سیاست و بازاریابی
چگونگي دست يافتن سه کارآفرين به برند چند ميليون دلاري زايکون
دوشنبه 8 تير 1394 - 12:32:04 PM
بانک مقلات بازاريابي

زايکون فرش (Zaycon Fresh) يک کسب و کار غير معمول يا يک داستان غير معمول است. دو برادر و يک پسر عمو که همگي از خدماتي تحت عنوان دولت رفاه يا چيزي شبيه به تامين اجتماعي بهره مي بردند پس از مدتي به دليل رکود دچار سختي و نياز شده و تصميم به راه اندازي يک کسب و کار مي گيرند. امروزه اين کسب و کار رويداد هاي مختلفي را در سراسر کشور برگزار مي کند و در آن رويداد ها به عرضه مواد پروتئيني مختلف از قبيل مرغ، ماهي آزاد، گوشت نمک زده خوک و استيک براي کباب بصورت انبوه – – بطور مستقيم از کشاورزان – – به مشتريان به شيوه قيمت گذاري بر اساس ارزش ادراک شده آنها مي نمايد.

پس از شروع به کار با استفاده از يک رويداد آزمايشي در سال 2009 که درآمدي بالغ بر 40 هزار دلار به همراه داشت، به گفته مديران اين شرکت در اين سال مالي به دنبال کسب سودي معادل 30 ميليون دلار مي باشد.

“من اولين بار در مورد شرکت زايکون فرش از همسرم شنيدم که ارتباطي دور با اين شرکت داشت و اينگونه بود که با مدير عامل اين شرکت بنام مايک کونراد آشنا شدم. در صحبت با وي ديدم که ايشان بدون داشتن سابقه مرتبط کاري و يا حتي مدرک کالج، در رابطه با درسهايي صحبت مي کند که از پذيرفتن شرايط و تبديل کردن آنها به فرصتهايي عالي براي کارآفريني آموخته است.” – – نقل قول از کارول راث

زمانبندي به معناي همه چيز است

برادر مايک کونراد که يکي از موسسين اين مجموعه بود و اکنون ديگر با اين مجموعه همکاري نمي کند، در آن زمان در بخش عرضه گوشت يک سوپر مارکت به عنوان سرپرست فعاليت داشت و وي بود که ايده راه اندازي اين کسب و کار را براي اولين بار مطرح کرد. وي در ابتدا براي آزمودن ايده خودش از روشي تحت عنوان اثبات مفهوم استفاده کرد که در آن روش به دنبال اين نتيجه بود که آيا اصلا قادر به فروش محصولات به صورت انبوه با قيمتي پايين تر به مردم هست يا نه که اين آزمون موفقيتي بزرگ براي وي بود.

او با استناد به اين نتيجه سعي کرد در سال 2000 اين کسب و کار را خودش به تنهايي راه اندازي کند، اما موفقيتي کسب نکرد و تا زماني که زيرساخت اينترنت به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و از آن مي توانست براي حمايت از کسب و کار خودش استفاده کند اين ايده عملي نشد و در آن زمان بود که توانست همکاري برادر و پسر عمو خودش را هم جلب نمايد.

پس به خاطر داشته باشيد که حتي بهترين ايده ها در صورت راه اندازي شدن در زمان نا مناسب ممکن است با موفقيت روبرو نشوند.

 

20150624173452-entrepreneur-welfare-multi-million-business-ceo-zaycon-fresh-mike-conrad

 

برند خود را بر اساس تجربيات سخت بسازيد

ساخت يک برند و يک کسب و کار کاري سخت و مشکل است، بنابراين کونراد و شرکاي او تصميم گرفتند تا از جايي شروع کنند که به نوعي داراي حمايت هستند: و آن چيزي نبود جز کليسا هاي محلي. اين کليسا ها در ابتدا به اين شرکاء در رابطه با اطلاع رساني رويداد اوليه کمک کردند و در ادامه هم به عنوان يک حامي مهم براي آنها در نظر گرفته مي شدند. اين رويداد ها در ابتدا در محوطه پارکينگ اين کليسا ها که اغلب از فضاي آزاد زيادي برخوردار است، اجرا مي شد. همچنين در کنار اين اطلاع رساني و آگاهي کليسا هم از هديه هاي از طرف اين شرکاء برخوردار مي شد.

