سیاست و بازاریابی
استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 1:34:56 PM
بازاریابی - مارکتینگ
بازاریابی سیاسی - در ادامه بخش اول و بخش دوم از استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و
کارهای کوچک در این بخش قصد دارم ضمن مروری بر مطلب قبل مثال هایی از استراتژی ارائه
شده را هم برای شما عنوان کنم.
در بخش های قبلی از ایجاد اختلال در محیط  گفتیم که در آن به ایجاد یک تغییر زیبا و چشم نواز، خیره کننده یا غافلگیر کننده در فضا و محیط
اطراف می پرداختیم که در نتیجه به سرعت می توانستیم جلب توجه رهگذران را به سوی خود
داشته باشیم و گفتیم که زمانی که بازاریابان پیرو رویکرد بازاریابی چریکی دست به ایجاد اختلال
در محیط پیرامون می زنند، در واقع تبدیل به هنرمندان خیابانی می شوند. این هنرمندان با
استفاده از تصاویر رادیکال و افراطی چنان دست به تغییر در محیط می زنند که پیام خودشان را
هم به مخاطب انتقال دهند. در ادامه هم چند ایده را با هم اشتراک گذاشتیم که توضیحات آن را
در آن مطلب می توانید ببینید.
تغییر در ساختار و شکل جمعیت یک محیط
مشارکت حضار و مخاطبین بدون شک موجب حک شدن نام برند شما در اذهان مشتریان بالقوه
شما می شود. در حالیکه می توانید با متعجب ساختن آنها از طریق تبلیغاتی که بطور
هوشمندانه در محیط آنها قرار گرفته، به موفقیت بسیار بزرگی دست پیدا کنید؛ با مشارکت دادن
خود آنها در رویداد ترتیب داده شده می توانید به شدت تاثیر خود را بیش از پیش کنید.
چند ایده از این دست …
گیمیفیکیشن
در این روش می توان از انواع بازی ها و رقابت ها نه تنها برای خوشحال کردن مخاطبین استفاده
کرد، بلکه می تواند از مخاطبین خواست تا به فروشگاه یا شعبه نزدیک شما بروند و از یک تخفیف
ویژه استفاده کنند یا بلافاصله در همان جا از طریق اینرتنت رایگان وارد سایت شما شوند و با یک
تخفیف ویژه خریدی با کد … داشته باشند.
مثلا در نمونه ای آدیداس برای اطلاع رسانی در رابطه با شعبه جدید فروشگاه خود در مرکز
کپنهاگ از این روش استفاده کرده بود که در آن تعدادی عروسک اردک را در حوض مرکز شهر رها
کرده بود. هر کس که یکی از آنها را بر می داشت در کنار عروسک می خواند که “من راه درازی را پرواز کرده ام تا به اینجا رسیده ام و می خواهم به خانه بروم.” و در زیر عروسک نوشته شده
بود که “جایزه بازگرداندن من به خانه در فروشگاه اصلی آدیداس منتظر شماست.”
کسانی که عروسک را به فروشگاه می بردند یک تی شرت آدیداس پاداش می گرفتند و
می‌توانستند آن عروسک آدیداس را هم برای خود نگاه دارند.

فلش ماب
اول ببینیم اصلا فلش ماب چیست؟ فلش ماب یک پدیده اجتماعی و جدید در رابطه با یک «قرار
دسته جمعی هدفمند» به اصطلاح خودجوش است. فلش ماب به گروه شهروندانی گفته
می‌شود که از طریق رسانه‌های دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه یا نامه
زنجیره‌ای همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکان‌های عمومی برای انجام کارهای
شگفتی‌آور، از جمله اجراء کنسرت یا آواز گروهی فی‌البداهه، آب بازی، پرفورمنس یا حتی ایجاد
مزاحمت برای مردم دیگر و غیره تجمع می‌کنند. شگفتی‌آور به این خاطر که نه مکان اجراء
مناسب برنامه است (مثلا کنسرت یا جنگ بالش‌ها در محل خرید یا بازار تره‌بار) و نه اغلب
اعضای آن گروه، بجز گروه هسته‌ای، اهل آن هنر هستند.
در بسیاری موارد، طی اجراء برنامه
ده‌ها یا صدها شهروند رهگذر به گروه اولیه ملحق می‌شوند. درصد بزرگی از این شهروندان
یکدیگر را نمی‌شناسند و ارزشی نیز برای آشنا شدن با یکدیگر قائل نمی‌شوند، مگر بر حسب
اتفاق. «فلش ماب» در ابتدا حرکتی بود کاملا غیرسیاسی و برای خوش‌گذرانی ولی امروزه
برخی «گردهم‌آیی‌ها» جنبه سیاسی ویا اقتصادی یا تبلیغاتی به خود گرفته‌اند.
مثال …
فلش ماب برای این کار مناسب است؛ چرا که در آن گروهی از افراد انعطاف پذیر و بی تکلف به
یکباره شروع به خواندن، رقصیدن یا نقش بازی کردن در یک فضای شلوغ می کنند. مثلا در یک
فضای باز که گروه زیادی از مردم مشغول صرف غذا هستند، یک نفر بر روی صندلی خود قرار
می‌ایستد و شروع به خواندن یک شعر شاد می کند و سپس در گوشه ای دیگر یک نفر دیگر به
وی ملحق می شود و سپس یک نفر دیگر و دوباره یک نفر دیگر در گوشه ای دیگر و این روند
آنچنان ادامه دارد که گروه زیادی یکباره مشغول خواندن و شادی می شوند. حالا فرض کنید این
گروه یکباره کت خود را از تن خارج کنند تا لوگو برند شما بر روی تی شرت آنها نمایان شود. نکته
اصلی در این نوع تبلیغ یکباره اجرا شدن آن است.


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/17531/استراتژی-های-مقرون-به-صرفه-بازاریابی-چریکی-برای-کسب-و-کارهای-کوچک-–-بخش-آخر
بستن   چاپ