سیاست و بازاریابی
منتظر SEGA Series X مایکروسافت نباشید
چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 20:33:17
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - شهر سخت افزار / اخیراً اخباری راجع‌به خرید سگا توسط مایکروسافت به اینترنت راه یافته‌ بود. در این خبر به دلایل مایکروسافت برای عدم خرید سگا و علت اینکه Xbox Series X در ژاپن با نام SEGA Series X ریبرند نمی‌شود، می‌پردازیم.
برای درک علت غلط بودن هر دوی این شایعات، باید به روش مدیریت دو کمپانی مایکروسافت و سگا نگاهی انداخت و دید که Xbox نامی بسیار بزرگتر از فقط یک قطعه‌ی سخت‌افزار است.
به سراغ اولین شایعه می‌رویم: مایکروسافت قرار نیست سگا را بخرد چون هزینه بسیار سنگینی به‌همراه دارد. مایکروسافت دلیلی برای خرید سگا ندارد و البته مهم‌تر از آن، سگا هم نیازی به فروش ندارد. شایعات دیگری از قبیل: مایکروسافت، CD Projekt RED را می‌خرد یا سونی، Meta Gear Solid را خواهد خرید، را هم می‌توان با همین دلیل رد کرد.
همانطور که می‌بینیم، سگا در حال حاضر در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد. این کمپانی ژاپنی در سالِ مالی 2019، 3.37 میلیارد دلار درآمد داشته است و سود کل سال 2019 آن، بیش از 400% با سال گذشته‌ی خود تفاوت دارد. کنسول‌های Pachinko (همان کنسول‌های بزرگ که ایستاده بازی می‌شوند)، بسیار سودده هستند و هتل‌ها و استراحت‌گاه‌های این کمپانی نیز اثر مثبتی در سود این کمپانی گذاشته‌اند. قسمت‌های مختلف خود کمپانی هم در وضعیت خوبی هستند و سگا یک برنامه‌ی چندساله برای بازی‌های خود از سال 2020 به بعد ریخته است.
این‌ها تمام دلایلی بودند که چرا سگا نیازی به فروش ندارد. البته این کمپانی در حال حاضر بیش از 4.2 میلیارد دلار دارایی خالص هم دارد؛ اصولاً کمپانی‌ها زمانی به فروش فکر می‌کنند که نیاز به نقدینگی و پول نقد داشته باشند و سگا الان حتی به چنین مشکلاتی نزدیک هم نیست.
حال چرا مایکروسافت نمی‌خرد؟
مایکروسافت الان برای خرید‌های بزرگ آمادگی ندارد. به‌جز خرید Minecraft به قیمت 2.5 میلیارد دلار، مایکروسافت برای برند Xbox خود خرید بزرگ دیگری انجام نداده است. خریدهای اخیر مایکروسافت، معمولاً شرکت‌های مستقل کوچک که عناوین بازی AA می‌سازند، بوده است نه کمپانی‌هایی که بازی‌های پرطرفدار AAA، مانند Yakuza را می‌سازند.
البته این کار مایکروسافت هم دلیل دارد. مایکروسافت همیشه یک کمپانی سرویس‌دهنده بوده و هست. مایرکروسافت به ارائه‌ی خدمات و قسمت نرم‌افزار خود بسیار بیشتر از سخت‌افزار و عناوین بازی AAA اهمیت می‌دهد.
مایکروسافت اهمیت زیادی به برند Xbox نمی‌دهد
first party، بازی‌هایی که سازنده برای پلتفرم خود می‌سازد و فقط در پلتفرم خود قابل اجراست.
Xbox یک قسمت اضافه‌شده به مایکروسافت است؛ قسمتی که به‌صورت تضمینی همیشه سوددهی دارد و بیشتر بر روی خدمات و فروش محصولات مایکروسافت تمرکز دارد تا بر سخت‌افزار و عناوین بازی AAA. به‌همین دلیل است که تمام بازی‌های first party خود، دارای قسمت خدمات آنلاین و خرید درون‌برنامه‌ای است.
اما حتی اگر سگا راضی به فروش کل کمپانی خود بود، آیا مایکروسافت می‌توانست آن را بخرد؟
صد البته؛ اما مسئله توانستن نیست. واقعیت این است که Xbox، قسمت کوچکی از امپراطوری بزرگ مایکروسافت است؛ Xbox نزدیک به 10% سود سه‌ ماهه‌ی شرکت مایکروسافت را شامل می‌شود و مایکروسافت هیچ‌گاه چنین سرمایه‌گذاری بزرگی را انجام نمی‌دهد مگر اینکه در راستای رشد قسمت خدماتی و سرویس‌دهی خود باشد؛ که سگا در این راستا نیست.
حال شایعه‌ی دوم را بررسی می‌کنیم: ایده‌ی این شایعه از آنجاست که ژاپن از برند Xbox One استقبال چندانی نکرد و این صحیح است. ژاپنی‌ها از اکوسیستم Xbox بیزار هستند و این باعث می‌شود که کنسول در خارج از آمریکا فروش کمی داشته باشد؛ پس این خبر شایع شد که مایکروسافت به کمک سگا، نام Xbox Series X را به Sega Series X در ژاپن تغییر خواهد داد.
اما همانطور که قبلاً هم گفتیم؛ مایکروسافت به قسمت سخت‌افزار اهمیت زیادی نمی‌دهد. سخت‌افزار برای مایکروسافت فقط یک نقطه‌ی ورود به ذهن قسمت کوچکی از مصرف‌کنندگان است.
در حال حاضر مایکروسافت بدون نیاز به فروش Xbox هم، راهی برای دستیابی به گیمرهای ژاپنی دارد؛ با برنامه‌ی Game Pass. این برنامه که با PC هم قابل دسترسی است و شامل صدها بازی ویدیویی است و فقط روی پلتفرم ویندوز قابل اجراست. البته اخیراً پروژه‌ی xCloud -که یک پلتفرم سرویس‌دهی ابری است که بازی‌ها را به اسمارت‌فون‌ها می‌رساند- هم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. بهترین شانس مایکروسافت برای جذب بازار ژاپن، xCloud است و نه Xbox Series X.
به عبارت دیگر: مایکروسافت نیازی به تغییر نام ندارد؛ چونکه برای رسیدن به گیمرهای ژاپنی راهی بهتر از کنسول یا سخت‌افزار در نظر دارد. البته حتی اگر این راهکار مایکروسافت برای دستیابی به بازار ژاپن هم به نتیجه نرسد؛ همه می‌دانیم که بازارهای بزرگتر اروپا و آمریکا و آسیا بسیار پول‌سازتر از ژاپن است.
خلاصه دلایلی که این شایعات غلط هستند
سگا در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد و نیازی به فروش ندارد.
مایکروسافت علاقه‌ای به خرید سگا یا هیچ کمپانی بزرگ دیگری ندارد.
Xbox برای مایکروسافت کم اهمیت‌تر از بقیه قسمت‌ها است.
مایکروسافت بیشتر تمرکز خود را روی ارائه‌ی سرویس‌ها کرده است.
نیازی به تغییرنام Xbox Series X نیست؛ مایکروسافت بازارهای اصلی (مثل اروپا) را با کنسول و دیگر بازارها (مثل ژاپن) را با ارائه‌ی خدمات هدف قرار می‌دهد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/134354/منتظر-SEGA-Series-X-مایکروسافت-نباشید
بستن   چاپ