سیاست و بازاریابی
چگونه به يک ستاره بازاريابي ديجيتال تبديل شوم؟
يکشنبه 20 ارديبهشت 1394 - 11:25:10 AM
کاوشگران روابط عمومي

همانند اصطلاحاتي از قبيل “کلان داده”، “چند کانالي” و “بازاريابي چند مجرايي”، “بازاريابي ديجيتال” هم واژه ديگري است که امروز در متون و منابع مختلف زياد ديده مي شود و در حاليکه هر يک از ما درکي جزئي از معناي آن داريم، همچنان سوالاتي در مورد چگونگي انجام آن وجود دارد. بنابراين در اين مقاله سعي داريم لايه ها و بخش هاي مختلف آن را از يکديگر جدا کنيم و برخي از بهترين راهکارها براي تبديل شدن به يک ستاره بازاريابي ديجيتال را معرفي کنيم.

 بازاريابي ديجيتال چيست؟

به شکل عام مي توان گفت که بازاريابي ديجيتال در رابطه با استفاده از کانال هاي ارتباطي ديجيتال به منظور ترويج محصولات و خدمات براي مصرف کننده گان مي باشد. به عنوان مثال، اين روش از ترويج مي تواند از طريق اينترنت، شبکه هاي اجتماعي، تلفن هاي موبايل، تبليغات نمايشي، ايميل، تبليغات ويدئويي و … باشد.

 بازاريابي ديجيتال به چه دليل داراي اهميت است؟

تا سال 2019، رهبران بازاريابي بيش از 103 ميليارد دلار در حوزه هاي بازاريابي جستجو، تبليغات نمايشي، بازاريابي شبکه هاي اجتماعي و بازاريابي ايميلي هزينه خواهند کرد که از بودجه صرف شده در رسانه هاي کابلي و تبليغات نمايشي تلويزيوني فزوني پيدا مي کند.  (Forrester Research)

رسانه هاي ديجيتال به بخشي از زندگي روزمره ما تبديل شده اند. ما به گشت گذار در شبکه هاي اجتماعي مي پردازيم، جستجو مي کنيم و در سطح مجموعه از کانال هاي ديجيتال دسترسي متنوعي به انواع سرگرمي هاي مختلف داريم. مصرف کننده گان نيز براي اتخاذ تصميم خريد خود بيشتر از هر زمان ديگري از کانال هاي ديجيتال براي دريافت اطلاعات مختلف استفاده مي کنند. به تصوير زير توجه کنيد که بخوبي نشان مي دهد خطوط متمايز کننده تجربه هاي خريد آنلاين و آفلاين در حال محو شدن مي باشد. بر اساس اطلاعات اين تصوير 44% از مصرف کننده گان بصورت آنلاين جستجو و خريد مي کنند، 17% از يک فروشگاه به اصطلاح خشت و گلي ديدن مي کنند و سپس بصورت آنلاين خريد مي کنند، 51% بصورت آنلاين جستجو مي کنند و سپس براي خريد به يک فروشگاه مراجعه مي کنند و 32% بصورت آنلاين جستجو مي کنند سپس براي ديدن محصول از نزديک به يک فروشگاه فيزيکي مراجعه مي کنند و سپس به خانه بازگشته و بصورت آنلاين اقدام به خريد مي کنند.

 

consumer-journey

 

ايجاد خريداران طرفدار برند به معناي شناخت مشتريان در سطح کانال مختلف و سپس برقراري ارتباط با آنها بر حسب علايق آنها مي باشد. شما چگونه اقدام به اين کار مي کنيد؟

 مشتريان خود را بشناسيد

مشتريان شما از طريق کانال هاي ارتباطي مختلف مانند ايميل، بخش خدمات مشتري، شبکه هاي اجتماعي، بازديد از فروشگاه و خريد آنلاين با شما ارتباط برقرار مي کنند. اطلاعات اين افراد از سطح کانال هاي مختلف بايد جمع آوري و در يک پايگاه جمع آوري شوند. سپس با داشتن درکي بهتر از علايق، سبک زندگي و ديگر خصوصيات آنها، چه بصورت آفلاين يا آنلاين، پيشنهاداتي با ارزش بالاتر به آنها ارائه مي کنيد.

