سیاست و بازاریابی
روانشناسي قيمت گذاري
دوشنبه 31 فروردين 1394 - 9:56:55 AM
منبع: ibazaryabi

قيمت گذاري مبحث بسيار تخصصي و پيچيده اي است و فاکتورهاي زيادي در قيمت نهايي يک محصول اثر گذار هستند، قيمت تمام شده، وضعيت اقتصاد، عرضه و تقاضا، قيمت محصولات رقيب، استراتژي هاي کلان شرکت، برندينگ و … .

اما همه اين فاکتورها به قبل از ارائه محصول بر ميگردد و پس از آنکه محصول نهايي ارائه شد و در پيشخوان مغازه ها قرار گرفت نوبت مشتري فرامي رسد که قيمت شما را به صورت عقلاني و منطقي و حتي احساسي مورد چالش قرار دهد و تصميم بگيرد که آن را بخرد يا نخرد. اينجاست که مباحث روانشناسي قيمت گذاري وارد کار مي شوند و اين شما هستيد که بايد از قبل فکر اين فاکتورها را هم مي کرديد.

انتظارات قيمتي خريداران

انتظار مصرف کنندگان از قيمت بر اساس برداشت آنها از قيمت منصفانه مبتني است، يعني مشتريان در تصميم گيري خود اين مورد را در نظر ميگيرند که آيا اين قيمت عادلانه است يا نه. به عنوان مثال اگر قيمت بيسکوئيت در بازار چندين سال است که ثابت مانده است افزايش ناگهاني قيمت با مقاومت شديدي از طرف مصرف کنندگان مواجه مي شود. اگر در اين شرايط به علت تورم يا افزايش هزينه ي مواد اوليه،  هزينه توليد بالا رفت معمولا توصيه مي شود که توليد کنندگان اندازه محصول را کاهش دهند و با همان قيمت قبلي محصولات کوچک تري ارائه کنند.  حتما اين تجربه را در دوره اي که تحريم ها شروع شدند به خاطر داريد که اندازه بسياري از مواد غذايي کوچک تر شد.

علاوه بر اين، قيمت گذاري خيلي بالا و خيلي پايين موجب برداشت هاي متفاوتي در ذهن مشتري مي شود، قيمت گذاري بالا موجب مي شود مشتري فکر کند که کلاه سرشان خواهد رفت و قيمت گذاري پايين هم موجب شک در مورد کيفيت محصول مي گردد. اين انتظارات البته در فرهنگ هاي مختلف متفاوت است و بايد مورد مطالعه محلي قرار بگيرد.

اثر همگون سازي

اين اثر موقعي در ذهن مشتري ايجاد مي شود که دو جنس را که قيمت نزديک به هم دارند با هم مقايسه مي کند و در اين شرايط مشتري جنس ارزان تر را معمولا انتخاب مي کند چرا که نزديک بودن قيمت ها باعث مي شود مشتري احساس کند که کيفيت ها تفاوتي با هم ندارند و در نتيجه جنس ارزان تر را انتخاب کند.

Mini-Sprout-Web-Apps-Pricing-Table-How-To

اثر تقابل

اين اثر در مواردي رخ مي دهد که دو جنس با تفاوت قيمت زياد در کنار يکديگر قرار داده شوند و مشتري در مقايسه بين آنها به اين نتيجه مي رسد که جنسي که قيمت بالاتري دارد کيفيت بهتري نيز دارد.

توليد کنندگاني که رقباي زيادي دارند و وضعيت خرده فروشي نيز به گونه اي است که محصولات همه رقبا در کنار هم به فروش گذاشته مي شود بايد به اين اثرات توجه زيادي بکنند.


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/338/روانشناسي-قيمت-گذاري
بستن   چاپ