سیاست و بازاریابی
یک درصد بازار منطقه در اختیار کسب وکارهای نوپای ایرانی
چهارشنبه 6 دي 1396 - 10:14:24 AM
مارکتینگ نیوز
بازاریابی سیاسی - برمبنای آماری که از سوی مرکز کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم 6/ 0 درصدی در بازار جهانی دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، روند رشد و وضعیت توسعه کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برمبنای شاخص‌هایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد. برمبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، 49درصد استارت‌آپ‌های ایرانی آماده ورود به بازار بوده یا وارد بازار شده‌اند. اما تنها نیم درصد این استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیده‌اند. درحال حاضر 4/ 23درصد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده‌اند و 5/ 11درصد استارت‌آپ‌ها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین 6/ 15درصد استارت‌آپ‌ها در حال ارائه نمونه اولیه ایده خود برای شکل‌گیری در بازار هستند.
در بخش فعالیت استارت‌آپ‌های ICT در ایران نیز 8/ 17درصد استارت‌آپ‌ها در حوزه خرید و فروش و به اشتراک‌گذاری آنلاین کالا فعال هستند، 2/ 12درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و 8/ 10درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسب و کار، استارت‌آپ‌ها سهم 5/ 7درصدی، در حوزه گردشگری سهم 8/ 3درصدی، در حوزه حمل و نقل و تحویل کالا و لجستیک سهم 6/ 5 درصدی و در حوزه خدمات مالی و فین‌تک سهم 6/ 6درصدی دارند. در همین حال 4/ 4درصد استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه ICT در زمینه تبلیغات و تحقیقات و 5/ 7درصد در زمینه اطلاع‌رسانی و درج آگهی فعالیت می‌کنند و 4/ 3 درصد حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز به مقوله سلامت مربوط است.
درباره محدوده بازار فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد 1/ 1درصد استارت‌آپ‌های ایرانی دارای بازار منطقه‌ای و 6/ 0 درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان 4/ 51درصد استارت‌آپ‌ها در بازار کشوری و 5/ 39درصد در بازار استانی سهم دارند. درهمین حال 3/ 7درصد استارت‌آپ‌ها دارای بازار محلی هستند. بررسی چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌ها از نگاه این کسب وکارها حاکی از آن است که چالش‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، مهم‌ترین معضل برسر راه این کسب و کارها است؛ به نحوی که 1/ 32درصد این چالش‌ها را شامل می‌شود. در همین حال 2/ 14درصد چالش‌های این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، 6/ 14درصد به مسائل حقوقی و قانونی و 3/ 11درصد نیز به نبود همکاری‌های بین سازمانی مربوط می‌شود. از سوی دیگر 4/ 10درصد چالش کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، 3/ 2درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، 2/ 5 درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و 9/ 9 درصد مربوط به ضعف سیاست‌گذاری‌های دولت است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/16295/یک-درصد-بازار-منطقه-در-اختیار-کسب-وکارهای-نوپای-ایرانی
بستن   چاپ