سیاست و بازاریابی
تحقيقات بازاريابي چيست؟
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 3:05:54 PM
در تعريفي ساده، تحقيقات بازاريابي فرايندي است که سازمان را به بازار از طريق جمع آوري اطلاعات مرتبط مي کند. اطلاعات حاصله از تحقيقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مديران، راهنماي ايشان در اخذ تصميمهاي درست به شمار مي آيد.

شما به کمک تحقيقات بازاريابي مي توانيد:
ريسک فعاليتهاي خود را کاهش دهيد.
 فرصتهاي نهفتۀ بازار را کشف و شناسايي کنيد.
مشکلات  بالقوه را شناسايي کنيد.
از وضعيت رقباي خود آگاه شويد.
مشتريان احتمالي و فعلي خود را بهتر بشناسيد.
محقق بازاريابي کيست؟
1) فردي است که در زمينۀ بازاريابي متخصص است. محقق بازاريابي بايد داراي تحصيلات بالا در زمينۀ بازاريابي باشد و همواره از طريق مطالعه و شرکت در مجامع علمي دانش خود را به روز نمايد.

2) محقق مي بايست تجربۀ عملي کافي در زمينۀ بازار و بازاريابي داشته باشد. به عبارت ديگر محقق
 مي بايست بتواند فراتر از ديدگاه آکادميک به مسائل شرکتها بنگرد.

3) محقق توانايي طراحي يک فرايند تحقيق بازاريابي را دارد، همچنين محقق از توانايي اجرايي و نظارت بر عمليات تيم تحقيقاتي برخوردار است. به عبارت ديگر دارا بودن مهارتهاي کار گروهي و رهبري يکي از قابليتهاي مهم يک محقق بازاريابي است.

4) محقق داراي قدرت تفسير اطلاعات است. به بيان ديگر هنر محقق در تبديل انبوهي از داده هاي خام آماري به جداول و نمودارهاي قابل فهم  و معيارهاي شفاف قضاوت در مورد بازار است.

5) محقق صرفاً نتايج تحقيق را بيان مي کند و قضاوتهاي شخصي خود را جايگزين اطلاعات حاصله از بازار
 نمي نمايد.

 مزاياي استفاده از خدمات حرفه اي تحقيقات بازاريابي چيست؟
 آيا براي سازمان ها بهتر است تا فعاليت تحقيقات بازار خود را با شرکتهايي که در رشته بازاريابي مجرب و متخصص هستند، برون سپاري کنند و يا آنکه اساساً در خود شرکت تحقيقات بازاريابي تجربه شود؟ 
نتايج تجزيه و تحليل هزينه فايده اکثر شرکتها به خوبي نشان مي دهد که برون سپاري فعاليت هاي تحقيقات بازاريابي موثرتر از وجود واحد تحقيقات بازاريابي در داخل شرکت است. شرکت هاي تحقيقات بازاريابي در گردآوري، تحليل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنيک هاي تحقيقاتي پيچيده و پيشرفته مزيت نسبي دارند و مي توانند اين کار را در حداقل زمان ممکن و با کيفيت و کارايي بالاتري انجام دهند. بنابراين اطلاعات لازم براي تصميم گيري مديران را در دوره زماني کوتاه­تري فراهم مي آورند. 
شرکتهاي تحقيقاتي صاحب صلاحيت از افراد مجربي استفاده مي کنند که در رشته هاي مختلفي همچون بازاريابي، مالي، آمار و .... متخصص هستند.يکي از مهمترين مزاياي شرکت هاي تحقيقات بازار صاحب صلاحيت و حرفه اي، امنيت و رازداري در اطلاعات شرکت ها مي باشد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/12/تحقيقات-بازاريابي-چيست؟
بستن   چاپ