سیاست و بازاریابی
شرکت SoftBank بخشی از سهام اوبر را خرید
يکشنبه 10 دي 1396 - 10:13:43 AM
مارکتینگ نیوز
بازاریابی سیاسی - پس از چند ماه گمانه‌زنی و درز شایعاتی مبنی بر سرمایه‌گذاری سنگین SoftBank در استارت‌آپ خصوصی اوبر، سرانجام مشخص شد این شرکت ژاپنی 20 درصد از سهام اوبر را به مبلغ 22 میلیارد دلار خریداری کرده است.
به گزارش فارنت، سرمایه‌گذاری SoftBank در اوبر می‌تواند مزایای بسیاری برای کمپانی آمریکایی که از سال گذشته دچار مشکلات ریز و درشتی همچون عدم تمدید مجوز فعالیت در لندن شده شود. البته با نهایی شدن این قرارداد، ارزش نهایی اوبر با کاهش 30 درصدی، از 70 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار خواهد رسید.
فارغ از بحث سرمایه در چرخش و سود و زیاد سهامداران اوبر، عقد این قرارداد موجب کاهش نفوذ قدرت تراویس کالانیک، مدیرعامل سابق اوبر، خواهد شد. وی که سال گذشته پس از چند رسوایی اخلاقی مجبور به کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی شد، با در اختیار داشتن 16 درصد سهام اوبر هنوز یکی از اعضای اصلی هیات‌مدیره این شرکت محسوب می‌شود. خرید سهام اوبر از سوی SoftBank باعث می‌شود صندلی‌های هیات‌مدیره این استارت‌آپ آمریکایی از 11 به 17 عدد افزایش پیدا کند که نتیجه آن کاهش محسوس قدرت تاثیرگذاری سخنان Kalanick خواهد بود. گفته می‌شود سافت بانک در ازای هر سهم اوبر مبلغ 33 دلار پرداخت کرده که بسیار پایین‌تر از ارقام پیش‌بینی شده بود.
البته شایعاتی نیز مبنی بر خرید یک میلیارد دلار دیگر از سهام اوبر توسط SoftBank به گوش می‌رسد و همین امر نیز باعث کاهش ارزش نهایی شرکت آمریکایی شده است. البته اوبر تنها خرید بزرگ سافت بانک در دنیای شرکت‌های فعال فناوری محسوب نمی‌شود، چراکه تا پیش ‌از این در سال 2017 اپراتور آمریکایی Sprint و در سال 2016 کمپانی تراشه‌سازی بریتانیایی ARM را هم به زیرمجموعه‌های خود اضافه کرده است. خرید سهام اوبر توسط سافت بانک باعث خواهد شد که این کمپانی فرصت بازگشت به بازار کشورهای آسیای جنوبی مانند چین و هند را که توسط شرکت‌های رقیبی همچون Didi Chuxing یا Grab تصرف شده است، به دست آورد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/16320/شرکت-SoftBank-بخشی-از-سهام-اوبر-را-خرید
بستن   چاپ