چه محصولي توليد مي کنيد؟
وقتي صحبت از يک شرکت، سازمان، موسسه، کارخانه و ... مي شود، اولين چيزي که به ذهن ميآيد، نوع محصولي است که آن مجموعه توليد ميکند. ولي بايد توجه داشت که محصول توليدي در واقع برآيند و ماحصل عناصر و عوامل بسيار متفاوتي است که آن شرکت يا مجموعه را ميسازند. به عبارت ديگر هر شرکتي در واقع يک سيستم است. سيستمي که اجزاء تشکيل دهنده آن مانند حلقههاي زنجير به هم متصل هستند و هر کدام از اين حلقهها کار و وظيفه خود براي رسيدن به هدف غايي شرکت يعني توليد محصول، را به عهده دارند. بنابراين در اين شرايط هر حلقه مفقوده ميتواند به انسجام شرکت ضربات جبرانناپذيري بزند و يا حتي ساختار شرکت را از هم بپاشد. حتي اگر همه حلقهها سر جاي خود باشند ولي يک يا چند مورد از آنها ضعيف باشند و استحکام لازم را نداشته باشند، سيستم درست عمل نخواهد کرد. پس هميشه بايد مراقب حلقههاي تشکيل دهنده زنجير بود و از سلامت و استحکام آنها اطمينان داشت. در مواردي بايد براي تقويت برخي از آنها چارهاي انديشيد. گرچه ممکن است بعضي از حلقهها مهمتر از بقيه بوده و جايگاه تعيين کنندهاي در پيشبرد اهداف شرکت داشته باشند، اما نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت که براي رسيدن به اهداف، تک تک حلقهها اهميت خاص خود را دارند و بايد به فراخور اهميتشان به آنها توجه داشت.
در ابتداي مطلب از محصول به عنوان اولين حلقهاي که در شنيدن نام شرکت به ذهن خطور ميکند، نام بردم. اين حلقه از نظر فلسفه وجودي شرکت نيز بسيار مهم بوده و جايگاه نخست را به خود اختصاص ميدهد. گرچه از لحاظ ساختار سيستم و زنخيره توليد، آخرين حلقه محسوب ميشود و بقيه حلقهها در جهت توليد و ارائه اين حلقه هدفگذاري ميشوند. در بسياري از موارد عنوان شرکت خود نمايانگر نوع محصول توليدي شرکت نيز ميباشد. براي مثال از عنوان «شرکت دادهپردازي ...» ميتوان دريافت که حيطه کاري آن نرم افزاري است و يا از عنوان «شرکت کشت و صنعت ...» برميآيد که شرکت مذکور به کار توليد و فرآوري محصولات کشاورزي اشتغال داشته باشد. در اين مثالها در واقع عنوان شرکت به صورت عبارت توصيفي است که نوع فعاليت آن را به شنونده ارائه ميکند. اين قبيل عنوانها در حقيقت فقط يک نام و عنوان نيستند، بلکه معرفي حيطه کاري و فعاليت شرکت را نيز به عهده دارند.
البته در مواردي نيز ممکن است عنوان شرکت طوري انتخاب شود که به نوع فعاليت آن اشارهاي نداشته باشد و صرفا يک اسم باشد. مثل «شرکت تماشاگه راز» يا شرکت «آفتاب مهتاب».
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/302/آيا-حلقه-هاي-زنجير-شرکت-تان-محکم-است؟!