سیاست و بازاریابی
روشهاي نوين بازاريابي و افزايش فروش
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 3:20:01 PM

اکنون در دهه اي که ما زندگي مي کنيم همه شرکتها از لحاظ تبليغات و بازاريابي و هزينه نمودن بسيار زياد در صف اول قرار گرفته اند که اين مهم باعث ضربه زدن به شرکتهاي نوپا و جديد الورود شده است هرگز در طول تاريخ ،رسيدن شمار زيادي از مردم به اهدافشان امکان پذير نبوده است و فرد يا سازماني در صورتي مي تواند به هدفش برسد که ماهها و شايد سالها تلاش و سعي کند وظيفه يک بازارياب اين است به بهترين نحوه کمک کند تا بار زياد فشار برشرکت يا سازمان کم شود.
در کشور ما همه مي خواهند تا حد امکان سريعتر و آسانتر به راحتي ، شادي ، ثروت ، پيشرفت و اعتبار برسند . و در کنار همين بسياري افراد و سازمان ها ، راهکارهاي فريبندي ، تکنيک هاي خاص ، استراتژي هاي محرمانه (با کمترين تلاش ) به موفقيت را مي کند.
اما تجربه ثابت نموده که روراست بودن با مشتري باعث ماندگاري در بازار و اقتصاد کشور مي شود . و اين بهترين راهكار و سرلوحه كار يك بازارياب موفق در جامعه اقتصادي مي باشد.
امروزه پيام اصلي براي هر سازمان خدماتي ، اقتصادي و تجاري تلاش و کوشش براي دگرگوني در کليه زمينه هاي کاري اعم از ارائه کالاو خدمات روش هاي جمع آوري و توزيع سيستم حمل و نقل و بالا بردن سطح احترام به مشتريان يا مشتري مداري است و نهايتا بازاريابي اساس حرکت هر سازمان خدماتي ، اقتصادي و تجاري مي باشد.
فرد و جامعه به منظور رفع نيازمندي هاي خود هر روزه در مقابل دادو ستد و مبادله کالا ها و خدمات قرار مي گيرد به سبب اين فعل و انفعالات رشته هاي بازارياب در ميان پديده هاي اقتصادي از اهميت خاصي بر خوردار شده است
زيرا اجزاء متشکل آن همبستگي نزديکي با زندگي روزمره افراد دارد چون به هر طريق شخص مايحتاج زندگي خود را از بازار خريداري مي نمايد و خود فروشنده يا عرضه کننده خدمتي است و بازار و عوامل آن همواره در تماس دائم مي باشد.
به دليل چنين همبستگي و ارتباطي شناخت مسائل و مفاهيم بازاريابي و مديريت صحيح آن در اين بازار پر تلاطم و رقابتي مورد توجه تمامي عرضه کنندگان قرار گرفته است .پس بازاريابي رساندن پيام مناسب از طريق رسانه مناسب به مخاطب مناسب مي باشد مهمترين کار بازاريابي تهيه پيام مناسب براي انتشار است و براي موفقيت در اين امر مهم بايد براي تهيه پيام گيرا و مناسب نهايت دقت را داشت.
هدف اصلي بازارياب جلب توجه علاقه مندان و آسان کردن و فرايند جمع آوري اطلاعات براي مشتريان و کم کردن ريسک خريد مي باشد که در اين صورت باعث افزايش سريع فروش و برند سازي و معروفيت بيشتري مي شود.
فرمول نوين موفقيت در پيام بازاريابي:
الف)وقفه:پيام شما بايد به ناگاه توجه مخاطب را به خود جلب کند و براي اينکاربايد با مخاطب کاملا آشنا باشيد تا بتوان سريع راه ورود و با پرو بال دادن به محصول خود در گيرنده وقفه اي کوتاه به وجود بياورد .
ب)جذب :به مخاطب قولهايي را بدهيد که با خواندن کامل متن بدست خواهد آورد که محصول بدون مشکل و با کارايي بسيار زياد و حتي برتر از برندهاي مشابه را به ايشان عرضه مي کنيد .اعتمادش را به خود جلب نماييد .
