سیاست و بازاریابی
شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت
يکشنبه 23 فروردين 1394 - 10:00:07 AM
منبع: ibazaryabi

اين روزها در حال و هواي نوروزي هستيم و شرکت ها سعي کرده اند کمپين هاي مناسبي با اين حال و هوا اجرا کنند، هر چند من معتقدم که برندها قدر ايام نوروز را نمي دانند و به سادگي از کنار اين فرصت گرانقدر مي گذرند ولي برندهاي هم هستند که تلاش هايي براي استفاده از اين فرصت 15 روزه مي کنند.
اين روزها دو تبليغ بيشتر از همه به چشم مي خورد و از قضا هر دو تبليغ در يک حوزه و مربوط به يک صنعت هستند. بله همانطور که حدس زديد منظورم تبليغ بانک شهر و بانک ملت است.
حوزه بانکداري يکي از حوزه هايي است که از سال هاي دور تا کنون يکي از پر تبليغ ترين حوزه ها بوده و هر از چندگاهي تبليغات خوبي از بانک ها شاهد هستيم. ولي بدون شک شما هم با من هم عقيده هستيد که تبليغات بانک ها در بيشتر مواقع به شدت کليشه اي است و تمرکز بيشتر آنها بر مسائلي مانند “جوايز نفيس”، “سود بالا”، “اطمينان و اعتبار” و اخيرا پيرامون امکانات الکترونيکي مانند تلفن بانک و اينترنت بانک است.
با وجود اينکه انتقادات زيادي به تبليغات بانک ها وارد است ولي در اين نوشته قصد ندارم در اين مورد صحبت کنم و فقط در مورد دو تبليغ اخير صحبت خواهم کرد.

بدون شک و بدون بحث تبليغ بانک شهر در اين ميان برنده است و به خوبي توانسته توجه مردم را به خود جلب کند، هر دو تبليغ توسط يک موسسه تبليغاتي ( ايران نوين) ساخته شده است و با وجود سعي زيادي که در استفاده از خلاقيت در ساخت اين تيزر ها صورت گرفته ولي تفاوت زيادي بين اين دو تبليغ وجود دارد.
تبليغ بانک شهر پيرامون نوآوري جديد بانک شهر در راه اندازي شعب شبانه روزي که به صورت کيوسک هايي در سطح شهر ديده مي شوند شکل گرفته و با اين تبليغ زيبا و نوآورانه توانسته معرفي خوبي براي اين طرح جديد انجام دهد. فارغ از نوآورانه بودن اين طرح ، خود تبليغ به خودي خود زيباست و اگر از تبليغات ديگري کپي برداري نشده باشد بايد به سازندگان آن تبريک گفت که با يک اتاق خالي و چند شمع و يک کبريت توانسته اند شعار ” شهر تعطيل نيست” را به خوبي به بيننده منتقل کنند.
اما تبليغ بانک ملت هم با وجود اينکه توسط همان آژانس تبليغاتي ساخته شده ولي به شدت از نظر پيام و حتي ساخت ضعيف است، از نظر پيام به اين خاطر ضعيف است که سعي دارد پيامي کاملا کليشه اي و غير واقعي را منتقل کند. پيام اين تبليغ اين است که ” از دل امواج گذشتيم تا دُر گرانبهاي خدمت به شما را به دست آوريم” و سپس شعار بانک ملت تکرار مي شود که ” تغيير را احساس کنيد” .
اين پيام کاملا شعار گونه و غير واقعي است و همه ما مي دانيم که بانک ها به هيچ وجه به فکر خدمت به مردم نيستند و به نفع خود کار مي کنند بنابراين باور پذيري اين تبليغ از سوي مردم کم خواهد بود.
از نظر ساخت هم با وجود اينکه مشخص است که چندين برابر تبليغ بانک شهر براي اين تبليغ هزينه شده است ولي جلوه هاي ويژه آن که حمله کوسه را نشان مي دهد کاملا مصنوعي است و از طرفي داستان اين تبليغ هيچ ربطي به ” گذشتن از دل امواج ندارد” و يک غواص را نشان مي دهد که با يک قايق بسيار گران قيمت در آبهايي آرام مشغول غواصي است تا يک مرواريد را تصاحب کند. از نظر من اين مرواريد دارايي مردم است که بانک ملت در فکر تصاحب آن است. همين ضعف داستان موجب مي شود که من اين تبليغ را يک ضد تبليغ براي بانک ملت در نظر بگيرم.
شما هم قطعا در مورد اين دو تبليغ نظرات خوبي خواهيد داشت . تحليل هاي خود را در قسمت نظرات بنويسيد و اين دو تبليغ را به چالش بکشيد.


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/331/شهري-که-تعطيل-نيست-و-غواصي-در-جستجوي-دُر-گرانبهاي-خدمت
بستن   چاپ