سیاست و بازاریابی - در روزهای اخیر، ریزش نرخ ارز سبب شده تا قصه سرمایهگذاری بر روی خودرو به پایان خود نزدیکتر شود.
برترینها: در روزهای اخیر، ریزش نرخ ارز سبب شده تا قصه سرمایهگذاری بر روی خودرو به پایان خود نزدیکتر شود. باوجود کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته، ورود نرخ دلار به کانال 22هزار تومان و انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمتها، موجب قفل شدن بازار و توقف معاملات خودرو در آغاز هفته جاری شد.
موج تازه ریزش قیمت در بازار خودرو با نزدیک شدن به زمان آغاز بهکار رئیسجمهوری جدید آمریکا و سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمتها شده، اما هنوز کمتر خریداری حاضر به پذیرش ریسک خرید خودرو است و همین موضوع به افت شدید معاملات در بازار خودرو منجر شده است. فعالان بازار میگویند: سیر نزولی نرخ ارز و چشمانداز مثبت معادلات سیاسی موجب شده اغلب مشتریان برای خرید خودرو دست نگه دارند. بهگفته فعالان صنفی تا زمانی که نرخ ارز در هر محدوده قیمتی برای مدت 2 تا 3 هفته تثبیت نشود، نمیتوان انتظار بازگشت مشتریان به بازار خودرو و رشد نسبی معاملات را داشت.
رشد عرضه و توقف معاملات خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو روز گذشته در گفتگو با همشهری افزایش مراجعه دلالان خودرو به مراکز خرید و فروش را ناشی از تلاش آنها برای فروش خودروهای دپو شده حتی به قیمتهای کاهشی فعلی دانست و گفت: شرایط کنونی بازار خودرو موجب شده، برخی که قبلا به قصد سرمایهگذاری وارد بازار خودروشده بودند، اکنون فروشنده باشند.
موتمنی افزود: خودروهایی که قبلا با نوسان نرخ ارز خریداری و دپو شده بود، اکنون در حال عرضه به بازار است، اما خریداری برای این خودروها نیست، زیرا تا هفته گذشته هم فروشنده و هم خریدار با دلار 25هزار تومانی کنار آمده بودند و خرید و فروش در بازار خودرو تا حدودی راه افتاده بود، اما اکنون خریداران با انتظار برای دلار کمتر از 20هزار تومانی، خرید نمیکنند. او افزود: مطرح شدن برخی احتمالات مانند آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران و کاهش تحریمها با روی کار آمدن رئیسجمهوری جدید آمریکا نیز به انتظارات کاهش بیشتر قیمت خودرو دامن زده و بازار خودرو بلاتکلیف است.
موتمنی شرط بازگشت مشتریان به بازار خودرو را تثبیت حداقل 3 هفتهای نرخ ارز دانست و افزود: بازار خودرو از چهارشنبه هفته گذشته قفل شده و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، مشتریان واقعی برای خرید خودرو ریسک نمیکنند و دلالها نیز انگیزهای برای سرمایهگذاری در بازار خودرو ندارند. او افزود: بهنظر میرسد روند کاهش نرخ ارز ادامهدار خواهد بود؛ با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو خواهیم بود.
کاهش قدرت خرید افراد دلیل اصلی رکود بازار و افت قیمت خودرو
زاوه، کارشناس خودرو در این خصوص گفت: مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در اوایل پاییز، استقبال بازار از ریاست جمهوری مجدد ترامپ بود و شاهد بودیم رشد قیمتها در بازار شتاب بیشتری از تورم بخشی کشور داشت. با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاهش قیمتها شروع شد.
او ادامه داد: در دی ماه عرضه کاهش پیدا کرد و خودروسازان منتظر این بودند که قول 3 ماهه شورای رقابت برای افزایش قیمت عملی شود، این کار صورت نگرفت و اکنون عرضه به بازار آغاز شده که کاهش قیمتها را به دنبال داشته است.
او در خصوص قیمت گذاری دستوری گفت: بخش زیادی از تورم کشور ناشی از برخورد دستوری در تعیین قیمتها است. تنها تولیدکننده و کاهنده تورم دولت است. هیچ دلال و واسطه گری نمیتواند در هیچ بخشی از اقتصاد تورم ایجاد کند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: با افزایش تورم، سهم کالاهای سرمایهای مثل خودرو در سبد خانوار کاهش مییابد. هرچه به انتهای سال نزدیک میشویم قدرت خرید مردم به شدت از قیمتها فاصله میگیرد و بازار دچار رکود میشود.
او ادامه داد: مهمترین دلیل کاهش قیمت خودرو، مکانیزم گسست قدرت خرید نسبت به قیمت آن است. پایین آمدن قیمت به ظاهر خوب است، اما افراد قدرت خرید ندارند و مازاد عرضه پیش میآید.
زاوه گفت: کاهش قیمت خودرو تقریبا ربطی به نرخ ارز هم ندارد چراکه پایه پولی و سیاستهای پولی تغییر نکرده است.
