سیاست و بازاریابی
بازاريابي دهان به دهان ؛مثبت يا منفي
شنبه 29 فروردين 1394 - 2:31:03 PM
بانک مقالات
ساليان مديدي است که در عرصه بازاريابي از ابزاري قدرتمند تحت عنوان بازاريابي دهان به دهان يا بازاريابي شفاهي استفاده مي شود.  لذا در اين مقاله به بررسي اين ابزار و تاثيرات آن پرداخته شده است. ارتباطات در بازاريابي ابزاري براي ارائه اطلاعات مي باشد، اطلاعاتي كه بتوان به آن اعتماد كرد، ارائه اطلاعات هنگام بروز مشكل، ارائه اطلاعات در مورد مشكلات كيفيت و انجام تعهدات. گاهي اين اطلاعات به نفع شرکت در جهت جذب ساير افراد براي استفاده از کالا يا خدمت ارائه شده توسط شرکت است و گاهي نيز بالعکس. نتايج حاصل حاکي از اهميت فراوان اين نوع بازاريابي در عرصه تجارت بين المللي مي باشد.  چرا که در نهايت اين ارتباطات است که مشتريان را درمورد اقدامات شركت براي رفع منابع نارضايتي آنها آگاه مي سازد و در نهايت ارتباط اثر بخش بين سازمان و مشتريانش به روابط بهتر منجر مي گردد كه درنتيجه به وفاداري مشتريان منجر خواهد شد. و به عبارت ديگر بازاريابي دهان به دهان خود را در چرخه بهبود قرار مي دهد.
مقدمه:
بازاريابي و استراتژي هاي بازاريابي در طول تاريخ حيات خود به شدت متاثر از تکنولوژي ها و فناوري هاي اعصار خود بوده است. با ظهور دستگاه چاپ ، راديو ، تلويزيون ، رايانه و ... بازاريابي نيز نقش هاي خاص خود را ايفا نموده است ، و سعي نموده تا با استفاده از اين ابزار ها ي تکنولوژيک به نحوي در راستاي دستيابي به اهداف خود استفاده نمايد.(استوارت،2001)
امروزه صحبت از بازاريابي اثربخش در برابر بازاريابي سنتي است و انجا که اين بازاريابي از چارچوب هاي نظري صرف خارج شده و به سمت اجراي اثربخش مفاهيم بازاريابي در شرکت ها و بنگاه هاي توليدي حرکت مي کند ، معناي جديد تر و کلي تري به خود مي گيرد.(فتاحي و همکاران ،1389)
بطور كلي تبليغات شفاهي، گفتگو در مورد محصولات و خدمات ميان افرادي است كه مستقل از شركت عرضه كننده محصول يا خدمت مي باشند. اين گفتگوها ميتواند به صورت مكالمه هاي دوطرفه يا فقط توصيه ها و پيشنهادات يكطرفه باشد. اما نكته اصلي اين استكه اين گفتگوها در ميان افرادي صورت مي پذيرد كه تصور مي شود منافع اندكي از ترغيب ديگران به استفاده از محصول دارند (سوييني و همكاران، 2007).
بازاريابان براي متقاعد كردن مشتريان تلاش فراواني مي كنند، اما گاهي از اين واقعيت غافل مي مانند كه گفتگوي مشتريان با يكديگر، بيشترين تأثيرپذيري و تأثيرگذاري را در انتخاب مقصد گردشگري درپي خواهد داشت( براين وليلين،2008)
احتمال واكنش مصرف كننده نسبت به پيشنهاد يك دوست، همكار يا مشاور قابل اعتماد، بسيار بيشتر از واكنش او نسبت به يك پيام بازرگاني مي باشد و اين واكنش صرفاً منحصربه جمع آوري اطلاعات نيست بلكه اغلب به خريد محصول مي انجامد (سيلورمن، 2001)
مصرف كنندگان به اعتبار نظرات دوستان، خانواده و آشنايانشان اعتمادمي كنند چون اين نظرات خالصانه و فاقد هرگونه تعصب و جهت گيري است (پودوشن، 2008)
همچنين امروزه موفقيت هر سازماني وابسته به مشتريان آن است و شناخت مشتريان و منافعي که آنها از يک سازمان خواستارند، مفهوم اصلي بازاريابي است (رولي ، 1388).
 

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/337/بازاريابي-دهان-به-دهان-؛مثبت-يا-منفي
بستن   چاپ