ج)دادن اطلاعات :مخاطب براي تصميم گيري نهايي نياز به اطلاعات کافي دارد اين اطلاعات را در اختيار او قرار دهيد –اگر اطلاعات واقعي و بدون عيب و نقص و با کالاي شما برابري نمايد مطمئن باشيد که مخاطب مشتري هميشگي شما مي باشد اما اگر اطلاعات غير واقعي باشد مخاطبتان مدت کوتاهي همراه شرکت شما مي باشد و اين مخرب ترين روش براي تخريب خود شما و شرکت در بازار مي باشد.
د)پيشنهاد:به مشتري پيشنهادي بدهيد که بدون ريسک بتواند به گام بعدي خريد برود.
در بازاريابي هيچ وقت از روشهاي شرکتهاي ديگر استفاده ننماييم چون قبلا اين روش استفاده شده است و همين مساله باعث شکست بازارياب يا نا اميد شدن آن خواهد شد ، اين روش بازاريابي را بازاريابان تازه کار و کم تجربه هميشه انجام خواهند داد و به اين فکرند که مي توانند با انجام اين کار موفقيت 1 شبه را بدست آورد.
اولين پيشنهادي که به بازارياب مي شود داد اين است که قبل از هر چيز اقدام به تحقيقات و جمع آوري اطلاعات نمايد .
بازارياب بايد روشهاي بازاريابي شرکتهاي رقيب را بررسي ،تحليل و کنترل نمايد که در اين صورت خود به نتيجه رضايت بخشي درست پيدا خواهد کرد و مي تواند به راحتي با روشهاي بازاريابي شرکتهاي رقيب آشنا و ترکيبي از چنين نوع بازاريابي پيدا کند بعنوان مثال خود من در نشريات ، روزنامه ها ، کتاب اول ،بيل برد ،ايميل،بروشور،وب سايت ،کارت ويزيت ،کاتالوگ و.......جمع بندي و چندين تبليغ را با هم تلفيق داده و پيام يا آگهي جديدي را براي حرفه خودم انتخاب نموده و به جرات مي توانم بگم که موفقيت آميز بوده است.
بيشترين توجه شما به تازگي و نو بودن آگهي يا روش آن نباشد چه بسا تبليغات يا روشهاي چندين سال قبل بتواند چون بمبي صدا دهد .
پيشنهاداتي براي فروش بازارياب در مراحل اوليه کار خود
1-کسب و کار خود را در بيرون از محيط کار تبليغ نماييد .
يک بازارياب بيمه به راحتي مي تواند در تاکسي ، رستوران ، باشگاه ورزشي، ادارات و مهماني و........... از شرکت خود خدمات شرکت ، تخفيفات آن و .......... به مخاطبين خود بشناساند. اکتفا نمودن به تابلو خود فقط اشتباهاتي است که شايد بيشتر نمايندگان آن را بصورت اپيدمي تکرار مي نمايند.
2-ارسال نامه ها به دوستانتان و آشنايان در ادارات، سازمانهاي خصوصي و دولتي ، درب منازل و دعوت آنها براي خريد کالاي خود .
يک نماينده بيمه به راحتي و با کمترين هزينه مي توانداقدام به ارسال نامه ها ي با موضوع اينکه اينجانب در شرکت بيمه .....مشغول به کار شده و در اين شرکت تمامي خدمات بيمه اي از جمله.......با خدمات بعد از فروش و پرداخت خسارت در 24 ساعت و تخفيفات ........ و بصورت اقساط ، بدون بهره و کارمزد و غيره ارائه نمايم که چنين روش بازاريابي به راحتي % 30 ازفروش را بالا و نامه ارسالي به فردي که در سازماني مشغول بخدمت است باعث آشناي همکاران ديگر آن فرد با آن شرکت بيمه اي و رغبت يا حتي ذهنيت خوب در ميان آنها مي شود.اين روش بسيار مناسب و كم هزينه مي باشد.
3-سعي کنيد خدماتتان بعد از ساعات اداري هم باشد .بيشتر مشتريان علاقه زيادي دارند که بعد از ساعات اداري و حتي شبانه با مشاور کالاي خود تماس داشته باشند و سوالات خود را بيان نمايند بازارياب بايد بداند که با صبر، حوصله و علمي پاسخگوباشد تا بتواند به راحتي خود و شرکت خود را در بازار حفظ نمايد.
4-سيستم انتظار تلفني را به در آمد و نوعي بازاريابي بدون هزينه تبديل نماييد.