به عنوان مثال فرشيد در طي چند ماه چند سفارش آنلاين را در سايت شما ثبت کرده است. همچنين در مراجعه به شعباتي از فروشگاه شما به دليل خريد هاي منابع تبليغاتي يا اطلاعاتي شامل انواع دفترچه راهنما و بروشور و کوپن تخفيف دريافت کرده که قبلا از طريق ايميل هم آنها را دريافت کرده بود. وي در ادامه اقدام به لغو اشتراک از دريافت اين ايميل ها کرده يا اينکه منابع دريافتي فيزيکي خود را معدوم مي کند. هر يک از اين تعاملات با وي منجر به دريافت اطلاعاتي از رفتار وي مي شود. تصور کنيد که اين اطلاعات رفتاري از اين فرد هر يک در يک پايگاه اطلاعاتي جدا از يکديگر ذخيره شود، آنگاه چه مشکلي داريد؟ راهي براي شما براي تفسير اين رفتار فرشيد و لغو اشتراک وي وجود نخواهد داشت.

 اطلاعات مشتري خود را تحليل کنيد

با در اختيار داشتن يک پايگاه اطلاعاتي يکپارچه پيش بيني رفتار، سبک زندگي، علايق، چگونگي خريد و چگونگي دست يابي به وي آسان و ممکن مي شود. البته توجه به روش هاي سنتي تحليل از قبيل جمعيت شناختي و روانشناختي نيز داراي اهميت هستند:

اطلاعات جمعيت شناختي: خصوصيات حقيقي از قبيل سن، جنسيت، شغل و درآمد. مثال: اکثريت مشتريان شما جزء خانم ها هستند يا آقايان؟ کجا زندگي مي کنند؟ مجرد هستند يا متاهل؟

اطلاعات روان شناختي: ارزشها، باورها، سبک زندگي. اين اطلاعات پاسخگوي سوالاتي از قبيل چه مواردي موجب انگيزه براي خريد محصولات يا خدمات شما مي شود؟ ارزشهاي کليدي آنها چيست؟ سرگرمي و عادات آنها چيست؟

رفتاري: رفتارهايي از قبيل فراواني خريد و کانال ارتباطي مورد استفاده، مثلا، آيا به ايميل ارسالي شما پاسخ دادند، يا قبل از بازديد از فروشگاه شما بصورت آنلاين محصولات شما را بررسي کرده اند؟

رفتار ديجيتال: هرگونه رفتار آنلايني که قابل رديابي باشد که شامل باز کردن ايميل، زمان بازگشايي آنها، لينک هاي کليک شده، ترک سبد خريد و رفتارهاي اجتماعي مي شود.

با داشتن مجموعه اطلاعاتي به اين شکل در يک پايگاه داده منسجم، پيشنهاد صحيح و مناسب در زمان مناسب و از طريق کانال ارتباطي مناسب قابل ارسال به مشتري شما مي باشد. البته توجه کنيد که بازاريابي ديجيتال تنها جزئي از کليات استراتژي شما براي هدف قرار دادن مشتري، ارتقاء برند و افزايش وفاداري مي باشد. در حاليکه برخي از مشتريان ممکن است دريافت ايميل را بپسندند، برخي ديگر ممکن است ترکيبي از روش هاي قديمي تر و جديد تر را براي ترغيب شدن به خريد بپسندند. به هر حال شما بايد در هر جايي که مشتري شما حضور دارد، حاضر باشيد، چه در فضاي آنلاين، چه در محيط فروشگاهي!


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/352/چگونه-به-يک-ستاره-بازاريابي-ديجيتال-تبديل-شوم؟
بستن   چاپ