سیاست و بازاریابی
آيا من هم مي توانم فردي خلاق باشم؟
چهارشنبه 29 آبان 1392 - 10:38:02 AM
معلم اخلاق

به راستي آيا خلاقيت مختص معدودي افراد خاص است؟ آيا فقط بعضي از افراد خوشبخت هستند که خلاق به دنيا مي‌آيند و مي‌توانند کارهاي خلاقانه انجام دهند؟

براي پاسخ دادن به سوال فوق بايد ابتدا مفهوم و واقعيت خلاقيت را درک کرد و با خصوصيات افراد خلاق آشنايي پيدا کرد. بسياري از مردم به دليل عدم آشنايي با موضوع خلاقيت، برداشت‌ها و تصورات نادرستي از آن دارند. اين برداشت‌ها باعث شده که آنها خلاقيت را موضوعي بسيار پيچيده و دست‌نيافتني تصور کنند. 

 واقعيت خلاقيت چيست؟

طبق تحقيقات به عمل آمده، بيش از 90 درصد کارهاي کودکان (همه کودکان) خلاقانه است. از آن جايي که همه افراد بزرگسال، زماني کودک بوده‌اند، بنابراين همه خلاق به دنيا مي‌آيند و خلاقيت مختص افراد خاصي نيست. 

ولي اگر همه کودکان، خلاق به دنيا مي‌آيند؛ پس چرا همه بزرگسالان جامعه خلاق نيستند و اين صفت فقط در تعداد معدودي از افراد ديده مي‌شود؟

جواب اين سوال را بايد در مراحل رشد کودکان جستجو کرد. واقعيت اين است که کودکان به تدريج با افزايش سن و ورود به مدرسه و جامعه، از طرف بزرگسالان تحت فشار قرار مي‌گيرند تا رفتار کودکانه (= خلاقانه)شان را کنار بگذارند و خود را شبيه بزرگسالان کنند!

واقعيت فوق، همراه با برداشت‌ها و تصورات نادرست بزرگسالان از خلاقيت و همچنين عدم باور آنها به اين که مي‌توانند خلاق باشند، باعث مي‌شود که آنها از خلاقيت فاصله بگيرند و آن را براي خود غيرقابل حصول فرض کنند. 

براي روشن‌تر شدن موضوع، در زير سه خصوصيت مهم خلاقيت ارائه شده که در صورت توجه به آنها مي‌توانيم نگاه واقع بينانه‌تري نسبت به مقوله خلاقيت داشته باشيم:

سه خصوصيت بسيار مهم خلاقيت

1. خلاقيت مختص افراد خاص نيست و همه مردم داراي اين توانايي هستند. گرچه سطح آن در افراد مختلف، متفاوت است. در واقع خلاقيت چيز عجيب و غريبي نيست، بلکه يکي از خصوصيات و توانايي‌هاي بشر است و ما حتي برخي اوقات بدون آن که شناختي از خلاقيت داشته باشيم، در حل مسائل‌مان از آن استفاده مي‌کنيم.

2. خلاقيت يک مهارت اکتسابي و قابل يادگيري است. افراد با هر سطحي از خلاقيت، قادر به فراگيري و ارتقاء سطح خلاقيت خود هستند.

3. خلاقيت منحصر به امور و فعاليت‌هاي خاص نيست. بعضي از مردم خلاقيت را منحصر به فعاليت‌هاي هنري مي‌دانند. برخي نيز آن را مختص فعاليت‌هاي سطح بالا و اختراع و اکتشاف مي‌دانند. در صورتي که کاربرد خلاقيت بسيار گسترده‌تر بوده و شما مي‌توانيد از آن در کارها و مسائل کوچک زندگي روزمره تا مسائل بسيار پيچيده علمي و در سطح جهاني استفاده نماييد.

پس براساس خصوصيات سه گانه فوق، اولا خلاقيت در اختيار قشر و گروه خاصي از مردم نيست. ثانيا يک مهارت قابل يادگيري است و هر کس که اراده کند، مي‌تواند به فرد خلاق تبديل شود. و ثالثا خلاقيت به درد همه مردم با هر نوع و سطحي از کار مي‌خورد.

 نظر شما در مورد سوال مطرح شده در تيتر اين مطلب چيست؟ آيا هر يک از ما هم مي توانيم خلاق باشيم؟ اگر جوابتان مثبت است، تاکنون چه اقدام يا اقداماتي در رسيدن به اين مهم انجام دادهايد؟!
 
ميزان کارهاي خلاقانه افراد در سنين مختلف:
 
کودکان 5 ساله= 90%
 
تاثير خانواده، مدرسه و جامعه روي خلاقيت کودکان
 
کودکان 7 ساله : 10%
 
افراد8 تا 40 ساله: 2%

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/240/آيا-من-هم-مي-توانم-فردي-خلاق-باشم؟
بستن   چاپ