سیاست و بازاریابی
تکنيک هاي خلاقيت
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393 - 10:12:35 AM

انسان در دوران کودکي اشتياق فراواني براي کشف دنياي پيرامون خود دارد. کنجکاوي کودکان در مورد پديده‌هاي مختلف، آنها را وادار به پرسش‌هاي متعدد و بي‌پايان از بزرگترها مي‌کند. «چرا» کلمه‌اي است که به کرات مي‌توان از زبان کودکان شنيد:

چرا سطح پنير سوراخ سوراخ است؟
چرا آسمان آبي است؟
چرا برف سفيد است؟
و صدها چراي ديگر . . .

در تکنيکهاي خلاقيت نيز تکنيک چرا در واقع همانند چراهاي مکرر دوران کودکي است. اما با اين تفاوت که کودکان براي گسترش فهم خود از دنياي اطرافشان مي‌پرسند، ولي ما بزرگترها بايد با پرسش، دانستني‌هايمان را زير سوال ببريم تا به ايده‌هاي جديدي دست پيدا کنيم.

اين تکنيک آن قدر ساده است که بسياري از ما متوجه اهميت و نقش آن در حل مسائل و مشکلات نيستيم. اگر تسلط کافي نسبت به اين تکنيک داشته باشيم، مي‌توانيم از آن هم براي شناسايي و تعريف صحيح و کامل مسائل استفاده نماييم و هم در حين پرسش و پاسخ، ايده‌هاي جديد و ارزشمندي در مورد موضوع به دست آوريم. در واقع با اجراي اين تکنيک ساده به راحتي به منشاء و ريشه مشکلات پي ميبريم. در فرآيند اجراي تکنيک چرا، اين چراها و سوال و جواب‌ها آن قدر ادامه پيدا مي‌کند که به يک بصيرت و بينش در مورد موضوع و به يک جواب مفيد و موثر براي حل مسئله برسيم.

گرچه نبايد انتظار داشت که با به کارگيري اين تکنيک هر نوع مسئله و مشکلي را حل کرد، ولي مسلما استفاده از اين تکنيک به ما کمک مي‌کند تا موقعيت و وضعيت را بهتر و روشن‌تر مشخص کنيم و در فرآيند آن به ايده‌هاي جديد و مفيدي دست يابيم.



http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/269/تکنيک-هاي-خلاقيت
بستن   چاپ