پس از موفقيت رويداد اوليه اين شرکاء تصميم گرفتند تا در مرحله بعدي به سراغ وبلاگ نويسان بروند. بنابراين با تنظيم کردن يک پيشنهاد به سراغ 1000 وبلاگ نويس رفتن و در ادامه پاسخ مثبت حدود 450 وبلاگ نويس را براي همکاري دريافت کردند. از آنجايي که اين کسب و کار ارائه دهنده محصولات تازه عرضه شده و مستقيم از مزرعه مي باشد، پس اين شرکاء اقدام به اجاره تعدادي وانت کرده و 450 جعبه از اين محصولات را به اين وبلاگ نويسان تحويل دادند. اين تلاش در عين زمان بر بودن، تاثير بسيار زيادي داشت و باعث شد تا آنها در مطالب خود غوغايي در رابطه با اين رويداد و محصولات آن به پا کنند و اينگونه هزاران هزار مشتري جديد به مشتريان قبلي اين مجموعه اضافه کردند که خود همانند کاتاليزوري براي رشد بزرگ آنها بود.

کارآفرينان بسيار زيادي هستند که قصد بکار گيري استراتژي هاي بازاريابي سنتي از ابتدا را دارند، اما گاهي اوقات انجام دادن کارهاي خلاقانه اساس و مبنايي مي شود براي رشد و گسترش کسب و کار شما.

تيم کاري و اجرايي مناسب را ايجاد کنيد

به اعتقاد کونراد رساندن يک کسب و کار از هيچ به يک فروش 30 ميليون دلاري حاصل يک کار تيمي بود و چيزي نبود جز داشتن افراد مناسب در موقعيت و زمان مناسب. به عنوان نمونه در حاليکه برادر وي يکي از شرکاء اوليه اين مجموعه بود، وقتي به اين نتيجه رسيدند که براي رشد اين کسب و کار مناسب نيست، سهم او خريداري شده و از تيم جدا شد.

همچنين بعدي از ميزان مشخصي از رشد، کونراد و ديگر شريک او به اين نتيجه رسيدند که شرکت آنها فاقد برخي توانايي هاي ابتدايي مي باشد که اين نقص را با استخدام و بکارگيري تعدادي متخصص در زمينه هاي مختلف و همچنين بهره مندي از مشاورين زبده جبران کردند.

مشتريان خودتان را هم دخالت دهيد

در نگاه اول ممکن است تصور کنيد که عرضه گوشت فله کسب و کاري نيست که مخاطبين بر حسب ميل و علاقه به آن بپيوندند و در رويداد هاي آن شرکت کنند، اما اين چيزي است که عکس آن را شرکت زايکون به اثبات رسانده است. با دخالت دادن مشتريان (برگزاري رويداد ها در هر نقطه اي که تعداد قابل قبولي از مخاطبين ثبت نام و اعلام حضور مي کردند) در هر مرحله از فرايند بازاريابي اوليه گرفته تا برنامه هاي شادي و سرگرمي برنامه ريزي شده در رويداد ها، اين مجموعه به رشد قابل توجهي هم از اين طريق دست پيدا کرد.

از طريق مالکيت معنوي دفاعي براي خود ايجاد کنيد

در حاليکه نقطه قيمتي و تازگي محصول به عنوان نقطه فروش مدل زايکون مي باشد، اما ويژگي اصلي و مخفي آنها تدارکات آنها است. آنها به شدت در ايجاد سيستم هاي نرم افزاري خاصي سرمايه گذاري کرده اند که به آنها در مديريت تدارکات مزرعه – به – مشتري عرضه مواد غذايي و برگزاري رويداد ها کمک مي کند.

کونراد اينگونه بيان مي دارد که هر چند که مفهوم اصلي قرار گرفته در اين کسب و کار ساده به نظر مي رسد، تدارکات موجود در آن بسيار پيچيده مي باشد و سرمايه گذاري آنها در پروتکل هاي اينترنت عملا تبديل به موانعي براي ورود رقبا به اين عرصه شده است.

همواره با روي باز از تغيير استقبال کنيد

گفته هاي پاياني کونراد مواردي است که به اعتقاد وي جزء مهمترين موارد براي کارآفرينان و بازاريابان مي باشد. ” انعطاف پذير باشيد، شما بايد با شرايط انطباق پيدا کنيد و تغيير کنيد. در طول دوره عمر اين کسب و کار حداقل 4 دوره بود که ما تصور کرديم که اين کسب و کار شکست خورده و راهي غير از پذيرش آن نداريم، اما مي دانستيم که اين پذيرش هم يکي گزينه هاي ما نيست  و بايد به هر حال ادامه دهيم.”

به اعتقاد وي تمايل به تغيير همواره در قالب گوش دادن به ديگران ظاهر مي شود. “همواره توجه کنيد که شما باهوش ترين فرد در اتاق نيستيد و اجازه دهيد ديگران هم نظرات خود را بيان کنند.” توجه کنيد که نقطه پاياني که در مرحله برنامه ريزي براي خود در نظر مي گيريد، در طي مراحل اجرا و راه اندازي شرکت به شدت دچار تغييرات مختلفي مي شود.


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/357/چگونگي-دست-يافتن-سه-کارآفرين-به-برند-چند-ميليون-دلاري-زايکون
بستن   چاپ