سیاست و بازاریابی
تکنيک بارش فکري
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393 - 10:22:15 AM
معلم اخلاق

 

تکنيک بارش فکري

تکنيک بارش فکري (brainstorming) را دکتر الکس اس اسبورن در سال 1938 ابداع کرد. اين تکنيک که به اسامي مختلف مانند بارش افکار، طوفان فکري، طوفان ذهني و ... نيز ناميده مي‌شود، يکي از معرفترين تکنيکهاي خلاقيت است. بارش فکري يک تکنيک گروهي است و شرکت کنندگان طي جلسه‌اي در مورد يک مسئله يا مشکل به صورت گردشي ايده‌هاي في‌البداهه خود را بيان مي‌کنند. جلسه توسط يک سرپرست مديريت مي‌شود و يک نفر هم نظرات ارائه شده را روي تخته يادداشت مي‌کند.
اين تکنيک خلاقيت داراي دو مرحله مجزا است:


1- مرحلهي توليد ايده: هدف از اين مرحله توليد تعداد زيادي ايده است که توسط شرکت کنندگان به نوبت ارائه مي‌شود.

در مرحله توليد ايده قوانيني وجود دارد که بايد توسط همه شرکت کنندگان رعايت شود. اين قوانين عبارتند از:

   . هيچ فکر و ايده‌اي نبايد مورد قضاوت، ارزيابي و انتقاد قرار گيرد.
   . هر چه ايده‌ها دور از ذهن، بکر و جسورانه باشند، بهتر است.
   . هر چه تعداد ايده‌ها بيشتر باشد بهتر است.
   . تا زماني که افراد شرکت کننده ايده ارائه مي‌دهند، جلسه بارش افکار ادامه پيدا مي‌کند.


2- مرحلهي ارزيابي ايده: در اين مرحله ايده‌ها مورد ارزيابي قرار گرفته، برخي حذف مي‌شوند. تعداي با هم ترکيب مي‌شوند و ايده‌هاي جديد و کاملتري را به وجود مي‌آورند. در نهايت نيز ايده‌هاي برتر انتخاب و مورد استفاده قرار مي‌گيرند.


 


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/270/تکنيک-بارش-فکري
بستن   چاپ