مشتريان از منتظر ماندن متنفر و بيزارند. اگر از سيستمهاي پاسخگويي تلفني استفاده ميکنيد و مشتريانتان بايد لحظاتي منتظر بمانند تا بتوانند با شخص مورد نظر صحبت کنند از اين فرصت طلايي استفاده کنيد در لحظات انتظار بجاي پخش موسيقي به معرفي محصولات و خدمات شرکت خود بپردازيد اگر کسب و کار خود را به تازگي آغاز کرده ايد با اين کارمي توانيد ذهنيت خوبي را در مشتري ايجاد کنيد و مشتري احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگي تماس گرفته است و نتيجه آن اعتماد مشتري به شما است ياد آوري نماييم بدست آوردن اعتماد مشتري به آساني نيست و نخواهد بود فقط مواظب باشيد ، پيام کوتاه ، قابل فهم و درک ، مقدمه نداشته باشد و آن را با موسيقي ملايمي همراه سازيد.
5-از تبليغات اينترنتي استفاده کنيد :
اينترنت ابزاري آسان وجديد براي بازاريابي و معرفي کالاها و خدمات خود مي باشد که امکانات بي نظيري مي تواند در اختيار شما قرار دهد . تبليغات اينترنتي نوع جديدي از تبليغات است که بسياري از صاحبان کسب و کار به اهميت آن پي نبرده اند . اينترنت براي مشتريان کتابخانه منظم و جامعي مي باشد که هر گونه اطلاعاتي را در آن مي توان يافت و پيدا نمود.
بطور کلي دو راه براي تبليغ در اينترنت داريد .
1-خودتان يک وب سايت داشته باشيد .وب سايت هر روز ارزانتر مي شود
2-در سايتهاي پر بيننده در زمينه کاري شما تبليغ کنيد و از بازديد کنندگان بخواهيد براي دريافت اطلاعات بيشتر با شماتماس تلفني بگيرند.
فقط بايد مشتري در حال جستجو به راحتي شما را پيدا کند براي جذب مشتري پيامي را در سر صفحه خود به همراه عکسي از محل کار و يا خود شما بگذاريد مانند اينكه فروش پايان راه نيست بلکه شروع يک تعهد است و يا کلام من تعهد من است.
6-کارت ويزيت خود را دست کم نگيريد .
کارت ويزيت مي تواند ابزار فوق العاده اي براي بازاريابي و جذب مشتريان جديد باشد . بسياري از مشتريان شايد کارت ويزيت شما را فقط نکاهي بندازند و آن را دور بيندازند دليل آن شايد فقط نام شما و آدرس و نام شرکت شما بوده اما با عناوين جذب کننده باعث برق گرفتگي مشتري آينده خود شويد سعي کنيد در آن بجاي مشاوره...... متنهاي را از خدمات شرکت خود بنويسيد و سعي کنيد کارت ويزيت شکيل و کاملا واضح باشد حتي مي توانيد از کارت ويزيت براي ترغيب مشتريان به خريد استفاده کنيد مثلا بنويسيد همراه داشتن اين کارت در هنگام خريد از 10 درصد تخفيف استفاده کنيد
کارت ويزيت خود را حتما همراه محصولات به مشتريان تحويل نماييد
7-ياد آوري به مشتريان:
اين روش بازاريابي تنها توسط تعداد کمي از مشاغل استفاده مي شود. مثلا دندانپزشکان يا نمايندگان بيمه از اين روش استفاده مي کنند اما بسياري از مشاغل ديگر نيز مي توانند از اين روش استفاده کنند اين يادآوري ها به صورت کاملا مودبانه و بدون هيچگونه اسراري مشتري را به خريد مجدد و يا تمديد عضويت دعوت مي کند.
قبلا خودم در شرکت ديگر بيمه اي که کارمي نمودم با ارسال نامه به آدرسشان اقدام به يادآوري بيمه نامه در حال اتمام با نرخ و تعهدات آن مي نموديم اما در حال حاضر در شرکت که حدود 3 سال است شروع بکار کرده ام با ارسال نامه ،اس ام اس ،ايميل و تماس تلفني در ساعت اداري باعث جذب بيشترين مشتريان و رضايت آنها از خدمات بعد از فروشي شده ايم . چنين عملي باعث حفظ مشتريان و جذب مشتريان ديگر و رشد بسيار سريع خود مي شويد.


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/194/روشهاي-نوين-بازاريابي-و-افزايش-فروش
بستن   چاپ