او در خصوص پیش بینی وضع بازار بیان کرد: در کل انقباض در اقتصاد کشور پیش میآید. کاهش قیمت مقطعی است، اما رکود به دلیل افت قدرت خرید مردم طولانی خواهد بود.
زاوه گفت: در اقتصاد کلان دولتها تصمیم نگرفته اند که ساختار بودجهای و ساختار نظام بانکی را اصلاح کنند. باید اقتصاد را به سمت بازتر شدن ببریم. در کوتاه مدت برای برداشتن فشار از بازار خودرو، باز شدن راه واردات میتواند راهگشا باشد.
پسلرزه ریزش قیمت ارز در بازار خودرو
نوسانات نرخ ارز در روز 29 دی ماه سبب شده تا قیمت تمام خودروهای داخلی و خارجی تکانههای قیمتی را تجربه کنند به طوری که ظهر روز گذشته قیمت محصولات ایران خودرو در بازار بین یک تا 10 میلیون تومان نسبت به 27 دی ماه کاهش یافت و محصولات سایپا یک تا 5 میلیون تومان ریزش نرخ را شاهد بودند.
این درحالی است که خریداران همچنان رغبتی برای خرید احساس نمی کنند و در انتظار ریزش بیشتر قیمت ها هستند و به نظر می رسد در صورت تداوم روند کاهشی در بازار ارز، توقع مشتریان برآورده شود.
قیمت محصولات ایران خودرو در بازار
نام خودرو | قیمت 29 دی | میزان تغییر نسبت به 27 دی |
سمند ال ایکس
| 173 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
سمند ال ایکس - ای اف 7
| 193 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
سمند ال ایکس - ای اف 7 - دو گانه سوز
| 219 میلیون تومان
| 4 میلیون کاهش |
سورن
| 228 میلیون تومان
| یک میلیون کاهش |
پژو 405 جی ال ایکس
| 179 میلیون تومان
| یک میلیون کاهش |
پژو 405 جی ال ایکس - دو گانه سوز
| 181 میلیون تومان
| یک میلیون کاهش |
پژو پارس سال
| 198 میلیون تومان
| 7 میلیون کاهش |
پژو پارس دوگانه سوز
| 224 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
پژو پارس - اتوماتیک
| 300 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
پژو 207 - دنده ای
| 267 میلیون تومان
| 7 میلیون کاهش |
پژو 207 - پانوراما
| 301 میلیون تومان
| 8 میلیون کاهش |
پژو 207 اتوماتیک
| 395 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
پژو 206 – تیپ 2
| 178 میلیون تومان
| 10 میلیون کاهش |
پژو 206 – تیپ 5
| 242 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
پژو 2008
| 880 میلیون تومان
| 10 میلیون کاهش |
رانا ال ایکس
| 198 میلیون تومان
| --- |
رانا پلاس
| 222 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
دنا تیپ 1
| 250 میلیون تومان
| 4 میلیون کاهش |
دنا پلاس توربو
| 335 میلیون تومان
| 10 میلیون کاهش |
دنا پلاس - توربو - اتوماتیک
| 412 میلیون تومان
| 6 میلیون کاهش |
رنو تندر ای 2
| 320 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
رنو تندر پلاس - اتوماتیک
| 430 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
دانگ فنگ اچ 30 کراس - اتوماتیک
| 360 میلیون تومان
| --- |
هایما اس 5
| 545 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
هایما اس 7 - توربو
| 675 میلیون تومان
| 10 میلیون کاهش |
سوزوکی ویتارا - اتوماتیک
| 935 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
پیکاپ فوتون دیزل
| 805 میلیون تومان
| 10 میلیون کاهش |
قیمت محصولات سایپا
نام خودرو | قیمت 29 دی | میزان تغییر نسبت به 27 دی |
پراید 111
| 122میلیون تومان
| یک میلیون کاهش |
پراید 131
| 102.5 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
پراید 132
| 107 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
پراید 151
| 108.5 میلیون تومان
| 3.5 میلیون کاهش |
پراید 151 - آپشنال
| 118 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
تیبا صندوق دار - آپشنال
| 123 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
تیبا 2
| 124 میلیون تومان
| 4 میلیون کاهش |
تیبا 2 - پلاس
| 134 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
ساینا
| 130 میلیون تومان
| 3 میلیون کاهش |
ساینا - آپشنال
| 140 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
کوییک آر - دندهای
| 146 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
کوییک دندهای
| 141 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
آریو اتوماتیک
| 335 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
چانگان cs35
| 470 میلیون تومان
| --- |
کیا سراتو 2000
| 770 میلیون تومان
| 5 میلیون کاهش |
وانت زامیاد دیزل
| 260 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
وانت زامیاد آپشنال
| 240 میلیون تومان
| 2 میلیون کاهش |
وانت زامیاد آپشنال دوگانه سوز
| 249 میلیون تومان
| 4 میلیون کاهش |
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/177392/تاثیرات-نرخ-ارز-در-بازار-خودرو؛-ریزش-نسبی-قیمتها