از معدود کارآفرینان زن در ایران است که به‌خوبی با چالش‌های این حوزه خصوصا برای زنان آشنایی دارد. او امروز خود را به‌عنوان یک کارآفرین شناخته‌شده در فضای استارتاپی ایران اثبات کرده اما برای رسیدن به این موقعیت، مسیر دشواری را طی کرده است. کارآفرین زن بودن مشکلات و مسائل خاص خود را دارد
بنیان‌گذار تخفیفان در سال‌های فعالیت در موقعیت‌های مختلف به‌خاطر زن بودن شاهد برخوردهای نامناسب یا ایجاد مشکل بر سر راه پیشرفت کسب‌وکارش بوده است. به‌عنوان مثال او در موقعیت‌های چالشی به‌خاطر زن بودن برخورد نامناسبی را از مدیران متعدد مشاهده کرد که شاید برای کارآفرین مرد، پیش نمی‌آمد. البته دانشور و دیگر کارآفرینان زن، برخی اوقات از تبعیض‌های رفتاری موجود در اکوسیستم سود هم برده‌اند که قطعا کمتر از موارد دیگر بوده است.
از چالش‌های بزرگ دیگر تخفیفان و خصوصا بنیان‌گذار آن، می‌توان به تعادل زندگی شخصی و کاری اشاره کرد. این چالش نه‌تنها بر سر راه دانشور، بلکه تقریبا برای تمامی کارآفرینان وجود دارد. دانشور اعتقاد دارد باوجود تمامی مفاهیم و آموزش‌های موجود برای بهبود تعادل زندگی شخصی و کاری، ایجاد آن در زندگی یک کارآفرین بسیار دشوار محسوب می‌شود. وی اعتقاد دارد که نمی‌توان هم کارآفرین خوبی بود شرکت را به خوبی اداره و هم زندگی شخصی شبیه به مردم عادی داشت. جذب سرمایه‌گذار
تخفیفان پس از پنج سال فعالیت، جذب سرمایه را در دستور کار خود قرار داد. گروه سرمایه‌گذاری سرآوا ، در سال 1395 تخفیفان را به گروه استارتاپ‌های خود اضافه کرده و در آن سرمایه‌گذاری کرد. توسعه‌ی فعالیت‌ها پس از جذب سرمایه‌گذار قوت گرفت و تمرکز بر بهبود خدمات نیز یکی از برنامه‌های اصلی تخفیفان شد. سرآوا در سال 1395 به‌عنوان سرمایه‌گذار تخفیفان به شرکت وارد شد
طبق ادعای بنیان‌گذار تخفیفان، این سرویس در سال 1397، حدود 75درصد از بازار فروش گروهی و تخفیفی ایران را به خود اختصاص داده است. دانشور اعتقاد دارد فاصله با رقبای اصلی در یکی دو سال اخیر افزایش یافته است. از دلایل اصلی این افزایش اختلاف و پیشرفت تخفیفان در سال‌های اخیر می‌توان به جذب سرمایه‌گذار و از آن مهم‌تر، تمرکز روی بازار تخفیف و پرهیز از پرداختن به حوزه‌های مختلف کاری اشاره کرد. البته،‌ تخفیفان امروز در حوزه‌های دیگر با هدف گسترش خدمات خود سرمایه‌گذاری می‌کند اما به‌صورت مستقیم به آن‌ها وارد نخواهد شد. نازنین دانشور اعتقاد دارد که اگر در سال 95 سرمایه‌گذار جذب تخفیفان نمی‌شد، رقابت را به رقیب اصلی خود واگذار می‌کرد و نمی‌توانست به جایگاه فعلی دست یابد.
یکی از چالش‌های اصلی سرویس‌های فروش خدمات تخفیفی، کیفیت خدمات و محصولات ارائه‌شده توسط شرکت‌های طرف قرارداد محسوب می‌شود. تخفیفان در چند وقت اخیر سیستم امتیازدهی به خدمات‌دهندگان را در دستور توسعه قرار داده است. این سرویس، برای بهبود خدمات شرکت‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد استفاده می‌شود و آنهایی که عملکردی پایین‌تر از استانداردهای تخفیفان داشته باشند، از سرویس حذف خواهند شد. وضعیت کنونی و برنامه‌های آتی برند تخفیفان
تخفیفان در سال 1397 افتخار بزرگی را برای اکوسیستم کارآفرینی ایران کسب کرد. این شرکت از طرف اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان یکی از نماینده‌های کشور برای رقابت جایزه‌ی کارآفرین جوان کنفدراسیون اتاق ‌ های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه به کشور ترکیه رفت و بنیان‌گذار آن، جایزه‌ی کارآفرین جوان این رقابت را به خود اختصاص داد. این رقابت‌ها به‌صورت دوره‌ای برای شناسایی کارآفرینان و تیم‌های استارتاپی برتر در حوزه‌ی آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای تخفیفان در جهت آشنایی با فعالان کشورهای دیگر و مذاکره با سرمایه‌گذاران احتمالی خارجی بود. اولین سرویس فروش آنلاین تخفیفی در ایران، درحال‌حاضر تمرکز خود را روی گسترش بر بازار داخلی می‌داند و برنامه‌ی جدی برای ورود به بازارهای خارجی ندارد. البته، شرایط خاص کنونی و کاهش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران بین‌المللی در ایران نیز در این تصمیم‌گیری دخیل بوده است.
لوح تقدیر و جایزه‌ی کارآفرین جوان اتاق‌های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه ساختمان کنونی تخفیفان به‌صورت اجاره‌ای فراهم شده است. درواقع نازنین دانشور شرایط دشوار جابه‌جایی به مراکزی همچون کارخانه‌ی فناوری تهران و همچنین همکاری مالک دفتر را از دلایل عدم جابه‌جایی و تلاش برای بازسازی دفتر کنونی می‌داند. البته، بنیان‌گذار تخفیفان هم به مشکلات همیشگی فضای کاری اشاره می‌کند و اعتقاد دارد در سال‌های فعالیت، چالش‌های متعددی را در این حوزه پشت سر گذاشته است. این برند می‌خواهد در تمامی خرید‌های آنلاین کاربران ، نقش داشته باشد
تخفیفان در مدتی از فعالیت خود به عرضه‌ی مستقیم انواع کالا به‌صورت تخفیفی نیز روی آورد. البته، ورود بازیگران بزرگ دیگر به این حوزه و فروش کالا با تخفیف توسط آن‌ها، تاحدودی این استراتژی را از روند کاری آن‌ها خارج کرد. در برنامه‌های آتی برند تخفیفان، تمرکز روی ارائه‌ی خدمات محل ویژه‌ای دارد. به‌بیان دیگر تخفیفان قصد دارد در هر فرایند خرید و فروشی توسط کاربر ایرانی حضور داشته باشد و با ارائه‌ی خدمات متنوع، تجربه‌ی خرید را برای آن‌ها آسان‌تر کند. تخفیفان، برندی در اکوسیستم استارتاپی ایران است که با سابقه‌ای مناسب، توانسته در میان رقبا قد علم کند. این استارتاپ با شناخت مناسب بازار هدف، برنامه‌ریزی اولیه‌ی مناسب پیش از ورود به بازار و جذب و حفظ نیروی انسانی با استعداد، مسیر موفقیت را تاکنون پیموده است. آن‌ها درحال حاضر حدود 150 کارمند دارند و در بیش از 34 شهر ایران، خدمت‌رسانی می‌کنند.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/62351/داستان-برند--تخفیفان،-تخفیفی-که-به-گروه-بودن-ما-گره-خورده
بستن   چاپ